Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Lov om endringer i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting m.m.

Innhold

År 1999 den 8. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt

I lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting gjøres følgende endringer:

§ 1-1 fjerde ledd skal lyde:

Med reklame menes enhver form for markedsføring av en vare, tjeneste, sak eller idé mot betaling eller annen form for godtgjøring.

§ 2-1 nytt femte ledd skal lyde:

Vedtak truffet av Statens medieforvaltning i medhold av § 3-1 tredje ledd, jf. §§ 10-3 og 10-4, kan påklages til Markedsrådet. Ved behandlingen gjelder de saksbehandlingsregler som er gitt i eller i medhold av markedsføringsloven.

§ 3-1 nytt tredje ledd skal lyde:

Fjernsynsselskap kan ikke sende reklame for livssyn eller politiske budskap. Dette gjelder også tekstfjernsyn.

Nåværende § 3-1 tredje ledd blir nytt fjerde ledd.

I lov av 16. juni 1972 nr. 47 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven) gjøres følgende endringer:

§ 12 første ledd tredje punktum skal lyde:

Markedsrådet kan videre forby handling som rådet finner er i strid med regler som Forbrukerombudet er tillagt tilsyn med etter forskrifter gitt i medhold av lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 3-1 fjerde ledd, når det tilsies av hensyn til forbrukerne eller av hensyn til likestilling mellom kjønnene.

§ 13 tredje ledd skal lyde:

Forbrukerombudet fører videre, ut fra hensynet til forbrukerne og hensynet til likestilling mellom kjønnene, tilsyn med reklame i henhold til forskrifter gitt i medhold av lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 3-1 fjerde ledd.

Loven trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.

Gunnar Skaug, Anita Apelthun Sæle,
president. sekretær.