Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Retningslinjer til lov om godtgjøring og andre ytelser til stortingsrepresentanter

Retningslinjene er vedtatt av presidentskapet 12. juni 2025 med hjemmel i representantytelsesloven § 3 med virkning fra 1. oktober 2025.

Kapittel 1 – Dekning av utgifter til reiser

Generelt om reiser

§ 1-1 Virkeområde

Retningslinjene utfyller representantytelseslovens bestemmelser om dekning av utgifter til reiser som har sammenheng med utøvelsen av vervet som stortingsrepresentant.

Statens reiseavtaler innenlands og utenlands utfyller bestemmelsene i loven og retningslinjene så langt de passer.

§ 1-2 Reisebestilling

Reiser bestilles gjennom Stortingets reisekontor eller systemer for bestilling. Alle utenlands-, gruppe-, komité- og delegasjonsreiser skal bestilles gjennom Stortingets reisekontor.

Der Stortinget har inngått avtaler knyttet til reise, skal disse benyttes.

Som hovedregel skal fleksible økonomibilletter benyttes. På reiser hvor flytiden på enkeltstrekning overstiger fem timer, kan businessklasse benyttes. Businessklasse kan i særskilte tilfeller benyttes ved kortere flytid etter forhåndsgodkjenning av administrasjonen.

Bonuspoeng og andre økonomiske fordeler opparbeidet i forbindelse med tjeneste-/pendlerreiser skal kun benyttes av stortingsrepresentanter i tjeneste-/pendlersammenheng.

Stortingets reisekontor og systemer for reisebestilling og Stortingets avtaler skal bare benyttes til reiser som dekkes av Stortinget eller partigruppene på Stortinget.

§ 1-3 Forhåndsgodkjente avvik fra felles reiseopplegg

Representanter som reiser som del av en komité eller delegasjon, må ha godkjenning fra administrasjonen for å fravike felles reiseopplegg. Som hovedregel godkjennes avvik som skyldes annet tjenesteoppdrag som skal dekkes av Stortinget. Individuelle tjenestereiser til utlandet skal forhåndsgodkjennes, jf. retningslinjene § 1-7.

Representanter som har avvik i forbindelse med komité-, delegasjons- eller individuell reise som skyldes private forhold, må selv bære risikoen og dekke merutgifter som følge av dette. Med private forhold menes forhold som ikke gjelder utøvelsen av vervet. Dersom reisen fordyres, vil dekning begrenses oppad til det reisen ville kostet uten private forhold. Dette gjelder også dersom private forhold fører til høyere utgifter som følge av endringer i tjenestereisen. Også endring tilbake til opprinnelige reiseopplegg, regnes som private forhold. Når utreise/innreise forskyves, trekkes de private timene ut før beregning av diettgodtgjøring.

§ 1-4 Reiseregning

Den enkelte representant bekrefter ved innsending av reiseregning at reisen er av en slik art at den gir rett til utgiftsdekning etter bestemmelser i lov og retningslinjer.

Reiseregningen skal inneholde dokumentasjon som gjør det mulig å etterprøve at oppdraget er knyttet til vervet og at reisen er gjennomført. I tillegg må reiseregningen oppfylle andre lovfestede krav til dokumentasjon for utgiftsdekning.

Dersom det er gjort avvik fra felles reiseopplegg, jf. § 1-3, skal det redegjøres for dette i reiseregningen.

§ 1-5 Uforutsette ekstrautgifter

Dersom representanten ikke får gjennomført en reise, skal den avbestilles snarest, og senest før avreisetidspunkt. Dersom avbestilling ikke er mulig, kan utgifter likevel dekkes dersom årsaken til at representanten ikke får gjennomført reisen er forhold representanten ikke kan råde over, eksempelvis akutt sykdom eller skade, eller i andre særskilte tilfeller.

Representanter kan få dekket andre uforutsette ekstrautgifter dersom dette er nødvendig for å gjennomføre tjenestereisen.

Tjenestereiser

§ 1-6 Tjenestereise

Med tjenestereiser menes reiser som representantene gjennomfører som ledd i utøvelsen av vervet. Arbeidsreiser og pendlerreiser regnes ikke som tjenestereiser. Regler om tjenestereiser følger av representantytelsesloven § 13.

