Kapittel 1 Riksrevisjonens mandat og uavhengighet
§ 1-1 Riksrevisjonens formål
Riksrevisjonen er Stortingets revisjons- og
kontrollorgan, og skal bidra til den demokratiske kontrollen med
at statens ressurser forvaltes forsvarlig og effektivt og i samsvar
med Stortingets vedtak og forutsetninger.
§ 1-2 Riksrevisjonens ansvarsområde
og oppgaver
Riksrevisjonens ansvarsområde omfatter alle
statens midler og verdier. Ansvarsområdet omfatter alle deler av
staten. I tillegg omfattes rettssubjekter utenfor staten så langt
det følger av denne loven.
Riksrevisjonen skal utføre revisjon etter denne
loven, herunder bidra til å forebygge og avdekke misligheter. Riksrevisjonen
kan yte veiledning innenfor det som er forenlig med Riksrevisjonens
uavhengighet og objektivitet.
Riksrevisjonen kan påta seg å revidere internasjonale
organisasjoner og delta i internasjonal bistandsvirksomhet.
Riksrevisjonens ansvarsområde omfatter ikke
forhold som faller inn under kontrollområdet til Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste i tråd med
EOS-kontrolloven.
Riksrevisjonens revisjon omfatter ikke forhold
som faller inn under kontrollområdet til Norges Banks representantskap,
jf. sentralbankloven § 2-17.
§ 1-3 Riksrevisjonens uavhengighet
Riksrevisjonen skal utføre sine oppgaver uavhengig og
selvstendig, og bestemmer selv hvordan arbeidet skal innrettes og
organiseres.
Stortinget kan i særlige tilfeller pålegge Riksrevisjonen
å sette i gang bestemte revisjoner. Stortinget kan ikke instruere
om hvordan, eller etter hvilke kriterier, revisjonen skal utføres.
Forvaltningen kan ikke utøve myndighet overfor Riksrevisjonen
som kan påvirke den uavhengige og objektive utøvelsen av Riksrevisjonens
revisjon.
Kapittel 2 Riksrevisjonens ledelse
§ 2-1 Riksrevisjonens ledelse
Kollegiet er Riksrevisjonens øverste ledelse.
Kollegiet består av fem riksrevisorer. Den daglige ledelsen av Riksrevisjonen
ivaretas av en revisjonsdirektør.
§ 2-2 Kollegiets oppnevning
og sammensetning mv.
Stortinget velger fem riksrevisorer med personlige varamedlemmer
etter innstilling fra Stortingets presidentskap. Stortinget utpeker
leder og nestleder blant de fem riksrevisorene.
Til verv som riksrevisor kan ikke velges:
-
a. Stortingets representanter
og vararepresentanter
-
b. statsrådets medlemmer, statssekretærer
og statsrådenes politiske rådgivere.
Riksrevisorene og varamedlemmene for disse velges for
fire år og tiltrer 1. januar året etter stortingsvalget. De kan
gjenoppnevnes for ytterligere én periode. Dersom et sittende eller
tidligere medlem av Riksrevisjonens kollegium velges til vervet
som leder av kollegiet, kan vedkommende likevel velges for en periode
på fire år med adgang til gjenoppnevning én gang. Samlet oppnevningsperiode kan
likevel ikke utgjøre mer enn tolv år.
Ved valg av riksrevisorer bør det legges vekt
på politisk erfaring, personlig egnethet og at kollegiet samlet bør
ha kunnskap om virksomhetsstyring og offentlig forvaltning. Det
bør legges til rette for at allmennheten kan fremme forslag til
kandidater til vervene som riksrevisor.
Vervet som leder av kollegiet er på heltid.
Stortingets presidentskap fastsetter godtgjørelse til riksrevisorene
og varamedlemmene. Leder av kollegiet skal være medlem av Statens
pensjonskasse med rettigheter og plikter etter Statens pensjonskasseloven.
§ 2-3 Avsetting av riksrevisor
En riksrevisor kan ikke avsettes med mindre
riksrevisoren grovt forsømmer sitt verv eller gjennom sin atferd
viser seg klart uskikket til vervet. En beslutning om å avsette
en riksrevisor må skje med minst tre fjerdedels flertall i Stortinget.
