vedtak til lov
om endringer i markedsføringsloven
og angrerettloven mv. (gjennomføring av moderniseringsdirektivet)
I
I lov 9. januar 2009 nr. 2 om kontroll med
markedsføring og avtalevilkår mv. gjøres følgende endringer:
§ 3 skal lyde:
§ 3 Dokumentasjon av markedsføring
Påstander i markedsføring
om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning,
skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens
hånd når markedsføringen skjer.
§ 7 annet ledd skal lyde:
En handelspraksis er også villedende
dersom:
-
a. markedsføringen
av en ytelse, herunder sammenlignende reklame, forårsaker forveksling
med en konkurrents ytelse eller varemerke, handelsnavn eller andre
kjennetegn
-
b. en vare markedsføres som identisk
med en vare som markedsføres i andre EU/EØS-stater, når disse varenes
sammensetning eller egenskaper skiller seg vesentlig fra hverandre,
med mindre det er begrunnet ut fra legitime og objektive faktorer.
§ 8 skal lyde:
§ 8 Villedende utelatelser
En handelspraksis er villedende dersom den,
i sin konkrete sammenheng og etter en helhetsvurdering, utelater
eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne ut fra sammenhengen
trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning eller presenterer opplysningene
på en uklar, uforståelig, tvetydig eller uhensiktsmessig måte. En
handelspraksis erogså villedende dersom det
ikke tydelig opplyses om at handelspraksisen har et kommersielt
formål og dette ikke allerede fremgår tydelig av sammenhengen. Ved
vurderingen av om opplysninger er utelatt, skal det tas
i betraktning plass- eller tidsmessige begrensninger ved mediet som
brukes til å formidle handelspraksisen, og eventuelle tiltak fra
den næringsdrivende for å gjøre opplysningene tilgjengelige for
forbrukerne på annen måte.
Praksisen anses likevel bare som villedende
dersom den er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk
beslutning som de ellers ikke ville ha truffet.
Ved oppfordring til kjøp regnes følgende opplysninger
som vesentlige hvis de ikke allerede fremgår av sammenhengen:
-
a. opplysninger om
ytelsens hovedegenskaper, i relevant omfang for mediet og ytelsen
-
b. opplysninger om den næringsdrivendes
geografiske adresse og identitet og om relevant, geografisk adresse
og identitet til den næringsdrivende som vedkommende opptrer på
vegne av
-
c. opplysninger om vilkår for betaling,
levering og utførelse, dersom disse
avviker fra kravene til god forretningsskikk overfor forbrukere
-
d. for ytelser og transaksjoner som omfattes
av angrerett eller avbestillingsrett, opplysninger om at det foreligger
en slik rett
-
e. opplysninger
om prisen inklusive avgifter eller, hvis ytelsens art gjør at prisen
ikke med rimelighet kan utregnes på forhånd, hvordan prisen beregnes.
Der det er relevant, skal alle ytterligere omkostninger vedrørende
frakt, levering eller porto oppgis. Hvis omkostningene ikke med
rimelighet kan utregnes på forhånd, skal det opplyses om at det
kan forekomme slike ytterligere omkostninger
-
f. for ytelser som tilbys på
nettbaserte markedsplasser, om tredjeparten som tilbyr ytelsene,
er næringsdrivende eller ikke, på grunnlag av tredjepartens erklæring
til tilbyderen av den nettbaserte markedsplassen.
Med oppfordring til kjøp menes en kommersiell kommunikasjon
som angir ytelsens egenskaper og pris på en egnet måte for den anvendte
kommersielle kommunikasjonen og dermed setter forbrukerne i stand
til å foreta et kjøp.