Utgangspunkt og endepunkt for tjenestereiser er Stortinget, pendlerbolig eller hjemsted. Tjenestereiser med andre utgangs- og endepunkt kan dekkes av Stortinget, så lenge utgiftene ikke overstiger det reisen normalt koster etter første punktum.

Representanter som er innom Stortinget eller pendlerbolig/privat bolig i Oslo på vei til eller fra tjenestereise, kan bruke hjemstedsadressen som reisens start-/endepunkt. Forutsetningen er at oppholdet er kort og at representanten ikke utfører alminnelig arbeid. Formålet med oppholdet må ha direkte tilknytning til den påfølgende tjenestereisen, for eksempel i form av å hente materiell eller personer.

Dekning av reiseutgifter i forbindelse med arrangementer i regi av egen partiorganisasjon, som for eksempel landsmøter, begrenses til utgifter til innenlands reisemål, overnatting og kost etter statens reiseavtale innenlands. Utgifter utover dette dekkes ikke.

Reiseutgifter i forbindelse med rent sosiale arrangementer i regi av komiteene eller partigruppene dekkes ikke.

Stortinget dekker ikke reiseutgifter til representanters deltakelse i styrer, råd og utvalg, med mindre det dreier seg om oppdrag med tilknytning til vervet som stortingsrepresentant.

§ 1-7 Særlig om tjenestereiser utenlands

Tjenestereiser utenlands skal være forhåndsgodkjent, jf. representantytelsesloven § 13 fjerde ledd. Utenlandsreiser som ikke faller inn under Stortingets etablerte virksomhet, offisielle delegasjoner, komite- eller delegasjonsreiser, dekkes i utgangspunktet ikke.

Presidentskapet kan i særlige tilfeller godkjenne dekning av utenlandsreiser der representanten er invitert i kraft av et særlig verv, og reisen/arrangementet er ansett som relevant for komiteen eller Stortinget. Representanter som søker om å få dekket slike reiseutgifter, må dokumentere formålet med reisen, begrunne søknaden og anslå reiseutgifter.

§ 1-8 Utgifter ved representasjon

Representasjon er først og fremst knyttet til arbeidet i presidentskapet, komiteene og de internasjonale delegasjonene, og anses som en del av virksomheten for blant annet å sikre nødvendig kontaktnett utad. Deltakelse på ulike arrangementer og tilstelninger vil ofte inngå som en del av arbeidet som stortingsrepresentant.

Utgifter til representasjon godkjennes som hovedregel av presidentskapet. På arrangementer og reiser i regi av delegasjon og komité kan utgifter til representasjon godkjennes av administrasjonen. Anmodning om dette kan fremsettes for delegasjonssekretær eller komiteråd.

Utgifter til representasjon dekkes etter reglene som gjelder for representasjon i staten så langt det passer.

Ved besøk på stats- og presidentskapsnivå utøver Stortingets presidentskap myndigheten som er tillagt regjeringens representasjonsutvalg. Tilsvarende gjelder også ved særskilte anledninger der stortingspresidenten er vert.

§ 1-9 Ledsager på tjenestereise

Stortinget dekker som hovedregel ikke reiseutgifter for ledsagere, jf. representantytelsesloven § 13 femte ledd.

Når det er nødvendig å ha med ledsager på tjenestereise, kan Stortingets presidentskap etter søknad innvilge hel eller delvis dekning av reiseutgifter for ledsager til presidentskapets medlemmer og parlamentariske ledere i følgende tilfeller:

  1. Der representanten har fått invitasjon med ledsager til å besøke en annen stat, delta på et møte i internasjonal regi eller delta på et arrangement utenlands av større betydning.
  2. Der Stortinget eller et av Stortingets organer er vert for en gjest som er invitert med ledsager.

Reiseutgifter for ledsager kan også innvilges der representanten har fått invitasjon med ledsager til å delta i et arrangement innenlands av større betydning, eksempelvis middag med konge eller regjering, eller nobelmiddag.

Representanter med funksjonsnedsettelse som har behov for assistanse for å kunne gjennomføre reisen, kan få innvilget dekning av utgifter til ledsager.

Kun faktiske utgifter dekkes. Det gis ikke kompensasjon for tapt arbeidsinntekt for ledsager.

På komité- og delegasjonsreiser innenlands og utenlands er det ikke anledning til å ha med private gjester.

