vedtak til lov
om endringer i energiloven og naturgassloven
(overskuddsvarme, energikartlegging, måling og fakturering)
I
I lov 29. juni 1990 nr. 50 om produksjon, omforming, overføring,
omsetning, fordeling og bruk av energi m.m. gjøres følgende endringer:
§ 1-1 fjerde ledd annet punktum oppheves.
§ 1-3 femte ledd skal lyde:
Med energikartlegging forstås en systematisk
kartlegging av energibruken i et foretak med sikte på å få oversikt over
mulige energieffektiviseringstiltak. Kartleggingen omfatter bygninger,
industriprosesser, transport og andre aktiviteter.
§ 1-3 nytt åttende ledd skal lyde:
Med omfattende oppgradering menes en oppgradering
hvor kostnadene er høyere enn 50 prosent av investeringskostnadene
for et nytt sammenlignbart anlegg. Installasjon av utstyr til oppsamling
av CO2 med sikte på å lagre det geologisk, anses ikke
som oppgradering i denne sammenheng.
Kapittel 5 overskriften skal lyde:
Kap 5. Fjernvarmeanlegg mv.
Ny § 5-8 skal lyde:
§ 5-8 (Måling og fakturering)
Departementet kan gi forskrift om måling og
fakturering av fjernvarme og fjernkjøling og om måling og fakturering
av energibruk i hver enkelt bruksenhet i bygninger som har felles
varmeanlegg for romoppvarming eller tappevann eller felles kjøleanlegg
for romavkjøling eller tappevann.
Kapittel 7 overskriften skal lyde:
Kap. 7. Energiplanlegging og kost-nytteanalyser
Nye §§ 7-2 til 7-4 skal lyde:
§ 7-2 (Anlegg som omfattes av plikten
til å gjennomføre kost-nytteanalyse)
En tiltakshaver skal gjennomføre en kost-nytteanalyse
av mulighetene for å utnytte overskuddsvarme ved planlegging av
følgende anlegg:
-
a. termiske kraftverk
med mer enn 20 MW samlet innfyrt termisk effekt
-
b. industrianlegg med mer enn 20 MW samlet
innfyrt termisk effekt som vil ha overskuddsvarme med anvendbar
temperatur
-
c. fjernvarmeanlegg og fjernkjøleanlegg
-
d. energiproduksjonsanlegg med mer enn
20 MW samlet innfyrt termisk effekt som planlegges tilkoblet i et
eksisterende fjernvarme- eller fjernkjøleanlegg
-
e. datasentre med mer enn 2 MW samlet
tilført elektrisk effekt
-
f. andre anlegg med mer enn 20 MW samlet
tilført elektrisk effekt.
Det samme gjelder ved omfattende oppgradering
av anlegg som nevnt i første punktum bokstav a, b og d.
Departementet kan gi forskrift om hvilke tiltakshavere
og anlegg som omfattes av første ledd.
§ 7-3 (Innholdet i kost-nytteanalyser)
En kost-nytteanalyse for anlegg som nevnt i
§ 7-2 skal inneholde en vurdering av kostnader og fordeler som kan
oppstå ved å gjennomføre følgende tiltak:
-
a. å drive et termisk
kraftverk som et høyeffektivt kraftvarmeverk
-
b. å oppgradere et termisk kraftverk til
å kunne drive høyeffektiv kraftvarmeproduksjon
-
c. å drive et industrianlegg slik at overskuddsvarmen brukes
til å dekke en økonomisk begrunnet etterspørsel
-
d. å utnytte overskuddsvarme fra nærliggende
anlegg og datasentre når nye fjernvarme- eller fjernkjøleanlegg
planlegges, eller anlegg for energiproduksjon i eksisterende fjernvarme-
eller fjernkjøleanlegg planlegges oppført eller omfattende oppgradert
-
e. å drive datasentre som nevnt i § 7-2
første ledd bokstav e og anlegg som nevnt i § 7-2 første ledd bokstav
f slik at overskuddsvarme brukes til å dekke en økonomisk begrunnet
etterspørsel.
Departementet kan gi forskrift om nærmere definisjon
av tiltakene i første ledd og innholdet i og gjennomføringen av
en kost-nytteanalyse.
§ 7-4 (Godkjenning og oppfølging
av kost-nytteanalyser)
En kost-nytteanalyse etter § 7-2 og § 7-3 skal
godkjennes av departementet før byggingen eller oppgraderingen settes
i gang. Departementet kan gi forskrift om innsending, godkjenning
og bruk av kost-nytteanalysene.
Departementet kan i enkeltvedtak fastsette at
et anlegg ikke kan bygges eller oppgraderes uten at overskuddsvarmen
utnyttes, dersom kost-nytteanalysen viser at fordelene ved dette
er større enn kostnadene. Dette gjelder ikke anlegg som nevnt i
§ 7-2 første ledd bokstav e og f.
Kapittel 8 overskriften skal lyde:
Kap. 8. Energitilstand i bygninger og energikartlegging i
store foretak
§ 8-5 skal lyde:
§ 8-5 (Energikartlegging i store foretak)
Store foretak skal regelmessig gjennomføre
en energikartlegging. Departementet gir forskrift om hva som regnes
som store foretak.
Departementet gir forskrift om kvalifikasjonskrav
for den som utfører energikartlegging, kartleggingens utarbeidelse
og innhold og rapportering, lagring og bruk av resultatene fra energikartlegging.
§ 10-5 første ledd annet punktum skal lyde:
Overtredelse av §§ 7-2 til 7-4 eller
bestemmelser i kapittel 8 medfører likevel ikke straff.
§ 10-7 første ledd nr. 1 skal lyde:
-
1. § 3-1 første ledd,
§ 4-2 første ledd, § 5-1 første ledd, § 5-4 første og tredje ledd,
§ 5-5 første og annet ledd, § 5-7 første, tredje og fjerde ledd,
§ 6-1 annet ledd, § 7-1, § 7-2 første ledd, § 7-3 første
ledd, § 7-4 første ledd, § 8-2, § 8-3 første
ledd, § 8-4 første ledd, § 8-5 første
ledd, § 9-1 annet ledd, § 9-2 første ledd, § 9-3 første
og annet ledd, § 9-5 annet ledd eller § 10-1 annet ledd
II
I lov 28. juni 2002 nr. 61 om felles regler
for det indre marked for naturgass skal § 13 første ledd lyde:
Departementet kan gi forskrift til gjennomføring
og utfylling av denne loven, blant annet nærmere bestemmelser om
retten til adgang til systemet, driften av systemet, krav til naturgassforetakenes
virksomhet, konsesjon, regnskap, krav om oppbevaring av opplysninger, leverandørbytte,
beskyttelse av forbrukere og andre kunder, måling og fakturering,
unntak fra loven i geografisk avgrensete områder og for ny infrastruktur,
behandling av tvister, saksbehandlingsfrister og utsatt iverksetting
av vedtak.
III
Loven gjelder fra det tidspunktet Kongen bestemmer. Kongen
kan sette i kraft forskjellige bestemmelser til forskjellig tid.