I lov 22. mai 2017 nr. 29 om taubaner vert
det gjort følgjande endringar:
Nytt kapittel 5 A skal lyde:
Kapittel 5 A. Om undersøkelsesmyndigheten
§ 23 a Undersøkelsesmyndighetens
oppgaver og uavhengighet
Departementet fastsetter hvilket organ som skal være
undersøkelsesmyndighet etter denne loven.
Undersøkelsesmyndigheten skal klarlegge hendelsesforløp
og årsaksfaktorer, utrede forhold av betydning for å forebygge taubaneulykker
og avgi undersøkelsesrapport som nevnt i § 23 m.
Undersøkelsesmyndigheten skal ikke ta stilling
til sivilrettslig eller strafferettslig skyld og ansvar. Undersøkelsen
skal foregå uavhengig av annen etterforskning eller undersøkelse
som helt eller delvis har slikt formål.
Undersøkelsesmyndigheten skal hvert år offentliggjøre
en rapport om de undersøkelser som er gjennomført året før, inkludert
sikkerhetstilrådinger og tiltak som er truffet i samsvar med disse.
§ 23 b Tilsynsmyndighetens
oppgaver
Tilsynsmyndigheten skal vurdere rapportene som undersøkelsesmyndigheten
avgir, for å kunne identifisere og iverksette tiltak som kan bedre
taubanesikkerheten.
Tilsynsmyndigheten kan gi pålegg om oppfølging av
sikkerhetstilrådinger til den som driver taubanevirksomhet etter
loven her.
§ 23 c Undersøkelse av taubaneulykker
og alvorlige taubanehendelser
Undersøkelsesmyndigheten undersøker taubaneulykker
og alvorlige taubanehendelser.
§ 23 d Iverksetting av undersøkelse
og undersøkelsens omfang
Når undersøkelsesmyndigheten har mottatt varsel om
en taubaneulykke eller alvorlig taubanehendelse etter § 9, skal
den straks avgjøre om det er behov for å iverksette umiddelbar undersøkelse.
Når undersøkelsesmyndigheten mottar rapport etter § 10, skal den
uten ugrunnet opphold avgjøre om og når det skal iverksettes undersøkelse.
Undersøkelsesmyndigheten avgjør selv omfanget av
undersøkelsen og hvordan den skal gjennomføres. Ved avgjørelsen
skal undersøkelsesmyndigheten blant annet ta hensyn til hvilken
lærdom undersøkelsen forventes å gi med sikte på å forbedre sikkerheten,
ulykkens eller hendelsens alvorlighetsgrad, dens innvirkning på
taubanesikkerheten generelt og om den inngår i en serie av ulykker
eller hendelser.
Undersøkelsesmyndigheten kan uten hensyn til tidligere
avgjørelser beslutte å undersøke forhold ved én eller flere taubaneulykker
eller taubanehendelser.
§ 23 e Forbud mot å fjerne
gjenstander mv. samt behov for å gjenopprette drift
Ingen må fjerne eller røre gjenstander eller
spor fra en taubaneulykke uten samtykke fra undersøkelsesmyndigheten
og politiet, med mindre det er nødvendig for å redde eller avverge
fare for liv eller eiendom eller for å hindre at noe som kan ha
betydning for undersøkelsen, ødelegges eller forsvinner.
Undersøkelsesmyndigheten skal avslutte sine
undersøkelser på ulykkesstedet så snart som mulig slik at taubanevirksomheten
kan bli i stand til å gjenopprette driften.
§ 23 f Forklaringsplikt til
undersøkelsesmyndigheten mv.
Enhver plikter på forlangende, og uten hensyn
til taushetsplikt, å gi undersøkelsesmyndigheten de opplysninger
han eller hun sitter inne med om forhold som kan være av betydning
for undersøkelsen. Enhver som forklarer seg, har rett til å la seg
bistå av advokat eller annen person under forklaringen.