§ 2-4 Kollegiets ansvar
Kollegiet har det øverste ansvaret for Riksrevisjonens
virksomhet og skal behandle viktige saker og saker av prinsipiell
betydning. Kollegiet har ansvaret for revisjonsvirksomheten og den
overordnede styringen av Riksrevisjonen, inkludert de administrative
oppgavene nevnt i § 8-1.
Alle saker som Riksrevisjonen sender til Stortinget, skal
være behandlet av kollegiet. Den enkelte riksrevisor har rett til
å la egne merknader følge sakene som sendes til Stortinget.
§ 2-5 Kollegiets saksbehandling
Kollegiets beslutninger krever at minst tre
riksrevisorer er enige.
Kollegiets leder skal innkalle de øvrige riksrevisorene
til møter så ofte det er nødvendig, eller dersom en riksrevisor
ber om det. Leder i kollegiet leder møtene. Leder av kollegiet opptrer
på vegne av kollegiet mellom møtene.
Kollegiets nestleder overtar leders oppgaver
når leder er fraværende.
§ 2-6 Revisjonsdirektøren
Revisjonsdirektøren har det daglige administrative, økonomiske,
personalmessige og faglige ansvaret for Riksrevisjonen. Kollegiet
kan gi nærmere retningslinjer for arbeidsdelingen mellom kollegiet
og revisjonsdirektøren.
Revisjonsdirektøren er sekretær for kollegiet,
forbereder og gir sin anbefaling i saker som legges fram for kollegiet,
og er ansvarlig for å iverksette kollegiets vedtak.
Kapittel 3 Riksrevisjonens oppgaveutførelse
§ 3-1 Generelle krav til
oppgaveutførelsen
Riksrevisjonens oppgaver skal utføres med integritet,
objektivitet, aktsomhet og profesjonell skepsis.
Riksrevisjonen skal planlegge, gjennomføre,
dokumentere og rapportere sitt arbeid, og følge opp revisjoner i
samsvar med god statlig revisjonsskikk.
Riksrevisjonen kan innhente ekstern bistand
for å utføre oppgaver. I så fall gjelder kravene i denne loven også
for eksterne bidragsytere.
§ 3-2 Habilitet
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for
Riksrevisjonen, er inhabil til å delta i utførelsen av Riksrevisjonens
revisjonsoppgaver dersom det foreligger særegne forhold som er egnet
til å svekke tilliten til at oppgaven vil bli utført på en uavhengig
og objektiv måte.
I vurderingen etter første ledd skal det legges
vekt på om oppgaveutførelsen kan innebære særlig fordel eller ulempe
for vedkommende eller noen som han eller hun har en nær personlig
tilknytning til. Forvaltningsloven § 8 gjelder tilsvarende ved avgjørelse
av habilitetsspørsmål.
For behandling av administrative saker for Riksrevisjonen
gjelder forvaltningsloven §§ 6 til 9 første ledd.
§ 3-3 Forbud mot gaver i
tjenesten. Registrering av verv og økonomiske interesser og bierverv
Statsansatteloven § 39 om forbud mot å motta
gaver i tjenesten gjelder for enhver som utfører tjeneste eller
arbeid for Riksrevisjonen.
Statsansatteloven § 39 a om hjemmel for registrering
av verv og økonomiske interesser gjelder for kollegiets medlemmer
og varamedlemmer.
Leder av kollegiet må ikke uten samtykke fra
Stortinget eller den det gir fullmakt, ha eller påta seg stilling eller
verv i offentlig eller privat virksomhet, unntatt når det følger
av vervet som riksrevisor.
Kapittel 4 Regnskapsrevisjon
§ 4-1 Regnskapsrevisjon
Riksrevisjonen skal revidere statens regnskaper, med
mindre annet er fastsatt av Stortinget. Riksrevisjonen skal revidere
regnskaper til andre virksomheter der dette er hjemlet i lov. Revisjonen
omfatter statsregnskapet, alle årsregnskap og disposisjonene som
ligger direkte til grunn for regnskapene.
