Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1-1 Lovens formål
Denne loven skal
legge til rette for undersøkelse og utvinning av mineralforekomster
på kontinentalsokkelen i samsvar med samfunnsmessige målsettinger,
slik at hensynet til verdiskaping, miljø, sikkerhet ved virksomheten,
øvrig næringsvirksomhet og andre interesser blir ivaretatt.
§ 1-2 Lovens saklige virkeområde
Denne loven gjelder
virksomhet knyttet til undersøkelse og utvinning av mineralforekomster
på havbunnen og grunnen under denne.
Loven gjelder ikke
for vitenskapelig forskning på undersjøiske mineralforekomster.
Kongen kan gi forskrift
om lovens anvendelse på marine arter, planter og genetisk materiale
som tas opp som ledd i aktiviteter omfattet av første ledd.
Loven gjelder med
de begrensningene som følger av overenskomster med fremmede stater
eller folkeretten for øvrig.
§ 1-3 Lovens geografiske virkeområde
Loven gjelder for
mineralforekomster i Norges indre farvann, Norges sjøterritorium
og på norsk kontinentalsokkel.
Med sjøterritoriet
menes havområdet fra grunnlinjene ut til tolv nautiske mil som opprettet
i medhold av lov 27. juni 2003 nr. 57 om Norges territorialfarvann
og tilstøtende sone. Indre farvann omfatter havområdene innenfor
grunnlinjene. Loven gjelder ikke for den delen av sjøen som er undergitt
privat eiendomsrett.
Med kontinentalsokkelen
menes havbunnen og undergrunnen i de undersjøiske områdene som strekker
seg gjennom hele den naturlige forlengelsen av landterritoriet til
ytterkanten av kontinentalmarginen, men ikke kortere enn 200 nautiske
mil fra grunnlinjene som sjøterritoriets bredde er målt fra. Avgrensningslinjen
for kontinentalsokkelen mot en annen stat går likevel ikke utover
midtlinjen, med mindre noe annet følger av folkerettens regler for
kontinentalsokkel utenfor 200 nautiske mil fra grunnlinjene eller
en overenskomst med vedkommende stat.
Loven gjelder ikke
for virksomhet knyttet til mineralforekomster på norsk kontinentalsokkel
utenfor Dronning Maud Land og Peter I Øy eller mineralvirksomhet
i havområder utenfor norsk jurisdiksjon, som det internasjonale
havbunnsområdet.
Kongen kan gi forskrift
om eller fastsette i enkeltvedtak at loven også skal gjelde for
videre bearbeiding av mineraler fra en utvunnet undersjøisk mineralforekomst
som foregår på norsk landterritorium eller sjøgrunn underlagt privat
eiendomsrett, når slik bearbeiding er nødvendig for eller utgjør
en integrert del av utvinningen.
Kongen kan gi forskrift
om lovens geografiske virkeområde.
§ 1-4 Retten til mineralforekomster og
ressursforvaltning
Den norske stat
har eiendomsrett til mineralforekomster på kontinentalsokkelen og
eksklusiv rett til ressursforvaltning.
Ressursforvaltningen
forestås av Kongen i samsvar med bestemmelsene i denne loven.
§ 1-5 Definisjoner
I denne loven forstås
med:
-
a) mineralvirksomhet:
all virksomhet som er omfattet av lovens § 1-2
-
b) innretning: installasjon,
anlegg og annet utstyr for mineralvirksomhet, også rørledninger
og kabler om ikke noe annet er bestemt, men ikke forsynings- og
hjelpefartøy eller skip som transporterer mineraler i bulk
-
c) undersøkelse:
leting etter og kartlegging av mineralforekomster for kommersielt
formål, medregnet geologiske, geofysiske, geokjemiske og geotekniske aktiviteter
og drift og bruk av innretninger i den utstrekning de anvendes til
undersøkelse
-
d) utvinning: uttak
av mineraler fra havbunnen eller havbunnens undergrunn for kommersielt
formål, medregnet bearbeiding på innretninger, deponering av eventuelt
overskuddsmateriale fra driften og bygging, plassering, drift og
bruk av de innretninger som er nødvendig for utvinningen og transporten av
mineralene til innretninger eller transportskip
-
e) rettighetshaver:
en fysisk eller juridisk person som etter loven her eller tidligere
lovgivning har fått en tillatelse til undersøkelse eller utvinning
av mineralforekomster eller en særskilt tillatelse til anlegg av
og drift av innretninger, en gruppe personer som sammen har fått
en slik tillatelse, eller en person som inngår i en slik gruppe
-
f) operatør: en
rettighetshaver som står for den daglige ledelse av mineralvirksomheten.
§ 1-6 Krav om tillatelse
Ingen andre enn
staten kan drive mineralvirksomhet på kontinentalsokkelen uten tillatelse,
godkjennelse eller samtykke etter denne loven. Bestemmelsene i loven
for øvrig og de forskrifter som gis i medhold av den, gjelder for
statlig mineralvirksomhet så langt de passer.
§ 1-7 Krav til forsvarlig mineralvirksomhet
Mineralvirksomhet
etter denne loven skal foregå på en forsvarlig måte og ivareta hensynet
til sikkerhet for personell, miljø og de økonomiske verdiene innretninger
og fartøyer representerer.
Mineralvirksomheten
må ikke unødvendig eller i urimelig grad vanskeliggjøre eller hindre
skipsfart, fiske, luftfart eller annen virksomhet eller volde skade
eller fare for skade på rørledninger, kabler eller andre undersjøiske
innretninger. Alle rimelige foranstaltninger skal tas for å unngå
skade på naturmangfoldet i havet eller kulturminner på havbunnen
og å unngå forurensning og forsøpling.
§ 1-8 Flyttbare innretninger under fremmed
flagg
Annen norsk lov
enn loven her og vedtak truffet i medhold av annen lov gjelder ikke
for andre flyttbare innretninger under fremmed flagg enn de som
er permanent plassert, dersom ikke noe annet følger av lov eller
er fastsatt av Kongen i statsråd.
Kapittel 3. Undersøkelsestillatelse
§ 3-1 Søknad om og tildeling av undersøkelsestillatelse
Departementet kan
etter en skriftlig søknad tildele en tillatelse til undersøkelse
til en fysisk eller juridisk person.
En søknad om undersøkelsestillatelse
skal presist angi det geografiske området den omfatter. Søknaden skal
også redegjøre for
-
a) i form av et
undersøkelsesprogram, hvilke undersøkelser man ønsker å gjennomføre
-
b) formålet med
undersøkelsene, inklusive de mineralforekomstene man ønsker å undersøke
-
c) når undersøkelsene
er planlagt påbegynt og avsluttet
-
d) hvor innenfor
det geografiske området undersøkelsene skal utføres.
Departementet kan
gi forskrift om nærmere krav til innholdet i søknaden.
Tillatelsen kan
gis for hele eller deler av det omsøkte området og fastsette de
geografiske koordinatene for det området den gjelder.
En undersøkelsestillatelse
kan gis for inntil fem år. Dersom en undersøkelsestillatelse gis
for en kortere periode, kan departementet senere forlenge tillatelsen innenfor
rammen på fem år.
Det skal betales
et behandlingsgebyr for søknad om undersøkelsestillatelse. Departementet
gir forskrift om gebyrets størrelse.
Departementet kan
gi forskrift om eller fastsette i den enkelte tillatelsen hvilke
vilkår som knyttes til en tillatelse, som krav til teknologi, påkrevde
sikkerhetstiltak og krav om å melde inn aktiviteter.