§ 1-10 Reiser etter invitasjon

Representanter som får invitasjon til oppdrag utenlands, må søke presidentskapet om å få godkjent dekning av utgifter til tjenestereise, jf. representantytelsesloven § 13 fjerde ledd andre punktum.

Representanter som reiser i egen regi og som ikke får dekket utgifter av Stortinget, trenger ikke godkjenning. Representanten må vurdere om reisen skal registreres i tråd med reglement om register for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser, jf. Stortingets forretningsorden § 76.

Andre reiser

§ 1-11 Daglige arbeidsreiser

Med arbeidsreiser menes representantenes reiser mellom hjemsted eller pendlerbolig og Stortinget. Regler om arbeidsreiser følger av representantytelsesloven § 14. Utgifter til arbeidsreiser dekkes som klar hovedregel ikke.

For at dekning av en arbeidsreise etter loven eller retningslinjene skal kunne gjøres skattefritt, må reisen skyldes ekstraordinære forhold ved vervet, jf. forskrift til skatteloven § 5-15-5 sjette ledd. Ved vurderingen legges det vekt på om reisen er uforutsigbar, om den skjer til uvanlig tid eller under tidsnød etter forsinkelse på arbeidsstedet, og om alternativ transport ikke finnes.

I tillegg til tilfellene som følger av representantytelsesloven § 14 andre til fjerde ledd, kan utgifter til arbeidsreiser dekkes i følgende tilfeller:

  1. Ved møter i Stortinget eller komiteene som varer lenger enn til kl. 22.00. Nødvendige utgifter til hjemreise med taxi kan dekkes. Representanter som har pendlerbolig eller privat bolig i Oslo får dekket reisen dit. Dersom rutegående fremkomstmiddel er et alternativ, er dekning av taxi skattepliktig.
  2. Ved hasteinnkalling til møter som ledd i den parlamentariske virksomheten i plenumsfri periode i forbindelse med jul, påske og sommer samt helger. Representantene kan få dekket utgifter til reise tur/retur Stortinget. Slik utgiftsdekning forutsetter at representanten på innkallings- og møtetidspunktet befinner seg på annet sted enn hjemsted og mer enn 40 km fra Stortinget. For reiser fra/til utlandet må søknad om utgiftsdekning behandles av presidentskapet.
  3. Når reisen skyldes andre ekstraordinære forhold ved vervet og ikke regnes som skattepliktig inntekt etter skatteregelverket.

§ 1-12 Familiereiser

Med familiereiser menes reiser mellom hjemsted og Oslo for representantenes familiemedlemmer. Regler om familiereiser følger av representantytelsesloven § 15.

Utgifter til familiereiser dekkes på følgende måte:

  1. Reiseregningen må påføres navnet til de som har deltatt på reisen og det må tydelig fremgå at reisen er en familiereise.
  2. Utgifter til taxi dekkes ikke, med mindre dette er det rimeligste transportalternativet.
  3. Egen bil kan benyttes når dette ikke medfører større utgifter enn ved bruk av offentlige kommunikasjonsmidler. Ved bruk av egen bil gis kilometergodtgjøring etter satsene for tjenestereiser i staten, uten tillegg for eventuelle passasjerer.
  4. Utgifter til kost og overnatting dekkes ikke.

Utgiftsdekningen er å anse som en skattepliktig fordel etter skattelovens regler.

Reisen til Oslo skal ikke inngå som en del av en privat reise til et annet sted innen- eller utenlands.

Forskjellige bestemmelser

§ 1-13 Valg av fremkomstmiddel

Reiser skal etter en samlet vurdering foretas på den for Stortingets hurtigste, rimeligste og mest miljøvennlige måten så langt dette er forenlig med en effektiv og forsvarlig gjennomføring av reisen, jf. § representantytelsesloven 12 tredje ledd. Dersom reisen blir dyrere fordi det legges vekt på miljøhensyn, må eventuelle merutgifter stå i et rimelig forhold til miljøgevinsten og redegjøres for i reiseregningen.

Rutegående fremkomstmidler skal som hovedregel benyttes.

Ikke-rutegående fremkomstmiddel som er fordyrende kan benyttes når det ikke lar seg gjøre å benytte rutegående fremkomstmiddel. Taxi til og fra flyplass dekkes normalt ikke.

