Lov om suppleringsskatt på underbeskattet inntekt
i konsern (suppleringsskatteloven)
Kapittel 1 Alminnelige bestemmelser
§ 1-1 Virkeområde
(1) Denne loven gjelder suppleringsskatt.
(2) Suppleringsskatt skal beregnes når et konsern som
oppfyller vilkårene i § 1-2, driver virksomhet i en jurisdiksjon,
og virksomheten blir skattlagt med en lavere effektiv skattesats
enn 15 prosent. Suppleringsskatten fastsettes for å øke den effektive
skattesatsen til 15 prosent.
(3) Regler om hvilke enheter i konsernet som
er suppleringsskattepliktige, er gitt i kapittel 2.
(4) Den effektive skattesatsen før suppleringsskatt fastsettes
til
-
a. summen av justerte
skatter for hver konsernenhet i jurisdiksjonen, beregnet etter kapittel
4, delt på
-
b. samlet overskudd for konsernenhetene
i jurisdiksjonen, beregnet etter kapittel 3.
(5) Suppleringsskatten beregnes etter reglene
i kapittel 5.
(6) Særregler om beregning av suppleringsskatt
ved omorganiseringer og i holdingstrukturer mv. er gitt i kapittel
6.
(7) Særregler om beregning av suppleringsskatt
for enheter med deltakerfastsetting, enheter med overskuddsbeskatning
ved utdeling og investeringsenheter mv. er gitt i kapittel 7.
(8) Suppleringsskatt svares til staten.
§ 1-2 Beløpsgrense
Denne loven gjelder enheter som er del av et
konsern med en årlig samlet inntekt på minst 750 millioner euro,
inkludert inntekt fra enheter som nevnt i § 1-3. Vilkåret i første
punktum må være oppfylt i minst to av de fire foregående regnskapsårene.
Det øverste morselskapets konsernregnskap legges til grunn for vurderingen.
Er regnskapsåret kortere eller lengre enn tolv måneder, justeres
beløpsgrensen på 750 millioner euro forholdsmessig.
§ 1-3 Unntatte enheter
(1) Som unntatte enheter regnes:
-
a. Offentlige enheter,
-
b. Internasjonale organisasjoner,
-
c. Ideelle organisasjoner,
-
d. Pensjonsfond,
-
e. Investeringsfond, hvis enheten er øverste
morselskap
-
f. Investeringsenhet som investerer i
fast eiendom, hvis enheten er øverste morselskap.
(2) Som unntatte enheter regnes også følgende
enheter, med mindre den rapporterende konsernenheten velger å behandle
dem som ordinære konsernenheter:
-
a. Enheter hvor minst
95 prosent av verdien eies direkte eller indirekte av én eller flere
enheter som nevnt i første ledd og som ikke er en pensjonsforvaltningsenhet,
forutsatt at enhetens aktivitet utelukkende eller nesten utelukkende
er å eie eiendeler for, eller investere for, enheter som nevnt i
første ledd, eller kun utfører aktivitet med tilknytning til eierens
aktivitet, eller en kombinasjon av disse.
-
b. Enheter hvor minst 85 prosent av verdien
eies direkte eller indirekte av én eller flere enheter som nevnt
i første ledd og som ikke er en pensjonsforvaltningsenhet, forutsatt
at tilnærmet hele enhetens inntekt består av fritatt utbytte eller
fritatt egenkapitalgevinst eller -tap som er unntatt ved beregningen
av justert resultat, jf. § 3-2 første ledd bokstav b og c.
(3) Et valg etter andre ledd gjelder for fem
regnskapsår. Valget kan ikke endres før utløpet av denne perioden.
§ 1-4 Valuta
(1) Beregningene i denne loven skal gjøres i
presentasjonsvalutaen til konsernregnskapet til det øverste morselskapet.
(2) Dersom presentasjonsvalutaen etter første
ledd er en annen enn euro, skal de relevante beløpsgrensene i denne
loven omregnes til euro. Omregningen skal skje etter de gjennomsnittlige
valutakursene for desember måned det foregående regnskapsåret.
(3) Skatt som skal betales etter denne loven,
skal betales i norske kroner. En eventuell omregning skal skje etter
valutakursen den siste dagen i regnskapsåret.
(4) Valutakursene i andre og tredje ledd hentes
fra Den europeiske sentralbanken. Tilbys ikke kursene her, hentes
de fra jurisdiksjonens sentralbank.
§ 1-5 Forskriftshjemmel
Departementet kan gi forskrift til utfylling
og gjennomføring av bestemmelsene i denne loven. Departementet kan
fastsette nærmere definisjoner og gi bestemmelser om hvor enheter
skal anses lokalisert. Departementet kan fastsette bestemmelser
som fraviker bestemmelser i denne loven når det er nødvendig for
å sikre lovens formål.
Kapittel 2 Hvilke enheter i konsernet som er suppleringsskattepliktige
§ 2-1 Skatteplikt for øverste
morselskap
En konsernenhet som er lokalisert i Norge og
er det øverste morselskapet i et konsern, og som direkte eller indirekte
har hatt en eierinteresse i en underbeskattet konsernenhet i løpet
av regnskapsåret, er skattepliktig for sin andel av suppleringsskatten
fra denne. Et slikt morselskap skal også beregne suppleringsskatt
for seg selv, og er suppleringsskattepliktig for denne.
§ 2-2 Skatteplikt for mellomliggende
morselskaper
(1) En konsernenhet som er lokalisert i Norge
og er et mellomliggende morselskap i et konsern, og som direkte
eller indirekte har hatt en eierinteresse i en underbeskattet konsernenhet
i løpet av regnskapsåret, er skattepliktig for sin andel av suppleringsskatten
fra den underbeskattede konsernenheten. Et slikt morselskap skal
også beregne suppleringsskatt for seg selv, og er suppleringsskattepliktig
for denne.
(2) Første ledd gjelder ikke hvis:
-
a. det øverste morselskapet
i konsernet er skattepliktig etter en kvalifisert regel om skatteinkludering
i regnskapsåret, eller
-
b. et annet mellomliggende morselskap
som har en kontrollerende eierinteresse i det mellomliggende morselskapet,
er skattepliktig etter en kvalifisert regel om skatteinkludering
i regnskapsåret.
§ 2-3 Skatteplikt for deleid
morselskap
(1) En konsernenhet som er lokalisert i Norge
og som er et deleid morselskap, og som direkte eller indirekte har
hatt en eierinteresse i en underbeskattet konsernenhet i løpet av
regnskapsåret, er skattepliktig for sin andel av suppleringsskatt
fra den underbeskattede konsernenheten. Et slikt morselskap skal
også beregne suppleringsskatt for seg selv, og er suppleringsskattepliktig
for denne.
(2) Første ledd gjelder ikke hvis det deleide
morselskapet er direkte eller indirekte heleid av et annet deleid morselskap
som er skattepliktig etter en kvalifisert regel om skatteinkludering
i regnskapsåret.
§ 2-4 Fordeling av suppleringsskatt
(1) Et morselskaps andel av suppleringsskatten
fra en underbeskattet konsernenhet utgjør den underbeskattede konsernenhetens
suppleringsskatt beregnet etter § 5-1, multiplisert med morselskapets
forholdstall for regnskapsåret.
(2) Morselskapets forholdstall for regnskapsåret
utgjør den underbeskattede konsernenhetens justerte overskudd for
regnskapsåret fratrukket den delen av justert overskudd som skal
fordeles til andre eiere, delt på den underbeskattede konsernenhetens
justerte overskudd for regnskapsåret.
(3) Den delen av justert overskudd som skal
fordeles til andre eiere av en underbeskattet konsernenhet, er det
beløpet som ville blitt fordelt til andre eiere etter det aksepterte
regnskapsspråket som ble brukt i det øverste morselskapets konsernregnskap,
hvis den underbeskattede konsernenhetens regnskapsmessige resultat
var lik dens justerte overskudd, og
-
a. morselskapet hadde
utarbeidet konsernregnskap i samsvar med dette regnskapsspråket
(hypotetisk konsernregnskap),
-
b. morselskapet hadde en kontrollerende
eierinteresse i den underbeskattede konsernenheten, slik at alle
inntekter og kostnader i den underbeskattede konsernenheten ble
konsolidert linje for linje i morselskapets hypotetiske konsernregnskap,
-
c. hele det justerte overskuddet til den
underbeskattede konsernenheten kunne henføres til transaksjoner
med noen som ikke er enheter i samme konsern, og
-
d. de eierinteressene som ikke eies direkte
eller indirekte av morselskapet, er eid av andre enheter utenfor
konsernet.
(4) For enheter med deltakerfastsetting, skal
justert overskudd etter denne paragrafen ikke inkludere inntekt
som etter § 3-5 første ledd er fordelt til eiere som ikke er enheter
i samme konsern.
§ 2-5 Reduksjon av suppleringsskatt
ved indirekte eie
Et morselskap som har en indirekte eierinteresse
i en underbeskattet konsernenhet gjennom et mellomliggende morselskap
eller deleid morselskap som skal svare suppleringsskatt etter en
kvalifisert regel om skatteinkludering, skal redusere sin andel
av suppleringsskatten for den underbeskattede konsernenheten. Reduksjonen
skal tilsvare den delen av suppleringsskatten som skal svares av
det mellomliggende eller deleide morselskapet.