§ 3-2 Undersøkelsestillatelse gir ikke
enerett eller fortrinnsrett
En undersøkelsestillatelse
gir ikke enerett til undersøkelse i de områder som er nevnt i tillatelsen
eller fortrinnsrett ved tildeling av utvinningstillatelse.
Departementet kan
tildele utvinningstillatelse til andre i områder som dekkes av en
undersøkelsestillatelse.
En undersøkelsestillatelse
etter denne loven er ikke til hinder for
-
a) at det gis rett
til å foreta undersøkelser etter og utvinning av petroleumsforekomster
i medhold av petroleumsloven
-
b) aktivitet i
medhold av lov 21. juni 1963 nr. 12 om vitenskapelig utforskning
og undersøkelse etter og utnyttelse av andre undersjøiske naturforekomster enn
petroleumsforekomster og mineralforekomster
-
c) aktivitet i
medhold av havressurslova og naturmangfoldloven
-
d) aktivitet i
medhold av havenergilova.
Det kan ikke gis
undersøkelsestillatelse for områder som omfattes av utvinningstillatelser
gitt i medhold av § 4-1. Det kan gjøres unntak fra første punktum
dersom søknaden om undersøkelsestillatelse gjelder andre mineraler
enn de som er omfattet av en pågående eller planlagt utvinning i
henhold til en godkjent plan for utvinning etter § 4-4, og rettighetshaveren
til utvinningstillatelsen samtykker.
§ 4-8 gjelder tilsvarende
for andres rett til å plassere innretninger i områder som omfattes
av en undersøkelsestillatelse.
§ 3-3 Melding i forbindelse med undersøkelser
mv.
Rettighetshaveren
skal senest fem uker før aktiviteten etter en undersøkelsestillatelse
påbegynnes sende en melding til departementet, Oljedirektoratet,
Sjøfartsdirektoratet, Fiskeridirektoratet, Havforskningsinstituttet,
Kystverket og Forsvarsdepartementet med opplysninger om
-
a) tid, varighet
og nøyaktige opplysninger om området undersøkelsene gjelder med
posisjonslinjer
-
b) undersøkelsesmetodene
som skal anvendes
-
c) hvilket fartøy
som skal benyttes
-
d) i hvilken form
resultatene fra undersøkelsen vil foreligge.
Departementet kan
gi forskrift om innsending av melding i forbindelse med undersøkelser,
blant annet om unntak fra fristen i første ledd.
Departementet kan
gi forskrift om at fartøy som driver undersøkelser etter mineraler,
skal ha om bord og bruke utstyr som overvåker og rapporterer aktiviteten til
fartøyet, som for eksempel satellittsporingsutstyr og ferdskriver.
Kapittel 4. Utvinningstillatelser
mv.
§ 4-1 Utlysing og tildeling
Kongen kan på nærmere
bestemte vilkår tildele utvinningstillatelser. En utvinningstillatelse
gir rettighetshaveren enerett til undersøkelser etter og utvinning
av alle mineralforekomster i området som er omfattet av tillatelsen.
Utvinningstillatelser
kan bare tildeles juridiske personer som er stiftet i overensstemmelse
med norsk lovgivning og er registrert i Foretaksregisteret, når
ikke noe annet følger av internasjonale avtaler.
Før tildeling av
en utvinningstillatelse finner sted, skal Kongen offentlig utlyse
det området som det kan søkes om utvinningstillatelse for. I utlysningen
skal det fremgå hvilke kriterier tildeling av utvinningstillatelse skal
skje på grunnlag av, og hvilke frister og vilkår som gjelder. Kongen
kan i særlige tilfeller tildele utvinningstillatelser uten utlysning.
Områder som utlyses skal angis med geografiske koordinater. Koordinatene
fastsettes i samsvar med petroleumsloven § 3-2.
Tillatelsen kan
gis for hele eller deler av det omsøkte området. Kongen fastsetter
de geografiske koordinatene for utvinningstillatelsen.
Kongen kan gi forskrift
om eller fastsette i den enkelte tillatelsen hvilke vilkår som knyttes
til en tillatelse, som omfanget av den arbeidsforpliktelsen som
skal oppfylles, krav til teknologi, finansiell sikkerhetsstillelse,
og påkrevde sikkerhetstiltak.
§ 4-2 Søknad om tildeling av utvinningstillatelse
En søknad om utvinningstillatelse
skal redegjøre for
-
a) hvilke mineralforekomster
som er identifisert i området
-
b) hvilke mineraler
eller mineralforekomster som planlegges utvunnet
-
c) eventuelt det
kjente ressurspotensialet
-
d) det geografiske
området som ønskes omfattet av tillatelsen
-
e) søkerens finansielle
evne
-
f) søkerens teknologiske
kompetanse og tekniske gjennomføringsevne
-
g) den foreslåtte
utbyggingsløsningen
-
h) all annen informasjon
som er nødvendig for å avgjøre søknaden.
Departementet kan
gi forskrift om nærmere krav til søknadens innhold.
Det skal betales
et behandlingsgebyr for en søknad om utvinningstillatelse. Departementet
gir forskrift om gebyrets størrelse.
§ 4-3 Arbeidsforpliktelse og arbeidsprogram
En søknad om utvinningstillatelse
skal ledsages av et forslag til et arbeidsprogram. Programmet skal
dekke perioden frem til tidspunktet for innsendelse av planen for
utvinning.
Kongen kan pålegge
rettighetshaver en nærmere bestemt arbeidsforpliktelse for det området
utvinningstillatelsen omfatter. Arbeidsforpliktelsens innhold og omfang
og fristen for oppfyllelse fastsettes av Kongen i den enkelte utvinningstillatelsen.
Dersom ikke en kortere frist er fastsatt, skal arbeidsforpliktelsen
være fullført innen den perioden som fastsettes etter § 4-5 første ledd.
Kongen kan etter
søknad gjøre unntak fra arbeidsforpliktelsen eller endre den.
§ 4-4 Plan for utvinning av mineralforekomster
Beslutter en rettighetshaver
til en utvinningstillatelse å utvinne en mineralforekomst, skal
rettighetshaveren forelegge for departementet til godkjennelse en plan
for utvinning av mineralforekomsten. Planen skal være tilpasset
virksomhetens omfang og inneholde en beskrivelse av utvinningen
og en konsekvensutredning. Departementet kan etter søknad i særlige
tilfeller helt eller delvis frafalle kravet om en plan for utvinning.
Beskrivelsen av
utvinningen skal blant annet redegjøre for de aktuelle tekniske
løsningene og økonomiske, ressursrelaterte, tekniske og sikkerhetsrelaterte
forhold knyttet til utbyggingen og driften. Konsekvensutredningen
skal i tillegg omfatte nærings- og miljørelaterte forhold, som forebyggende
og avbøtende tiltak, og opplysninger om hvordan en innretning vil
kunne disponeres ved avslutning av mineralvirksomheten.
Planen skal også
inneholde opplysninger om innretninger for transport eller bearbeiding
som omfattes av § 4-7 og gi opplysninger om hvilke tillatelser mv.
som det er søkt om etter annen lovgivning.
Departementet kan
gi forskrift om de nærmere kravene til en plan for utvinning.
Planlegges en utvinning
i to eller flere trinn, skal planen så vidt mulig omfatte den samlede
utvinningen. Departementet kan avgrense godkjennelsen til å gjelde enkelte
trinn.
Før en plan for
utvinning er godkjent, skal det ikke inngås vesentlige kontraktsforpliktelser
eller påbegynnes byggearbeider, med mindre departementet samtykker.