Ved bruk av taxi og leiebil skal det redegjøres i reiseregningen for hvorfor kollektivtransport ikke ble benyttet.

Det kan kreves passasjertillegg når annen representant, ansatt i en stortingsgruppe eller ansatt i Stortingets administrasjon er med på tjenesteoppdraget og i fremkomstmiddelet.

§ 1-14 Særlige regler om overnatting på hotell

Representanter kan i forbindelse med tjenesteoppdraget få dekket overnatting på hotell nærme hjemsted eller pendlerbolig dersom det er nødvendig for tilstrekkelig hvile eller det er hensiktsmessig av hensyn til deltakelse på arrangementet.

Representanter kan i forbindelse med flyavgang og -ankomst på tjenestereise få dekket utgifter til overnatting på hotell ved flyplass, og kostgodtgjøring, dersom overnatting på hjemsted eller i pendlerbolig ikke er mulig eller hensiktsmessig av hensyn til en effektiv og forsvarlig gjennomføring av reisen.

Representanter får ikke dekket hotellovernatting ved sene møter i Stortinget, jf. § 1-11 om unntaksvis dekning av utgifter til arbeidsreiser ved sene møter.

§ 1-15 Kompensasjonstillegg

Representanter gis kompensasjonstillegg for reisedøgn i utlandet tilsvarende de til enhver tid gjeldende regler i statens reiseavtale utenlands.

§ 1-16 Andre utgifter

Andre nødvendige utgifter i forbindelse med reisen kan også dekkes, jf. statens regler om dekning av utgifter på reise. Utgiftene må dokumenteres eller sannsynliggjøres.

§ 1-17 Kostnadstilordning på utenlandsreiser

Utgifter til forhåndsgodkjente utenlandsreiser belastes som følger:

  1. Komitereiser skal belastes komiteens budsjett. Reisene skal normalt ikke overstige ti dager.
  2. Delegasjonsreiser skal belastes delegasjonens budsjett.
  3. Individuelle reiser innvilget av presidentskapet skal belastes budsjettposten som er angitt i presidentskapets vedtak.
  4. Godkjent reise etter invitasjon skal belastes budsjettpost angitt i presidentskapets vedtak.

Kapittel 2 – Ytelser til representanter som pendler

§ 2-1 Om pendlere

Ytelser til representanter som pendler, er regulert i representantytelsesloven kapittel 4.

Som husstandsmedlemmer regnes ektefelle/samboer og barn under 20 år som har sin faste bopel sammen med representanten.

§ 2-2 Søknad om pendlerbolig

Stortingsrepresentanter som har skattemessig bosted etter særregelen i skatteloven § 3-5, kan søke om pendlerbolig, jf. representantytelsesloven § 16 første ledd. Vilkåret om skattemessig bosted innebærer krav om bosted minst 40 kilometer fra Stortinget og at boligen på hjemstedet er en fullverdig bolig som disponeres gjennom et reelt eie- eller leieforhold på alminnelige vilkår. Dette er nærmere regulert i skatteloven § 3-5 med forskrifter.

Representanten må bekrefte at kravene til skattemessig bosted etter skatteloven § 3-5 med forskrifter er oppfylt. Ved tvil må representanten sørge for å få dette avklart med skattemyndighetene.

Det er også et vilkår for å kunne tildeles pendlerbolig at representanter ikke disponerer annen bolig innenfor avstandskravet, jf. representantytelsesloven § 16 andre ledd.

Kravene ovenfor må være oppfylt både når det søkes om pendlerbolig og i den perioden pendlerbolig eventuelt er tildelt.

Elektronisk søknadsskjema sendes Stortingets administrasjon, som avgjør om pendlerbolig skal tildeles. Oppfylling av kriterier for prioritering skal begrunnes og dokumenteres der det er oppgitt i søknaden, jf. § 2-3.

Verken avslag på søknad eller tildelt pendlerbolig kan påklages, men representanten kan søke på nytt dersom det foreligger nye opplysninger eller endrede behov.