§ 2-6 Nasjonal suppleringsskatt
(1) Konsernenheter som er lokalisert i Norge,
skal svare nasjonal suppleringsskatt dersom konsernets effektive
skattesats i Norge beregnet etter § 5-2 er lavere enn 15 prosent.
Plikten til å svare nasjonal suppleringsskatt gjelder også felleskontrollert
virksomhet lokalisert i Norge.
(2) Nasjonal suppleringsskatt beregnes på samme måte
som suppleringsskatt etter reglene i og gitt i medhold av denne
loven, med mindre annet er presisert. Ved beregningen etter § 5-1
andre ledd skal beregnet nasjonal suppleringsskatt ikke fradras.
(3) Ved beregningen av nasjonal suppleringsskatt skal
følgende omfattede skatter ikke medregnes ved beregningen av konsernenhetens
effektive skattesats:
-
a. skatt betalt av
konsernenhetens eiende konsernenhet etter regler om beskatning av
inntekt i kontrollerte utenlandske selskaper, for inntekt opptjent
av konsernenheten,
-
b. skatt betalt av en hovedenhet for inntekt
opptjent av konsernenheten, dersom denne er et fast driftssted,
-
c. skatt betalt av konsernenhetens eiende
konsernenhet, dersom konsernenheten er en hybrid enhet lokalisert
i Norge,
-
d. skatt betalt av konsernenhetens eiende
konsernenhet, unntatt kildeskatter ilagt i Norge, på utdelinger fra
konsernenheten.
(4) Den enkelte konsernenheten skal svare sin
andel av den nasjonale suppleringsskatten for regnskapsåret beregnet
etter § 5-1 tredje ledd.
Kapittel 3 Beregning av en konsernenhets inntekt
§ 3-1 Utgangspunkt for beregning
av justert resultat
(1) En konsernenhets justerte resultat er regnskapsmessig
resultat før konsolideringsjusteringer som skal eliminere konserninterne
transaksjoner, beregnet etter det regnskapsspråket som benyttes
ved utarbeidelsen av det øverste morselskapets konsernregnskap,
justert i samsvar med §§ 3-2 til 3-5. Endringer i inntekt eller kostnad
som skyldes oppkjøpsmetoden for en ervervet virksomhet og som fremgår
i konsernregnskapet, skal ikke tas med ved beregningen av en konsernenhets regnskapsmessige
resultat. Øvrige inntekter eller kostnader som fremgår i konsernregnskapet,
skal kun tas med dersom de på en pålitelig og konsekvent måte kan føres
tilbake til den bestemte konsernenheten.
(2) Er det ikke praktisk mulig å beregne konsernenhetens
regnskapsmessige resultat på grunnlag av det regnskapsspråket som
ble brukt ved utarbeidelsen av det øverste morselskapets konsernregnskap,
kan det beregnes ved å benytte et annet akseptert eller autorisert regnskapsspråk,
forutsatt at:
-
a. konsernenhetens
regnskap er ført i samsvar med dette regnskapsspråket,
-
b. informasjonen i regnskapet er pålitelig,
og
-
c. regnskapsmessig resultat justeres for
permanente avvik som overstiger 1 million euro og som skyldes anvendelse
av et annet prinsipp eller regnskapsspråk på inntektsposter, kostnadsposter
eller transaksjoner. Regnskapsmessig resultat skal justeres i samsvar
med det regnskapsspråket som benyttes ved utarbeidelsen av konsernregnskapet.
(3) Har det øverste morselskapet ikke utarbeidet
sitt konsernregnskap i samsvar med et akseptert regnskapsspråk,
skal regnskapsmessig resultat justeres for å forhindre vesentlig
konkurransevridning.
(4) Dersom det øverste morselskapet ikke utarbeider
konsernregnskap, skal det øverste morselskapets konsernregnskap
være det som ville ha blitt utarbeidet dersom det øverste morselskapet
hadde vært pliktig til å utarbeide et slikt konsernregnskap i samsvar
med:
-
a. et akseptert regnskapsspråk,
eller
-
b. et autorisert regnskapsspråk, forutsatt
at konsernregnskapet justeres for å forhindre vesentlig konkurransevridning.
(5) En konsernenhets resultat i henhold til
en regel om en kvalifisert nasjonal suppleringsskatt, kan fastsettes
på grunnlag av et akseptert regnskapsspråk eller et autorisert regnskapsspråk
som er ulikt det som ble brukt til å utarbeide det øverste morselskapets
konsernregnskap, forutsatt at det regnskapsmessige resultatet justeres
for å forhindre vesentlig konkurransevridning.
(6) Dersom det anvendes et spesielt prinsipp
eller en spesiell fremgangsmåte under et sett med generelt anvendelige
regnskapsprinsipper, som resulterer i en vesentlig konkurransevridning,
skal den regnskapsmessige behandlingen av en post eller transaksjon
som er gjenstand for det prinsippet eller den prosedyren, justeres
til å bli i samsvar med behandlingen etter IFRS (IFRS eller IFRS
som vedtatt av EU etter Europaparlaments- og rådsforordning (EF)
nr. 1606/2002 av 19. juli 2002 om anvendelse av internasjonale regnskapsstandarder (IFRS-forordningen)).
§ 3-2 Beregning av justert
resultat
(1) En konsernenhets regnskapsmessige resultat skal
justeres for følgende forhold:
-
a. netto skattekostnad,
-
b. fritatt utbytte,
-
c. fritatt egenkapitalgevinst eller -tap,
-
d. gevinst eller tap i henhold til en
verdireguleringsmodell,
-
e. gevinst eller tap fra realisasjon av
eiendeler eller forpliktelser som er fritatt etter § 6-2,
-
f. asymmetrisk behandling av gevinst eller
tap på utenlandsk valuta,
-
g. ikke anerkjente kostnader,
-
h. feil i tidligere periode og endring
av regnskapsprinsipp,
-
i. avsatt pensjonskostnad eller -inntekt
for en pensjonsplan med pensjonsfond, og
-
j. inntekt i form av gjeldsettergivelse.
(2) Rapporterende konsernenhet kan velge at
fradrag for kostnader i forbindelse med aksjebaserte vederlag for
konsernenhetene i en jurisdiksjon, skal settes til skattemessige
kostnader. Valget om å benytte skattemessige kostnader gjelder for
fem år.
(3) Transaksjoner mellom konsernenheter lokalisert
i ulike jurisdiksjoner, som ikke er oppført med samme beløp i konsernenhetenes
regnskaper, eller som ikke er i samsvar med armlengdeprinsippet,
skal justeres slik at de inngår med samme beløp og er i samsvar med
armlengdeprinsippet. Det skal ikke gjennomføres justering etter
dette ledd dersom det vil føre til dobbeltbeskatning eller dobbel
ikke-beskatning. Tap fra salg eller annen overføring av eiendel
mellom to konsernenheter lokalisert i samme jurisdiksjon, som ikke
er oppført i samsvar med armlengdeprinsippet, skal justeres i samsvar
med armlengdeprinsippet, hvis tapet er tatt med ved beregningen
av justert resultat.
(4) Kvalifiserte refunderbare skattefradrag
og omsettelige skattefradrag skal behandles som inntekt ved beregningen
av justert resultat for en konsernenhet. Ikke-kvalifiserte refunderbare
skattefradrag, ikke-omsettelige skattefradrag og andre skattefradrag
skal ikke behandles som inntekt ved beregningen av justert resultat
for en konsernenhet. Med kvalifisert refunderbart skattefradrag
menes et refunderbart skattefradrag gitt som et offentlig insentiv,
som skal utbetales i penger eller tilsvarende innen fire år etter
at konsernenheten oppfylte vilkårene for skattefradraget. Et kvalifisert
refunderbart skattefradrag skal ikke omfatte skatt som kan krediteres
eller refunderes i henhold til en kvalifisert krediterbar selskapsskatt
eller en diskvalifisert refunderbar selskapsskatt.
(5) For eiendeler og forpliktelser som regnskapsføres
til virkelig verdi eller nedskrives i konsernregnskapet, kan en
rapporterende konsernenhet velge å fastsette gevinst og tap etter
realisasjonsprinsippet ved beregning av justert resultat. I slike
tilfeller skal gevinst eller tap oppstått som følge av verdiendringer
på eiendeler eller forpliktelser som omfattes av valget, ikke tas
med ved beregning av justert resultat. Valget gjelder for fem år,
med virkning for alle konsernenheter i jurisdiksjonen. Valget kan
begrenses til å gjelde konsernenhetenes fysiske eiendeler. Valget
kan også begrenses til å bare gjelde investeringsenheter.
(6) Den rapporterende konsernenheten kan velge at
en konsernenhets netto gevinst fra avhendelse av fast eiendom i
jurisdiksjonen til en tredjepart utenfor konsernet, skal regnes
mot netto tap fra slik avhendelse som konsernenheter i jurisdiksjonen
har hatt i det året valget er tatt og de fire foregående regnskapsårene.