Departementet skal
i et eget dokument redegjøre for og begrunne vedtaket om å godkjenne
eller ikke godkjenne en plan for utvinning. I begrunnelsen skal det
blant annet fremgå hvilke miljøvilkår som eventuelt er knyttet til
godkjennelsen, og hvilke tiltak som eventuelt er forutsatt å avbøte
vesentlige negative miljøvirkninger. Dokumentet skal offentliggjøres,
med unntak for eventuelle taushetsbelagte opplysninger.
Departementet skal
underrettes om og godkjenne vesentlige avvik eller endringer av
forutsetningene for en fremlagt eller godkjent plan og vesentlige
endringer av innretninger. Departementet kan kreve fremlagt en ny
eller endret plan for godkjennelse.
§ 4-5 Utvinningstillatelsens varighet
En utvinningstillatelse
gis for inntil ti år. Dersom utvinningstillatelsen gis for en kortere
periode, kan departementet senere forlenge tillatelsen innenfor
rammen på ti år.
Rettighetshavere
som har oppfylt arbeidsforpliktelsen i henhold til § 4-3, og de
vilkårene som for øvrig gjelder for den enkelte utvinningstillatelsen,
kan søke om forlengelse av utvinningstillatelsen utover perioden som
er fastsatt i medhold av første ledd. I vurderingen av hvorvidt
forlengelse skal gis, skal departementet se hen til sannsynligheten
for at en plan for utvinning vil kunne bli forelagt departementet
for godkjennelse innen utløpet av forlengelsesperioden. Forlengelsen
kan gis for perioder på inntil fem år. Departementet kan fastsette
en ny arbeidsforpliktelse og nye vilkår i forbindelse med forlengelsen.
Reglene om arbeidsforpliktelser i § 4-3 gjelder tilsvarende for
arbeidsforpliktelser etter fjerde punktum.
Når en plan for
utvinning er forelagt departementet for godkjennelse, har rettighetshaveren
etter søknad krav på å få utvinningstillatelsen forlenget med inntil
20 år. Departementet kan etter søknad fra rettighetshaveren beslutte
ytterligere forlengelser under forutsetning av at utvinningen til
enhver tid foregår i henhold til en godkjent plan for utvinning.
Dersom en utvinning
ikke igangsettes innen fem år etter at planen for utvinningen ble
godkjent, bortfaller utvinningstillatelsen. Det samme gjelder dersom
en igangsatt utvinning blir innstilt i mer enn to år. Departementet
kan forlenge fristen etter første og andre punktum dersom det kan
godtgjøres at utvinningen vil igangsettes eller gjenopptas innen
rimelig tid.
§ 4-6 Tilbakelevering av områder
Departementet skal
ved tildelingen av en utvinningstillatelse fastsette hvor stor del
av området som dekkes av tillatelsen, rettighetshaveren kan kreve
forlengelse for etter § 4-5 tredje ledd. Departementet kan etter
søknad samtykke i at rettighetshaveren beholder mer enn det området
som er fastsatt ved tildelingen.
Rettighetshaveren
kan med tre måneders varsel og virkning fra neste kalenderår levere
tilbake hele eller deler av området som er omfattet av en utvinningstillatelse.
Departementet kan kreve at vilkårene for tillatelsen og forpliktelsene
som følger av den, skal være oppfylt før tilbakelevering av deler
av området eller oppgivelse av tillatelsen.
Departementet kan
gi forskrift om avgrensning av områder som tilbakeleveres etter
første og andre ledd.
§ 4-7 Særskilt tillatelse til anlegg
av og drift av innretninger
Departementet kan
på nærmere bestemte vilkår gi tillatelse til anlegg av og drift
av innretninger på kontinentalsokkelen når retten til anlegg og
drift ikke følger av en godkjent plan for utvinning.
Tillatelser etter
første ledd gis for en bestemt periode og kan etter søknad fra rettighetshaveren
forlenges av departementet.
§ 4-8 Rett for andre til å plassere innretninger
mv.
Rettighetshaveren
kan ikke motsette seg at andre legger ut rørledninger, kabler eller
andre typer ledninger eller plasserer andre innretninger på, i eller
over området som omfattes av en utvinningstillatelse. Slike innretninger
må ikke volde urimelig ulempe for rettighetshaveren og kan ikke
være innenfor sikkerhetssonen som er fastsatt av departementet i
medhold av § 6-3.
Bestemmelsene i
første ledd gjelder tilsvarende for nødvendige trasé- og grunnundersøkelser
før slik plassering.
§ 4-9 Andre naturforekomster enn mineraler
mv.
En utvinningstillatelse
etter denne loven er ikke til hinder for at andre enn rettighetshaveren
gis rett til å foreta undersøkelser etter og utvinning av petroleumsforekomster
i medhold av petroleumsloven når dette ikke medfører urimelig ulempe
for den mineralvirksomheten som rettighetshaveren driver i medhold
av utvinningstillatelsen. Det samme gjelder
-
a) aktivitet i
medhold av lov 21. juni 1963 nr. 12 om vitenskapelig utforskning
og undersøkelse etter og utnyttelse av andre undersjøiske naturforekomster enn
petroleumsforekomster og mineralforekomster
-
b) aktivitet i
medhold av havressurslova og naturmangfoldloven
-
c) aktivitet i
medhold av havenergilova.
Dersom det er gjort
funn av petroleum i et område som omfattes av en utvinningstillatelse
etter denne loven, og fortsatt petroleumsvirksomhet ikke kan foregå uten
å medføre urimelig ulempe for mineralvirksomheten som rettighetshaveren
driver i medhold av utvinningstillatelsen, bestemmer Kongen hvilken
av virksomhetene som skal utsettes, eventuelt i hvilket omfang.
Det skal ved avgjørelsen tas hensyn til hva slags funn som er gjort,
foretatte investeringer, hvilket stadium virksomheten har nådd,
virksomhetens varighet og omfang og dens økonomiske og samfunnsmessige
betydning.
Den som får utsatt
sin virksomhet, har etter søknad krav på å få tillatelsen forlenget
for et tidsrom som svarer til utsettelsen. Dersom utsettelsen bare
gjelder en begrenset del av den virksomheten som kan utføres i henhold
til tillatelsen, kan departementet fastsette en kortere forlengelse
eller bestemme at forlengelse ikke skal gis eller bare gis for en
del av området tillatelsen gjelder.
Dersom utsettelsen
medfører at arbeidsforpliktelsen etter § 4-3 ikke kan gjennomføres
innen den fastsatte fristen, skal fristen forlenges i nødvendig
utstrekning.
Dersom mineralvirksomheten
utsettes, skal arealavgiften for den perioden utsettelsen varer,
frafalles.
Hvis en utsettelse
etter andre ledd må antas å bli særlig langvarig, kan tillatelsen
i stedet tilbakekalles.
Kongen kan ved
enkeltvedtak bestemme at den som tillates å opprettholde sin virksomhet,
helt eller delvis skal refundere påløpte omkostninger og i rimelig utstrekning
dekke annet tap for den som må utsette, innskrenke eller stanse
sin virksomhet.
§ 4-10 Eiendomsrett til utvunnede mineraler
Rettighetshaveren
etter utvinningstillatelsen får eiendomsretten til de mineralene
som utvinnes når de er tatt opp fra havbunnen til havets overflate.