§ 23 g Tiltak for å fremskaffe
opplysninger
Undersøkelsesmyndigheten har rett til å benytte privat
grunn og kan kreve å få undersøke og ta i besittelse relevante gjenstander,
dokumenter og andre ting i den utstrekning den trenger det for å
kunne utøve sitt verv. Herunder skal undersøkelsesmyndigheten ha
rett til
-
1. å kreve en fullstendig
obduksjon av de omkomne og til å få umiddelbar adgang til resultatene
av slike undersøkelser eller tester som er tatt, og
-
2. å kreve legeundersøkelse av alle personer
involvert i ulykken eller hendelsen, eller be om at det utføres tester
på prøver som er tatt av slike personer, og ha umiddelbar tilgang
til resultatet av slike undersøkelser eller tester.
Om nødvendig kan undersøkelsesmyndigheten kreve
bistand fra politiet.
§ 23 h Bevissikring
Undersøkelsesmyndigheten kan kreve bevissikring utenfor
rettssak etter reglene i tvisteloven § 28-3 tredje ledd og § 28-4.
Krav om bevissikring fremmes for den tingrett hvor de som skal avhøres,
bor eller oppholder seg eller realbevis skal undersøkes.
§ 23 i Rettigheter for dem
saken angår
Når undersøkelsesmyndigheten iverksetter undersøkelse,
skal den så vidt mulig underrette den som driver den aktuelle taubanevirksomheten,
ofrene og deres familie, eiere av skadede ting, produsenter, berørte
beredskapstjenester, representanter for personalet og for brukerne,
samt andre som saken angår, om dette. Slik underretning skal gis
så snart som mulig, og skal opplyse om rettighetene etter annet
ledd i paragrafen her og etter § 23 n første ledd.
Innen undersøkelsene avsluttes, skal de som
er nevnt i første ledd, gis adgang til å gi opplysninger og fremme
sine synspunkter om taubaneulykken eller taubanehendelsen og dens
årsaksfaktorer. De skal også underrettes jevnlig om fremdriften
av undersøkelsen og gis adgang til å fremme sine synspunkter på
undersøkelsen i den grad det er praktisk mulig. Videre bør de også gis
adgang til å være til stede under undersøkelsen og ha rett til å
gjøre seg kjent med dokumentene, i den utstrekning undersøkelsesmyndigheten
finner at dette kan skje uten hinder for undersøkelsen. Tredje punktum
gjelder med de begrensninger som følger av taushetsplikten etter
§ 23 k.
§ 23 j Bruk av data fra overvåkings-
og registreringssystemer
Undersøkelsesmyndigheten skal ha tilgang til
alle data fra overvåkings- og registreringssystemer virksomheten
har i forbindelse med driften, men har ikke anledning til å utlevere
slikt materiale til andre. Opplysninger fra overvåkings- og registreringssystemer
kan likevel utleveres til bruk som bevis i en straffesak eller sivil
sak for domstolene etter rettens kjennelse. Retten kan bare godkjenne
utlevering etter annet punktum dersom behovet for utlevering i den
konkrete saken veier tyngre enn faren for at man ved slik utlevering
vanskeliggjør undersøkelsesmyndighetens arbeid med den aktuelle saken
eller fremtidige nasjonale eller internasjonale undersøkelser.
§ 23 k Undersøkelsesmyndighetens
taushetsplikt
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for
undersøkelsesmyndigheten har taushetsplikt etter forvaltningsloven.
Personer som nevnt i første ledd har også taushetsplikt
for alle opplysninger undersøkelsesmyndigheten mottar, får utarbeidet
eller selv utarbeider som ledd i undersøkelse av en taubaneulykke
eller alvorlig taubanehendelse.
Taushetsplikten etter første og annet ledd er
likevel ikke til hinder for
-
1. at opplysninger
gjengis i en undersøkelsesrapport som nevnt i § 23 m dersom det
er nødvendig for å gi en tilstrekkelig redegjørelse for årsakene
til en taubaneulykke eller en alvorlig taubanehendelse med det formålet
og innenfor de rammene som følger av § 23 a annet og tredje ledd.