(7) Det gis ikke fradrag for kostnader knyttet
til en finansieringsstruktur der en eller flere konsernenheter gir
lån til, eller på annen måte investerer i, en eller flere konsernenheter
i det samme konsernet når:
-
a. konsernenheten
er lokalisert i en jurisdiksjon der den effektive skattesatsen for
konsernet er under 15 prosent, eller ville ha vært under 15 prosent
dersom kostnaden ikke hadde påløpt hos konsernenheten,
-
b. det kan forventes at finansieringsstrukturen
over dens forventede varighet, vil øke kostnadene som skal inngå
i beregningen av konsernenhetens justerte resultat, uten å medføre
en tilsvarende økning i den skattepliktige inntekten til konsernenheten som
gir lånet («motparten»), og
-
c. motparten er lokalisert i en jurisdiksjon
der den effektive skattesatsen for konsernet er minst 15 prosent,
eller ville ha vært minst 15 prosent dersom motparten ikke hadde
opptjent inntekten.
(8) Det øverste morselskapet kan velge å anvende sin
regnskapsføring i samsvar med konsernregnskapet for å eliminere
inntekter, kostnader, gevinster og tap ved transaksjoner mellom
konsernenheter som er lokalisert i samme jurisdiksjon og som inngår
i et konsern med konsolidert skattegrunnlag, ved beregning av konsernenhetenes
justerte resultat. Valget gjelder for fem år. For det året valget
tas eller opphører, skal det gjøres korreksjoner slik at inntekt
eller underskudd i justert resultat ikke tas med mer enn en gang
eller utelates som følge av valget eller opphør av valget.
(9) Ved beregningen av justert resultat skal
forsikringsselskap ikke ta med beløp som er belastet forsikringstakerne
for å dekke skatt selskapet har betalt på forsikringstakernes avkastning.
Forsikringsselskap skal ta med avkastning til forsikringstakerne
som ikke inngår i resultatet, i den utstrekning selskapets korresponderende
endring i forpliktelser til forsikringstakerne inngår i resultatet.
(10) Reduksjon av en konsernenhets egenkapital som
skyldes forfalte eller gjennomførte utdelinger på annen godkjent
kjernekapital eller på kapital med tilsvarende egenskaper for forsikringsforetak,
skal behandles som en kostnad ved beregningen av justert resultat.
Økning av en konsernenhets egenkapital som skyldes forfalte eller
mottatte utdelinger på annen godkjent kjernekapital eller på kapital
med tilsvarende egenskaper for forsikringsforetak, skal tas med
ved beregningen av justert resultat.
§ 3-3 Unntak for internasjonal
skipsfart
(1) Inntekt fra internasjonal skipsfart og tilknyttet virksomhet,
skal holdes utenfor beregningen av en konsernenhets justerte resultat,
dersom konsernenheten kan vise at den strategiske eller kommersielle
ledelsen av alle de omfattede skipene utøves fra jurisdiksjonen der
konsernenheten er lokalisert. Dersom beregningen av en konsernenhets
inntekt fra internasjonal skipsfart og tilknyttet virksomhet viser
et underskudd, skal underskuddet holdes utenfor beregningen av justert
resultat.
(2) Samlet inntekt fra virksomhet tilknyttet
internasjonal skipsfart for konsernenhetene som er lokalisert i samme
jurisdiksjon, skal likevel tas med ved beregningen av samlet justert
resultat for konsernet i jurisdiksjonen for så vidt den overstiger
50 prosent av konsernenhetenes samlede inntekt fra internasjonal
skipsfart i jurisdiksjonen. Overskytende beløp fordeles forholdsmessig
mellom konsernenhetene i jurisdiksjonen basert på andel av den samlede
inntekten fra tilknyttet virksomhet.
(3) Kostnader som kan knyttes direkte til en
konsernenhets internasjonale skipsfartsaktiviteter eller tilknyttet
virksomhet, skal trekkes fra konsernenhetens omsetning fra den respektive
aktiviteten ved beregning av inntekt etter første ledd. Andre kostnader
pådratt av en konsernenhet som indirekte kan knyttes til en konsernenhets
internasjonale skipsfart eller tilknyttet virksomhet, fordeles til
disse aktivitetene ved beregningen av konsernenhetens inntekt fra
internasjonal skipsfart og tilknyttet virksomhet. En andel av kostnadene
som følger indirekte av konsernenhetens aktivitet innen internasjonal skipsfart
eller tilknyttet virksomhet, skal trekkes fra inntekten fra slik
aktivitet. Andelen beregnes på grunnlag av konsernenhetens omsetning
fra slike aktiviteter i forhold til dens samlede omsetning. Ingen
kostnader som kan knyttes direkte eller indirekte til en konsernenhets
internasjonale skipsfartsaktiviteter eller tilknyttet virksomhet,
skal tas med ved beregningen av justert resultat.
§ 3-4 Hovedenhet og fast
driftssted
(1) Det skal beregnes et eget regnskapsmessig
resultat for konsernenhet som er fast driftssted. Det faste driftsstedets
regnskapsmessige resultat skal ikke tas med ved beregning av hovedenhetens
justerte resultat.
(2) Et justert underskudd hos et fast driftssted
skal likevel anses som en kostnad for hovedenheten ved beregningen
av dennes justerte resultat. Dette gjelder i den utstrekning det
faste driftsstedets underskudd er fradragsberettiget ved beregningen
av hovedenhetens skattepliktige inntekt, og ikke fradras mot inntekt
som er skattepliktig både etter lovgivningen i jurisdiksjonen der
hovedenheten er lokalisert og etter lovgivningen i jurisdiksjonen
der det faste driftsstedet er lokalisert. Justert overskudd som
det faste driftsstedet oppebærer etter underskuddsåret, skal anses
som inntekt for hovedenheten opp til et beløp som tilsvarer underskuddet som
tidligere var behandlet som en kostnad for hovedenheten etter første
punktum.
§ 3-5 Enhet med deltakerfastsetting
(1) For en konsernenhet som er en enhet med
deltakerfastsetting, skal regnskapsmessig resultat reduseres med
det beløpet som fordeles til eiere som ikke er enheter i konsernet
og som eier andelene i enheten med deltakerfastsetting direkte eller
gjennom en kjede av skattetransparente foretak, unntatt dersom:
-
a. enheten med deltakerfastsetting
er det øverste morselskapet, eller
-
b. enheten med deltakerfastsetting direkte,
eller gjennom en kjede av skattetransparente enheter, er eid av
det øverste morselskapet.
(2) Det regnskapsmessige resultatet for en konsernenhet
som er en enhet med deltakerfastsetting, skal reduseres med den
delen av det regnskapsmessige resultatet som fordeles til en annen
konsernenhet.
(3) Driver en enhet med deltakerfastsetting
virksomhet gjennom et fast driftssted, skal det regnskapsmessige
resultatet som gjenstår etter anvendelse av første ledd, fordeles
til det faste driftsstedet i samsvar med § 3-4.
(4) For en skattetransparent enhet som ikke
er det øverste morselskapet, skal det som gjenstår av regnskapsmessig
resultat etter anvendelse av første og tredje ledd, fordeles til
dens eiere som er konsernenheter, i samsvar med deres eierandeler.
(5) For en skattetransparent enhet som er det
øverste morselskapet, eller en omvendt hybrid enhet, skal den delen
av det regnskapsmessige resultatet som gjenstår etter anvendelse
av tredje ledd, fordeles til det øverste morselskapet eller den
omvendte hybride enheten.
(6) Tredje, fjerde og femte ledd skal anvendes
hver for seg for hver eierandel i enheten med deltakerfastsetting.
Kapittel 4 Beregning av en konsernenhets skatt
§ 4-1 Justert skatt
(1) En konsernenhets justerte skatt settes til
betalbar skatt som er medregnet i det regnskapsmessige resultatet,
for så vidt den gjelder omfattede skatter for regnskapsåret, justert
med:
-
a. netto tillegg og
reduksjoner for regnskapsåret etter andre og tredje ledd,
-
b. utsatt skatt etter § 4-2, og
-
c. økning eller nedgang i omfattede skatter
ført mot egenkapital eller som andre inntekter og kostnader og som
er relatert til beløp som er tatt med ved beregningen av justert
resultat, og som vil være skattepliktig etter skattereglene i jurisdiksjonen
der konsernenheten er lokalisert.
(2) Ved beregning av justert skatt skal følgende
legges til:
-
a. omfattet skatt
som er ført som kostnad i resultatet før skatt i regnskapet,
-
b. benyttet skattefordel i henhold til
et valg om bruk av justert underskudd etter § 4-4,
-
c. omfattet skatt som gjelder en usikker
skatteposisjon som tidligere er utelatt etter tredje ledd bokstav
d, som er betalt i regnskapsåret, og
-
d. fradrag eller refusjon for et kvalifisert
refunderbart skattefradrag eller et omsettelig skattefradrag som er
ført som en reduksjon av betalbar skatt.
(3) Ved beregning av justert skatt skal følgende
trekkes fra:
-
a. betalbar skatt
som gjelder inntekt som er fritatt fra beregningen av justert resultat
etter §§ 3-1 til 3-4,
-
b. ikke-kvalifisert refunderbart skattefradrag,
ikke-omsettelig skattefradrag og andre skattefradrag som ikke er
ført som reduksjon av betalbar skatt,
-
c. omfattet skatt som er refundert eller
kreditert en konsernenhet, og som ikke er ført som reduksjon av betalbar
skatt i regnskapet, med mindre den er knyttet til et kvalifisert
refunderbart skattefradrag eller et omsettelig skattefradrag,
-
d. betalbar skatt som gjelder en usikker
skatteposisjon, og
-
e. betalbar skatt som ikke forventes å
bli betalt innen tre år etter utløpet av regnskapsåret.