§ 4-11 Forsvarlig utvinning
Utvinningen skal
skje i samsvar med forsvarlige tekniske, miljøfaglige og sunne økonomiske
prinsipper, og det skal unngås at mineraler går unødig tapt. For
å oppnå dette, skal rettighetshaveren fortløpende vurdere utvinningsstrategien
og tekniske løsninger og iverksette nødvendige tiltak.
§ 4-12 Samordnet virksomhet og andres
bruk av innretninger
Dersom det er rasjonelt
å samordne utvinningen av mineralforekomster som ulike rettighetshavere
har utvinningstillatelse for, skal det søkes oppnådd enighet om
den mest rasjonelle samordningen av mineralvirksomheten. Avtaler
om samordning av mineralvirksomhet skal godkjennes av departementet.
Oppnås det ikke en slik avtale innen rimelig tid, kan departementet
bestemme hvordan en samordnet mineralvirksomhet skal gjennomføres.
Departementet kan
bestemme at innretninger som omfattes av §§ 4-4 og 4-7, og som eies
eller brukes av en rettighetshaver, kan brukes av andre hvis hensynet
til rasjonell drift eller samfunnsmessige hensyn tilsier det, og
departementet finner at en slik bruk ikke er til urimelig fortrengsel
for en rettighetshavers eget behov eller for noen som allerede har
rett til å bruke innretningen.
En avtale om bruk
av innretninger som omfattes av §§ 4-4 og 4-7 skal forelegges departementet
til godkjennelse, med mindre departementet bestemmer noe annet.
Departementet kan ved godkjennelse av avtale etter første punktum
eller hvis det ikke oppnås enighet om slik avtale innen rimelig
tid, samt ved pålegg etter annet ledd, fastsette tariffer og andre
vilkår eller senere endre de vilkårene som er blitt avtalt, godkjent
eller fastsatt, for å sikre at prosjekter blir gjennomført ut fra hensynet
til ressursforvaltning og at eieren av innretningen gis en rimelig
fortjeneste blant annet ut fra investering og risiko.
§ 4-13 Utvinningstillatelse med flere
rettighetshavere
Departementet kan
etter søknad bestemme at flere rettighetshavere kan være deltakere
i en utvinningstillatelse og ved tildeling beslutte at en utvinningstillatelse skal
deles mellom flere rettighetshavere.
Dersom en utvinningstillatelse
er delt mellom flere rettighetshavere, utpeker departementet én
av dem som operatør. Skifte av operatør krever departementets godkjennelse.
Departementet kan
sette som vilkår for tildeling av en utvinningstillatelse at rettighetshaverne
inngår avtaler av bestemt innhold seg imellom, som regulerer samarbeidet
i utvinningstillatelsen.
§ 4-14 Overdragelse av tillatelse mv.
En hel eller delvis
overdragelse av en utvinningstillatelse eller tillatelse til anlegg
av og drift av innretninger kan bare skje med samtykke fra departementet.
Det samme gjelder for andre direkte eller indirekte interesseoverføringer
eller deltakelser i tillatelsen, som overdragelse av aksjeposter
og andre eierandeler som kan gi bestemmende innflytelse over en
rettighetshaver som innehar en andel i en tillatelse.
En overdragelse
av rettighetshavers eiendomsrett til faste innretninger kan bare
skje med departementets samtykke.
Departementet kan
gi forskrift om hvilke vilkår som kan fastsettes i saker etter første
og annet ledd.
§ 4-15 Avgift til Den internasjonale havbunnsmyndigheten
For mineralvirksomhet
utenfor 200 nautiske mil kan det pålegges en avgift til Den internasjonale
havbunnsmyndigheten. Departementet gir forskrift om avgiftens størrelse
og beregningsmåte og om innkreving av avgiften.
Avgiftskrav etter
første ledd med tillegg av renter og omkostninger er tvangsgrunnlag
for utlegg.
§ 4-16 Ilandføring av mineraler
Departementet kan
ved enkeltvedtak eller forskrift bestemme hvor og på hvilken måte
ilandføring av mineraler skal skje.
Kapittel 5. Avslutning av virksomhet
mv.
§ 5-1 Oppryddingsplikt
Rettighetshaveren
skal sørge for en forsvarlig opprydding mens arbeidene pågår og
etter at disse er avsluttet, og gjennomføre de tiltak departementet
fastsetter om opprydding og avslutning.
§ 5-2 Avslutningsplan
Med mindre departementet
bestemmer eller samtykker til noe annet, skal rettighetshaveren
legge frem en avslutningsplan for departementet senest to år før
en tillatelse etter §§ 4-1 eller 4-7 utløper eller oppgis, eller bruken
av en innretning endelig opphører. Rettighetshaveren skal gi departementet
melding om opphørstidspunktet dersom bruken av en innretning antas
å endelig opphøre før tillatelsen utløper.
En avslutningsplan
skal omfatte et forslag til fortsatt produksjon eller nedstengning
av produksjonen og disponeringen av innretninger der dette er aktuelt.
Slik disponering kan blant annet være videre bruk i mineralvirksomheten,
annen bruk, hel eller delvis fjerning eller etterlatelse. Planen
skal inneholde en beskrivelse av avslutningen, en konsekvensutredning
og de opplysningene og vurderingene som anses nødvendige for å fatte vedtak
etter § 5-3. Departementet kan kreve ytterligere opplysninger og
vurderinger, eller kreve ny eller endret plan. Departementet kan
gi forskrift om de nærmere kravene til en avslutningsplan.
Departementet kan
i særskilte tilfeller frafalle kravet om å legge frem en avslutningsplan.
Ved tilbakekall
av en tillatelse gjelder bestemmelsene i første til tredje ledd
tilsvarende så langt de passer.
§ 5-3 Vedtak om disponering
Departementet skal
fatte vedtak om disponering og fastsette en frist for gjennomføring
av vedtaket. I vurderingen som ligger til grunn for vedtaket, skal
det blant annet legges vekt på tekniske, sikkerhetsrelaterte, miljørelaterte
og økonomiske forhold og hensynet til andre brukere av havet.
Rettighetshaveren
og eieren av en innretning er forpliktet til å sørge for at et vedtak
om disponering blir gjennomført, med mindre departementet bestemmer noe
annet. Forpliktelsen til å gjennomføre disponeringsvedtaket gjelder
selv om disponeringsvedtaket treffes eller skal gjennomføres etter
utløpet av tillatelsen.
Dersom en tillatelse
eller en andel i en tillatelse overdras etter § 4-14, skal den overdragende
rettighetshaveren være subsidiært økonomisk ansvarlig overfor de
øvrige rettighetshavere for kostnadene ved gjennomføringen av et
vedtak om disponering. Den overdragende rettighetshaveren skal også
være subsidiært ansvarlig overfor staten dersom utgifter knyttet
til departementets vedtak om tiltak etter sjette ledd ikke dekkes
av rettighetshaveren eller en annen ansvarlig. Det økonomiske ansvaret
etter første og andre punktum beregnes på grunnlag av størrelsen
på den overdratte andelen og fremmes mot den overdragende rettighetshaveren
etter fradrag for skatteverdien av kostnadene som pådras ved gjennomføringen
av disponeringsvedtaket. Den overdragende rettighetshaverens forpliktelser
består ved senere overdragelser av andelen eller deler av denne,
likevel slik at et krav først skal rettes mot det selskapet som
sist overdro andelen. Det økonomiske ansvaret er begrenset til kostnader
knyttet til innretninger som eksisterte på overdragelsestidspunktet.
Det samme gjelder for den overdragende eieren ved en hel eller delvis
overdragelse av eierandeler i rettighetshaveren.