Rapporten skal ikke gjengi
-
a. opplysninger som
avslører identiteten til personer som har avgitt forklaring etter
§ 23 f,
-
b. opplysninger av særlig følsom eller
privat art, herunder detaljerte opplysninger om en persons helse,
-
c. opplysninger som innebærer å ta stilling
til noens strafferettslige eller sivilrettslige skyld eller ansvar,
eller
-
d. opplysninger som innebærer å ta stilling
til om en person tilfredsstiller regelbestemte krav til å inneha
en tillatelse som er relevant for undersøkelsen.
Unntakene i bokstav b til d gjelder selv om
personen er anonymisert.
-
2. at opplysninger gis til tilsynsmyndigheten
fordi det ellers vil være en vesentlig og nærliggende risiko for tap
av liv eller skade på person som følge av at personell med oppgaver
som kan påvirke sikkerheten på taubanen, har opptrådt på en måte
som tilsier at vedkommende er klart uskikket til å inneha oppgaven
-
3. at opplysninger gjøres kjent for dem
som de direkte gjelder, eller for andre i den utstrekning undersøkelsesmyndigheten
selv og andre som har krav på taushet samtykker
-
4. at opplysningene deles med andre som
arbeider for undersøkelsesmyndigheten med den aktuelle undersøkelsen
-
5. at opplysningene bringes videre i statistisk
form
-
6. at opplysningene bringes videre når
ingen berettiget interesse tilsier at de holdes hemmelig, for eksempel
når de er alminnelig kjent eller alminnelig tilgjengelig andre steder
-
7. at opplysninger gis videre til utenlandsk
og internasjonal myndighet og organisasjon når dette følger av internasjonale
avtaler Norge har inngått.
Taushetsplikten etter første og annet ledd er
heller ikke til hinder for at det offentliggjøres opplysninger i dokumenter
som undersøkelsesmyndigheten ikke selv har utarbeidet eller fått
utarbeidet. Dette gjelder likevel ikke opplysninger som nevnt i
tredje ledd nr. 1 bokstav a til d, opplysninger som er taushetspliktige
etter forvaltningsloven § 13, og opplysninger som i utgangspunktet
er omfattet av en strengere taushetspliktbestemmelse i særlov enn
den som følger av tredje ledd nr. 1 bokstav a til d, eller forvaltningsloven
§ 13. Opplysningene kan heller ikke offentliggjøres etter første punktum
dersom undersøkelsesmyndigheten mener at offentliggjøring kan bli
brukt av andre til å vurdere sivilrettslig eller strafferettslig
skyld eller ansvar eller dersom undersøkelsesmyndigheten har fått
tilgang til dokumentet i tilknytning til forklaring som nevnt i
§ 23 f, og undersøkelsesmyndigheten anser opplysninger i dokumentet
som en del av forklaringen.
§ 23 l Informasjon til tilsynsmyndigheten
Undersøkelsesmyndigheten skal fortløpende holde tilsynsmyndigheten
underrettet om forhold som avdekkes i løpet av undersøkelsen, og
sine egne foreløpige vurderinger av disse, i den grad dette anses
nødvendig for taubanesikkerheten.
§ 23 m Undersøkelsesrapport
Når undersøkelsesmyndigheten har undersøkt en taubaneulykke
eller alvorlige taubanehendelser, skal den utarbeide en rapport
som redegjør for hendelsesforløpet og inneholder undersøkelsesmyndighetens
uttalelse om årsaksforholdene. Rapporten skal opplyse om formålet
med undersøkelsen, jf. § 23 a. Rapporten skal også så langt det
er formålstjenlig, inneholde undersøkelsesmyndighetens eventuelle
tilrådinger om tiltak som bør treffes eller vurderes for å hindre
lignende ulykker eller alvorlige hendelser i fremtiden.
Rapporten skal ikke inneholde referanser til
enkeltpersoners navn eller adresse. Undersøkelsesmyndighetens avgjørelse
etter denne paragrafen kan ikke påklages.