§ 4-2 Revisjon av statsregnskapet
og disposisjonene
Riksrevisjonen skal revidere om statsregnskapet
er utarbeidet, presentert og avlagt i samsvar med gjeldende regler
om statsregnskapet.
Riksrevisjonen skal revidere om det er gitt
forklaringer om ikke uvesentlige avvik mellom bevilgnings- og regnskapstall,
om bevilgningsreglementets prinsipper er ivaretatt, at det rapporterte
mer- eller mindreforbruk i forhold til statsbudsjettet er korrekt,
og at eventuelle overføringer til neste budsjettår er i henhold
til bevilgningsreglementets krav.
Riksrevisjonen skal revidere om disposisjonene som
ligger direkte til grunn for statsregnskapet, er i samsvar med Stortingets
vedtak og forutsetninger, herunder med gjeldende regler for statlig
økonomistyring.
§ 4-3 Revisjon av årsregnskapet
og disposisjonene
Riksrevisjonen skal revidere om årsregnskapet
gir et dekkende bilde og er i samsvar med gjeldende regler, og være
oppmerksom på muligheten for vesentlig feilinformasjon i årsregnskapet
enten det skyldes utilsiktede feil eller misligheter.
Riksrevisjonen skal i tilknytning til revisjon
av årsregnskapet vurdere om virksomhetens årsrapport er konsistent
med årsregnskapet og om årsrapporten inneholder de opplysninger
som skal gis i henhold til gjeldende regler.
Riksrevisjonen skal revidere om disposisjonene som
ligger direkte til grunn for årsregnskapet, er i samsvar med Stortingets
vedtak og forutsetninger, herunder med gjeldende regler for statlig
økonomistyring.
§ 4-4 Riksrevisjonens plikt
til skriftlig kommunikasjon ved revisjon av årsregnskapet
Riksrevisjonen skal skriftlig ta opp alle forhold
som revisjonen har avdekket, og som den ansvarlige bør gjøres kjent
med for å kunne ivareta sitt ansvar.
Riksrevisjonen skal angi hva forholdet gjelder,
og hvilke konsekvenser det vil ha for revisjonen hvis forholdet
ikke følges opp.
Det skal fremgå av den skriftlige kommunikasjonen at
den er gitt etter denne bestemmelsen.
§ 4-5 Riksrevisjonens plikter
ved avgivelse av revisjonsberetning
Riksrevisjonen skal i samsvar med god statlig
revisjonsskikk avgi en revisjonsberetning til den ansvarlige som
viser resultatet av revisjonen av årsregnskapet og vurderingen av
årsrapporten. Revisjonsberetningen avgis uten ugrunnet opphold etter
at årsregnskapet er utarbeidet, og selv om årsregnskapet ikke foreligger
eller er ufullstendig.
Dersom Riksrevisjonen i revisjonsberetningen
konkluderer med forbehold, negativt eller ikke har tilstrekkelig
grunnlag for å konkludere, skal årsaken til dette beskrives.
§ 4-6 Årlig rapportering
til Stortinget om regnskapsrevisjon
Resultatet fra regnskapsrevisjon rapporteres
årlig til Stortinget. Før en sak rapporteres til Stortinget, skal Riksrevisjonens
merknader forelegges berørte statsråder til uttalelse.
Kapittel 5 Forvaltningsrevisjon og revisjon av statens eierstyring
§ 5-1 Forvaltningsrevisjon
Riksrevisjonen skal med utgangspunkt i Stortingets vedtak
og forutsetninger utføre systematiske undersøkelser av om statens
ressurser utnyttes effektivt, i hvilken grad mål nås, regler etterleves
og om økonomiforvaltningen er nøktern og forsvarlig.
Riksrevisjonen kan gjennomføre forvaltningsrevisjoner
i selskaper som i sin helhet eies av staten og i heleide datterselskaper
til disse. Riksrevisjonen kan dessuten gjennomføre forvaltningsrevisjon
i selskaper som staten eier sammen med annen offentlig virksomhet, med
mindre det er avtalt at det er kommunal revisjon som skal gjennomføre
forvaltningsrevisjon.