§ 2-3 Kriterier for prioritering ved tildeling av pendlerbolig

Ved tildeling av ordinære pendlerboliger blir følgende momenter vektlagt i prioritert rekkefølge:

  1. dokumenterte helsemessige behov
  2. familiesituasjonen, herunder om hustandsmedlemmer bor fast i pendlerboligen
  3. reisetid mellom Stortinget og hjemsted, herunder transportmuligheter på strekningen med offentlig kommunikasjon
  4. målsetting om færrest mulig flyttinger
  5. andre hensyn
  6. ansiennitet som stortingsrepresentant, dersom representantene ellers vurderes likt
    Ved tildeling av familiependlerboliger blir følgende momenter vektlagt i prioritert rekkefølge:
  7. antall husstandsmedlemmer som skal bo fast i pendlerboligen
  8. dokumenterte helsemessige behov
  9. barns alder
  10. behov for offentlig tilbud, som nærhet til skole eller barnehage
  11. andre hensyn

§ 2-4 Hvem som kan bo i pendlerboligen

Pendlerboligen skal kun benyttes av representanten og eventuelle husstandsmedlemmer. Voksne barn over 20 år kan også bo med representanten i pendlerboligen, men teller ikke med som husstandsmedlem ved tildeling av bolig. Andre enn representantens nærmeste familie, som angitt her, kan ikke bo i pendlerboligen.

Fremleie og utlån er ikke tillatt.

§ 2-5 Avtale om pendlerbolig

Den som blir tildelt pendlerbolig, må underskrive avtale om bruk av boligen.

§ 2-6 Opplysningsplikt og rapportering

Opplysningsplikt for den som søker om pendlerbolig er regulert i representantytelsesloven § 28.

Representanten skal umiddelbart informere Stortingets administrasjon om endringer i boforhold. En representant som har pendlerbolig, skal dessuten årlig sende inn et rapporteringsskjema om bruk av boligen, herunder opplyse om hvem som bor i boligen.

Den som disponerer pendlerbolig, plikter å informere Stortingets administrasjon om forhold som kan ha betydning for den skattemessige behandlingen av pendlerboligen, og dermed også retten til pendlerbolig. Den enkelte er også selv ansvarlig for å innrapportere relevante skattemessige forhold til skattemyndighetene.

§ 2-7 Pålegg om flytting til annen pendlerbolig

Den som har pendlerbolig, kan bli pålagt å flytte til en annen pendlerbolig dersom representantens behov endrer seg, behovet for andre stortingsrepresentanter endrer seg eller Stortingets administrasjon har behov for å utbedre eller selge boligen.

§ 2-8 Utflytting

Representanter som ikke tar gjenvalg, skal flytte ut av pendlerboligen innen 1. september i valgåret. Dersom valgresultatet fører til at en representant ikke blir innvalgt for en ny periode, skal utflytting skje senest en uke etter at valgresultatet er klart for den enkelte. Dersom en representant har tjenesterelatert opphold i Oslo etter utflytting i valgår, kan det dekkes utgifter til hotellovernatting etter reglene i kapittel 1 om dekning av utgifter til reiser.

En stortingsrepresentant som utnevnes til statsråd eller statssekretær, plikter å flytte ut innen én måned etter utnevnelsen.

Dersom det foreligger særlige forhold, kan Stortingets administrasjon etter søknad godkjenne et senere utflyttingstidspunkt.

§ 2-9 Reaksjoner ved brudd

Ved brudd på bestemmelser i representantytelsesloven, retningslinjene eller avtale om pendlerbolig, eller brudd på opplysningsplikten i representantytelsesloven § 28, kan Stortingets administrasjon gi skriftlig advarsel til representanter som er tildelt pendlerbolig.

Ved alvorlige eller gjentatte brudd, og i alle tilfelle der representanten ikke oppfyller kravene omtalt i § 2-2 ovenfor, kan Stortingets administrasjon trekke tilbake tildelingen av pendlerbolig og pålegge representanten å flytte.

§ 2-10 Erstatning

Stortingets administrasjon kan kreve erstatning for eventuelle skader og mangler i pendlerboligen som representanten er ansvarlig for.

Dersom representanten mister sin nøkkel, nøkkelbrikke eller nøkkelkort, må vedkommende selv betale for ny adgangsenhet.

§ 2-11 Pendlerreiser

Med pendlerreiser menes reiser representanter som pendler foretar mellom hjemsted og Stortinget eller pendlerbolig. Regler om pendlerreiser følger av representantytelsesloven § 17, og gjelder for representanter som har sitt hjemsted mer enn 40 kilometers kjørelengde fra Stortinget.