(4) En omfattet skatt som faller inn under flere
av bokstavene under første til tredje ledd, kan bare tas med én
gang ved beregningen av justert skatt.
(5) Dersom det er samlet underskudd for et regnskapsår
i en jurisdiksjon, og justert skatt for jurisdiksjonen er negativ
og lavere enn et beløp som tilsvarer 15 prosent av samlet justert
underskudd, skal et beløp tilsvarende differansen mellom samlet
justert skatt og 15 prosent av samlet justert underskudd, behandles
som etterberegnet suppleringsskatt for det regnskapsåret. Denne
skatten skal fordeles til hver konsernenhet i jurisdiksjonen i samsvar
med § 5-4 tredje ledd. Første punktum gjelder ikke dersom konsernet
velger å benytte en fremgangsmåte for bruk av overskytende negativ skattekostnad.
Ved et slikt valg skal konsernenhetene i jurisdiksjonen redusere
samlet justert skatt i etterfølgende år med den overskytende negative
skattekostnaden som ble beregnet for det året valget ble tatt. Den overskytende
negative skattekostnaden må benyttes til å redusere samlet justert
skatt hvert etterfølgende år og fremføres til senere år inntil den
er brukt opp. Avhender konsernet en eller flere konsernenheter i
den aktuelle jurisdiksjonen, beholdes den overskytende negative skattekostnaden,
slik at den fortsatt skal benyttes fra og med det året konsernet
igjen erverver konsernenheter i jurisdiksjonen. Den overskytende
negative skattekostnaden skal settes til differansen beregnet etter
første punktum, dersom konsernet ikke hadde justert overskudd i
jurisdiksjonen det regnskapsåret valget ble tatt. I andre tilfeller
skal den settes lik den negative justerte skatten for det regnskapsåret
valget ble tatt.
§ 4-2 Utsatt skatt
(1) For denne paragrafen gjelder følgende definisjoner:
-
a. ikke anerkjent
avsetning:
-
1. en endring i utsatt
skattekostnad ført i regnskapet til en konsernenhet, som gjelder
en usikker skatteposisjon, og
-
2. en endring i utsatt skattekostnad ført
i regnskapet til en konsernenhet, som gjelder utdelinger fra en
konsernenhet,
-
b. ukrevd avsetning:
en økning i utsatt skatteforpliktelse ført i
regnskapet til en konsernenhet for et regnskapsår, som ikke forventes
å bli betalt i løpet av den perioden som fremgår av syvende ledd
og som den rapporterende konsernenheten velger å ikke ta med i justeringen for
utsatt skatt dette regnskapsåret. Valget foretas årlig.
(2) Er skattesatsen som er brukt til å beregne
den utsatte skattekostnaden 15 prosent eller lavere, skal justeringen
for utsatt skatt som skal legges til en konsernenhets justerte skatter
for et regnskapsår etter § 4-1 første ledd bokstav b, være den utsatte
skattekostnaden som er medregnet i det regnskapsmessige resultatet
og som gjelder omfattede skatter, med justeringer etter tredje til
sjette ledd. Er skattesatsen som er brukt til å beregne den utsatte
skattekostnaden høyere enn 15 prosent, skal den samlede justeringen
for utsatt skatt som skal legges til en konsernenhets justerte skatter
for et regnskapsår etter § 4-1 første ledd bokstav b, være den utsatte
skattekostnaden som er ført i regnskapet og som gjelder omfattede
skatter, omregnet med en sats på 15 prosent, og med justeringer
etter tredje til sjette ledd.
(3) Justeringen for utsatt skatt skal økes med:
-
a. ikke anerkjent
avsetning eller ukrevd avsetning som er betalt i regnskapsåret,
og
-
b. tilbakeført utsatt skatteforpliktelse
fastsatt i et foregående regnskapsår som er betalt i løpet av regnskapsåret.
(4) Dersom en utsatt skattefordel som skyldes
et underskudd i regnskapsåret, ikke balanseføres fordi vilkårene
for slik balanseføring ikke er oppfylt, skal justeringen for utsatt
skatt reduseres med det beløpet som ville ha redusert justeringen
for utsatt skatt, dersom den utsatte skattefordelen hadde vært balanseført.
(5) Justeringen for utsatt skatt skal ikke inkludere:
-
a. utsatt skattekostnad
for poster som er unntatt fra beregningen av justert resultat etter
kapittel 3,
-
b. utsatt skattekostnad for ikke anerkjente
avsetninger og ukrevde avsetninger,
-
c. effekten av en verdijustering eller
en justering for effekten av en ikke-bokført utsatt skattefordel,
-
d. utsatt skattekostnad som skyldes en
omberegning som følge av en endring av den nasjonale skattesatsen,
og
-
e. utsatt skattekostnad som gjelder opparbeiding
og bruk av skattefradrag. Dette gjelder ikke når bruk av skattefradrag
trer i stedet for fremføring av underskudd. Skattefradrag anses
for å tre i stedet for fremføring av underskudd dersom:
-
1. jurisdiksjonen
krever at inntekt med kilde i utlandet føres mot innenlands underskudd
før kreditfradrag for utenlandsk skatt kan benyttes,
-
2. konsernenheten har et innenlands underskudd som
helt eller delvis er ført til fradrag mot inntekt med kilde i utlandet,
og
-
3. de interne skattereglene tillater at
kreditfradrag for utenlandsk skatt føres til fradrag mot en skatteplikt
i et etterfølgende år for inntekt som skal være med i beregningen
av konsernenhetens justerte resultat.
(6) Dersom en utsatt skattefordel for et regnskapsår er
ført basert på en skattesats som er lavere enn 15 prosent, kan den
regnes om med en sats på 15 prosent det regnskapsåret underskuddet
blir et justert underskudd, forutsatt at den skattepliktige kan
vise at den utsatte skattefordelen er knyttet til et justert underskudd.
Økes en utsatt skattefordel i samsvar med første punktum, skal justeringen
for utsatt skatt reduseres tilsvarende.
(7) En utsatt skatteforpliktelse som ikke er
reversert og som ikke betales i løpet av de fem påfølgende regnskapsårene,
skal tilbakeføres i den utstrekning den ble tatt hensyn til i justeringen
for utsatt skatt for en konsernenhet. En tilbakeført utsatt skatteforpliktelse
som er fastsatt for inneværende regnskapsår, skal regnes som en reduksjon
av de omfattede skattene i det femte foregående året til det inneværende
regnskapsåret, og den effektive skattesatsen og suppleringsskatten
for det året skal beregnes på nytt i samsvar med § 5-4 første ledd.
Den tilbakeførte utsatte skatteforpliktelsen for inneværende regnskapsår
skal tilsvare økningen i kategorien av utsatt skatteforpliktelse
som var tatt med i justeringen for utsatt skatt i det femte foregående
året som ikke er reversert innen utgangen av regnskapsåret.
(8) Skatteforpliktelse knyttet til poster som
nevnt i a til i nedenfor, skal likevel ikke tilbakeføres:
-
a. fradrag for kostpris
på fysiske eiendeler,
-
b. utgift til lisens eller lignende ordning
fra en stat for bruk av fast eiendom eller utnyttelse av naturressurser,
som innebærer betydelig investering i fysiske eiendeler,
-
c. kostnader til forskning og utvikling,
-
d. kostnader til dekommisjonering og utbedring,
-
e. regnskapsføring til virkelig verdi
ved urealisert netto gevinst,
-
f. netto gevinst på veksling av utenlandsk
valuta,
-
g. utsatt anskaffelseskost på forsikringsreserver
og forsikringspoliser,
-
h. gevinst fra salg av fysisk eiendom
som ligger i samme jurisdiksjon som konsernenheten, og som reinvesteres
i fysiske eiendeler i jurisdiksjonen, og
-
i. tilleggsbeløp oppstått som følge av
endringer i regnskapsprinsipp for postene nevnt under a til h.
§ 4-3 Utsatt skatt i overgangsår
(1) Ved beregningen av effektiv skattesats i
det første regnskapsåret et konsern omfattes av reglene om suppleringsskatt
i en jurisdiksjon, og påfølgende regnskapsår, skal konsernet ta
hensyn til utsatt skattefordel og utsatt skatteforpliktelse som
fremgår i regnskapene til alle konsernenhetene i jurisdiksjonen
det første regnskapsåret. De utsatte skattefordelene og -forpliktelsene
skal beregnes med en skattesats på 15 prosent eller skattesatsen
i jurisdiksjonen hvis den er lavere. En utsatt skattefordel som
er blitt beregnet med en lavere skattesats enn 15 prosent, kan beregnes
med en skattesats på 15 prosent hvis konsernenheten kan vise at
den utsatte skattefordelen er knyttet til et justert underskudd.
Ved anvendelsen av denne paragrafen ses det bort fra virkningen
av verdsettelsesjusteringer og korreksjon for regnskapsmessig godkjenning/anerkjennelse
av en utsatt skattefordel.