Riksrevisjonen kan med utgangspunkt i Stortingets vedtak
og forutsetninger revidere egnetheten av virkemidler som benyttes
for å nå fastsatte mål, og om virksomheten er hensiktsmessig organisert.
Ved utvelgelse av tema for, og innretning av,
forvaltningsrevisjon skal Riksrevisjonen legge vekt på risiko og vesentlighet,
og på om revisjonen kan tilføre merverdi av betydning.
Riksrevisjonen skal ta hensyn til domstolenes
uavhengighet ved revisjon etter denne bestemmelsen. Riksrevisjonen
skal ikke revidere kvaliteten på domstolenes avgjørelser eller av
domstolenes prioriteringer av hvilke ressurser som skal settes inn
i den enkelte sak.
§ 5-2 Revisjon av statens
eierstyring
Riksrevisjonen skal ut fra en vurdering av risiko
og vesentlighet revidere om statsråden ivaretar statens eierinteresser
i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger i selskaper hvor
staten har bestemmende innflytelse. Riksrevisjonen avgjør i det
enkelte tilfellet om staten anses å ha en bestemmende innflytelse.
Riksrevisjonen reviderer statsrådens myndighetsutøvelse overfor
Norges Bank.
§ 5-3 Rapportering til Stortinget
etter §§ 5-1 og 5-2
Resultat fra forvaltningsrevisjon etter § 5-1
rapporteres fortløpende til Stortinget. Resultatet fra revisjon
av statens eierstyring og av Norges Bank etter § 5-2 rapporteres
årlig til Stortinget. Før en sak rapporteres til Stortinget, skal
Riksrevisjonens merknader forelegges berørte statsråder til uttalelse.
Kapittel 6 Riksrevisjonens tilgang til informasjon
§ 6-1 Riksrevisjonens rett
til informasjon
Riksrevisjonen kan uten hinder av taushetsplikt kreve
all informasjon og foreta undersøkelser som den finner nødvendig
for å gjennomføre oppgavene etter denne loven. Regjeringsdokumenter
og dokumenter direkte tilknyttet disse er unntatt. Det kan ikke
stilles vilkår for Riksrevisjonens tilgang til informasjon.
Riksrevisjonens rett til informasjon etter første
ledd gjelder overfor alle som utfører tjeneste eller arbeid for staten,
og ledelse, ansatte og revisor i virksomheter omfattet av § 5-1
andre ledd. Riksrevisjonens rett gjelder også overfor personer som
tidligere har hatt slike posisjoner.
I revisjon av tilskudd eller bidrag av statsmidler
til offentlige eller private virksomheter gjelder retten til informasjon
etter første ledd også overfor mottaker av statsmidlene.
Riksrevisjonen har samme rett til informasjon
som forvaltningen kan kreve overfor
§ 6-2 Deltakelse i generalforsamling
o.l.
Riksrevisjonen skal varsles og har rett til
å være til stede i generalforsamling og lignende møter i selskaper som
i sin helhet eies av staten og i heleide datterselskaper til slike
selskaper.
Riksrevisjonen har rett til å delta i møter
som nevnt i første ledd i deleide selskaper sammen med den som representerer
de statlige eierinteressene.
§ 6-3 Tilrettelegging for
revisjon
Virksomheter som er omfattet av Riksrevisjonens revisjon,
skal legge forholdene til rette slik Riksrevisjonen finner det hensiktsmessig
for å gjennomføre sine oppgaver etter denne loven, og gjøre informasjon
tilgjengelig for Riksrevisjonen vederlagsfritt på den måten og på
det tidspunktet Riksrevisjonen bestemmer.
Informasjon om statsregnskap og årsregnskap nevnt
i gjeldende regler om statsregnskapet og statlig økonomistyring
skal gjøres tilgjengelig for Riksrevisjonen så snart den foreligger.
Kapittel 7 Riksrevisjonens behandling og utlevering
av informasjon
§ 7-1 Taushetsplikt
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for
Riksrevisjonen, har taushetsplikt om opplysninger mottatt i forbindelse
med tjenesten eller arbeidet og som gjelder noens personlige forhold
eller drifts- eller forretningshemmeligheter.
Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har
avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han eller hun kan heller ikke
benytte opplysninger som nevnt i første ledd i egen virksomhet eller
i tjeneste eller arbeid for andre.
For øvrig gjelder bestemmelsene i forvaltningsloven
§§ 13 a til 13 f. Taushetsplikten er ikke til hinder for at Riksrevisjonen
gir opplysninger til Stortinget i den utstrekning det er nødvendig
for å ivareta oppgavene etter denne loven. Taushetsplikten er ikke
til hinder for at Riksrevisjonen deler informasjon som er nødvendig
for å gjennomføre en ekstern kvalitetssikring av den faglige virksomheten
til Riksrevisjonen.
Revisjonsdirektøren kan samtykke til at den
som utfører eller har utført tjeneste eller arbeid for Riksrevisjonen,
uten hinder av taushetsplikten avgir forklaring og legger fram dokumentasjon
til politiet under etterforskning av en straffesak. Videre kan Riksrevisjonen underrette
politiet dersom det i forbindelse med revisjon kommer fram informasjon
som gir grunn til mistanke om at det er foretatt en straffbar handling.
Riksrevisjonen kan også utveksle informasjon med andre offentlige
kontrollmyndigheter. Det kan gis informasjon etter denne bestemmelsen
selv om revisjonen ikke er avsluttet, og uten at forholdet er meddelt
revidert virksomhet eller overordnet departement.
Ved anvendelse av bestemmelsene i tvisteloven § 22-3
og straffeprosessloven § 118 gis samtykke av revisjonsdirektøren.
§ 7-2 Sikkerhetslovens anvendelse
for Riksrevisjonen
Sikkerhetsloven gjelder for Riksrevisjonen med
de unntak og presiseringer som følger av denne loven.
Sikkerhetsloven §§ 1-3, 2-1, 2-2 og 2-5, kapittel
3, §§ 5-5, 7-1 andre til sjette ledd, § 8-3 første ledd andre punktum,
§ 9-4 andre til femte ledd, kapittel 10 og §§ 11-2 og 11-3 gjelder
ikke for Riksrevisjonen.
Riksrevisjonen skal for sin virksomhet utpeke,
klassifisere og holde oversikt over skjermingsverdige objekter og
infrastruktur og melde inn til sikkerhetsmyndigheten med angivelse
av sikkerhetsgrad, jf. sikkerhetsloven § 7-1 andre ledd.
Riksrevisjonen kan innenfor sin virksomhet fatte vedtak
om krav til adgangsklarering for tilgang til hele eller deler av
skjermingsverdige objekter eller infrastruktur og bestemme at personer
med sikkerhetsklarering for et bestemt nivå også er klarert for
adgang til et bestemt skjermingsverdig objekt eller en bestemt skjermingsverdig
infrastruktur, jf. sikkerhetsloven § 8-3.
Stortingets administrasjon er klareringsmyndighet for
riksrevisorene. Stortingets presidentskap er klagemyndighet for
avgjørelser truffet av Stortingets administrasjon. Stortingets president
autoriserer riksrevisorene og varamedlemmene.
Riksrevisjonen er klareringsmyndighet for ansatte og
andre som utfører oppgaver for Riksrevisjonen. Riksrevisjonens kollegium
er klagemyndighet for avgjørelser truffet av administrasjonen. Kollegiets
leder autoriserer revisjonsdirektøren. Revisjonsdirektøren autoriserer
ansatte og andre som utfører oppgaver for Riksrevisjonen.
Autorisasjon etter femte eller sjette ledd gir
også tilgang til informasjon hos andre virksomheter enn Riksrevisjonen
i den utstrekning Riksrevisjonen kan kreve informasjon etter denne
loven.
Stortinget kan fastsette i hvilken grad forskrifter fastsatt
i medhold av sikkerhetsloven skal gjelde for Riksrevisjonen.
Sikkerhetsgradering er ikke til hinder for at
Riksrevisjonen gir opplysninger til Stortinget i den utstrekning
det er nødvendig for å ivareta oppgavene etter denne loven. Hvis
Riksrevisjonen er i tvil om graderingen av opplysninger i en rapport
til Stortinget, eller mener at av- eller nedgradering bør skje,
forelegges spørsmålet for vedkommende forvaltningsorgan eller departement.