Dersom en innretning
er overdratt i medhold av § 4-14, er rettighetshaveren og eieren
i fellesskap forpliktet til å sørge for at vedtaket om disponering
blir gjennomført, med mindre departementet bestemmer noe annet.
Dersom vedtaket
om disponering går ut på at innretningen skal brukes videre i mineralvirksomheten
eller annen bruk, er rettighetshaveren, eieren og brukeren i fellesskap
forpliktet til å sørge for at fremtidige vedtak om disponering blir
gjennomført, med mindre departementet bestemmer noe annet.
Dersom et vedtak
om disponering ikke blir gjennomført innen den fastsatte fristen,
kan departementet iverksette nødvendige tiltak på vegne av rettighetshaveren
eller en annen ansvarlig og for deres regning og risiko. Utgifter
til slike tiltak er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 5-4 Ansvar
Den som er forpliktet
til å gjennomføre et disponeringsvedtak etter § 5-3, er ansvarlig
for skade eller ulempe som voldes forsettlig eller uaktsomt i forbindelse med
disponering av innretningen eller gjennomføring av vedtaket ellers.
Dersom vedtaket
går ut på etterlatelse, er rettighetshaveren eller eieren ansvarlig
for skade eller ulempe som voldes forsettlig eller uaktsomt i forbindelse
med den etterlatte innretningen, med mindre departementet bestemmer
noe annet.
Dersom det er flere
ansvarlige etter første eller andre ledd, hefter de solidarisk for
økonomiske forpliktelser, med mindre departementet bestemmer noe
annet.
Ved et vedtak om
etterlatelse kan det avtales mellom rettighetshaverne og eierne
og staten at fremtidig vedlikehold og ansvar skal overtas av staten
mot en avtalefestet økonomisk kompensasjon.
§ 5-5 Heftelser
Dersom staten krever
en innretning fjernet, bortfaller de heftelsene som hviler på den.
Det samme gjelder dersom staten overtar innretningen i henhold til
§ 5-6, men da skal bruksrettigheter stiftet med departementets samtykke
likevel bestå.
§ 5-6 Statlig overtakelse
Staten har rett
til å overta en rettighetshavers faste innretninger på kontinentalsokkelen
når tillatelsen utløper, oppgis eller tilbakekalles, eller når bruken
av slike innretninger opphører endelig. Kongen bestemmer med bindende
virkning om og i hvilken utstrekning det skal betales vederlag for
overtagelsen.
Dersom staten har
meddelt at den vil benytte sin rett til å overta faste innretninger,
får overtakelsen virkning seks måneder etter at tillatelsen er utløpt
eller bortfalt på annen måte, eller at bruken av innretningen er
endelig opphørt, med mindre noe annet avtales, eller departementet
bestemmer noe annet.
Ved en statlig
overtagelse skal innretningen med tilhørende utstyr være i en slik
stand som et forsvarlig vedlikehold for operasjonell funksjonsdyktighet
tilsier. Tvister om dette og om den erstatningen som eventuelt skal
betales til staten for manglende vedlikehold, avgjøres ved skjønn.
Kapittel 6. Særskilte krav
til sikkerhet
§ 6-1 Sikkerhet
Mineralvirksomhet
skal gjennomføres slik at et høyt sikkerhetsnivå kan opprettholdes
og utvikles i takt med den teknologiske utviklingen. Kongen kan
gi forskrift om sikkerhet i mineralvirksomheten.
§ 6-2 Beredskap
Rettighetshaveren
og andre som deltar i mineralvirksomheten skal til enhver tid opprettholde
en effektiv beredskap med sikte på å møte fare- og ulykkessituasjoner
som kan medføre tap av menneskeliv eller annen personskade, forurensning
eller stor materiell skade. Rettighetshaveren plikter å påse at
nødvendige tiltak iverksettes for å hindre eller minimere skadevirkninger, også
det som er nødvendig for så langt som mulig å føre miljøet tilbake
til tilstanden før uhellet skjedde. Departementet kan gi forskrift
om beredskap og tiltak etter første og andre punktum. Dette kan
omfatte påbud om beredskapssamarbeid mellom flere rettighetshavere.
Ved fare- og ulykkessituasjoner
som nevnt i første ledd, kan departementet bestemme at andre skal
stille nødvendige beredskapsressurser til rådighet for rettighetshaverens
regning. Departementet kan for rettighetshaverens regning også iverksette
tiltak for å skaffe nødvendige tilleggsressurser på annen måte.
Reglene i kapittel
5 i lov 15. desember 1950 nr. 7 om særlige rådgjerder under krig,
krigsfare og liknende forhold gjelder tilsvarende så langt de passer.
§ 6-3 Sikkerhetssoner mv.
Rundt og over innretninger
på kontinentalsokkelen skal det være en sikkerhetssone, med mindre
departementet bestemmer noe annet. I fare- og ulykkessituasjoner
kan departementet opprette eller utvide sikkerhetssoner. Utstrekning
av soner som nevnt i første og andre punktum bestemmes av Kongen.
Første og andre punktum gjelder ikke for rørledninger og kabler.
Kongen kan gi forskrift
eller treffe enkeltvedtak om at en sikkerhetssone skal gå over avgrensningslinjen
til en annen stats kontinentalsokkel. Videre kan Kongen bestemme
at det skal være en sikkerhetssone på norsk kontinentalsokkel selv
om vedkommende innretning ligger utenfor denne.
Departementet kan
gi forskrift eller treffe enkeltvedtak om at en sone tilsvarende
sikkerhetssonen skal etableres i rimelig tid forut for plassering
av innretninger som nevnt i første ledd.
Departementet kan
gi forskrift eller treffe enkeltvedtak om at det skal være en sikkerhetssone
rundt og over etterlatte eller dumpede innretninger eller deler
av slike innretninger.
Uvedkommende fartøyer,
luftputefartøyer, luftfartøyer, fiskeredskaper eller andre gjenstander
må ikke befinne seg innenfor en sone som nevnt i første til fjerde ledd.
Dersom fiske kan foregå i sonen eller deler av sonen uten å true
sikkerheten eller hindre utøvelsen av mineralvirksomheten, kan departementet
likevel gi forskrift eller treffe enkeltvedtak om at slikt fiske
kan finne sted.
Departementet kan
gi forskrift om adkomst for innretninger som nevnt i første ledd
til sone som nevnt i tredje ledd, og om merking og andre tiltak
av hensyn til navigasjon.
§ 6-4 Stansing
Ved fare- og ulykkessituasjoner
som nevnt i § 6-2 skal rettighetshaveren eller andre som står for
drift og bruk av innretningen, i nødvendig utstrekning stanse virksomheten
så lenge kravet til forsvarlig virksomhet tilsier det.
§ 6-5 Kvalifikasjoner
Rettighetshaveren
og andre som deltar i mineralvirksomhet, skal ha nødvendige kvalifikasjoner
for å utføre arbeidet på en forsvarlig måte. Opplæring skal finne
sted i nødvendig utstrekning.
Rettighetshaveren
plikter i tillegg å påse at enhver som utfører arbeid for ham overholder
bestemmelsene i første ledd.
Kapittel 7. Registrering og
pantsettelse
§ 7-1 Registrering av tillatelser
Departementet skal
føre et register over alle utvinningstillatelser gitt etter denne
loven. Registeret skal hete Havbunnsmineralregisteret. Departementet
kan gi forskrift om at registeret også skal omfatte tillatelser
gitt etter § 4-7.