§ 23 n Behandling av utkast
til undersøkelsesrapport
Før undersøkelsesmyndigheten sluttbehandler
rapporten, skal et utkast til rapport etter anmodning forelegges
for personer som nevnt i § 23 i første ledd, med en rimelig frist
for vedkommende til å gi uttalelse, med mindre særlige forhold tilsier
at dette ikke gjøres. Tilsynsmyndigheten skal forelegges utkastet
til rapport, med rimelig frist til å uttale seg. Plikten til foreleggelse
etter første punktum gjelder bare de delene av utkastet til rapport som
vedkommende på grunn av sin tilknytning til saken eller undersøkelsen
har særlige forutsetninger for å uttale seg om.
Undersøkelsesmyndighetens avgjørelse etter denne
paragrafen kan ikke påklages.
§ 23 o Unntatt dokumentoffentlighet
for utkast til undersøkelsesrapport
Undersøkelsesmyndighetens utkast til rapport
er ikke offentlig etter offentleglova.
§ 23 p Forbud mot bruk som
bevis i straffesak
Opplysninger undersøkelsesmyndigheten mottar etter
§§ 10 og 23 f kan ikke brukes som bevis i en senere straffesak mot
den som har gitt opplysningene. Det samme gjelder alle opplysninger
som er mottatt med hjemmel i lov om elektronisk kommunikasjon § 2-9.
§ 28 andre ledd skal lyde:
Ved ekspropriasjon av nødvendig grunn og rettigheter
for anleggelse av taubane gjelder reglene i lov 23. oktober 1959 nr.
3 om oreigning av fast eiendom og lov 6. april 1984 nr.
17 om vederlag ved oreigning av fast eiendom.
I kapittel 6 skal ny § 29 lyde:
§ 29 Forbud mot sanksjoner fra arbeidsgiver
En arbeidstaker som avgir rapport etter § 10
eller forklaring etter § 23 f, skal ikke som følge av dette utsettes
for noen form for sanksjoner fra arbeidsgiverens side. Første punktum
gjelder ikke tiltak som arbeidsgiveren iverksetter med hovedformål
å forbedre arbeidstakerens kvalifikasjoner.
Første ledd gjelder ikke dersom de mottatte
opplysningene viser at arbeidstakeren ikke oppfyller helsemessige
krav til å inneha sin stilling, eller at arbeidstakeren selv har
opptrådt grovt uaktsomt i forbindelse med den rapporterte ulykken
eller hendelsen. Første ledd gjelder heller ikke omstendigheter
knyttet til arbeidstakeren eller dennes handlinger og unnlatelser
som er blitt kjent på annen måte enn gjennom arbeidstakerens rapportering
eller forklaring som nevnt i første ledd.
Noverande §§ 29, 30 og 31 blir §§ 30, 31
og ny 32.
II
I lov 22. mai 2017 nr. 30 om fornøyelsesinnretninger vert
det gjort følgjande endringar:
§ 1 nytt andre punktum skal lyde:
Loven skal legge til rette for en stadig
forbedring av sikkerheten og forebygging av ulykker gjennom systematisk,
risikobasert sikkerhetsarbeid, herunder undersøkelser av ulykker
og hendelser.
§ 4 andre ledd bokstav l og ny bokstav m
skal lyde:
-
l. hvem som
omfattes av forbudet mot ruspåvirkning og av påbudet om pliktmessig
avhold, samt om testing av ruspåvirkning
-
m. undersøkelsesmyndighetens
oppgaver og kompetanse, inkludert varsling og rapportering til og
fra undersøkelsesmyndigheten, og om samarbeid og utveksling av opplysninger
med andre land og internasjonale organisasjoner i den grad det følger
av internasjonale avtaler som Norge har inngått.
§ 9 skal lyde:
§ 9 Varslingsplikt
Virksomheten skal straks varsle politiet og
undersøkelsesmyndigheten om ulykke eller alvorlig
hendelse.
Undersøkelsesmyndigheten skal
varsle tilsynsmyndigheten om ulykke eller alvorlig hendelse.
§ 10 skal lyde:
§ 10 Rapporteringsplikt
Virksomheten skal rapportere opplysninger om ulykker,
alvorlige hendelser og hendelser til tilsynsmyndigheten og
undersøkelsesmyndigheten.