Forvaltningens avgjørelse er bindende for Riksrevisjonen.
§ 7-3 Behandling av personopplysninger
Riksrevisjonen kan behandle personopplysninger, herunder
personopplysninger som nevnt i personvernforordningens artikkel
9 og 10, når dette er nødvendig for å utføre oppgaver etter denne
loven.
Krav på kopi av personopplysninger som er innhentet
som et ledd i revisjonsvirksomheten, rettes mot virksomheten opplysningene
er mottatt fra.
§ 7-4 Allmennhetens rett
til innsyn i dokumenter
Enhver kan kreve innsyn i Riksrevisjonens saksdokumenter
og journaler dersom ikke annet følger av lov eller bestemmelser
i medhold av lov. Offentleglova gjelder for Riksrevisjonen med de
tilpasninger som følger av denne bestemmelsen.
Krav om innsyn i dokumenter som Riksrevisjonen har
innhentet eller mottatt fra revidert virksomhet eller fra annet
organ som er omfattet av offentleglova eller tilsvarende regelverk
om allmennhetens rett til dokumentinnsyn, og dokumenter som rutinemessig
sendes i kopi til Riksrevisjonen, skal behandles av avsenderorganet.
Unntaket omfatter ikke korrespondanse mellom Riksrevisjonen og vedkommende
organ om revisjonen og revisjonsprosessen.
Riksrevisjonen kan også unnta fra innsyn
-
a. utkast til referat
fra intervjuer og møter som ledd i revisjon, og endelig referat
fra intervjuer og møter med personer som ikke uttaler seg på vegne
av en offentlig virksomhet
-
b. svar på spørreundersøkelser som Riksrevisjonen gjennomfører
som ledd i en revisjon
-
c. henvendelser fra enkeltpersoner om
kritikkverdige forhold i reviderte virksomheter, og Riksrevisjonens
svar på slike henvendelser
-
d. dokumenter som utveksles mellom Stortinget
og Riksrevisjonen, og som gjelder Riksrevisjonens budsjett og interne
administrasjon. Etter at Stortinget har fastsatt budsjettet, skal
det gis innsyn i Riksrevisjonens forslag til budsjett.
-
e. opplysninger i dokumenter som sendes
til eller fra Riksrevisjonen som ledd i ekstern kvalitetssikring av
virksomheten til andre lands riksrevisjoner, og hvor opplysningene
utveksles under forutsetning av, eller det følger av fast praksis,
at de ikke skal offentliggjøres.
Dokumenter i revisjonssaker som vurderes
framlagt for Stortinget, er gjenstand for innsyn først når saken
er mottatt i Stortinget eller avsluttet uten rapportering til Stortinget.
Riksrevisjonen varsler revidert virksomhet om hvilke saker som har
utsatt offentlighet, og når den opphører.
Den som nektes innsyn i et dokument i Riksrevisjonen,
kan påklage vedtaket til Riksrevisjonens kollegium. Riksrevisjonens
kollegium avgjør med endelig virkning om det skal gis innsyn.
Forskrifter gitt med hjemmel i offentleglova
gjelder så langt Stortinget ikke har fastsatt annet. Riksrevisjonen
kan gi bestemmelser tilsvarende forskrifter etter offentleglova
§ 8.
§ 7-5 Arkiv
Arkivlova kapittel II gjelder for Riksrevisjonens virksomhet.
Forskrifter gitt med hjemmel i arkivlova kapittel II gjelder så
langt Stortinget ikke har fastsatt annet.
Denne lovens §§ 7-1 om Riksrevisjonens taushetsplikt
og 7-4 om allmennhetens rett til innsyn i dokumenter gjelder etter
avlevering for langtidsbevaring.
§ 7-6 Språk
Språklova § 13 første ledd første punktum gjelder for
Riksrevisjonens virksomhet.
