vedtak til lov
om endringer i forbrukerkjøpsloven
mv. (gjennomføring av nytt forbrukerkjøpsdirektiv i norsk rett)
I
I lov 21. juni 2002 nr. 34 om forbrukerkjøp
gjøres følgende endringer:
§ 2 skal lyde:
§ 2 Lovens anvendelse i noen særlige
forhold
Loven gjelder for
-
a. bestilling av ting
som skal tilvirkes (tilvirkningskjøp)
-
b. levering av vann
-
c. kjøp av fordringer eller rettigheter
-
d. avtale med et nettselskap om overføring
av elektrisk energi
-
e. digitale ytelser som etter
kjøpsavtalen skal leveres sammen med en ting, og som er sammenknyttet
med tingen på en slik måte at ytelsene er nødvendige for tingens
funksjoner. Dette gjelder uavhengig av om de digitale ytelsene skal
leveres av selgeren eller en tredjeperson. Er det tvil om levering
av de digitale ytelsene omfattes av kjøpsavtalen, legges det til
grunn at ytelsene er omfattet av avtalen.
Loven gjelder ikke for
-
a. kjøp av fast eiendom
-
b. avtale om oppføring av bygning eller
annet anlegg på fast eiendom
-
c. avtale med en kraftleverandør om levering
av elektrisk energi. Kapittel 5 om forsinkelse gjelder likevel ved
forsinket oppstart av levering av elektrisk energi
-
d. avtale som pålegger den part som skal
levere tingen, også å utføre et arbeid eller annen tjeneste, dersom dette
utgjør den overveiende del av hans eller hennes forpliktelser
-
e. avtale om levering av digitale
ytelser som ikke er omfattet av første ledd bokstav e
-
f. kjøp av fysiske medier som
etter avtalen utelukkende brukes som bærere av digitalt innhold.
§§ 6, 7 og 23 gjelder likevel for levering og forbrukerens krav
ved forsinket levering av slike fysiske medier.
Med digitale ytelser menes ytelser
som nevnt i digitalytelsesloven § 1 annet ledd.
§ 3 første ledd skal lyde:
Loven kan ikke fravikes ved avtale
til skade for en forbruker. Første punktum har ikke betydning for
gyldigheten av avtaler som inngås etter at forbrukeren har gitt melding
om et kontraktsbrudd.
§ 7 skal lyde:
§ 7 Leveringen
Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren. For
ting som i samsvar med § 2 første ledd bokstav e skal leveres sammen
med en digital ytelse, kreves det i tillegg at den digitale ytelsen
er gjort tilgjengelig for forbrukeren. For ting som etter avtalen
skal installeres av eller på vegne av selgeren, kreves det i tillegg
at tingen er installert.
§ 14 første og annet ledd skal lyde:
Risikoen går over på forbrukeren når tingen
er overtatt av forbrukeren. Hvis overtakelsestidspunktet er
kommet og forbrukeren unnlater å overta en ting som er stilt til
hans eller hennes rådighet, har forbrukeren likevel risikoen for
tap eller skade som skyldes egenskaper ved tingen selv, for eksempel
forråtnelse.
Skal forbrukeren hente tingen på et annet sted
enn hos selgeren, går risikoen over når overtakelsestidspunktet er kommet og
forbrukeren er kjent med at tingen er stilt til hans eller hennes
rådighet på leveringsstedet.
§ 15 skal lyde:
§ 15 Tingens egenskaper
Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde,
kvalitet, funksjonalitet og andre egenskaper som følger
av avtalen. Tingen skal leveres med innpakning og alt tilbehør
som følger av avtalen. Det samme gjelder veiledning, herunder veiledning
om installasjon, og eventuelle oppdateringer. Tingen skal passe
til særlige formål som forbrukeren senest på tidspunktet for avtaleinngåelsen
har gjort selgeren kjent med, dersom selgeren har akseptert dette.
Tingen skal også være i samsvar med
kravene som følger av tredje og fjerde ledd, med mindre forbrukeren ved
inngåelsen av avtalen ble spesielt opplyst om at en bestemt egenskap
ved tingen ville avvike fra disse kravene, og uttrykkelig og særskilt
aksepterte dette avviket.