I registeret gis
hver tillatelse sitt eget blad. Departementet skal føre dagbok over
de dokumentene som skal registreres, og kan gi forskrift om hvordan
dagboken og registeret skal innrettes og føres, meldeplikt for rettighetshaveren
ved overdragelse og andre endringer vedrørende tillatelsen og fremgangsmåten
for øvrig ved registreringen. Det kan også gis forskrift om hvilke
gebyrer som kan kreves.
Tinglysingsloven
kapittel 2 og 3 gjelder tilsvarende så langt de passer, og ikke
noe annet følger av loven her eller forskrift gitt i medhold av
loven.
§ 7-2 Pantsettelse av tillatelser
Departementet kan
samtykke til at en rettighetshaver pantsetter en hel tillatelse
eller at den enkelte rettighetshaveren pantsetter sin andel i en
tillatelse som ledd i finansiering av virksomheten knyttet til tillatelsen.
I særlige tilfeller kan departementet samtykke til at finansieringen
omfatter virksomhet i henhold til en annen tillatelse enn den som
pantsettes.
En pantsettelse
etter første ledd får rettsvern ved registrering i Havbunnsmineralregisteret.
§ 7-3 Panterettens omfang mv.
Ved pantsettelse
av hele tillatelser etter § 7-2 omfatter panteretten de rettighetene
som til enhver tid følger av tillatelsen og pantsetterens øvrige
rettigheter knyttet til virksomhet som utøves i henhold til tillatelsen.
Panteretten omfatter
ikke rettigheter i innretninger som er registrert i et annet realregister,
eller rettigheter i innretninger plassert på land eller sjøgrunn
som er undergitt privat eiendomsrett.
Panteretten omfatter
heller ikke rettigheter i flyttbare anleggsmaskiner som kan pantsettes
etter panteloven § 3-8, eller rettigheter i annet løsøre som kan
registreres i et annet realregister. Reglene i panteloven §§ 3-4
og 3-7 gjelder tilsvarende så langt de passer.
Ved pantsettelse
av en andel i en tillatelse etter § 7-2, omfatter panteretten pantsetterens
ideelle andel av den formuesmassen som til enhver tid er knyttet
til tillatelsen og pantsetterens øvrige rettigheter knyttet til virksomhet
som utøves i henhold til tillatelsen.
§ 7-4 Panthaverens rett mv.
Departementet skal
gi en panthaver et skriftlig varsel om tilbakekall eller oppgivelse
av en tillatelse eller av en andel i denne, med meddelelse om at
panteretten bortfaller dersom det ikke begjæres tvangssalg uten unødig
opphold. Er tvangssalg begjært i rett tid, kan det ikke meddeles
en ny tillatelse i strid med panthaverens rett.
En panterett som
nevnt i første ledd kan ikke overdras eller pantsettes uten departementets
samtykke. Den kan heller ikke uten et slikt samtykke være gjenstand
for utlegg, arrest eller gjeldsforhandling eller inngå i panthaverens
konkursbo.
Kapittel 8. Særlige regler
om erstatning til norske fiskere
§ 8-1 Saklig virkeområde og definisjoner
Dette kapittelet
gjelder erstatning for økonomisk tap som en mineralvirksomhet påfører
norske fiskere som følge av at virksomheten legger beslag på fiskefelt, eller
medfører forurensning og avfall, eller ved at en innretning eller
tiltak i forbindelse med plassering av en innretning volder skade.
Med forurensning
og avfall i dette kapittelet forstås forurensning og avfall som
nevnt i forurensningsloven § 6 første ledd nr. 1 og 2 og § 27 første
ledd.
Med norske fiskere
menes i dette kapittelet personer registrert i fiskermanntallet
og eiere av fartøy som er innført i registeret over merkepliktige
norske fiskefarkoster.
§ 8-2 Beslagleggelse
Dersom mineralvirksomheten
i et område helt eller delvis beslaglegger et fiskefelt, plikter
staten i den utstrekning fisket blir umuliggjort eller vesentlig
vanskeliggjort, å yte erstatning for det økonomiske tapet dette medfører.
Erstatningen kan
fastsettes helt eller delvis som et engangsbeløp eller som faste
årlige beløp. Tap som er oppstått mer enn syv år etter at beslagleggelsen
fant sted, kan ikke kreves erstattet.
Staten kan kreve
regress av rettighetshaveren dersom rettighetshaveren burde ha avverget
tapet.
§ 8-3 Ansvar for forurensning og avfall
Rettighetshaveren
er erstatningsansvarlig uten hensyn til skyld for økonomisk tap
som følge av forurensning og avfall fra mineralvirksomheten, utgifter
til rimelige tiltak for å avverge eller begrense slik skade eller slikt
tap og for skade eller tap som slike tiltak medfører.
Rettighetshaverens
ansvar etter første ledd omfatter også skade og ulempe fra forurensning
og avfall som følge av trafikk med forsynings- eller hjelpefartøy
og ved forflytning av en innretning til eller fra vedkommende felt.
Rettighetshaveren kan gjøre gjeldende regressansvar mot den direkte
skadevolderen eller rederen dersom de ellers gjeldende ansvarsvilkårene
er oppfylt.
For at erstatning
skal kunne kreves for tapt fangsttid i forbindelse med lokalisering,
merking, opptak eller ilandbringelse av gjenstander, må gjenstandene
merkes forsvarlig eller bringes i land og forevises for politiet, havnemyndighet
eller annen tilsvarende offentlig myndighet, med mindre det foreligger
absolutte hindringer. Posisjonen må i alle fall meldes til politiet
eller havnemyndighet.
Tredje ledd gjelder
også ved erstatning for annet tap dersom en slik merking, posisjonsangivelse
eller ilandbringelse med rimelighet kan kreves.
Erstatningsansvaret
omfatter også andre fartøy som bistår et fiskefartøy med å bringe
gjenstander til land.
§ 8-4 Solidaransvar
Dersom det er voldt
skade som nevnt i § 8-3 uten at skadevolderen kan identifiseres,
skal rettighetshaverne være solidarisk ansvarlige i den utstrekning
skaden kan tenkes å være forårsaket av mineralvirksomhet i tilknytning
til vedkommendes tillatelse.
§ 8-5 Innretning mv. som volder skade
Dersom en innretning
eller tiltak i forbindelse med plassering av en innretning volder
skade, og skadelidte ikke har rett til erstatning etter bestemmelsene
i § 8-2, er rettighetshaveren erstatningsansvarlig uten hensyn til
skyld for det økonomiske tapet som fiskerne lider som følge av skaden.
§ 8-6 Nemnd mv.
Krav som fremmes
i medhold av dette kapittelet skal behandles av en nemnd. Kongen
gir forskrift om nemndas sammensetning og saksbehandling og om klagebehandlingen
ved klage over nemndas avgjørelser.
Klageinstansens
vedtak kan innen to måneder etter at vedkommende part har fått melding
om vedtaket, ved stevning bringes direkte inn for tingretten.
Krav fastsatt av
nemnda eller klageinstansen er tvangsgrunnlag for utlegg etter at
klagefristen eller fristen i annet ledd er utløpt.
Ved oversittelse
av fristen i andre ledd, kan klageinstansen etter reglene i forvaltningsloven
§ 31 vedta at tingretten skal ta saken til behandling. Vedtak som
gjelder fristoversittelser kan ankes til tingretten.
Kapittel 9. Alminnelige bestemmelser
§ 9-1 Tilsynsmyndighet
Departementet fører
tilsyn med at bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne loven
blir overholdt av alle som utøver mineralvirksomhet som omfattes
av loven.