Kapittel 8 Riksrevisjonens administrasjon og ansettelser
§ 8-1 Riksrevisjonens budsjett,
regnskap og økonomiforvaltning
Riksrevisjonen skal
-
a. fastsette et økonomiregelverk
som er i samsvar med de til enhver tid gjeldende reglene for statlig
økonomistyring, med nødvendige tilpasninger for Riksrevisjonen
-
b. påse at det hvert fjerde år foretas
en ekstern kvalitetskontroll av Riksrevisjonens revisjonsvirksomhet
og organisasjon
-
c. foreslå budsjett for Riksrevisjonen
og fremme dette overfor Stortingets presidentskap
-
d. fastsette årsregnskap for Riksrevisjonen
-
e. utarbeide årsmelding om Riksrevisjonens
virksomhet.
Vedtatt økonomiregelverk skal sendes
til Stortinget. Årsmelding, inkludert årsregnskap og revisjonsberetning,
skal sendes til Stortinget hvert år.
Riksrevisjonens regnskap revideres av revisor
oppnevnt av Stortingets presidentskap.
§ 8-2 Ansettelse av revisjonsdirektør
Revisjonsdirektøren ansettes av kollegiet for
en periode på seks år. Ansettelse besluttes etter alminnelig kunngjøring
av stillingen og innstilling fra et innstillingsråd etter reglene
i statsansatteloven § 5 femte ledd. Etter ny kunngjøring kan revisjonsdirektøren
ansettes for ytterligere en periode på seks år.
§ 8-3 Personaladministrasjon
Riksrevisjonen fastsetter et personalreglement
etter reglene i statsansatteloven § 2 første ledd. Partene kan når
som helst kreve at personalreglementet tas opp til revisjon. Den
samme retten har Stortingets presidentskap.
Andre ansettelser enn stillingen som revisjonsdirektør,
jf. § 8-2, avgjøres av Riksrevisjonens ansettelsesråd sammensatt
etter statsansatteloven § 6 andre ledd. Statsansatteloven § 4 første
ledd, § 5 første til tredje ledd, § 6 første ledd andre punktum
og tredje og femte ledd, og § 7 gjelder for Riksrevisjonen. Statsansatteloven § 11
tredje ledd om adgang til å inngå sentral tariffavtale mellom staten
og tjenestemennenes forhandlingsberettigede organisasjoner om unntak
fra reglene om likebehandling av lønns- og arbeidsvilkår ved innleie
fra bemanningsforetak og § 24 om fortrinnsrett til ansettelse i
staten får ikke anvendelse for Riksrevisjonen.
Ansattes lønn, arbeidsvilkår og pensjon fastsettes
i henhold til de avtaler og bestemmelser som gjelder for arbeidstakere
i statsstilling. Tjenestetvistloven gjelder for Riksrevisjonen.
Riksrevisjonen kan ikke tas ut i arbeidskonflikt der staten vil
iverksette arbeidsstengning (lockout).
§ 8-4 Saksbehandlingen i
saker om ansettelsesforhold
Forvaltningsloven gjelder for avgjørelser om
ansettelse, oppsigelse, suspensjon, avskjed eller forflytting av ansatte
i Riksrevisjonen. Det samme gjelder vedtak om å ilegge en ansatt
ordensstraff.
Stortinget kan gi regler som utfyller eller
gjør unntak fra forvaltningslovens anvendelse etter første ledd, og
fastsette i hvilken grad forskrifter gitt i medhold av forvaltningsloven
ikke skal gjelde i slike saker.
Kapittel 9 Ikraftsettings- og overgangsbestemmelser mv.
§ 9-1 Ikraftsetting
Loven trer i kraft 1. januar 2025, med unntak
av § 2-2, som trer i kraft 1. oktober 2025, og øvrige deler av kapittel 2,
som trer i kraft 1. januar 2026.
Fra 1. januar 2025 oppheves lov 7. mai 2004
nr. 21 om Riksrevisjonen, med unntak av § 4 første ledd, som oppheves
1. oktober 2025, og § 4 andre ledd, som oppheves fra 1. januar 2026.
Fra 1. januar 2025 oppheves instruks 11. mars
2004 nr. 700 om Riksrevisjonens virksomhet, med unntak av kapittel
1, som oppheves 1. januar 2026.