Ulykker og alvorlige hendelser skal
rapporteres skriftlig til tilsynsmyndigheten og undersøkelsesmyndigheten
så snart som mulig og senest innen 72 timer. Rapportering skal skje
på skjema fastsatt av tilsynsmyndigheten og undersøkelsesmyndigheten
i fellesskap.
Hendelser skal rapporteres til tilsynsmyndigheten innen
åtte dager. Rapportering skal skje på skjema fastsatt av tilsynsmyndigheten.
Rapportering kan skje elektronisk.
§ 11 annet ledd første punktum skal lyde:
Personer som nevnt i første ledd har i tillegg
taushetsplikt om alle opplysninger som er innrapportert etter § 10, og
om opplysninger som er fremkommet under forklaring for undersøkelsesmyndigheten
etter §23 f og § 23 k så langt det passer.
I kapittel 3 skal ny § 11 a lyde:
§ 11 a Taushetsplikt for virksomhetens
personell
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for
den som driver virksomhet etter loven her, har taushetsplikt som nevnt
i forvaltningsloven §§ 13 flg. om det de får kjennskap til i forbindelse
med undersøkelser og rapportering av ulykker og hendelser etter
loven her.
Personer som nevnt i første ledd har i tillegg
taushetsplikt om alle opplysninger som er innrapportert etter § 10,
og om opplysninger som er fremkommet under forklaring for undersøkelsesmyndigheten
etter § 23 f og § 23 k. Dette gjelder ikke dersom tungtveiende offentlige
hensyn tilsier at opplysningene bør kunne gis videre, eller opplysningene
er nødvendige for å forklare årsaken til en ulykke eller hendelse.
Taushetsplikt som nevnt i annet ledd er ikke
til hinder for at opplysningene bringes videre i den grad den som
har krav på taushet samtykker, forutsatt at opplysningene har statistisk
form eller de er alminnelig tilgjengelig andre steder.
Nytt kapittel 5 A skal lyde:
Kapittel 5 A Om undersøkelsesmyndigheten
§ 23 a Undersøkelsesmyndighetens
oppgaver og uavhengighet
Departementet fastsetter hvilket organ som skal være
undersøkelsesmyndighet etter denne loven.
Undersøkelsesmyndigheten skal klarlegge hendelsesforløp
og årsaksfaktorer, utrede forhold av betydning for å forebygge ulykker
og avgi undersøkelsesrapport som nevnt i § 23 m.
Undersøkelsesmyndigheten skal ikke ta stilling
til sivilrettslig eller strafferettslig skyld og ansvar. Undersøkelsen
skal foregå uavhengig av annen etterforskning eller undersøkelse
som helt eller delvis har slikt formål.
Undersøkelsesmyndigheten skal hvert år offentliggjøre
en rapport om de undersøkelser som er gjennomført året før, inkludert
sikkerhetstilrådinger og tiltak som er truffet i samsvar med disse.
§ 23 b Tilsynsmyndighetens
oppgaver
Tilsynsmyndigheten skal vurdere rapportene som undersøkelsesmyndigheten
avgir, for å kunne identifisere og iverksette tiltak som kan bedre
sikkerheten for fornøyelsesinnretninger.
Tilsynsmyndigheten kan gi pålegg om oppfølging av
sikkerhetstilrådinger til den som driver virksomhet etter loven
her.
§ 23 c Undersøkelse av ulykker
og alvorlige hendelser
Undersøkelsesmyndigheten undersøker ulykker
og alvorlige hendelser.
§ 23 d Iverksetting av undersøkelse
og undersøkelsens omfang
Når undersøkelsesmyndigheten har mottatt varsel om
en ulykke eller alvorlig hendelse etter § 9, skal den straks avgjøre
om det er behov for å iverksette umiddelbar undersøkelse. Når undersøkelsesmyndigheten
mottar rapport etter § 10, skal den uten ugrunnet opphold avgjøre
om og når det skal iverksettes undersøkelse.