Dersom forbrukere i et nettbasert grensesnitt
gis mulighet til å søke etter ytelser som tilbys av ulike næringsdrivende
eller forbrukere, anses generelle opplysninger om hovedparametrene
som avgjør rangeringen av produktene som presenteres for forbrukeren
som et resultat av søket, som vesentlige. Det samme gjelder opplysninger
om den relative betydningen av disse parametrene sammenlignet med
andre parametrer. Opplysningene skal gjøres tilgjengelige i en særskilt
del av det nettbaserte grensesnittet som er direkte og lett tilgjengelig
fra siden der søkeresultatene presenteres. Første til tredje punktum
gjelder ikke for leverandører av nettbaserte søkemotorer som definert
i artikkel 2 nr. 6 i forordning om rimelig forretningspraksis på
plattformer (EU) 2019/1150.
Når en næringsdrivende gir forbrukere
tilgang til forbrukeromtaler av ytelser, anses opplysninger om hvorvidt og
hvordan den næringsdrivende sikrer at de publiserte omtalene stammer
fra forbrukere som faktisk har brukt eller kjøpt ytelsene, som vesentlige.
§ 10 tredje ledd annet punktum bokstav b
og ny bokstav c skal lyde:
-
b. gi påbud om sortering
og bestemmelser om mål og vekt og opplysning om pris pr. enhet (jamførpris) for
varer som frambys for salg,
-
c. gi påbud om å opplyse om førpris
der prisen på varer markedsføres som nedsatt.
§ 10 fjerde ledd oppheves.
§ 16 a første ledd bokstav a skal lyde:
-
a. Fysiske personer
kan reservere seg mot frivillige organisasjoners innsamlinger ved
telefonmarkedsføring og markedsføring ved adressert post.
Reglene for telefonmarkedsføring og markedsføring ved adressert
post i § 12, § 13, § 13 a annet til fjerde ledd, § 14 og § 16 gjelder
tilsvarende for frivillige organisasjoners innsamlinger.
Ny § 17 a skal lyde:
§ 17 a Begrensninger ved uanmodet dørsalg
mv.
Det skal i næringsvirksomhet ikke rettes markedsføringshenvendelser
ved hjemmebesøk (dørsalg) til forbrukere som klart har tilkjennegitt
at de motsetter seg dette.
I næringsvirksomhet skal uanmodet dørsalg til
forbrukere ikke finne sted i tidsrommet fra kl. 21.00 til kl. 09.00.
Slikt dørsalg skal i næringsvirksomhet heller ikke finne sted på
lørdager, helgedager eller dager som i lov er likestilt med helgedager.
Annet punktum gjelder ikke for frivillige organisasjoners næringsvirksomhet.
Ved uanmodet dørsalg skal den næringsdrivende straks
presentere seg og opplyse om at henvendelsen skjer i markedsføringshensikt.
Der det er relevant, skal den næringsdrivende også informere om
retten til å motsette seg dørsalg etter første ledd og retten til
å reservere seg mot dørsalg direkte hos den næringsdrivende.
Ved avtaler inngått ved uanmodet dørsalg der
kontraktssummen overstiger 1 500 kroner, kan den næringsdrivende
ikke kreve betaling før tidligst 14 dager etter at tjenesten eller
varen er levert.
§ 22 første ledd første punktum skal lyde:
I næringsvirksomhet skal det overfor
forbrukere ikke nyttes eller tilsiktes å nytte urimelige avtalevilkår.
Ny § 28 skal lyde:
§ 28 Presentasjon av markedsføring
Markedsføring skal utformes og presenteres slik
at den tydelig fremstår som markedsføring.
§ 42 første ledd første punktum skal lyde:
Ved forsettlig eller uaktsom overtredelse av
§ 2 annet ledd annet punktum, § 6, § 10, § 11, § 12, § 13, § 13
a, § 14 første ledd, § 15, § 16, § 16 a første ledd bokstav a, § 17, § 17
a, § 18, § 20 annet ledd eller § 22 eller
av forskrift gitt i medhold av § 6 femte ledd
eller § 10, som anses som vesentlig eller har skjedd gjentatte ganger,
kan den ansvarlige ilegges et overtredelsesgebyr.
