Kapittel 11. Ikrafttredelsesregler
og overgangsregler. Endringer i andre lover
§ 11-3 Endringer i andre lover
Fra den tid loven
trer i kraft gjøres følgende endringer i andre lover:
-
1. I lov 10. juni
2005 nr. 44 om forsikringsvirksomhet oppheves § 7-4.
-
2. Lov 10. juni
2005 nr. 41 om forsikringsformidling oppheves.
-
3. I lov 10. april
2015 nr. 17 om finansforetak og finanskonsern gjøres følgende endringer:
§ 5-5 tredje
ledd skal lyde:
For grensekryssende
virksomhet her i riket fra en annen EØS-stat gjelder kapittel 1
samt bestemmelsene i § 9-1 annet og tredje ledd, § 9-2, §§ 9-4 til
9-6, § 12-27, §§ 16-5 til 16-9, § 16-11,
§§ 16-13 til 16-16, § 22-1 og § 22-2, tilsvarende.
Foran § 16-1
skal nytt avsnitt I i kapittel 16 lyde:
I. Forholdet til
kunder, informasjon og markedsføring mv.
Etter § 16-10
skal nytt avsnitt II i kapittel 16 lyde:
II. Forsikringsdistribusjon
§ 16-11 Forsikringsdistribusjon
(1) Bestemmelsene
gitt i og i medhold av §§ 16-11 til 16-15 gjelder for forsikringsforetak
som utøver forsikringsdistribusjon som definert i forsikringsformidlingsloven
§ 1-3 annet og tredje ledd. Bestemmelsene gjelder for distribusjon
av alle typer forsikringsavtaler, herunder gjenforsikringsavtaler,
med mindre annet er bestemt i eller i medhold av loven her.
(2) Dersom et
forsikringsforetak opptrer som formidler av forsikringsavtaler for
et annet forsikringsforetak, gjelder i tillegg bestemmelsene gitt
i og i medhold av § 16-16.
(3) Departementet
kan gi forskrifter som gjør unntak fra, avgrenser eller utfyller
bestemmelsene i paragrafen her. Departementet kan herunder gi regler
til gjennomføring av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen og regler
om at én eller flere av bestemmelsene i loven ikke skal gjelde ved
distribusjon av nærmere angitte forsikringer eller til særskilte
kundegrupper.
§ 16-12 Krav til ansatte
(1) Forsikringsforetak
skal påse at ansatte som er direkte beskjeftiget med forsikringsdistribusjon
-
a) til enhver
tid har den kunnskapen og kompetansen som er nødvendig for å kunne
utøve stillingen
-
b) ikke er dømt
for straffbart forhold eller i stilling eller ved utøvelsen av verv
har utvist adferd som gir grunn til å anta at vedkommende ikke vil
kunne ivareta stillingen på en forsvarlig måte
-
c) årlig gjennomfører
minst 15 timer etterutdanning som er relevant for stillingen, og
som er godkjent av Finanstilsynet.
Etterutdanningen
etter bokstav c skal dokumenteres.
(2) Personer som
omfattes av første ledd, skal fremlegge ordinær politiattest etter
politiregisterloven § 40 og bekreftelse fra Brønnøysundregistrene
om at vedkommende ikke er under konkursbehandling, konkurskarantene
eller gjeldsforhandling.
(3) Departementet
kan gi forskrifter som gjør unntak fra, avgrenser eller utfyller
bestemmelsene i paragrafen her. Departementet kan herunder gi regler
om hvem som omfattes av bestemmelsene, fastsette krav til kunnskap
og kompetanse og gi regler om etterutdanning.
§ 16-13 Produktstyring
(1) Forsikringsforetak
som produserer forsikringsprodukter for salg til kunder, skal ha
en hensiktsmessig prosess for godkjenning av det enkelte forsikringsprodukt og
av vesentlige endringer i et eksisterende produkt før det markedsføres
eller distribueres til kunder. Som en del av godkjenningsprosessen
for produktet skal foretaket identifisere en målgruppe for det enkelte
forsikringsproduktet, sikre at all relevant risiko for målgruppen
er vurdert, og sikre at den planlagte distribusjonsstrategien er
tilpasset målgruppen. Foretaket skal gjennomføre rimelige tiltak
for å sikre at forsikringsproduktet distribueres til den identifiserte
målgruppen.
(2) Forsikringsforetak
skal forstå og regelmessig gjennomgå forsikringsproduktene som foretaket
tilbyr eller markedsfører. Ved gjennomgangen skal foretaket ta i betraktning
hendelser som kan få vesentlig innvirkning på den potensielle risikoen
for den identifiserte målgruppen og vurdere om produktet fortsatt
er forenlig med målgruppens behov, og om foretakets distribusjonsstrategi
fortsatt er hensiktsmessig.