(2) Utsatte skattefordeler som er oppstått på
grunnlag av inntekt som er unntatt ved beregningen av justert resultat
etter bestemmelsene i kapittel 3, skal ikke tas med ved beregningen
etter første ledd hvis de utsatte skattefordelene er opparbeidet
på grunnlag av en transaksjon som finner sted etter 30. november
2021.
(3) For eiendeler som er overført mellom konsernenheter
mellom 30. november 2021 og det første regnskapsåret det beregnes
suppleringsskatt for den overdragende konsernenhet, skal grunnlaget
for beregning av utsatt skattefordel og utsatt skatteforpliktelse
knyttet til disse eiendelene, med unntak av varelager, settes til den
overdragende konsernhetens bokførte verdi.
§ 4-4 Valgadgang ved underskudd
En rapporterende konsernenhet kan, for en jurisdiksjon
med samlet underskudd, velge å foreta justeringer på grunnlag av
det samlede underskuddet i stedet for å justere for utsatt skatt
etter § 4-2.
Kapittel 5 Beregning av suppleringsskatt
§ 5-1 Hovedregel om beregning
av suppleringsskatt
(1) Dersom et konserns effektive skattesats
i en jurisdiksjon er lavere enn 15 prosent for et regnskapsår, skal
konsernet beregne suppleringsskatt for konsernenhetene i jurisdiksjonen.
(2) Suppleringsskatten beregnes samlet for hver
jurisdiksjon. Denne utgjør suppleringsskattesatsen multiplisert
med det overskytende skattegrunnlaget, tillagt etterberegnet suppleringsskatt
og fratrukket nasjonal suppleringsskatt. Ved denne beregningen utgjør:
-
a. Suppleringsskattesatsen:
Differansen mellom 15 prosent og den effektive skattesatsen beregnet
etter § 5-2 første ledd,
-
b. Det overskytende skattegrunnlaget:
Samlet overskudd for jurisdiksjonen, jf. § 5-2 andre ledd, fratrukket
det substansbaserte inntektsfradraget etter § 5-3,
-
c. Etterberegnet suppleringsskatt: Beløp
beregnet etter § 4-1 femte ledd og § 5-4, og
-
d. Nasjonal suppleringsskatt: Skatten
som skal betales etter en kvalifisert nasjonal suppleringsskatt.
(3) Med unntak for tilfeller som nevnt i § 5-4
tredje ledd, skal suppleringsskatten for den enkelte konsernenhet
settes til dennes forholdsmessige andel av suppleringsskatten for
jurisdiksjonen. Konsernenhetens forholdsmessige andel utgjør dens
justerte overskudd delt på summen av alle konsernenheters justerte
overskudd i jurisdiksjonen, multiplisert med suppleringsskatten
for jurisdiksjonen.
(4) Dersom det oppstår suppleringsskatt på grunn av
en ny beregning etter reglene i § 5-4 første ledd, og det ikke er
samlet overskudd i jurisdiksjonen i inneværende regnskapsår, skal
suppleringsskatten fordeles mellom konsernenhetene etter beregningsmetoden
i tredje ledd, basert på konsernenhetenes justerte overskudd i de
tidligere regnskapsårene den nye beregningen knytter seg til.
§ 5-2 Effektiv skattesats
(1) Et konserns effektive skattesats beregnes
for hvert regnskapsår og for hver jurisdiksjon hvor konsernet har
én eller flere konsernenheter og samlet overskudd. Effektiv skattesats
settes til summen av justerte skatter for hver konsernenhet delt
på samlet overskudd i jurisdiksjonen, avrundet til fire desimaler.
(2) Samlet overskudd for en jurisdiksjon utgjør
den positive summen av konsernenhetenes justerte overskudd, fratrukket
summen av konsernenhetenes justerte underskudd.
(3) Investeringsenheters justerte skatt og justerte
resultater inngår ikke ved beregningen etter første og andre ledd.
For slike enheter er det gitt særregler i § 7-4.
(4) Hver statsløs konsernenhet behandles som
en separat konsernenhet i en egen jurisdiksjon ved anvendelsen av
dette kapittelet.
§ 5-3 Substansbasert inntektsfradrag
(1) Det substansbaserte inntektsfradraget utgjør
en prosentandel av summen av kvalifiserende lønnskostnader og bokført
verdi av kvalifiserende fysiske eiendeler til alle konsernenheter
i jurisdiksjonen, unntatt investeringsenheter. Den rapporterende
konsernenheten kan velge å ikke kreve fradraget for det enkelte
regnskapsår. Fradraget kan ikke frem- eller tilbakeføres til andre
regnskapsår.
(2) For en konsernenhet som er et fast driftssted, inngår
kvalifiserende lønnskostnader og kvalifiserende fysiske eiendeler
som er inkludert i driftsstedets regnskap, forutsatt at de ansatte
og eiendelene er lokalisert i samme jurisdiksjon som driftsstedet.
Lønnskostnader og eiendeler som danner grunnlag for fradrag i det
faste driftsstedet, medregnes ikke ved beregning av fradrag hos
hovedenheten. Har det faste driftsstedet inntekter som er holdt
utenfor ved beregningen av dets justerte overskudd, skal fradraget
reduseres forholdsmessig.
(3) Kvalifiserende lønnskostnader for og kvalifiserende
fysiske eiendeler som tilhører en enhet med deltakerfastsetting
og som ikke er fordelt etter andre ledd, fordeles slik:
-
a. til konsernenheten
som eier enheten med deltakerfastsetting, dersom denne har fått
dens regnskapsmessige resultat fordelt til seg etter § 3-5 fjerde
ledd. Lønnskostnader og fysiske eiendeler fordeles til konsernenheten
i samme forhold som fordelingen av inntekt fra enheten med deltakerfastsetting,
forutsatt at konsernenheten er lokalisert i jurisdiksjonen de ansatte
og fysiske eiendelene er lokalisert,
-
b. dersom enheten med deltakerfastsetting
er det øverste morselskapet, fordeles lønnskostnadene og de fysiske
eiendelene til dette, i samme forhold som inntekter er medregnet
ved beregningen av justert overskudd, jf. § 7-1 første ledd, og
-
c. øvrige lønnskostnader og fysiske eiendeler
holdes utenfor ved beregningen av det substansbaserte inntektsfradraget
for konsernet.
§ 5-4 Etterberegnet suppleringsskatt
(1) Dersom den effektive skattesatsen og suppleringsskatten
for tidligere regnskapsår beregnes på ny, skal det gjøres ny beregning
etter §§ 5-1 til 5-3. Resulterer dette i økt suppleringsskatt for
tidligere regnskapsår, skal denne anses som etterberegnet suppleringsskatt. Etterberegnet
suppleringsskatt henføres til regnskapsåret hvor etterberegningen
gjennomføres.
(2) Henføres etterberegnet suppleringsskatt
til et regnskapsår hvor det ikke er samlet overskudd i jurisdiksjonen,
skal hver konsernenhets justerte overskudd ved anvendelse av § 2-4
andre ledd settes til samme sum som den etterberegnede suppleringsskatten
utgjør etter § 5-1 tredje og fjerde ledd, delt på en sats på 15
prosent.
(3) Dersom det blir etterberegnet suppleringsskatt etter
§ 4-1 femte ledd, skal hver konsernenhets justerte overskudd i jurisdiksjonen
etter § 2-4 andre ledd anses å tilsvare suppleringsskatten fordelt
til denne konsernenheten delt på en sats på 15 prosent. Fordelingen
skal gjøres pro-rata for hver enkelt konsernenhet, basert på produktet
av konsernenhetens overskudd og en sats på 15 prosent, fratrukket
justerte skatter. Den økte suppleringsskatten skal bare fordeles
til konsernenheter hvor justerte skatter er negative og mindre enn
justert resultat multiplisert med 15 prosent.
(4) Dersom etterberegnet suppleringsskatt fordeles til
en konsernenhet etter denne paragrafen og § 5-1 tredje ledd, skal
foretaket anses som en underbeskattet konsernenhet etter reglene
i kapittel 2.
§ 5-5 Unntak for bagatellmessig
inntekt og resultat
(1) Den rapporterende konsernenheten kan velge
å sette suppleringsskatten for konsernenhetene i en jurisdiksjon
til null for det enkelte regnskapsår, dersom:
-
a. den gjennomsnittlige
samlede inntekten i jurisdiksjonen er mindre enn 10 millioner euro,
og
-
b. gjennomsnittlig samlet resultat i jurisdiksjonen
er mindre enn 1 million euro.
(2) Gjennomsnittet beregnes basert på det inneværende
og de to foregående regnskapsårene.
(3) Denne paragrafen gjelder ikke for statsløse
konsernenheter eller investeringsenheter. Inntekt eller justert
resultat for slike konsernenheter skal ikke medregnes etter første
ledd.
§ 5-6 Minoritetseide konsernenheter
(1) For konsernenheter som er del av et minoritetseid
underkonsern, skal den effektive skattesatsen og suppleringsskatten
for en jurisdiksjon beregnes som om underkonsernet var et eget konsern
i samsvar med reglene i kapittel 3 til 7. Slike konsernenheters
justerte skatter og justerte resultat skal holdes utenfor ved beregningen
av resten av konsernets effektive skattesats og samlede overskudd
etter § 5-2 første og andre ledd.