§ 42 annet og tredje ledd oppheves. Nåværende
fjerde ledd blir annet ledd.
Ny § 48 c skal lyde:
§ 48 c Avhjelpende tiltak for forbrukere
Har en næringsdrivende handlet i strid med bestemmelsene
i kapittel 1 til 5 eller bestemmelser gitt i medhold av § 35, og
en forbruker lider skade som følge av overtredelsen, kan forbrukeren
ha krav på blant annet erstatning, prisavslag og heving etter kontraktsrettslige,
avtalerettslige og erstatningsrettslige regler.
II
I lov 20. juni 2014 nr. 27 om opplysningsplikt
og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler
gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Loven gjelder ved salg av varer og tjenester
til forbruker når den næringsdrivende opptrer
i næringsvirksomhet, forbrukeren betaler eller påtar seg
å betale en pris, og avtalen inngås ved fjernsalg eller
salg utenom faste forretningslokaler. Loven gjelder også
der forbrukeren gir fra seg eller påtar å gi fra seg personopplysninger
til den næringsdrivende. Annet punktum gjelder likevel ikke dersom
personopplysningene utelukkende behandles av den næringsdrivende
for å levere varen, det digitale innholdet som ikke leveres på et
fysisk medium eller den digitale tjenesten eller for å overholde
lovpålagte plikter, og den næringsdrivende ikke behandler disse
opplysningene til noe annet formål.
§ 2 ny bokstav j skal lyde:
§ 5 bokstav i og nye bokstaver j til o skal
lyde:
-
i. digitalt
innhold: data som fremstilles og leveres i
digital form, ved at de gjengir fysiske størrelser med
diskrete tegn,
-
j. digital tjeneste:
tjeneste som gjør det mulig for brukeren å frembringe, behandle,
lagre eller få tilgang til data i digital form, eller tjenester
som gjør det mulig å dele eller å samhandle på annen måte med slike
data,
-
k. nettbasert markedsplass:
enhver tjeneste som bruker programvare, herunder et nettsted eller
en applikasjon, som drives av eller på vegne av en næringsdrivende,
og som gir forbrukere mulighet til å inngå fjernsalgsavtaler med
andre næringsdrivende eller forbrukere,
-
l. tilbyder av en nettbasert
markedsplass: enhver næringsdrivende som stiller til rådighet
en nettbasert markedsplass for forbrukerne,
-
m. kompatibilitet:
evnen digitalt innhold eller digitale tjenester har til å fungere
sammen med maskinvare eller programvare som digitalt innhold eller
digitale tjenester av samme type vanligvis brukes sammen med, uten
at det digitale innholdet eller den digitale tjenesten må konverteres,
-
n. funksjonalitet:
evnen digitalt innhold eller digitale tjenester har til å fungere
med hensyn til formålet,
-
o. samvirkingsevne:
evnen digitalt innhold eller digitale tjenester har til å fungere
sammen med annen maskinvare eller programvare enn den som digitalt innhold
eller digitale tjenester av samme type vanligvis brukes sammen med.