Hvis antallet reiser per uke overstiger det representanten har krav på, er reisen å anse som en privat reise, med mindre den er gjennomført i tjenestesammenheng og dekkes som tjenestereise.

Representanter kan få dekket reiseutgifter mellom hjemsted og Stortinget eller pendlerboligen ut over det antall pendlerreiser representanten har krav på etter loven, forutsatt at representanten blir innkalt til møte som ledd i den parlamentariske virksomheten på så kort varsel at deltakelse utløser en ekstra pendlerreise.

Ved bruk av egen bil på pendlerreiser, dekkes kilometergodtgjørelse etter satsene for tjenestereiser i staten.

For representanter som bor i områder med lav kollektivdekning, kan det gis forhåndsgodkjenning for bruk av taxi på pendlerreiser.

Det gis ikke kostgodtgjørelse på pendlerreiser.

Representanter som har sitt hjemsted mer enn 40 kilometer fra Stortinget, men verken har pendlerbolig fra Stortinget eller privat pendlerbolig, har ikke krav på utgiftsdekning etter bestemmelsen.

§ 2-12 Dekning av utgifter til flytting

Utgifter til flytting etter representantytelsesloven § 18 dekkes på følgende vilkår:

  1. Som hovedregel skal det flyttebyrået Stortinget har avtale med benyttes. Dersom dette flyttebyrået ikke har kapasitet eller har områdebegrensninger, kan et annet flyttebyrå benyttes.
  2. Egen eller leid bil og tilhenger kan benyttes i stedet for flyttebyrå. Det dekkes kilometergodtgjørelse tur/retur hjemsted og pendlerbolig etter satsene for tjenestereiser i staten.

Fast møtende vararepresentanter får dekket flytteutgifter etter reglene ovenfor.

Statens særavtale om dekning av flyttekostnader utfyller disse reglene så langt det passer.

Stortingets administrasjon kan treffe avgjørelse i saker etter denne bestemmelsen.

Kapittel 3 – Fratredelsesytelse og omstillingsytelse

§ 3-1 Om ytelsene

Fratredelsesytelse og omstillingsytelse, samt bortfall og avkorting av ytelsene, er regulert i representantytelsesloven §§ 25, 26 og 27.

Formålet med ytelsene er å sikre inntekt for stortingsrepresentanter som ufrivillig blir stående uten inntekt i en overgangsperiode.

Fratredelsesytelse kan innvilges fra første dag etter fratredelse fra vervet. Etter stortingsvalg innvilges ytelsen fra 1. oktober og inntil 31. desember.

Omstillingsytelse kan innvilges fra første dag etter opphør av fratredelsesytelse til stortingsrepresentanter og fast møtende vararepresentanter som har fratrådt etter valg. Ytelsen kan innvilges fra 1. januar og inntil 30. juni året etter valgår.

§ 3-2 Dokumentasjon på søknadstidspunktet

Søkeren må bekrefte at vedkommende ufrivillig blir stående uten annen hovedinntekt i en overgangsperiode.

Søkeren må bekrefte at vedkommende ikke vil ha bruttoinntekt fra stilling på minst 30 timer per uke. Søker som skal ta ut full pensjon må dokumentere at vedkommende fortsatt skal være i arbeid, se § 3-5 andre ledd.

Dersom søkeren vet at vedkommende vil ha annen skattepliktig inntekt i perioden med ytelse som skal avkortes, må dette dokumenteres eller beskrives i søknaden.

For søknad om omstillingsytelse, må søkeren dokumentere at vedkommende aktivt søker arbeid, hever sin kompetanse eller starter egen virksomhet, jf. § 3-5.

§ 3-3 Søknadsprosessen

Søknad om fratredelsesytelse og omstillingsytelse sendes elektronisk.

Stortingets administrasjon forbereder saken og skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før saken oversendes presidentskapet for vedtak.

Dersom administrasjonen mottar opplysninger om søkeren fra tredjepart, skal opplysningene forelegges vedkommende til uttalelse. Dette gjelder likevel ikke når opplysningene ikke har avgjørende betydning for vedtaket eller underretning av andre grunner er unødvendig eller uhensiktsmessig ut fra hensynet til søkeren selv, for eksempel fordi søkeren vil bli gjort kjent med opplysningene ved melding om vedtaket.