(2) For en minoritetseid konsernenhet som ikke
er del av et minoritetseid underkonsern og ikke er en investeringsenhet,
skal den effektive skattesatsen og suppleringsskatten beregnes isolert
for konsernenheten i samsvar med reglene i kapittel 3 til 7. Konsernenhetens justerte
skatter og justerte resultat skal holdes utenfor ved beregningen
av resten av konsernets effektive skattesats og samlede overskudd
etter § 5-2 første og andre ledd.
§ 5-7 Safe Harbour-regler
Departementet kan gi forskrift til gjennomføring
av Safe Harbour-regler som godkjennes av Inclusive Framework.
Kapittel 6 Omorganiseringer og holdingstrukturer
mv.
§ 6-1 Konsernenheter som
blir del av eller forlater et konsern
(1) Denne paragrafen gjelder for målselskaper
i transaksjonsår. Som målselskaper regnes enheter hvor eierinteresser
direkte eller indirekte overføres, slik at enheten blir eller opphører
å være en konsernenhet i et konsern. Som transaksjonsår regnes regnskapsåret
hvor eierinteressene overføres.
(2) Om målselskapet blir del av eller forlater
et konsern, eller blir det øverste morselskapet i et nytt konsern,
skal det i transaksjonsåret behandles som en del av alle konserner
hvor noen av dets eiendeler, gjeld, inntekter, kostnader eller kontantstrømmer
er konsolidert linje for linje i det øverste morselskapets konsernregnskap.
Hvert konsern skal kun medregne den delen av målselskapets regnskapsmessige
resultat og justerte skatter som er medregnet i det øverste morselskapets konsernregnskap.
(3) Ved beregningen av målselskapets justerte
resultat og justerte skatter, skal de bokførte verdiene av eiendeler
og gjeld før transaksjonen videreføres. Dette gjelder både i transaksjonsåret
og etterfølgende regnskapsår.
(4) Ved beregningen av målselskapets kvalifiserende
lønnskostnader etter § 5-3, medregnes kun kostnader som inngår i
det øverste morselskapets konsernregnskap.
(5) Ved beregningen av bokført verdi av målselskapets
kvalifiserende fysiske eiendeler etter § 5-3, skal verdien nedjusteres
slik at den forholdsmessig svarer til perioden av regnskapsåret
hvor målselskapet inngikk i konsernet.
(6) En konsernenhets utsatte skattefordeler
og utsatte skatteforpliktelser som overføres mellom konserner, skal
medregnes av det overtakende konsernet. Dette gjelder i samme omfang
og på den måten det overtakende konsernet ville medregnet dem da
de oppstod om det kontrollerte konsernenheten på dette tidspunktet.
Dette gjelder likevel ikke en eventuell utsatt skattefordel som
har oppstått etter et valg som nevnt i § 4-4.
(7) Utsatte skatteforpliktelser som et målselskap tidligere
har medregnet etter § 4-2, skal behandles som reversert av det overdragende
konsernet ved anvendelse av § 4-2 syvende ledd. Hos det overtakende
konsernet skal den utsatte skatten behandles som om den oppstod i
transaksjonsåret, likevel slik at en eventuell etterfølgende reduksjon
av omfattede skatter etter § 4-2 syvende ledd først får virkning
det året justeringen henføres til. Utsatte skatteforpliktelser som
ikke reverseres innen utløpet av det femte regnskapsåret etter transaksjonen, reduserer
omfattede skatter dette regnskapsåret.
(8) Om målselskapet er et morselskap og en enhet
i mer enn ett konsern i løpet av transaksjonsåret, skal det anvende
reglene i §§ 2-1 til 2-5 separat for sine andeler av suppleringsskatt
for underbeskattede enheter i hvert enkelt konsern.
(9) Uavhengig av de foregående leddene i denne
paragrafen, skal erverv eller avhendelse av en kontrollerende eierinteresse
i en konsernenhet anses som erverv eller avhendelse av konsernenhetens
eiendeler og gjeld, dersom jurisdiksjonen hvor konsernenheten er
lokalisert, eller jurisdiksjonen hvor konsernenhetens eiendeler
befinner seg dersom den er en skattetransparent enhet:
-
a. behandler avhendelsen
eller ervervet av den kontrollerende eierinteressen på samme eller
lignende måte som et erverv eller en avhendelse av enhetens eiendeler
og gjeld, og
-
b. ilegger en omfattet skatt på avhenderen
som beregnes ut fra differansen mellom eiendelene og gjeldens skattemessige
verdi på den ene siden, og vederlaget for eller virkelig verdi av
eiendelene og gjelden på den andre.
§ 6-2 Overføringer av eiendeler
og gjeld
(1) Ved overdragelse eller overtakelse av eiendeler og
gjeld, skal en overdragende konsernenhet medregne eventuell gevinst
eller tap ved beregningen av sitt justerte resultat. Ved beregningen
av justert resultat hos en overtakende konsernenhet, skal denne
legge til grunn sin egen bokførte verdi av eiendelene og gjelden
i samsvar med regnskapsspråket det øverste morselskapet bruker ved
utarbeidelsen av konsernregnskapet.
(2) Første ledd gjelder ikke dersom overføringen
er ledd i en omorganisering. Ved omorganiseringer skal den overdragende
konsernenheten ikke medregne gevinst eller tap fra overdragelsen
ved beregningen av sitt justerte resultat. Den overtakende konsernenheten
skal videreføre den overdragende konsernenhetens bokførte verdier
ved beregningen av sitt justerte resultat.
(3) Første og andre ledd gjelder ikke dersom
overføringen er ledd i en omorganisering hvor den overdragende konsernenheten
medregner ikke-kvalifiserende gevinst eller tap. I slike tilfeller
skal den overdragende konsernenheten medregne gevinsten eller tapet
ved beregningen av sitt justerte resultat tilsvarende størrelsen på
den ikke-kvalifiserende gevinsten eller tapet. Den overtakende konsernenheten
skal videreføre den overdragende konsernenhetens bokførte verdier
av eiendeler og gjeld, justert i samsvar med lokale skatteregler
for å ta hensyn til den ikke-kvalifiserende gevinsten eller tapet.
(4) Dersom den rapporterende konsernenheten velger
det, skal konsernenheter som har internrettslig adgang eller plikt
til å oppjustere verdien av eiendeler og gjeld til virkelig verdi
for skatteformål, gjøre følgende justeringer:
-
a. inkludere gevinsten
eller tapet på hver eiendel eller gjeld i sitt justerte resultat.
Gevinsten eller tapet settes til differansen mellom bokført verdi
umiddelbart før hendelsen som utløste justeringen, og virkelig verdi
umiddelbart etter, tillagt eller fratrukket eventuell ikke-kvalifiserende
gevinst eller tap som oppstod i forbindelse med den utløsende hendelsen.
Dette beløpet medregnes i det justerte resultatet i sin helhet i
samme regnskapsår, eller fordelt over dette og de fire påfølgende
regnskapsårene,
-
b. legge til grunn den regnskapsførte
virkelige verdien av eiendelen eller gjelden ved beregningen av
justert resultat i regnskapsår som avsluttes etter overføringen.
§ 6-3 Felleskontrollert virksomhet
(joint ventures)
(1) Reglene i kapittel 3 til 7 gjelder for felleskontrollert
virksomhet og dens underenheter. Det skal beregnes suppleringsskatt
for slike som om de var konsernenheter i et eget, separat konsern
hvor den felleskontrollerte virksomheten er konsernets øverste morselskap.
(2) Et morselskap som direkte eller indirekte
har eierinteresser i den felleskontrollerte virksomheten eller dens
underenheter, skal anvende skatteinkluderingsregelen på sin andel
av suppleringsskatten for medlemmer av det felleskontrollerte konsernet
i samsvar med §§ 2-1 til 2-5.
§ 6-4 Sammensluttede konserner
(1) Denne paragrafen gjelder for sammensluttede konserner.
(2) Enhetene og konsernenhetene i hvert konsern anses
å utgjøre ett, samlet konsern etter suppleringsskattereglene (det
sammensluttede konsernet).
(3) En enhet anses som en konsernenhet når den
er konsolidert linje for linje av det sammensluttede konsernet,
eller dersom den kontrolleres av andre enheter i det sammensluttede
konsernet. Dette gjelder likevel ikke unntatte enheter etter § 1-3.
(4) Som det sammensluttede konsernets konsernregnskap,
regnes konsernregnskapet utarbeidet av det ene eller alle de øverste
morselskapene. Dette skal presentere alle enhetene i konsernene
sine eiendeler, gjeld, inntekter, kostnader og kontantstrømmer samlet
som om konsernene utgjorde én økonomisk enhet. Det skal også være
underlagt finansregulatoriske krav om ekstern revisjon, og være
utarbeidet i samsvar med et akseptert regnskapsspråk. Dette aksepterte
regnskapsspråket skal anses for å være regnskapsspråket til det øverste
morselskapet.
(5) De øverste morselskapene til konsernene
som sammen utgjør det sammensluttede konsernet, anses også som de
øverste morselskapene til dette. Hvor det vises til det øverste
morselskapet i denne loven, omfatter dette også de øverste morselskapene
etter dette leddet.
(6) Morselskapene, herunder de øverste morselskapene,
i det sammensluttede konsernet som er lokalisert i Norge, skal anvende
skatteinkluderingsregelen i samsvar med §§ 2-1 til 2-5 på sin andel
av suppleringsskatten for underbeskattede enheter.