(3) Forsikringsforetak
skal gi distributører tilgang til alle relevante opplysninger om
forsikringsproduktet og foretakets godkjenningsprosess, herunder
opplysninger om den identifiserte målgruppen. Dersom et forsikringsforetak
gir råd om eller anbefaler forsikringsprodukter som det selv ikke
har produsert, skal foretaket ha egnede rutiner og systemer for
å innhente opplysninger som nevnt i første punktum og for å forstå
egenskapene ved det enkelte forsikringsproduktet og den identifiserte
målgruppen for produktet.
(4) Departementet
kan i forskrift gi regler som utfyller bestemmelsene i paragrafen
her.
§ 16-14 Styring og håndtering av interessekonflikter
ved forsikringsdistribusjon
(1) Dersom tiltakene
for å motvirke interessekonflikter etter § 16-1 fjerde ledd ikke
med rimelig sikkerhet forhindrer risiko for at kundens interesser
blir skadelidende, skal forsikringsforetaket i god tid før forsikringsavtalen
inngås, tydelig opplyse kunden om mulige interessekonflikter og
om tiltakene som er truffet for å redusere denne risikoen.
(2) Opplysningene
som nevnt i første ledd skal gis på et varig medium og være tilstrekkelig
detaljerte til at kunden ut fra sine forutsetninger kan ta en velbegrunnet
beslutning om tjenesten som interessekonflikten gjelder.
(3) Foretaket
skal på forespørsel fra Finanstilsynet kunne dokumentere hvilke
mulige interessekonflikter som er identifisert, og hvilke tiltak
foretaket har gjennomført.
(4) Departementet
kan i forskrift gi regler som utfyller bestemmelsene i paragrafen
her.
§ 16-15 Lønnsordning og vederlag ved forsikringsdistribusjon
(1) Forsikringsforetak
må ikke avlønne ansatte eller evaluere ansattes prestasjoner på
en slik måte at evnen til å påse at kundens interesser ivaretas
på best måte, svekkes. Foretaket skal herunder ikke benytte avlønningsordninger,
salgsmål eller andre insentiver som kan påvirke ansatte til å anbefale
et bestemt forsikringsprodukt fremfor et annet forsikringsprodukt
som er bedre egnet for kunden.
(2) Forsikringsforetak
kan motta vederlag fra eller yte vederlag til andre enn kunden bare
dersom vederlaget ikke har en negativ innvirkning på kvaliteten
på tjenesten til kunden og det ikke svekker foretakets evne til å
opptre ærlig, redelig og profesjonelt i samsvar med kundens beste
interesser.
(3) Departementet
kan gi forskrifter som gjør unntak fra, avgrenser eller utfyller
bestemmelsene i paragrafen her. Departementet kan herunder gi regler
som i særlige tilfeller forbyr eller stiller ytterlige krav til
mottak av vederlag fra eller yting av vederlag til andre enn kunden i
forbindelse med tegning, endring eller fornyelse av en forsikringsavtale.
§ 16-16 Forsikringsformidling
(1) Forsikringsforetak
kan formidle forsikringer på vegne av et annet forsikringsforetak.
(2) Departementet
kan gi forskrifter som gjør unntak fra, avgrenser eller utfyller
bestemmelsene i paragrafen her. Departementet kan herunder gi regler
om plikter for forsikringsforetak som opptrer som forsikringsformidler
som nevnt i første ledd.
Ny § 22-7 skal
lyde:
§ 22-7 Finanstilsynets taushetsplikt mv.
(1) Enhver som
utfører arbeid eller tjeneste for Finanstilsynet eller departementet,
har taushetsplikt overfor uvedkommende om identiteten til personer
som har gitt meldinger, tips eller liknende opplysninger om overtredelser
av loven og tilhørende forskrifter, og om andre opplysninger som
kan gjøre identiteten kjent, med mindre bruk av opplysningene er
nødvendig som ledd i ytterligere undersøkelser av overtredelsen
eller etterfølgende rettsforfølgning av saken. Taushetsplikten etter
første punktum gjelder også identiteten til den fysiske personen
opplysningene gjelder. Taushetsplikten etter første og annet punktum
gjelder også overfor sakens parter og deres representanter.
(2) Enhver som
utfører arbeid eller tjeneste for Finanstilsynet eller departementet,
har taushetsplikt overfor uvedkommende om opplysninger som omhandler sanksjoner
og andre tiltak som knytter seg til overtredelse av regler i loven
her, eller forskrifter gitt i medhold av loven, dersom offentliggjøring
av opplysningene kan skape alvorlig uro på finansmarkedene eller
påføre de berørte parter uforholdsmessig stor skade. Forvaltningsloven
§ 13 og §§ 13 b til 13 e gjelder ikke for opplysninger som nevnt
i første punktum.
(3) Departementet
kan i forskrift gi regler som utfyller bestemmelsene i paragrafen
her.