I lov 9. januar
2009 nr. 2 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. gjøres
følgende endringer:
§ 2 andre ledd nytt andre
og tredje punktum skal lyde:
Annonsør og den
som utformer reklame, skal videre sørge for at reklamen der en kropps
fasong, størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen
manipulering, skal merkes. Departementet gir i forskrift nærmere bestemmelser
om hvordan reklamen skal merkes, og om unntak fra merkeplikten.
§ 35 andre ledd andre punktum
skal lyde:
Tilsynet etter
§ 2 annet ledd første punktum skjer
likevel ut fra hensynet til likestilling mellom kjønnene, særlig med
vekt på hvordan kvinner fremstilles.
§ 42 første ledd første
punktum skal lyde:
Ved forsettlig eller
uaktsom overtredelse av § 2
annet ledd annet punktum, § 6, § 10, § 11, § 12, § 13,
§ 13 a, § 14 første ledd, § 15, § 16, § 16 a første ledd bokstav
a, § 17, § 18, § 20 annet ledd eller av forskrift i medhold av § 6
femte ledd eller § 10, som anses som vesentlig eller har skjedd
gjentatte ganger, kan det fastsettes et
overtredelsesgebyr som den som vedtaket retter seg mot, skal betale.
II
I lov 15. juni
2018 nr. 32 om pakkereiser og reisegaranti mv. gjøres følge endringer:
§ 24 andre og
tredje ledd oppheves.
III
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Endringene i lovens del II av lov 15. juni
2018 nr. 32 om pakkereiser og reisegaranti mv. trer likevel i kraft
straks.