(7) De øverste morselskapene skal levere melding for
suppleringsskatt i samsvar med skatteforvaltningsloven § 8-14 andre
ledd, med mindre meldingen leveres av rapporterende konsernenhet,
jf. skatteforvaltningsloven § 8-14 tredje ledd. Meldingen skal inneholde
informasjon om alle konsernene som inngår i det sammensluttede konsernet.
Kapittel 7 Særregler for enheter med deltakerfastsetting,
enheter med overskuddsbeskatning ved utdeling og investeringsenheter
mv.
§ 7-1 Øverste morselskap
er en enhet med deltakerfastsetting
(1) Er øverste morselskap en enhet med deltakerfastsetting,
skal justert overskudd for regnskapsåret reduseres med den delen
av justert overskudd som tilordnes den enkelte eierandel, dersom:
-
a. eieren skattlegges
for sin andel av overskuddet i en skattleggingsperiode som avsluttes
senest tolv måneder etter utløpet av det regnskapsåret og,
-
1. eieren skattlegges
for hele sin andel med en nominell sats på minst 15 prosent, der
det ved bruk av graderte satser skal ses hen til den høyeste satsen
som ville bli brukt på andelen dersom andelen var den eneste inntekten,
eller
-
2. det kan forventes at summen av omfattede skatter
betalt av det øverste morselskapet og andre enheter som er del av
den skattetransparente strukturen, og den skatten eieren må svare
på andelen av overskuddet er lik eller høyere enn 15 prosent av
andelen av overskuddet, eller
-
b. eieren er en fysisk person som
-
1. er skattemessig
bosatt i samme jurisdiksjon som det øverste morselskapet, og
-
2. har en direkte eierandel som gir rett
til maksimalt 5 prosent av fortjenesten og eiendelene til det øverste
morselskapet, eller
-
c. eieren er en offentlig enhet, en internasjonal
organisasjon, en ideell organisasjon eller et pensjonsfond som,
-
1. er skattemessig
hjemmehørende i samme jurisdiksjon som det øverste morselskapet,
og
-
2. har en eierandel som gir rett til maksimalt 5 prosent
av fortjenesten og eiendelene til det øverste morselskapet.
(2) En enhet som nevnt i første ledd, skal redusere justert
underskudd for regnskapsåret med den delen av underskuddet som tilordnes
den enkelte eier. Forrige punktum gjelder ikke for så vidt eieren
ikke har rett til å utnytte underskuddet ved fastsettelsen av skattepliktig inntekt.
(3) Enheter som nevnt i første ledd, skal redusere omfattede
skatter forholdsmessig etter reduksjonen av justert overskudd etter
første ledd.
(4) Første til tredje ledd skal også gjelde
for et fast driftssted, når en enhet som nevnt i første ledd, helt
eller delvis driver sin virksomhet gjennom det faste driftsstedet,
eller når en skattetransparent enhet driver sin virksomhet gjennom
det faste driftsstedet, forutsatt at enheten som nevnt i første
ledd, eier den skattetransparente enheten direkte eller gjennom
en kjede av skattetransparente enheter.
§ 7-2 Øverste morselskap
er underlagt regler om fradrag for utbytte
(1) Er øverste morselskap underlagt regler om
fradrag for utbytte, skal det for regnskapsåret redusere justert
overskudd, inntil null, med fradragsberettiget utbytte som er utdelt
innen tolv måneder etter regnskapsårets slutt, dersom:
-
a. utbyttet skattlegges
hos mottaker med en nominell sats på minst 15 prosent i en skattleggingsperiode som
ender senest tolv måneder etter utløpet av det øverste morselskapets
regnskapsår,
-
b. det kan forventes at summen av omfattede
skatter betalt av det øverste morselskapet og skatter betalt av
mottakeren av utbyttet utgjør minst 15 prosent av den utdelte inntekten,
-
c. mottakeren er en fysisk person, og
utbyttet er etterbetaling fra et innkjøpssamvirke,
-
d. mottakeren er en fysisk person som
er skattemessig bosatt i den jurisdiksjonen som det øverste morselskapet
er lokalisert i, og har en eierandel som gir rett til maksimalt
5 prosent av fortjenesten og eiendelene til det øverste morselskapet,
eller
-
e. mottakeren er en offentlig enhet, en
internasjonal organisasjon, en ideell organisasjon eller et pensjonsfond
som ikke er en pensjonsenhet, som er skattemessig hjemmehørende
i samme jurisdiksjon som det øverste morselskapet.
(2) Det øverste morselskapet skal redusere omfattede
skatter, med unntak av skatter på inntekten som utbyttet er fradratt
i, forholdsmessig tilsvarende reduksjonen av justert overskudd i
henhold til første ledd, og skal redusere sitt justerte resultat
med samme beløp. Skatt betalt på ikke-utdelt overskudd i henhold
til reglene om fradrag for utdelt utbytte, herunder skatt basert
på egenkapital eller beholdt fortjeneste, skal ikke fratrekkes.
(3) Eier det øverste morselskapet en eierandel
i en annen konsernenhet som er underlagt regler om fradrag for utbytte,
direkte eller gjennom en kjede av slike konsernenheter, skal første
og andre ledd gjelde for alle andre konsernenheter som er lokalisert
i den samme jurisdiksjonen som det øverste morselskapet, og som
er underlagt reglene om fradrag for utbytte i den grad konsernenhetens
justerte overskudd utdeles videre fra det øverste morselskapet til
mottakere som oppfyller vilkårene i første ledd.
(4) Under første ledd bokstav d og e, skal en
etterbetaling utdelt av et innkjøpssamvirke behandles som skattepliktig
for mottakere som ikke er fysiske personer, i den grad den reduserer
en kostnad eller utgift som er fradragsberettiget ved fastsettingen
av mottakerens skattepliktige resultat.
§ 7-3 Regler om skatt ved
utdeling
(1) Rapporterende konsernenhet kan velge at
det skal tas med en kalkulert skatt, beregnet i samsvar med andre
ledd, ved beregningen av justert skatt for regnskapsåret for en
konsernenhet som er underlagt et anerkjent system med skatt ved
utdeling. Valget tas årlig og gjelder for alle konsernenhetene som
er lokalisert i jurisdiksjonen.
(2) Den kalkulerte skatten skal tilsvare det
minste av:
-
a. den økningen som
er nødvendig for å øke den effektive skattesatsen for regnskapsåret,
beregnet for jurisdiksjonen etter § 5-2 første ledd, til en sats
på 15 prosent, eller
-
b. den skatten som ville ha påløpt i henhold
til det anerkjente systemet for skatt ved utdeling, dersom konsernenhetene
som er lokalisert i jurisdiksjonen, i løpet av regnskapsåret hadde
delt ut all inntekten som er underlagt det anerkjente systemet med
skatt ved utdeling.
(3) Det skal etableres en konto for tilbakeføring
av kalkulert skatt for hvert regnskapsår det er foretatt valg etter
første ledd. Kalkulert skatt for jurisdiksjonen skal legges til
tilbakeføringskontoen for det regnskapsåret den ble etablert. Ved
slutten av hvert etterfølgende regnskapsår, skal utestående balanser
på tilbakeføringskontoene etablert for tidligere regnskapsår reduseres
i kronologisk rekkefølge, inntil null:
-
a. først med skatt
konsernenhetene har betalt i regnskapsåret i forbindelse med faktiske
utdelinger eller disposisjoner som skal behandles som utdelinger,
-
b. deretter med 15 prosent av eventuelt
samlet justert underskudd for jurisdiksjonen, og
-
c. til slutt med fremførbart beløp som
kan anvendes for regnskapsåret etter fjerde ledd.
(4) Det skal etableres en konto for restbeløp
av samlet justert underskudd når beløpet nevnt i tredje ledd bokstav
b, overstiger utestående balanse på kontoene for tilbakeføring av
kalkulert skatt. Det fremførbare beløpet nevnt i tredje ledd bokstav
c, skal tilsvare det overskytende beløpet etter første punktum og
skal hensyntas som reduksjon av tilbakeføringskontoene i etterfølgende
regnskapsår. Kontoen for restbeløp av samlet justert underskudd
skal reduseres med beløp som er benyttet i samsvar med forrige punktum.
(5) Utestående balanse på tilbakeføringskontoen på
den siste dagen av det fjerde regnskapsåret etter det regnskapsåret
da kontoen ble etablert, skal behandles som en reduksjon av justert
skatt beregnet for regnskapsåret kontoen ble etablert. Den effektive
skattesatsen og suppleringsskatten for dette regnskapsåret skal beregnes
på nytt, i samsvar med § 5-4 første ledd.
(6) Skatter som er betalt i løpet av regnskapsåret
i forbindelse med faktiske utdelinger eller disposisjoner som skal
behandles som utdelinger, skal ikke tas med i justert skatt i den
grad de reduserer en tilbakeføringskonto i samsvar med tredje og
fjerde ledd.