Administrasjonen informerer søkeren skriftlig om presidentskapets vedtak. Avslag skal begrunnes.

§ 3-4 Opplysningsplikt

Opplysningsplikt for den som søker om, mottar eller tidligere har mottatt ytelser fra Stortinget, er regulert i representantytelsesloven § 28.

En mottaker av fratredelsesytelse eller omstillingsytelse som oppdager at det er gitt mangelfulle eller feilaktige opplysninger, må underrette administrasjonen om dette omgående.

§ 3-5 Særlig om fratredelsesytelse

Fratredelsesytelsen skal være subsidiær til annen arbeidsinntekt eller ytelser som skal kompensere for bortfall av denne (for eksempel inntekt under foreldrepermisjon).

En representant som ikke har intensjon om å ta nytt arbeid etter fratreden fra vervet som stortingsrepresentant og planlegger å ta ut full pensjon, har ikke rett til fratredelsesytelse.

En representant kan normalt ikke frivillig avstå fra annen inntekt for i stedet å få fratredelsesytelse.

§ 3-6 Særlig om omstillingsytelse

Det er et vilkår at søkeren aktivt søker arbeid, hever sin kompetanse eller starter egen virksomhet. For å motta ytelsen, kreves det at mottakeren utøver en aktivitet som øker sannsynligheten for å komme i inntektsgivende arbeid. Det er mulig å kombinere alternativene.

Aktiv arbeidssøking skal dokumenteres månedlig. Dette kan gjøres ved å vedlegge dokumentasjon på at jobbsøknad er mottatt hos en eller flere mulige arbeidsgivere, dialog med rekrutteringsfirma eller andre aktører i arbeidslivet eller innsendt meldekort til Nav.

Det er et krav at kompetansehevingen utgjør et normalt fulltidsstudium, eller at delvis studie kombineres med å søke arbeid eller å starte egen virksomhet. Kompetanseheving skal dokumenteres ved bekreftelse på opptak til utdanningsinstitusjon, kurs- eller annen kompetanseinstitusjon. Faktisk deltakelse skal dokumenteres gjennom vitnemål, karakterutskrift eller annen bekreftelse ved gjennomført kompetanseheving.

Det er et krav at oppstart av virksomheten skal være hovedarbeidet og at den skal ha som mål å etablere en varig virksomhet. Både det å etablere en ny virksomhet og det å starte opp igjen en tidligere etablert virksomhet, omfattes. Overtakelse av en eksisterende aktiv virksomhet, omfattes ikke. Hvis flere starter virksomhet sammen, må søkeren ha en eierandel på over 50 prosent. Arbeidet må dokumenteres ved arbeidsplaner, stiftelsesdokumenter, kontakt med relevante offentlige myndigheter eller lignende.

Presidentskapet kan i vedtaket fastsette andre vilkår for omstillingsytelsen enn de som følger av denne bestemmelsen.

§ 3-7 Grensen mot andre ytelser

Dersom mottakeren av ytelsen møter som innkalt eller fast møtende vararepresentant i ytelsesperiodene, erstattes ytelsene med godtgjøring og forskyver ikke perioden med ytelse. Godtgjøring som representant skal ikke avkortes mot annen skattepliktig inntekt.

Det kan søkes om fratredelsesytelse og omstillingsytelse etter opphør av sykepenger etter representantytelsesloven § 20. Perioden med fratredelsesytelse og omstillingsytelse forkortes med det antallet dager representanten har mottatt sykepenger. Ytelsene kan dermed ikke forskyves i tid som følge av at vedkommende har mottatt sykepenger.

§ 3-8 Avkorting

Hvilke inntekter som skal avkortes, følger av representantytelsesloven § 27.

Ytelsene skal først avkortes når inntekt opptjent i ytelsesperiodene samlet overstiger 0,1 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Inntekt som overstiger 0,1 G, avkortes det krone for krone.

Med «opptjent» menes at annen inntekt tidfestes til den perioden den er opptjent, ikke til utbetalingstidspunktet.

Ingen andre kapitalinntekter enn de som er nevnt i representantytelsesloven § 27 andre ledd bokstav c, kommer til avkorting.

§ 3-9 Særlig om avkorting av virksomhetsinntekt

Virksomhetsinntekt avkortes som hovedregel ved å fordele den totale netto inntekten i året på tolv måneder og deretter avkortes forholdsmessig for månedene (eller del av en måned) med ytelse.