Undersøkelsesmyndigheten avgjør selv omfanget av
undersøkelsen og hvordan den skal gjennomføres. Ved avgjørelsen
skal undersøkelsesmyndigheten blant annet ta hensyn til hvilken
lærdom undersøkelsen forventes å gi med sikte på å forbedre sikkerheten,
ulykkens eller hendelsens alvorlighetsgrad, dens innvirkning på
sikkerheten generelt og om den inngår i en serie av ulykker eller
hendelser.
Undersøkelsesmyndigheten kan uten hensyn til tidligere
avgjørelser beslutte å undersøke forhold ved én eller flere ulykker
eller hendelser.
§ 23 e Forbud mot å fjerne
gjenstander mv. samt behov for å gjenopprette drift
Ingen må fjerne eller røre gjenstander eller
spor fra ulykken uten samtykke fra undersøkelsesmyndigheten og politiet,
med mindre det er nødvendig for å redde eller avverge fare for liv
eller eiendom eller for å hindre at noe som kan ha betydning for
undersøkelsen, ødelegges eller forsvinner.
Undersøkelsesmyndigheten skal avslutte sine
undersøkelser på ulykkesstedet så snart som mulig slik at virksomheten
kan bli i stand til å gjenopprette driften.
§ 23 f Forklaringsplikt til
undersøkelsesmyndigheten mv.
Enhver plikter på forlangende, og uten hensyn
til taushetsplikt, å gi undersøkelsesmyndigheten de opplysninger
han eller hun sitter inne med om forhold som kan være av betydning
for undersøkelsen. Enhver som forklarer seg, har rett til å la seg
bistå av advokat eller annen person under forklaringen.
§ 23 g Tiltak for å fremskaffe
opplysninger
Undersøkelsesmyndigheten har rett til å benytte
privat grunn og kan kreve å få undersøke og ta i besittelse relevante
gjenstander, dokumenter og andre ting i den utstrekning den trenger
det for å kunne utøve sitt verv. Herunder skal undersøkelsesmyndigheten
ha rett til
-
1. å kreve en fullstendig
obduksjon av de omkomne og til å få umiddelbar adgang til resultatene
av slike undersøkelser eller tester av prøver som er tatt, og
-
2. å kreve legeundersøkelse av alle personer
involvert i ulykken eller hendelsen, eller be om at det utføres tester
på prøver som er tatt av slike personer, og ha umiddelbar tilgang
til resultatet av slike undersøkelser eller tester.
Om nødvendig kan undersøkelsesmyndigheten kreve
bistand fra politiet.
§ 23 h Bevissikring
Undersøkelsesmyndigheten kan kreve bevissikring utenfor
rettssak etter reglene i tvisteloven § 28-3 tredje ledd og § 28-4.
Krav om bevissikring fremmes for den tingrett hvor de som skal avhøres,
bor eller oppholder seg eller realbevis skal undersøkes.
§ 23 i Rettigheter for dem
saken angår
Når undersøkelsesmyndigheten iverksetter undersøkelse,
skal den så vidt mulig underrette den som driver den aktuelle virksomheten,
ofrene og deres familie, eiere av skadede ting, produsenter, berørte
beredskapstjenester, representanter for personalet og for brukerne,
samt andre som saken angår, om dette. Slik underretning skal gis
så snart som mulig, og skal opplyse om rettighetene etter annet
ledd i paragrafen her og etter § 23 n første ledd.
Innen undersøkelsene avsluttes, skal de som
er nevnt i første ledd, gis adgang til å gi opplysninger og fremme
sine synspunkter om ulykken eller hendelsen og dens årsaksfaktorer.
De skal også underrettes jevnlig om fremdriften av undersøkelsen
og gis adgang til å fremme sine synspunkter på undersøkelsen i den
grad det er praktisk mulig. Videre bør de også gis adgang til å være
til stede under undersøkelsen og ha rett til å gjøre seg kjent med
dokumentene, i den utstrekning undersøkelsesmyndigheten finner at
dette kan skje uten hinder for undersøkelsen. Tredje punktum gjelder
med de begrensninger som følger av taushetsplikten etter § 23 k.