Hvis det ikke er avtalt noe annet i
samsvar med reglene i annet ledd, skal tingen
-
a. passe for de formål
som tilsvarende ting vanligvis brukes til
-
b. svare til den mengde og ha
de egenskaper og andre funksjoner, blant annet med hensyn til holdbarhet, funksjonalitet
og sikkerhet, som er vanlige for ting av samme type, og som forbrukeren
med rimelighet kan forvente ved kjøp av en slik ting
-
c. være av samme kvalitet som
og tilsvare beskrivelsen av en prøve eller modell som selgeren har
gjort tilgjengelig for forbrukeren før inngåelsen av avtalen
-
d. leveres med relevant tilbehør,
slik som innpakning, installasjonsveiledning, bruksanvisning eller
annen veiledning, som forbrukeren med rimelighet kan forvente å
få
-
e. være i samsvar med
offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig
vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har
til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning.
For ting som i samsvar med § 2 første
ledd bokstav e skal leveres sammen med en digital ytelse, skal selgeren sikre
at forbrukeren får informasjon om og får levert oppdateringer, herunder
sikkerhetsoppdateringer, som er nødvendige for at tingen fortsetter
å være i samsvar med lovens krav. Gjelder avtalen en enkelt levering
av en digital ytelse, gjelder selgerens plikter etter første punktum
i den tidsperioden som forbrukeren med rimelighet kan forvente ut
fra typen og formålet med tingen og den digitale ytelsen og under
hensyn til avtalens omstendigheter og art. Gjelder avtalen en løpende
levering av den digitale ytelsen, gjelder selgerens plikter etter
første punktum så lenge den digitale ytelsen skal leveres, men likevel
i minst to år etter leveringen av tingen.
Selgeren er ikke ansvarlig for mangler
som utelukkende skyldes at forbrukeren innen rimelig tid unnlater
å installere oppdateringer som nevnt i fjerde ledd. Dette gjelder
likevel bare dersom selgeren har informert forbrukeren om at oppdateringen
var tilgjengelig og om følgene av at denne ikke installeres, og
den manglende installeringen ikke skyldes feil i installasjonsveiledningen
som er levert til forbrukeren.
§ 16 skal lyde:
§ 16 Mangel
Tingen har en mangel dersom
-
a. den ikke er i samsvar
med ett eller flere av kravene i § 15, med mindre det er
avtalt unntak fra kravene i samsvar med § 15 annet ledd
-
b. selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse
om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne
til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom
unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet
-
c. den ikke svarer til opplysninger som
selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens
bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er
rettet på samme eller tilsvarende måte som de ble fremsatt, eller
at de ikke kan ha innvirket på kjøpet
-
d. bruken av tingen hindres eller
begrenses som følge av krenkelse av en tredjepersons rett i tingen,
for eksempel eiendomsrett, panterett eller immaterialrett, om ikke
annet er avtalt.
Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for
opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning,
i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere
salgsledd. Dette gjelder likevel ikke hvis selgeren viser
at han eller hun verken kjente til eller med rimelighet kunne ha
kjent til opplysningene.
Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en
mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren.
Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes
uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.
§ 17 skal lyde:
§ 17 Mangel som skyldes uriktig installering
Feil ved tingen som skyldes uriktig
installering, anses som en mangel dersom
-
a. installering
er del av kjøpsavtalen og ble utført av selgeren eller under selgerens
ansvar, eller
-
b. installeringen var ment å
utføres av forbrukeren og ble utført av ham eller henne, og den
uriktige installeringen skyldes mangler i installasjonsveiledningen som
ble levert av selgeren. For ting som i samsvar med § 2 første ledd
bokstav e skal leveres sammen med en digital ytelse, gjelder dette
også der installasjonsveiledningen ble levert av tilbyderen av den
digitale ytelsen.
§ 18 skal lyde:
§ 18 Tidspunktet for mangelsbedømmelsen.
Bevisbyrde
Ved bedømmelsen av om tingen har en mangel, skal tidspunktet
for leveringen av tingen legges til grunn, selv om mangelen
først viser seg senere. For digitale ytelser som skal leveres
løpende over en periode, jf. § 2 første ledd bokstav e, skal bedømmelsen
skje ut fra tidspunktet eller perioden ytelsene ble eller skulle
blitt levert. Det samme gjelder oppdateringer etter § 15 fjerde
ledd.
Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel
som viser seg innen to år etter leveringen
av tingen, formodes å ha eksistert ved leveringen.
Gjelder avtalen digitale ytelser som skal leveres løpende, formodes
selgeren, med mindre annet bevises, å være ansvarlig for mangler
som oppstår eller viser seg innenfor perioden de digitale ytelsene
skal leveres, men likevel i minst to år fra leveringen av ytelsene
startet. Første og annet punktum gjelder likevel ikke
dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.
Selgeren svarer også for en mangel som oppstår
senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes
side.
§ 18 a fjerde ledd skal lyde:
En garanti er rettslig bindende for garantigiveren
på de vilkår som er fastsatt i garantierklæringen og i tilknyttet
reklame, og den begrenser ikke forbrukerens rettigheter etter loven
her, jf. § 3 første ledd. Dersom vilkårene i garantierklæringen
er mindre fordelaktige for forbrukeren enn vilkårene som fremgår
av tilknyttet reklame, er garantien bindende på de vilkårene som
fremgår av den tilknyttede reklamen. Dette gjelder likevel ikke dersom
den tilknyttede reklamen før inngåelsen av avtalen er blitt rettet
på samme eller tilsvarende måte som den ble fremsatt.
§ 19 tredje ledd skal lyde:
Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter
ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende
så langt de passer. Forbrukeren kan likevel heve avtalen
ved forsinkelse av slike plikter først når forsinkelsen er vesentlig.
Partene kan avtale en annen løsning.
§ 26 tredje ledd tredje punktum oppheves.
§ 27 annet ledd skal lyde:
Reklamasjon må senest skje to år etter at tingen
ble levert. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig
bruk er ment å vare vesentlig lenger, er fristen for å reklamere fem
år. For oppdateringer og digitale ytelser som etter avtalen
skal leveres løpende over en lengre periode, er fristen for å reklamere
likevel like lang som denne perioden. Fristene etter første til
tredje punktum gjelder ikke der selgeren
ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler
i lengre tid, eller der det foreligger en mangel
etter § 16 første ledd bokstav d.
§ 29 skal lyde:
§ 29 Retting og omlevering (avhjelp)
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger
for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering).
Dette gjelder ikke hvis den valgte beføyelsen er umulig
å gjennomføre eller vil påføre selgeren uforholdsmessig store kostnader.
Ved avgjørelsen av om kostnadene er uforholdsmessige, skal det blant
annet legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning
og om den andre beføyelsen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe
for forbrukeren.
Hvis både retting og omlevering er
umulig å gjennomføre eller vil påføre selgeren uforholdsmessig store
kostnader, kan selgeren avvise å avhjelpe mangelen. Ved avgjørelsen
av om kostnadene er uforholdsmessige, skal det blant annet legges
vekt på verdien av en mangelfri ting og mangelens betydning.
Selv om forbrukeren verken krever retting eller
omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering.
Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering
i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller
heving. Forbrukeren kan likevel umiddelbart kreve prisavslag
eller heving hvis mangelen etter sin art er så alvorlig at det ikke
er rimelig å forvente at forbrukeren skal godta et tilbud om avhjelp.
§ 30 skal lyde:
§ 30 Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad, uten
vesentlig ulempe for forbrukeren og innen rimelig tid etter at forbrukeren
har reklamert over mangelen. Ved avgjørelsen av om avhjelpen er
i samsvar med første punktum, skal det blant annet legges vekt på
om selgeren for egen regning stiller en erstatningsgjenstand til
rådighet for forbrukeren forutsatt at dette fremstår som rimelig
ut fra forbrukerens behov.
Forbrukeren skal ved avhjelp stille
tingen til rådighet for selgeren. Ved omlevering skal selgeren for
egen regning ta den omleverte tingen tilbake. Frem til omlevering
skjer, kan forbrukeren holde tilbake det som er mottatt.
Dersom det er nødvendig for avhjelp,
skal selgeren demontere den mangelfulle tingen og installere en
rettet eller omlevert ting. Dette gjelder likevel bare dersom tingen
er installert i samsvar med sin art og sitt formål før mangelen
ble synlig.