(7) Dersom en konsernenhet som er omfattet av
et valg etter første ledd, forlater konsernet, eller det vesentlige
av dets aktiva overføres til andre enn en konsernenhet i samme jurisdiksjon,
skal utestående balanse på tilbakeføringskontoene i regnskapsår
da kontoene ble etablert, behandles som en reduksjon av justert
omfattet skatt for hvert av regnskapsårene i samsvar med § 5-4 første
ledd. Etterberegnet suppleringsskatt for konsernenheten som forlater
konsernet, skal multipliseres med konsernenhetens justerte overskudd
dividert med samlet justert overskudd for jurisdiksjonen, for å
finne jurisdiksjonens etterberegnede suppleringsskatt, hvor:
-
a. konsernenhetens
justerte overskudd er beregnet i samsvar med kapittel 3 for hvert
regnskapsår tilbakeføringskontoene i jurisdiksjonen har en utestående
balanse, og
-
b. samlet overskudd for jurisdiksjonen
er beregnet i samsvar med § 5-2 andre ledd for hvert regnskapsår tilbakeføringskontoene
i jurisdiksjonen har en utestående balanse.
§ 7-4 Beregning av den effektive
skattesatsen for investeringsenheter og forsikringsinvesteringsenheter
(1) Denne paragrafen gjelder for konsernenheter som
er investeringsenheter eller forsikringsinvesteringsenheter (heretter
omtalt som enheter i denne paragrafen), med mindre de er skattetransparente
enheter eller undergitt et valg etter §§ 7-5 eller 7-6.
(2) Den effektive skattesatsen skal beregnes
isolert fra den effektive skattesatsen for jurisdiksjonen for øvrig.
Den effektive skattesatsen for hver enhet er lik enhetens justerte
skatt delt på konsernets andel av enhetenes justerte resultat som
beregnet etter kapittel 3. Er det mer enn en enhet lokalisert i
jurisdiksjonen, skal justert skatt og konsernets andel av hver enhets
justerte resultat legges sammen for å beregne den effektive skattesatsen
til alle enhetene.
(3) Justert skatt utgjør summen beregnet etter
§ 4-1 som kan knyttes til konsernets andel av enhetens justerte
overskudd og omfattede skatter fordelt til den etter reglene om
fordeling av skatt mellom konsernenheter. Enhetens justerte skatt
inkluderer ikke omfattede skatter påløpt hos enheten som kan knyttes
til inntekt som ikke medregnes i konsernets andel av dens justerte overskudd.
(4) Konsernets andel av enhetens justerte overskudd
utgjør andelen av dens justerte resultat som ville vært beregnet
for det øverste morselskapet etter § 2-5 andre ledd, begrenset til
interesser som ikke er undergitt et valg etter §§ 7-5 eller 7-6.
(5) Suppleringsskatten skal utgjøre enhetens
suppleringsskatteprosent multiplisert med dens justerte overskudd,
i den grad dette overstiger enhetens substansbaserte inntektsfradrag.
Suppleringsskatteprosenten utgjør 15 prosent, minus den effektive
skattesatsen for jurisdiksjonen. Dersom det er flere enheter i jurisdiksjonen,
skal justerte overskudd og substansbaserte inntektsfradrag slås
sammen ved beregningen av suppleringsskatteprosenten for alle enhetene.
(6) Det substansbaserte inntektsfradraget beregnes i
samsvar med reglene i § 5-3, som om bestemmelsen omfattet enhetene,
basert på disse enhetenes egne fysiske eiendeler og lønnskostnader.
§ 7-5 Adgang til å behandle
investeringsenheter som skattetransparente enheter
(1) Rapporterende konsernenhet kan velge å behandle
en konsernenhet som er en investeringsenhet eller en forsikringsinvesteringsenhet,
som en skattetransparent enhet dersom eieren medregner gevinst eller
tap på eierandelen i henhold til regnskapsføring til virkelig verdi,
og skattesatsen ved skattleggingen av verdiendringene er minst 15
prosent.
(2) Eier en konsernenhet en eierandel i en investeringsenhet
eller en forsikringsinvesteringsenhet indirekte gjennom en eierandel
i en annen investeringsenhet eller forsikringsinvesteringsenhet,
anses skattleggingen av den indirekte eierandelen å skje i henhold
til regnskapsføring til virkelig verdi dersom eierandelen i den
direkte eide investeringsenheten eller forsikringsinvesteringsenheten
skattlegges etter en slik modell.
(3) Valget etter første ledd gjøres for fem
år. Hvis valget opphører, skal inngangsverdien ved gevinst- eller tapsberegningen
ved realisasjon av eiendel eller forpliktelse eid av investeringsenheten
settes til virkelig verdi av eiendelen eller forpliktelsen den første
dagen i det regnskapsåret valget opphører.
§ 7-6 Adgang til å anvende
en metode for skattepliktig utdeling
(1) Rapporterende konsernenhet kan velge at
en konsernenhet som har en eierandel i en konsernenhet som er en
investeringsenhet eller forsikringsinvesteringsenhet, anvender en
metode for skattepliktig utdeling. Valget kan bare foretas dersom
det er rimelig å forvente at konsernenheten skattlegges for utdelinger
fra investeringsenheten eller forsikringsinvesteringsenheten med
en skattesats som er lik eller høyere enn 15 prosent, og konsernenheten
ikke selv er en investeringsenhet eller forsikringsinvesteringsenhet.
(2) Under metoden nevnt i første ledd, skal:
-
a. utdelinger, herunder
det som skal anses som utdeling etter lokale skatteregler, tas med
ved beregningen av det justerte overskuddet til konsernenheten som
mottar utdelingen,
-
b. omfattede skatter som påløper hos investeringsenheten
eller forsikringsinvesteringsenheten og som kan krediteres mot den
mottakende konsernenhetens skatt på utdelingen fra investeringsenheten eller
forsikringsinvesteringsenheten, tas med ved beregningen av justert
overskudd og justert skatt for konsernenheten som mottar utdelingen,
-
c. konsernenhetens forholdsmessige andel
av investeringsenhetens eller forsikringsinvesteringsenhetens akkumulerte
overskudd fra teståret, jf. tredje ledd, skal regnes som justert
overskudd for investeringsenheten eller forsikringsinvesteringsenheten for
regnskapsåret. Et beløp tilsvarende 15 prosent av det justerte overskuddet,
skal utgjøre suppleringsskatt for en underbeskattet konsernenhet
for regnskapsåret ved anvendelse av bestemmelsene i kapittel 2,
og
-
d. en investeringsenhets eller forsikringsinvesteringsenhets
justerte resultat for regnskapsåret og justerte skatt knyttet til
det justerte resultatet skal, med unntak av justeringen nevnt i
bokstav b, holdes utenfor beregning av effektiv skattesats etter bestemmelsene
i kapittel 5 og § 7-4 andre til femte ledd.
(3) Med «akkumulert overskudd» menes i denne
paragrafen et beløp tilsvarende investeringsenhetens eller forsikringsinvesteringsenhetens
justerte overskudd for det tredje foregående året til regnskapsåret
(«teståret») redusert, inntil null, med:
-
a. investeringsenhetens
eller forsikringsinvesteringsenhetens omfattede skatter,
-
b. utdelinger og fikserte utdelinger til
andelseiere som ikke er investeringsenheter eller forsikringsinvesteringsenheter,
i løpet av perioden som starter med den første dagen i det tredje
foregående regnskapsåret og ender med den siste dagen i det regnskapsåret
det rapporteres for, hvor andelen ble eid («testperioden»),
-
c. justerte underskudd oppstått i testperioden,
og
-
d. gjenstående justert underskudd som
ikke allerede har redusert investeringsenhetens eller forsikringsinvesteringsenhetens
akkumulerte overskudd for et tidligere testår, kalt det fremførbare
investeringsunderskuddet.
(4) Det akkumulerte overskuddet til en investeringsenhet
eller forsikringsinvesteringsenhet skal ikke reduseres med utdelinger
eller fikserte utdelinger, som allerede har redusert investeringsenhetens
eller forsikringsinvesteringsenhetens akkumulerte overskudd for
et tidligere testår ved anvendelse av tredje ledd bokstav b. Akkumulert
overskudd skal ikke reduseres med justert underskudd som allerede
har redusert investeringsenhetens eller forsikringsinvesteringsenhetens
akkumulerte overskudd for et tidligere testår ved anvendelse av
tredje ledd bokstav c.
(5) Under denne paragrafen skal det anses å
oppstå et fiksert utbytte når en direkte eller indirekte eierandel i
investeringsenheten eller forsikringsinvesteringsenheten overføres
til en enhet utenfor konsernet. Det fikserte utbyttet skal tilsvare
andelen av akkumulert overskudd som kan tilordnes eierandelen på
overføringsdatoen, beregnet uten hensyn til det fikserte utbyttet.
(6) Valget i første ledd gjelder for fem år.
Dersom valget opphører, skal eierens andel av investeringsenhetens
eller forsikringsinvesteringsenhetens akkumulerte overskudd for
teståret, ved utgangen av regnskapsåret før det året valget opphører,
behandles som justert overskudd for investeringsenheten eller forsikringsinvesteringsenheten
for regnskapsåret. Et beløp tilsvarende 15 prosent av denne inntekten
skal behandles som suppleringsskatt for en underbeskattet konsernenhet for
regnskapsåret ved anvendelse av bestemmelsene om skatteplikt i kapittel
2.
II
Loven trer i kraft straks. Loven får virkning
fra og med inntektsåret 2024, for regnskapsår som begynner etter 31. desember
2023.