vedtak til lov
om endringer i postloven
(pakkepostforordningen, brukerklagenemnd, offentlig postnummersystem
og politiattest)
I
I lov 4. september
2015 nr. 91 om posttjenester gjøres følgende endringer:
I § 4 skal nr. 3 lyde:
-
3. postsending: brevpost
inntil 2 kg, aviser og blad i abonnement inntil 2 kg og lettgods
inntil 31,5 kg som
er påført mottakerens navn og adresse eller annen entydig identifikasjon,
herunder som er adressert i henhold til liste
I kapittel 1 skal ny § 5
a lyde:
§ 5 a Forskriftsfullmakt – EØS-avtalen
Departementet kan
gi forskrift om regler etter EØS-avtalen som har til hensikt å forbedre
pakkeleveringstjenester over landegrensene.
§ 31 første ledd skal lyde:
Tilbyderen kan kreve fremleggelse
av ordinær politiattest, jf. politiregisterloven § 40, ved tilbud
om stilling som medfører behandling av postsendinger. For
ansettelse i særlig betrodde stillinger kan det kreves uttømmende
og utvidet politiattest, jf. politiregisterloven § 41.
§ 35 skal lyde:
§ 35 Offentlig postnummersystem
Postnummersystemet
forvaltes som en offentlig fellesressurs av myndigheten. Postnummersystemet er et system
av sifferserier og tilhørende stedsnavn som deler landet inn i postnummerområder
og sikrer effektiv postomdeling. Omlegging i postnummersystemet
besluttes av myndigheten.
Tilbyder med leveringsplikt skal
drifte det offentlige postnummersystemet og sikre løpende oppdatering
av matrikkelen. Tilbyder med leveringsplikt skal behandle og gjennomføre
endringer og skal offentliggjøre slike på en hensiktsmessig måte.
Ved forvaltning og drift av postnummersystemet
og ved behandling av endringer etter § 35 a og tildelinger etter
§ 36 skal det tas hensyn til ressursbegrensninger, effektiv postomdeling
og konsekvenser for registrerte tilbydere og berørte postmottakere.
Behandlingen skal skje på åpne, objektive og ikke-diskriminerende
vilkår.
Myndigheten og tilbyder med leveringsplikt
er ikke erstatningsansvarlige som følge av omlegginger eller endringer
av postnummersystemet.
Myndigheten kan
gi forskrift og fatte enkeltvedtak om forvaltning og drift av det
offentlige postnummersystemet.
Ny § 35 a skal lyde:
§ 35 a Endringer i postnummersystemet
Tilbyder med leveringsplikt
skal behandle anmodninger fra egen virksomhet og fra postmottakere,
kommuner og registrerte tilbydere om endringer i det offentlige
postnummersystemet.
Når avgjørelse foreligger,
skal den som har anmodet om endring og registrerte tilbydere uten
ugrunnet opphold gjøres kjent med utfallet av saken.
Dersom endring etter
første ledd anses som vesentlig, skal registrerte tilbydere, Statens
kartverk, berørte kommuner og særlig berørte postmottakere varsles
og gis anledning til å uttale seg før avgjørelse treffes. Fristen for
uttalelser skal være minst én måned.
Myndigheten kan
gi forskrifter og fatte enkeltvedtak om behandling av endringer
i postnummersystemet.
Ny § 35 b skal lyde:
§ 35 b Klagerett
Registrert tilbyder
kan påklage en avgjørelse etter § 35 a til myndigheten, jf. § 41.
Klagefristen skal være minst tre uker fra avgjørelse er gjort kjent.
Avgjørelser som er påklaget kan ikke gjennomføres før klagen er
behandlet.
Myndigheten kan
gi nærmere forskrifter om klageretten for tilbydere etter første
ledd.
§ 36 skal lyde:
§ 36 Tildeling av postnummer
Myndigheten skal vurdere enhver
anmodning fra en registrert tilbyder om tildeling av eget postnummer.
Tilbyder med leveringsplikt skal
gjennomføre endringen i det offentlige postnummersystemet uten ugrunnet opphold,
jf. § 35 annet ledd.
Myndigheten kan gi forskrift og
fatte enkeltvedtak om tildeling av postnummer.
§ 39 fjerde ledd skal lyde:
Brukere skal opplyses om klageordning
og om klageadgang etter § 41.
§ 41 skal lyde:
§ 41 Klage til myndigheten
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
skal behandle klager
-
1. fra brukere i tvister om posttjeneste
med unntak av klager fra forbrukere der saken har sitt grunnlag
i kjøpsavtale og derfor behandles av forbrukermyndigheten, saker
om postkasseplassering og klager som er åpenbart useriøse eller
grunnløse,
-
2. i tvister mellom registrerte
tilbydere av posttjeneste,
-
3. i tvister mellom eier
av postboksanlegg etter § 33 a og tilbyder av posttjeneste,
-
4. fra registrerte tilbydere på
avgjørelse etter § 35 a,
-
5. fra gårdeiere og postkasseeiere
om misbruk av sonenøkler etter behandling etter § 39 annet ledd.
Før klageadgangen etter første ledd
nr. 1 og nr. 5 kan benyttes, må klageren rette klagen til tilbyderen
etter § 39.
Enkeltvedtak etter
§ 33 som gir en tilbyder tillatelse til å få tilgang til sonenøkkelsystemer
og nøkler utenfor sonenøkkelsystemer, kan ikke påklages. Myndighetens avgjørelse
om avvisning av en sak etter § 33 kan heller ikke påklages.
Departementet er
klageinstans for enkeltvedtak fattet av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
med hjemmel i eller i medhold av denne lov. Klager fremsettes overfor
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, jf. forvaltningsloven § 32.
Kongen kan gi forskrift
om hvem som er klageinstans i klagesaker av konkurransemessig karakter,
jf. § 5.
§ 49 første ledd nr. 2
skal lyde:
-
2. overtrer forskrift
gitt med hjemmel §§ 5 a,
7, 9, 10, 12, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 32, 33, 33
a, 34, 42 eller 44
§ 51 nr. 2 skal lyde:
II
Lovens §§ 5 a,
49 første ledd nr. 2 og 51 nr. 2 gjelder straks.
Loven for øvrig
gjelder fra den tid Kongen bestemmer.