Viser det seg en mangel etter retting
eller omlevering, kan forbrukeren avvise ytterligere avhjelp, med
mindre det er rimelig at selgeren får et nytt forsøk.
Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare
kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre
om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen,
dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på
at han eller hun selv må dekke slike kostnader.
§ 31 skal lyde:
§ 31 Prisavslag
Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres
i samsvar med §§ 29 til 30, eller det er klart at dette ikke
vil skje, kan forbrukeren kreve et prisavslag slik
at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet
mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.
Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg
av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å
være til stede.
§ 32 skal lyde:
§ 32 Heving
I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve
avtalen, med mindre selgeren beviser at mangelen er uvesentlig.
§ 33 tredje ledd skal lyde:
Erstatning etter første ledd utmåles
etter reglene i kapittel 11, men dersom særlige grunner taler for
det, kan erstatningen i stedet fastsettes ut fra mangelens betydning for
forbrukeren.
§ 49 skal lyde:
§ 49 Virkninger av heving
Når kjøpet heves, faller partenes plikt til
å oppfylle kjøpet bort.
Er kjøpet helt eller delvis oppfylt fra noen
av sidene, kan det mottatte kreves tilbakeført. En part kan likevel holde
tilbake det som er mottatt, inntil den andre parten gir tilbake
det han eller hun har fått. Tilsvarende gjelder når parten har krav
på erstatning eller rente, og betryggende sikkerhet ikke blir stilt.
Forbrukeren skal sørge for at tingen
leveres til selgeren. Er det forbrukeren som hever kjøpet, bæres
kostnader ved tilbakeleveringen av selgeren. Selgeren skal tilbakebetale
kjøpesummen når tingen mottas eller forbrukeren har dokumentert
at den er sendt.
Hevingen har ingen betydning for avtalevilkår
om forretningshemmeligheter, om løsning av tvister eller om partenes
rettigheter og plikter som følge av hevingen.
§ 50 nytt tredje ledd skal lyde:
Ved forsinkelse skal selgeren betale
renter fra den dagen betalingen ble mottatt.
§ 51 skal lyde:
§ 51 Tingens tilstand ved heving og
omlevering
Hvis forbrukeren ved heving eller omlevering
ikke kan levere tilbake tingen i vesentlig samme stand og mengde
som han eller hun mottok den, skal forbrukeren erstatte verdien
eller den verdireduksjonen tingen har hatt. Dette gjelder likevel
ikke dersom
-
a. årsaken til at
det er umulig å tilbakelevere tingen i vesentlig samme stand og
mengde, er tingens egen beskaffenhet eller annet forhold som ikke
beror på forbrukeren
-
b. tingen er helt eller delvis gått til
grunne eller forringet som følge av en handling som trengs for å
undersøke om tingen har en mangel, eller
-
c. tingen helt eller delvis er forbrukt
eller forandret av forbrukeren under forutsatt bruk før
hevingen eller omleveringen.
§ 57 skal lyde:
§ 57 Kontraktsbrudd ved del av tingen
Omfatter selgerens kontraktsbrudd bare en del
av det solgte, gjelder reglene om mangler og forsinkelse i kapittel
5 og 6 for denne delen. Må selgeren etter forholdene antas å ha
avsluttet sin levering enda ikke alt er levert, gjelder reglene
om mangler.
Hever forbrukeren for en del av det
solgte, kan forbrukeren også heve for andre deler som han eller
hun ikke med rimelighet kan forventes å beholde.
§ 58 oppheves.
II
I lov 9. januar 2009 nr. 2 om kontroll med
markedsføring og avtalevilkår mv. skal § 23 tredje ledd lyde:
Garantivilkårene skal utleveres til
forbrukeren på et varig medium senest ved levering av ytelsen.
III
-
1. Loven gjelder fra
det tidspunktet Kongen bestemmer. De enkelte bestemmelsene i loven
kan settes i kraft til ulik tid.
-
2. Loven gjelder ikke avtaler som er inngått
før lovens ikrafttredelse. Departementet kan gi nærmere overgangsregler.
I overgangsreglene kan det gjøres unntak fra første punktum.