§ 8 første ledd bokstav b til d skal lyde:
-
b. der dette er relevant,
funksjonaliteten, herunder relevante tekniske beskyttelsestiltak,
for varer med digitale elementer, digitalt innhold og
digitale tjenester,
-
c. der dette er relevant, kompatibiliteten
og samvirkingsevnen til varer med digitale elementer, digitalt innhold
og digitale tjenester som den næringsdrivende kjenner
til eller med rimelighet kan forventes å kjenne til,
-
d. den næringsdrivendes identitet, slik
som foretaksnavn, geografisk adresse og telefonnummer,
e-postadresse og eventuelt nettbaserte kommunikasjonsmidler som
gir forbrukeren mulighet til å lagre all skriftlig korrespondanse
på et varig medium, samt identitet og geografisk adresse
til næringsdrivende det opptres på vegne av og som forbrukeren kan rette
eventuelle klager til,
§ 8 første ledd bokstav h skal lyde:
-
h. at det foreligger angrerett
samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåtene for å
bruke angreretten, jf. § 20 første og annet ledd. Den næringsdrivende skal
også gi forbrukeren et standardisert skjema for bruk av angrerett
(angreskjema),
§ 8 første ledd bokstav l skal lyde:
§ 8 første ledd bokstav p og nye bokstaver
q og r skal lyde:
-
p. der dette er relevant,
utenrettslig klage- og erstatningsordning som den næringsdrivende
er tilknyttet, samt fremgangsmåten for å få tilgang til denne,
-
q. der dette er relevant, at prisen er
personlig tilpasset basert på automatiserte beslutninger,
-
r. eventuell ettersalgsservice og eventuelle
kommersielle garantier, samt vilkårene for disse.
I kapittel 2 skal ny § 9 a lyde:
§ 9 a Ytterligere særlige opplysningsplikter
før avtaleinngåelse på nettbaserte markedsplasser
Før det blir inngått en avtale om fjernsalg
på nettbaserte markedsplasser, skal tilbyderen av den nettbaserte markedsplassen
gi forbrukeren følgende opplysninger på en måte som er klar, forståelig
og egnet for fjernkommunikasjonsmiddel:
-
a. generelle opplysninger
om hovedparametrene som avgjør rangeringen av tilbud som presenteres
for forbrukeren i søkeresultatet, og den relative betydningen av
disse parametrene i forhold til andre parametrer
-
b. om selgeren er næringsdrivende eller
ikke, på grunnlag av selgerens erklæring til tilbyderen av den nettbaserte
markedsplassen
-
c. at forbrukerrettigheter ikke kommer
til anvendelse på avtalen dersom selgeren ikke er næringsdrivende
-
d. der det er relevant, fordelingen av
plikter knyttet til avtalene mellom selgeren og tilbyderen av den
nettbaserte markedsplassen.
Opplysningene etter første ledd bokstav a må
gis i en særskilt del av det nettbaserte grensesnittet som er direkte
og enkelt tilgjengelig fra siden der tilbudene presenteres.
Departementet kan i forskrift stille krav om
at tilbydere av nettbaserte markedsplasser må gi forbrukere ytterligere
opplysninger.
§ 12 skal lyde:
§ 12 Krav om oppstart av levering innen
utløpet av angrefristen
Ønsker forbrukeren at levering av tjenester
starter før utløpet av angrefristen, jf. § 21, og avtalen
innebærer en betalingsforpliktelse for forbrukeren, skal
den næringsdrivende kreve at forbrukeren uttrykkelig ber om dette
på et varig medium. Den næringsdrivende skal også be forbrukeren
om å erkjenne at angreretten vil gå tapt når avtalen er oppfylt
fullt ut av den næringsdrivende.
§ 15 første ledd skal lyde:
Når avtale inngås gjennom et fjernkommunikasjonsmiddel
som har begrenset plass eller tid til å vise opplysninger, skal
den næringsdrivende gi opplysninger etter § 8 første ledd bokstav
a, d, e, h første punktum og n før avtale inngås.
§ 19 skal lyde:
§ 19 Oppstart av levering før utløpet
av angrefristen
Ønsker forbrukeren at levering av tjenester
starter opp før utløpet av angrefristen, jf. § 21, og avtalen
innebærer en betalingsforpliktelse for forbrukeren, skal
den næringsdrivende kreve at forbrukeren uttrykkelig ber om dette. Den
næringsdrivende skal også be forbrukeren om å erkjenne at angreretten
vil gå tapt når avtalen er oppfylt fullt ut av den næringsdrivende.