§ 23 j Bruk av data fra overvåkings-
og registreringssystemer
Undersøkelsesmyndigheten skal ha tilgang til
alle data fra overvåkings- og registreringssystemer virksomheten
har i forbindelse med driften, men har ikke anledning til å utlevere
slikt materiale til andre. Opplysninger fra overvåkings- og registreringssystemer
kan likevel utleveres til bruk som bevis i en straffesak eller sivil
sak for domstolene etter rettens kjennelse. Retten kan bare godkjenne
utlevering etter annet punktum dersom behovet for utlevering i den
konkrete saken veier tyngre enn faren for at man ved slik utlevering
vanskeliggjør undersøkelsesmyndighetens arbeid med den aktuelle
saken eller fremtidige nasjonale eller internasjonale undersøkelser.
§ 23 k Undersøkelsesmyndighetens
taushetsplikt
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for
undersøkelsesmyndigheten har taushetsplikt etter forvaltningsloven.
Personer som nevnt i første ledd har også taushetsplikt
for alle opplysninger undersøkelsesmyndigheten mottar, får utarbeidet
eller selv utarbeider som ledd i undersøkelse av en ulykke eller
alvorlig hendelse.
Taushetsplikten etter første og annet ledd er
likevel ikke til hinder for
-
1. at opplysninger
gjengis i en undersøkelsesrapport som nevnt i § 23 m dersom det
er nødvendig for å gi en tilstrekkelig redegjørelse for årsakene
til en ulykke eller en alvorlig hendelse med det formålet og innenfor
de rammene som følger av § 23 a annet og tredje ledd. Rapporten
skal ikke gjengi
-
a. opplysninger som
avslører identiteten til personer som har avgitt forklaring etter
§ 23 f,
-
b. opplysninger av særlig følsom eller
privat art, herunder detaljerte opplysninger om en persons helse,
-
c. opplysninger som innebærer å ta stilling
til noens strafferettslige eller sivilrettslige skyld eller ansvar,
eller
-
d. opplysninger som innebærer å ta stilling
til om en person tilfredsstiller regelbestemte krav til å inneha
en tillatelse som er relevant for undersøkelsen.
Unntakene i bokstav b til d gjelder selv om
personen er anonymisert.
-
2. at opplysninger gis til tilsynsmyndigheten
fordi det ellers vil være en vesentlig og nærliggende risiko for tap
av liv eller skade på person som følge av at personell med oppgaver
som kan påvirke sikkerheten for fornøyelsesinnretningen, har opptrådt
på en måte som tilsier at vedkommende er klart uskikket til å inneha
oppgaven
-
3. at opplysninger gjøres kjent for dem
som de direkte gjelder, eller for andre i den utstrekning undersøkelsesmyndigheten
selv og andre som har krav på taushet samtykker
-
4. at opplysningene deles med andre som
arbeider for undersøkelsesmyndigheten med den aktuelle undersøkelsen
-
5. at opplysningene bringes videre i statistisk
form
-
6. at opplysningene bringes videre når
ingen berettiget interesse tilsier at de holdes hemmelig, for eksempel
når de er alminnelig kjent eller alminnelig tilgjengelig andre steder
-
7. at opplysninger gis videre til utenlandsk
og internasjonal myndighet og organisasjon når dette følger av internasjonale
avtaler Norge har inngått.
Taushetsplikten etter første og annet ledd er
heller ikke til hinder for at det offentliggjøres opplysninger i dokumenter
som undersøkelsesmyndigheten ikke selv har utarbeidet eller fått
utarbeidet. Dette gjelder likevel ikke opplysninger som nevnt i
tredje ledd nr. 1 bokstav a til d, opplysninger som er taushetspliktige
etter forvaltningsloven § 13, og opplysninger som i utgangspunktet
er omfattet av en strengere taushetspliktbestemmelse i særlov enn
den som følger av tredje ledd nr. 1 bokstav a til d, eller forvaltningsloven
§ 13. Opplysningene kan heller ikke offentliggjøres etter første punktum
dersom undersøkelsesmyndigheten mener at offentliggjøring kan bli
brukt av andre til å vurdere sivilrettslig eller strafferettslig
skyld eller ansvar eller dersom undersøkelsesmyndigheten har fått
tilgang til dokumentet i tilknytning til forklaring som nevnt i
§ 23 f, og undersøkelsesmyndigheten anser opplysninger i dokumentet
som en del av forklaringen.