Tilsynsmyndigheten
kan gi de pålegg som er nødvendige for gjennomføringen av bestemmelsene
gitt i eller i medhold av denne loven.
Tilsynsmyndigheten
skal på ethvert tidspunkt ha adgang til alle innretninger for gjennomføring
av tilsynsvirksomhet, også skip som benyttes for mineralvirksomhet.
Utgiftene til tilsyn
kan kreves dekket av rettighetshaveren eller den som tilsynet i
det enkelte tilfellet retter seg mot eller finner sted hos.
§ 9-2 Forsikringsplikt, sikkerhetsstillelse
mv.
Den virksomheten
rettighetshaveren driver etter loven, skal til enhver tid være forsikret.
Rettighetshaveren skal sørge for en rimelig forsikringsdekning ut
fra hensynet til risikoeksponering og premiekostnader.
Departementet kan
ved tildeling av tillatelser etter denne loven, eller senere, bestemme
at rettighetshaveren skal stille en slik sikkerhet som departementet
godkjenner, for oppfylling av de pliktene rettighetshaveren har
påtatt seg i forbindelse med mineralvirksomhet etter denne loven
og for mulig ansvar.
Departementet kan
gi forskrift om krav til forsikringsdekning og sikkerhetsstillelse.
§ 9-3 Plikt til å etterleve loven og
påse at bestemmelser blir overholdt
Rettighetshaveren
og andre som deltar i mineralvirksomhet etter denne loven, plikter
å iverksette systematiske tiltak som skal sikre at loven, forskrifter
gitt med hjemmel i loven og enkeltvedtak truffet i medhold av loven,
etterleves.
I tillegg plikter
rettighetshaveren å påse at enhver som utfører arbeid for ham, enten
personlig, ved ansatte eller ved entreprenører eller underentreprenører,
overholder bestemmelsene gitt i eller i medhold av loven.
§ 9-4 Ansvar for forpliktelser
Rettighetshavere
som sammen innehar en tillatelse, er solidarisk ansvarlige overfor
staten for økonomiske forpliktelser som følger av mineralvirksomhet
i henhold til tillatelsen.
§ 9-5 Ansvar for skadeforvoldelse
Dersom noen som
utfører oppdrag for en rettighetshaver blir erstatningsansvarlig
overfor en tredjemann, hefter rettighetshaveren for erstatningskravet
i samme omfang som og solidarisk med skadevolderen og eventuelt
dennes arbeidsgiver.
Rettighetshaveren
er erstatningsansvarlig for forurensningsskade uten hensyn til skyld.
For øvrig gjelder reglene i forurensningsloven kapittel 8 så langt
de passer.
§ 9-6 Tvangsmulkt
For å sikre at
bestemmelsene i loven eller enkeltvedtak truffet i medhold av loven
blir gjennomført, kan departementet treffe vedtak om tvangsmulkt.
Tvangsmulkten kan
fastsettes når en overtredelse av loven eller et vedtak er oppdaget
og begynner å løpe, dersom den ansvarlige oversitter fristen for
retting av forholdet. Dersom særlige grunner tilsier det, kan en tvangsmulkt
fastsettes på forhånd, og den løper da fra en eventuell overtredelse
tar til.
Departementet kan
gi forskrift om tvangsmulkt, blant annet om tvangsmulktens størrelse
og varighet, fastsettelse av tvangsmulkt og frafall av en påløpt tvangsmulkt.
§ 9-7 Overtredelsesgebyr
Departementet kan
pålegge den som har overtrådt bestemmelser gitt i denne loven, å
betale et overtredelsesgebyr til statskassen. Fysiske personer kan
bare ilegges overtredelsesgebyr for forsettlige eller uaktsomme overtredelser.
Et foretak kan ikke ilegges overtredelsesgebyr dersom overtredelsen
skyldes forhold utenfor foretakets kontroll.
Departementet kan
gi forskrift om overtredelsesgebyr, blant annet om vilkår for å
ilegge overtredelsesgebyr, størrelsen på gebyret, renter og tilleggsgebyr
dersom overtredelsesgebyret ikke blir betalt ved forfall, og frafall
av et ilagt overtredelsesgebyr.
§ 9-8 Midlertidig stans av virksomhet
Hvis en rettighetshaver
ikke etterkommer et pålegg om tiltak gitt i eller i medhold av loven,
kan departementet kreve midlertidig stans av virksomheten.
Departementet kan
iverksette midlertidig stans av virksomheten dersom dette er nødvendig
for å avverge en overhengende fare.
Utgiftene til å
stanse virksomheten kan kreves dekket av rettighetshaveren. Et krav
om utgiftsdekning er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 9-9 Endring og tilbakekall av tillatelse
mv.
Departementet kan
oppheve, trekke tilbake, endre vilkårene i eller sette nye vilkår
for en tillatelse etter denne loven eller en forskrift gitt i medhold
av loven dersom
-
a) det foreligger
en grov eller gjentatt overtredelse av bestemmelser gitt i eller
i medhold av denne loven
-
b) rettighetshaveren
ikke etterkommer et pålegg om å rette eller stanse forhold som er
i strid med bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven eller vedtak
truffet etter denne loven
-
c) tillatelsen
er gitt på grunnlag av uriktige eller ufullstendige opplysninger
om forhold av vesentlig betydning
-
d) vesentlige forutsetninger
som lå til grunn for å gi tillatelsen er bortfalt
-
e) den sikkerheten
som rettighetshaveren plikter å stille etter § 9-2 er vesentlig
svekket, eller selskapet eller sammenslutningen som innehar tillatelsen, oppløses
eller tas under akkord- eller konkursbehandling.
En endring eller
et tilbakekall av en tillatelse etter første ledd kan gjøres tidsbegrenset.
Tidsbegrensede endringer eller tilbakekall kan gjøres betinget av
at bestemte forhold utbedres eller endres.
Ved avgjørelser
etter paragrafen her skal det tas hensyn til det økonomiske tapet
og de ulempene som det må påregnes at en endring eller et tilbakekall
vil påføre innehaveren av tillatelsen, og de fordelene og ulempene som
endringen eller tilbakekallet for øvrig vil medføre.
Departementet kan
gi forskrift om endringer og tilbakekall av tillatelser.
§ 9-10 Følgene av tilbakekall, oppgivelse
av rettigheter eller bortfall av andre grunner
Et tilbakekall
av en tillatelse, oppgivelse av rettigheter eller bortfall av rettigheter
av andre grunner fritar ikke for de økonomiske forpliktelsene som
følger av denne loven, forskrifter gitt i medhold av loven eller
enkeltvedtak med særskilte vilkår fastsatt i medhold av loven. Hvis
en arbeidsforpliktelse eller en annen forpliktelse ikke er oppfylt,
kan departementet kreve innbetalt helt eller delvis det beløpet
som oppfyllelse av forpliktelsen ville ha kostet. Beløpet fastsettes
med bindende virkning av departementet.
Blir en tillatelse
som er knyttet til en etablert innretning trukket tilbake, skal
det fastsettes en frist for å sørge for at innretningen blir overtatt
av noen som lovlig kan drive virksomheten.
Blir en utvinningstillatelse
trukket tilbake, kan departementet lyse ut utvinningstillatelsen
for innhenting av søknad fra andre interesserte, eller pålegge en frist
for overdragelse. Ved utlysningen gjelder reglene i kapittel 4 for
behandling av søknader så langt de passer.
§ 9-11 Rapporteringskrav og datainnsamling
mv.
Departementet kan
kreve at materiale og opplysninger som en rettighetshaver, operatør,
entreprenør eller underentreprenør har eller utarbeider vedrørende planlegging
og gjennomføring av mineralvirksomhet etter denne loven, skal være
tilgjengelige i Norge. Departementet kan også kreve at dette overleveres vederlagsfritt
til departementet eller den departementet utpeker. Overleveringen
skal skje på det formatet departementet bestemmer, i den utstrekning
dette finnes rimelig.
Rettighetshaveren
skal vederlagsfritt sende prøver av de mineralene som tas opp fra
havbunnen, til departementet eller den departementet utpeker. Departementet
kan gi forskrift eller treffe enkeltvedtak om at tilsvarende skal
gjelde for biologisk materiale. Staten overtar eiendomsretten til
det innsendte materialet.
Rettighetshaveren
skal vederlagsfritt sende følgende materiale til departementet,
eller den departementet utpeker
-
a) rapporter fra
undersøkelser så snart de foreligger, og senest tre måneder etter
at undersøkelsene er avsluttet
-
b) kopier av data,
prøver og resultater og tolkningen av dem
-
c) opplysninger
om uttak av mineraler, og mengden som er tatt ut, og en beskrivelse
av mineralgehalten
-
d) opplysninger
om videresalg av mineraler og salgsverdien.
Departementet kan
gi forskrift om hvilket materiale som skal være tilgjengelig for
myndighetene, hva som kan kreves overlevert, når materialet senest
skal være tilgjengelig eller overlevert, og om hvilke opplysninger som
skal gis til offentlige myndigheter før mineralvirksomheten begynner,
og etter at den er kommet i gang.
§ 9-12 Taushetsplikt
Departementet kan
gi forskrift eller treffe enkeltvedtak om at enhver som utfører
tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre
at andre får adgang til eller kjennskap til det han i forbindelse
med tjenesten eller arbeidet får vite om geologiske forhold i materiale
eller i opplysninger som nevnt i § 9-11 andre og tredje ledd, og
fastsette varigheten av en slik taushetsplikt.
Departementet kan
gi forskrift eller treffe enkeltvedtak om at opplysninger av enhver
art som meddeles myndighetene i forbindelse med en søknad om utvinningstillatelse
skal være underlagt taushetsplikt og varigheten av slik taushetsplikt.
Forskrifter eller
enkeltvedtak som blir gitt i medhold av denne paragrafen, skal ikke
være til hinder for at departementet gir generelle uttalelser om
virksomheten og mulighetene for å finne mineralforekomster, eller
til bruk for utarbeidelse av oversiktskart eller for statistiske
formål. Slike forskrifter eller enkeltvedtak skal heller ikke hindre
utveksling av informasjon som forutsatt i lov 3. juni 1994 nr. 15
om Enhetsregisteret og lov 6. juni 1997 nr. 35 om Oppgaveregisteret
eller en annen lovpålagt utveksling av informasjon med offentlige
organer.
§ 9-13 Partsinnsyn mv.
Reglene i forvaltningsloven
§ 18 første ledd om en parts rett til å gjøre seg kjent med sakens
dokumenter gjelder ikke i saker som gjelder søknader om utvinningstillatelse
etter denne loven.
§ 9-14 Straffebestemmelser
Forsettlig eller
uaktsom overtredelse av bestemmelser, påbud, forbud, eller vilkår
gitt i eller i medhold av §§ 1-6, 4-16, 5-1, 5-3, 6-1, 6-2, 6-3
eller 6-4 straffes med bøter eller fengsel inntil to år, hvis ikke
overtredelsen rammes av et strengere straffebud.
§ 9-15 Opplysninger om betalinger
Departementet kan
gi forskrift om at rettighetshavere og forvaltningsorganer skal
gi opplysninger om betalinger til eller fra staten i tilknytning
til mineralvirksomheten. Forvaltningsorganer kan pålegges å gi slike opplysninger
uten hinder av taushetsplikt. Opplysningene kan offentliggjøres
både av avgiveren og mottakeren av opplysningene.
Kapittel 11. Ikrafttredelse
og endring av andre lover
§ 11-1 Ikrafttredelse mv.
Loven trer i kraft
fra den tiden Kongen bestemmer.
For tillatelser
gitt før lovens ikrafttredelse gjelder loven i den utstrekning bestemmelsene
ikke er i strid med tillatelsen som er gitt.
§ 11-2 Endringer i andre lover
Fra den tid loven
trer i kraft, gjøres følgende endringer i andre lover:
I
I lov 21. juni
1963 nr. 12 om utforskning og utnyttelse av undersjøiske naturforekomster
gjøres følgende endringer:
Lovens tittel
skal lyde:
Lov om vitenskapelig
utforskning og undersøkelse etter og utnyttelse av andre undersjøiske
naturforekomster enn petroleumsforekomster og mineralforekomster.
§ 1 første og andre ledd skal
lyde:
Denne lov gjelder
vitenskapelig utforskning av havbunnen og grunnen under denne og
undersøkelse etter og utnyttelse av andre undersjøiske naturforekomster enn
petroleumsforekomster og mineralforekomster i
indre norsk farvann, på norsk sjøterritorium og på kontinentalsokkelen.
Med kontinentalsokkelen menes havbunnen og undergrunnen i de undersjøiske
områder som strekker seg ut over norsk sjøterritorium gjennom hele
den naturlige forlengelse av landterritoriet til ytterkanten av
kontinentalmarginen, men ikke kortere enn 200 nautiske mil fra grunnlinjene
som sjøterritoriets bredde er målt fra, likevel ikke utover midtlinjen
i forhold til annen stat med mindre annet følger av folkerettens
regler for kontinentalsokkel utenfor 200 nautiske mil fra grunnlinjene
eller overenskomst med vedkommende stat.
Kongen kan gi forskrift om virksomhet
som er omfattet av denne loven.
Nåværende § 1 andre og tredje
ledd blir tredje og nytt fjerde ledd.
§ 2 tredje ledd oppheves.
§ 3 skal lyde:
§ 3. All vitenskapelig utforskning
av havbunnen og grunnen under denne krever tillatelse fra departementet eller
den det bemyndiger. Det kan settes bestemte vilkår for slike tillatelser.
II
I lov 21. juni
1985 nr. 83 om ansvarlige selskaper og kommandittselskaper skal
§ 1-1 fjerde ledd lyde:
Loven gjelder ikke for
partrederier etter sjøloven kapittel 5. Den gjelder heller ikke
for samarbeidsavtaler knyttet til tillatelse gitt i medhold av lov
29. november 1996 nr. 72 om petroleumsvirksomhet § 4-3 og samarbeidsavtaler
med hjemmel i lovens § 3-3 fjerde ledd og § 4-7, jf. § 4-3, og tilsvarende
avtaler inngått før petroleumslovens ikrafttredelse eller samarbeidsavtaler knyttet til
tillatelse gitt i medhold av havbunnsmineralloven §§ 3-1 og 4-1,
jf. § 4- 7.
III
I lov 19. juni
2009 nr. 101 om erverv og utvinning av mineralressurser skal § 4
lyde:
§ 4. Stedlig virkeområde
Loven gjelder på
norsk territorium med unntak av Svalbard.
Loven gjelder ikke
utenfor den private eiendomsrettens grenser i sjø. Loven gjelder likevel for aktiviteter som
har til formål å utvinne mineralske forekomster fra innslagspunkt
på land, men hvor den mineralske forekomsten strekker seg ut under
havbunnen.