§ 22 første ledd bokstav c skal lyde:
-
c. tjeneste som er
levert fullt ut, dersom avtalen forplikter
forbrukeren til å betale, levering har begynt med forbrukerens
uttrykkelige forhåndssamtykke, og forbrukeren har erkjent at angreretten
vil gå tapt etter at den næringsdrivende har
oppfylt alle sine forpliktelser etter avtalen,
§ 22 første ledd bokstav n skal lyde:
§ 22 nytt annet ledd skal lyde:
Unntakene fra angreretten i første ledd bokstavene c
og e gjelder ikke ved uanmodet dørsalg.
Ny § 24 a skal lyde:
§ 24 a Den næringsdrivendes særskilte
forpliktelser når angreretten brukes ved avtaler om digitalt innhold
eller digitale tjenester
Ved avtaler om digitalt innhold eller digitale
tjenester skal den næringsdrivende avstå fra å bruke noen form for
innhold, med unntak av personopplysninger, som forbrukeren har oppgitt
eller laget ved bruk av det digitale innholdet eller den digitale
tjenesten som er levert av den næringsdrivende. Dette gjelder likevel
ikke hvis innholdet
-
a. ikke har noen nytteverdi
utenfor rammene for det digitale innholdet eller den digitale tjenesten
-
b. bare gjelder forbrukerens aktivitet
ved bruk av det digitale innholdet eller den digitale tjenesten
-
c. er slått sammen med andre data av den
næringsdrivende og ikke kan deles opp, eller bare kan deles opp
med en uforholdsmessig stor innsats, eller
-
d. er generert i fellesskap av forbrukeren
og andre, og andre forbrukere fortsatt kan benytte innholdet.
Hvis forbrukeren ber om det, skal den næringsdrivende
gjøre tilgjengelig for forbrukeren enhver form for innhold etter
første ledd, bortsett fra i tilfeller som nevnt i første ledd bokstav
a, b og c.
Forbrukeren har rett til å hente ut dette digitale
innholdet gratis, uten hindring fra den næringsdrivende, innen en
rimelig frist og i et vanlig brukt og maskinlesbart format.
§ 26 nytt tredje og fjerde ledd skal lyde:
Ved avtaler om digitalt innhold eller digitale
tjenester skal forbrukeren som bruker angreretten, avstå fra å bruke
det digitale innholdet eller den digitale tjenesten og fra å gjøre
den tilgjengelig for tredjeparter.
Dersom angreretten brukes, kan den næringsdrivende
ved avtaler om digitalt innhold eller digitale tjenester hindre
forbrukeren fra å fortsette å bruke det digitale innholdet eller
den digitale tjenesten så langt dette er forenlig med § 24 a annet
ledd.
§ 29 skal lyde:
§ 29 Overtredelsesgebyr
Ved forsettlig eller uaktsom overtredelse av §§ 8 til 24
a, § 25 annet ledd annet punktum og § 27 eller av forskrift
gitt i medhold av § 8, som anses som vesentlig eller har skjedd
gjentatte ganger, kan den ansvarlige ilegges et overtredelsesgebyr.
Departementet kan ved forskrift gi nærmere regler omutmåling av
overtredelsesgebyr.