Dersom det vil virke særlig urimelig med en forholdsmessig fordeling av årlig virksomhetsinntekt, for eksempel der opptjeningstidspunktet klart er utenom ytelsesperioden, kan denne delen av virksomhetsinntekten unntas fra avkorting.

For virksomhetsinntekt hvor opptjeningstidspunktet klart kan tilskrives ytelsesperioden, skal ytelsen normalt avkortes med denne delen av virksomhetsinntekten.

Administrasjonen avgjør saker etter tredje og fjerde ledd.

§ 3-10 Løpende kontroll

Mottakeren av fratredelsesytelse eller omstillingsytelse skal hver måned sende inn erklæring og dokumentasjon om annen skattepliktig inntekt.

Mottaker av omstillingsytelse som mottar denne fordi vedkommende aktivt søker arbeid, må hver måned i ytelsesperioden dokumentere dette, jf. § 3-5. Den som mottar omstillingsytelse ved kompetanseheving eller oppstart av egen virksomhet, må hver måned bekrefte at vedkommende fortsatt oppfyller vilkårene.

Dersom administrasjonen mottar opplysninger om ytelsesmottaker fra tredjepart, skal de forelegges vedkommende til uttalelse. Dette gjelder likevel ikke når opplysningene ikke har avgjørende betydning for ytelsen eller underretning av andre grunner er unødvendig eller uhensiktsmessig ut fra hensynet til søkeren.

Administrasjonen skal før den månedlige utbetalingen kontrollere at vilkårene for fratredelsesytelse og omstillingsytelse er oppfylt. Dersom administrasjonen finner at mottakeren ikke oppfyller vilkårene, skal den fremme en sak for presidentskapet om opphør av ytelsen.

§ 3-11 Tilbakebetaling og etterkontroll

Administrasjonen skal etter ytelsesperiodene kontrollere at vilkårene for fratredelsesytelse og omstillingsytelse var oppfylt i ytelsesperiodene.

Administrasjonen kan innhente opplysninger fra andre enn representanten selv, jf. representantytelsesloven § 29.

Dersom søkeren har fått utbetalt for høy eller for lav ytelse, skal dette rettes opp gjennom tilbakebetaling, jf. representantytelsesloven § 32.

Kapittel 4 – Øvrige bestemmelser

§ 4-1 Godtgjøring ved permisjon som følge av familiesituasjon

Retten til å beholde godtgjøring ved permisjon fra Stortinget knyttet til familiesituasjon følger av representantytelsesloven § 10 tredje ledd.

Stortingsrepresentanter har rett til to ukers betalt omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel for å bistå moren. Slik permisjon må tas innenfor rammen av to uker før fødselen og to uker etter morens hjemkomst. Administrasjonen kan etter søknad i særlige tilfeller godkjenne forskyvning av tidspunktet.

Foreldrepermisjoner skal som hovedregel innvilges for en eller flere sammenhengende tidsperioder, selv om permisjonen faller innenfor perioder med plenumsfri. Dersom representanten stanser permisjonen i forkant av plenumsfri periode og gjenopptar permisjonen rett i etterkant av en slik periode, skal plenumsfri periode regnes med i permisjonen. Administrasjonen kan etter søknad i særlige tilfeller godkjenne at plenumsfri periode om sommeren helt eller delvis ikke skal regnes med i foreldrepermisjonsperioden.

§ 4-2 Godtgjøring ved sykdom eller skade

Retten til å beholde godtgjøring ved permisjon ut over 14 dager på grunn av sykdom eller skade følger av representantytelsesloven § 10 andre ledd bokstav a.

For at representanten skal få beholde godtgjøringen på grunn av sykdom eller skade, må arbeidsuførheten dokumenteres med legeerklæring. Folketrygdloven § 8-7 om dokumentasjon gjelder så lagt den passer.

Representanten eller partigruppen søker om å beholde godtgjøring. Administrasjonen kan avgjøre ordinære søknader om å beholde godtgjørelsen på grunn av sykdom eller skade.

§ 4-3 Fravike retningslinjene

Presidentskapet kan i særlige tilfeller gjøre unntak fra retningslinjene.

Sist oppdatert: 01.10.2025 00:01
: