Tale for lærere ved voksenopplæringen
Første visepresident Eva Kristin Hansens tale 21. mars 2018.
Publisert med forbehold om endringer under fremførelsen.
Kjære lærere,
Velkommen til oss her på Stortinget. Jeg har gledet meg til å få treffe lærere i voksenopplæringen fra store deler av landet.
Vi står nå i Eidsvollsgalleriet, omringet av mange av dem som på et tidlig tidspunkt i vår demokratiske historie kjempet for det styresettet vi finner i Norge i dag. En av Stortingets oppgaver, og vår oppgave som parlamentarikere, er å være bærere og formidlere av folkestyret.
Derfor er vi spesielt glade for å ta imot dere, fordi dere også har en viktig oppgave i å formidle denne kunnskapen til de dere underviser. Dere er også bærere og formidlere av demokratiske prinsipper.
I samfunnsfaget lærer man om vårt demokratiske styresett, både med tanke på norsk historie, men vel så viktig er verdiene. Det er viktig å forstå hva demokratiet innebærer for å kunne slutte seg til disse verdiene.
Utdanning er en av bærebjelkene i vårt samfunn, det er det bred politisk enighet om. Skolegang utgjør rammene for vår felles forståelse om hvordan samfunnet henger sammen.
Demokratiske verdier er ikke noe man er født med, de må læres og erfares.
Her har læreryrket et særlig ansvar, og kanskje dere spesielt. Ikke bare underviser dere mennesker med ulik bakgrunn og skolegang, dere underviser mennesker som kommer fra land der demokrati i mange tilfeller er en mangelvare. Å skape et felles kunnskapsgrunnlag ut i fra disse forutsetningene kan være en utfordring, men det er en desto viktigere jobb.
Valgdeltakelsen i 2013 var omtrent 25 prosentpoeng lavere blant minoritetsbefolkningen enn blant majoritetsbefolkningen. Men statistikk viser også at jo lengre man har bodd i Norge, jo mer sannsynlig er det at man vil delta i valg.
Deltakelse ved valg er ikke den eneste måten å delta på. I utvidet forstand handler demokratisk deltakelse om alt fra å ta kontakt med politikere, skrive leserinnlegg, delta i diskusjoner og aksjoner, få et verv i en organisasjon eller selv stille til valg i politikken. Det er enormt viktig at de som kommer til Norge blir fortalt at deltakelse i samfunnet er åpent for alle, og at det finnes mange måter å påvirke på.
For å kunne påvirke finnes det riktignok noen forutsetninger. Man må ha kunnskap om hvordan man skal gå fram. Denne kunnskapen kommer delvis gjennom språk, men også gjennom kjennskap til det politiske system. Man må være tilstrekkelig integrert for å få tilgang på den informasjonen man trenger.
Som lærere spiller dere en viktig rolle i integrering av minoriteter i Norge, herunder lære de nyankomne om deres mulighet til å delta uavhengig av stemmerett. Integrering er ikke bare viktig for at man skal ha det godt som menneske, men også for det større fellesskapet.
Det siste man ønsker er utenforskap. Det er ikke forenlig med tilhørighet og fellesskap. Gjennom den institusjonen dere representerer, finnes det store muligheter for å forebygge nettopp dette.
Stabile demokratier er samfunn som har evnen til å ivareta sine minoriteter gjennom å arbeide for at så mange som mulig føler seg representert. Dette oppnås kun ved at det finnes representanter. Voksenopplæringen har sånn sett et særlig samfunnsoppdrag når det kommer til å formidle kunnskap om demokratisk deltakelse, uansett hvilken form for deltakelse det er snakk om.
«Politikk angår ikke meg», er det mange som sier. Viljen til – og ønsket om – demokratisk deltakelse kommer an på om man ser en kobling mellom det som foregår her i huset, og sitt eget liv. Denne koblingen er ikke alltid like synlig, men den er der.
Dere møter daglig en mangfoldig gruppe mennesker som ikke nødvendigvis har den samme interessen for politikk. Ikke alle vil ta i bruk kunnskap om hvordan det norske demokratiet fungerer i like stor grad, og statistikken viser dessverre at litt for få gjør det. Det er likevel viktig at alle får samme mulighet til å lære det og at demokratiske prinsipper oppleves også på undervisningsnivå.
Vårt demokrati handler som sagt ikke bare om å legge stemmesedler i urnene. Et viktig trekk ved et velfungerende demokrati er at befolkningen har tillit til de demokratiske institusjonene og et demokratisk styresett.
Og videre at befolkningen har tillit til de folkevalgte som skal styre landet.
Vi har dessverre sett mange eksempler på at høy tillit til politikere og politiske institusjoner ikke er tilfellet i andre land. I Norge kan vi skryte på oss at vi topper listene over tillit til politikere. Men vi har også høy grad av sosial tillit – vi stoler på hverandre.
Denne tilliten er noe som ofte er basert på hvilke erfaringer man har. Menneskene dere underviser har veldig ulike erfaringer. Da er det deres oppgave å tilby gode erfaringer i skolen som styrker den mellommenneskelige tilliten, og tilliten til den demokratiske styreformen.
La meg for øvrig legge til at selv om det norske demokratiet er stabilt, både i dets institusjoner og i folks hoder, er det alltid en prosess. Vi må hele tiden jobbe for å videreføre tilliten hos folket, gjennom å endre oss i takt med et stadig mer moderne og mangfoldig samfunn.
I dag skal dere få høre mer om Stortingets oppgaver og samspillet mellom storting og regjeringen. Maktbalansen og samspillet mellom disse to instansene er noe av det som gjør vårt styresett til et demokrati.
Senere skal dere også får være med på en paneldebatt om noe av det jeg har vært litt inne på her, nemlig utfordringer knyttet til politisk deltakelse.
Vi er veldig stolte av å kunne tilby dette kurset i stortingskunnskap for lærere. Få andre får denne sjansen til å møte så mange av landets ledende politikere, forskere og samfunnsdebattanter. De er håndplukket fordi vi har ment at de vil være de aller best egnede til å presentere Stortingets oppgaver og samfunnsrolle.
Da gjenstår det bare å ønske dere en innholdsrik dag her på Stortinget. Jeg håper og tror at dette seminaret vil bidra til at dere kommer hjem med nye og gode ideer til hvordan dere kan gjøre demokratiformidlingen enda mer levende i undervisningen.
Takk for oppmerksomheten!