III
I lov 31. mai 1918 nr. 4 om avslutning av avtaler,
om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer gjøres følgende endringer:
§ 38 b første ledd skal lyde:
Før det blir inngått avtale skal den næringsdrivende gi
forbrukeren følgende opplysninger på en klar og forståelig måte,
såfremt opplysningene ikke allerede går frem av sammenhengen:
-
1. varens eller tjenestens
viktigste egenskaper, i den utstrekning kommunikasjonsmåten og varen
eller tjenesten er egnet til dette,
-
2. den næringsdrivendes identitet, slik
som foretaksnavn, geografisk adresse og telefonnummer,
e-postadresse og eventuelt nettbaserte kommunikasjonsmidler
som gir forbrukeren mulighet til å lagre all skriftlig korrespondanse
på et varig medium, samt identitet og geografisk adresse
til næringsdrivende det opptres på vegne av,
-
3. den samlede prisen for varen eller
tjenesten medregnet avgifter, eller, dersom varens eller tjenestens art
gjør at prisen ikke med rimelighet kan forhåndsberegnes, metoden
for beregning av prisen, samt eventuelle tilleggskostnader til frakt,
levering, porto eller annet, eller, dersom disse ikke med rimelighet kan
forhåndsberegnes, at slike tilleggskostnader kan forekomme. For
avtaler uten tidsbegrensning og for abonnementsavtaler skal den
samlede prisen omfatte de samlede kostnadene per avregningsperiode,
og ved betaling med fast beløp også de samlede månedlige kostnadene,
og om de samlede kostnadene ikke kan forhåndsberegnes, metoden for beregning
av prisen,
-
4. ordningene for betaling, levering,
oppfyllelse og leveringsfrist samt hvordan den næringsdrivende håndterer
reklamasjoner,
-
5. den rettslige forpliktelsen til å levere
en kontraktsmessig vare, digitalt innhold og digital tjeneste,
eventuell ettersalgsservice og eventuelle kommersielle garantier,
samt vilkårene for disse,
-
6. avtalens varighet, eller, for avtaler
som er uten tidsbegrensning eller forlenges automatisk, vilkårene for
å si opp avtalen,
-
7. der dette er relevant, funksjonaliteten,
herunder relevante tekniske beskyttelsestiltak, for varer
med digitale elementer, digitalt innhold og digitale
tjenester,
-
8. der dette er relevant, kompatibiliteten
og samvirkingsevnen til varer med digitale elementer, digitalt innhold
og digitale tjenester som den næringsdrivende kjenner til eller
med rimelighet kan forventes å kjenne til,
-
9. der dette er relevant, at
prisen er personlig tilpasset basert på automatiserte beslutninger.
§ 38 b annet ledd nr. 8 og ny nr. 9 skal
lyde:
-
8. avtaler om levering
av næringsmidler, drikkevarer eller andre varer som er beregnet
på løpende forbruk i husholdningen, og som leveres fysisk av en næringsdrivende
på hyppige og regelmessige runder til forbrukerens hjem, bolig eller arbeidsplass,
-
9. avtaler om salg av varer som selges
på tvangsauksjon eller på annen måte tvangsmessig i henhold til lov.
I kapittel 4 skal ny § 38 c lyde:
§ 38 c Tilsyn
Forbrukertilsynet og Markedsrådet skal ut fra
hensyn til forbrukerne føre tilsyn med at næringsdrivende følger
bestemmelsene gitt i § 38 b. Tilsyn utføres i samsvar med reglene
i markedsføringsloven §§ 32 til 41, § 42 første ledd annet punktum
og §§ 43 til 43 c.
Ved forsettlig eller uaktsom overtredelse av
§ 38 b som anses som vesentlig eller har skjedd gjentatte ganger,
kan den ansvarlige ilegges et overtredelsesgebyr.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler
om utmåling av overtredelsesgebyr.
IV
I lov 23. mai 2003 nr. 35 om visse sider av
elektronisk handel og andre informasjonssamfunnstjenester skal ny
§ 20 a lyde:
§ 20 a Tilsyn
Forbrukertilsynet og Markedsrådet skal ut fra
hensyn til forbrukerne føre tilsyn med at næringsdrivende følger
bestemmelsene gitt i §§ 8 til 12. Tilsyn utføres i samsvar med reglene
i markedsføringsloven §§ 32 til 41, § 42 første ledd annet punktum
og §§ 43 til 43 c.
Ved forsettlig eller uaktsom overtredelse av
§§ 8 til 12 som anses som vesentlig eller har skjedd gjentatte ganger,
kan den ansvarlige ilegges et overtredelsesgebyr.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler
om utmåling av overtredelsesgebyr.