§ 23 l Informasjon til tilsynsmyndigheten
Undersøkelsesmyndigheten skal fortløpende holde tilsynsmyndigheten
underrettet om forhold som avdekkes i løpet av undersøkelsen, og
sine egne foreløpige vurderinger av disse, i den grad dette anses
nødvendig for sikkerheten for fornøyelsesinnretningen.
§ 23 m Undersøkelsesrapport
Når undersøkelsesmyndigheten har undersøkt en ulykke
eller alvorlige hendelser, skal den utarbeide en rapport som redegjør
for hendelsesforløpet og inneholder undersøkelsesmyndighetens uttalelse
om årsaksforholdene. Rapporten skal opplyse om formålet med undersøkelsen,
jf. § 23 a. Rapporten skal også så langt det er formålstjenlig,
inneholde undersøkelsesmyndighetens eventuelle tilrådinger om tiltak
som bør treffes eller vurderes for å hindre lignende ulykker eller alvorlige
hendelser i fremtiden.
Rapporten skal ikke inneholde referanser til
enkeltpersoners navn eller adresse. Undersøkelsesmyndighetens avgjørelse
etter denne paragrafen kan ikke påklages.
§ 23 n Behandling av utkast
til undersøkelsesrapport
Før undersøkelsesmyndigheten sluttbehandler
rapporten, skal et utkast til rapport etter anmodning forelegges
for personer som nevnt i § 23 i første ledd, med en rimelig frist
for vedkommende til å gi uttalelse, med mindre særlige forhold tilsier
at dette ikke gjøres. Tilsynsmyndigheten skal forelegges utkastet
til rapport, med rimelig frist til å uttale seg. Plikten til foreleggelse
etter første punktum gjelder bare de delene av utkastet til rapport som
vedkommende på grunn av sin tilknytning til saken eller undersøkelsen
har særlige forutsetninger for å uttale seg om.
Undersøkelsesmyndighetens avgjørelse etter denne
paragrafen kan ikke påklages.
§ 23 o Unntatt dokumentoffentlighet
for utkast til undersøkelsesrapport
Undersøkelsesmyndighetens utkast til rapport
er ikke offentlig etter offentleglova.
§ 23 p Forbud mot bruk som
bevis i straffesak
Opplysninger undersøkelsesmyndigheten mottar etter
§§ 10 og 23 f kan ikke brukes som bevis i en senere straffesak mot
den som har gitt opplysningene. Det samme gjelder alle opplysninger
som er mottatt med hjemmel i lov om elektronisk kommunikasjon § 2-9.
I kapittel 6 skal ny § 25 lyde:
§ 25 Forbud mot sanksjoner fra arbeidsgiver
En arbeidstaker som avgir rapport etter § 10
eller forklaring etter § 23 f, skal ikke som følge av dette utsettes
for noen form for sanksjoner fra arbeidsgiverens side. Første punktum
gjelder ikke tiltak som arbeidsgiveren iverksetter med hovedformål
å forbedre arbeidstakerens kvalifikasjoner.
Første ledd gjelder ikke dersom de mottatte
opplysningene viser at arbeidstakeren ikke oppfyller helsemessige
krav til å inneha sin stilling, eller at arbeidstakeren selv har
opptrådt grovt uaktsomt i forbindelse med den rapporterte ulykken
eller hendelsen. Første ledd gjelder heller ikke omstendigheter
knyttet til arbeidstakeren eller dennes handlinger og unnlatelser
som er blitt kjent på annen måte enn gjennom arbeidstakerens rapportering
eller forklaring som nevnt i første ledd.
Noverande §§ 25, 26 og 27 blir §§ 26, 27
og ny § 28.
III
Lova tek til å gjelde frå den tida Kongen fastset.
Kongen kan setje i verk dei enskilde føresegnene til ulik tid.