V
I lov 21. juni 2002 nr. 34 om forbrukerkjøp
kapittel 12 skal ny § 61 a lyde:
§ 61 a Tilsyn
Forbrukertilsynet og Markedsrådet skal ut fra
hensyn til forbrukerne føre tilsyn med at bestemmelsene gitt i § 6
første ledd, § 14 fjerde ledd og § 23 følges av en næringsdrivende.
Tilsyn utføres i samsvar med reglene i markedsføringsloven §§ 32
til 41, § 42 første ledd annet punktum og §§ 43 til 43 c.
Ved forsettlig eller uaktsom overtredelse av
regler nevnt i første ledd første punktum, som anses som vesentlig
eller har skjedd gjentatte ganger, kan den ansvarlige ilegges et
overtredelsesgebyr.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler
om utmåling av overtredelsesgebyr.
VI
I lov 17. juni 2022 nr. 56 om levering av
digitale ytelser til forbrukere kapittel 12 skal § 55 lyde:
§ 55 Tilsyn og håndheving
Forbrukertilsynet og Markedsrådet skal føre
kontroll med at bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven,
overholdes. Kontrollen utøves i samsvar med reglene i markedsføringsloven
§§ 32 til 41, § 42 første ledd annet punktum og§§ 43
til 43 c.
VII
I lov 16. juni 1989 nr. 69 om forsikringsavtaler
skal § 22-3 annet ledd lyde:
Tilsynet utføres i samsvar med reglene i markedsføringsloven
§§ 32 til 41, § 42 første ledd annet punktum og§§ 43
til 43 c når ikke annet følger av tredje ledd eller forskrift etter
fjerde ledd.
VIII
I lov 18. desember 2020 nr. 146 om finansavtaler
skal § 3-55 annet og fjerde ledd lyde:
(2) En tjenesteyter kan ilegges et overtredelsesgebyr for
forsettlig eller uaktsom overtredelse av regler nevnt i første ledd
dersom overtredelsen anses som vesentlig eller har skjedd gjentatte
ganger. Overtredelsesgebyret skal betales av den tjenesteyteren
vedtaket retter seg mot.
(4) Kongen kan i forskrift fastsette nærmere
regler om Forbrukertilsynets og Markedsrådets tilsynskompetanse,
om forholdet til andre tilsynsorgan og til utfylling av reglene
nevnt i tredje ledd. Kongen kan i forskrift gi nærmere
regler om utmåling av overtredelsesgebyr, jf. annet ledd.
IX
I lov 19. juni 2009 nr. 103 om tjenestevirksomhet
skal § 19 fjerde ledd lyde:
Forbrukertilsynet og Markedsrådet skal føre
kontroll med at bestemmelsen overholdes. Kontrollen utøves i samsvar
med reglene i markedsføringsloven §§ 32 til 41, § 42 første ledd
annet punktum og § 43. Ved forsettlig eller uaktsom overtredelse
av bestemmelsen som anses som vesentlig eller har skjedd gjentatte
ganger, kan det ilegges et overtredelsesgebyr som den som vedtaket
retter seg mot, skal betale.
X
I lov 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport
med motorvogn og fartøy skal § 32 a åttende ledd lyde:
(8) Handhevingsorganet kan fastsetje lovbrotsgebyr
for ei verksemd dersom verksemda eller nokon på vegne av verksemda
har handla i strid med reglane i første til fjerde ledd. Dette gjeld
òg dersom verksemda eller nokon på vegne av verksemda ikkje hjelper
til ved gjennomføring av kontroll på tenesteytaren sin eigedom,
jf. femte ledd. Departementet kan i forskrift
gi reglar om utmåling av lovbrotsgebyret.
XI
-
1. Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene
til forskjellig tid.
-
2. Loven får bare virkning for tilsyn
og kontroll foretatt etter lovens ikrafttredelse. Kongen kan gi
overgangsbestemmelser.