Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1. Virkeområde
Loven gjelder for
pakkereiser som næringsdrivende tilbyr for salg eller selger til
reisende, og for sammensatte reisearrangementer som næringsdrivende
formidler til reisende. Loven gjelder også for næringsdrivende som
ikke er etablert i riket, men som retter sin virksomhet etter første
punktum mot reisende i riket.
Kongen kan i forskrift
bestemme i hvilken grad loven skal gjelde for Svalbard og Jan Mayen
og kan gi særlige regler av hensyn til de stedlige forholdene.
§ 2. Unntak fra lovens virkeområde
Loven gjelder ikke
pakkereiser og sammensatte reisearrangementer som
-
a) varer kortere
enn 24 timer og ikke omfatter innkvartering over natten
-
b) tilbys eller
formidles leilighetsvis på et ideelt grunnlag og kun til en begrenset
gruppe reisende, eller
-
c) kjøpes på grunnlag
av en generell avtale mellom næringsdrivende om kjøp av forretningsreiser.
§ 3. Ufravikelighet
Loven kan ikke fravikes
ved avtale til ulempe for den reisende.
§ 4. Forholdet til annet regelverk
Loven begrenser
ikke opplysningsplikten eller krav til avtalen som følger av andre
regler.
§ 5. Reisetjeneste
Med reisetjeneste
forstås i denne loven:
-
a) persontransport
-
b) innkvartering
som ikke er en integrert del av persontransport, og som ikke skjer
med tanke på bosetting
-
c) utleie av biler,
andre motorvogner som definert i artikkel 3 nr. 11 i europaparlaments-
og rådsdirektiv 2007/46/EF, eller motorsykler som krever førerkort
etter artikkel 4 nr. 3 bokstav c i europaparlaments- og rådsdirektiv
2006/126/EF
-
d) enhver annen
turisttjeneste som ikke er en integrert del av en reisetjeneste
som definert i bokstav a, b eller c.
§ 6. Pakkereise
Med pakkereise forstås
i denne loven en kombinasjon av minst to forskjellige typer reisetjenester
som gjelder samme reise eller ferie dersom
-
a) reisetjenestene
settes sammen av én næringsdrivende, herunder på anmodning fra den
reisende eller etter den reisendes valg, før det inngås én avtale
om alle reisetjenestene, eller
-
b) reisetjenestene,
uavhengig av om det inngås separate avtaler med flere ytere av reisetjenester
-
1. kjøpes fra ett
utsalgssted og alle reisetjenestene velges før den reisende samtykker
i å betale
-
2. tilbys, selges
eller faktureres til en inklusiv- eller totalpris
-
3. annonseres eller
selges under betegnelsen «pakkereise» eller lignende betegnelse
-
4. kombineres etter
inngåelse av en avtale, der en næringsdrivende gir den reisende
rett til å velge blant et utvalg av forskjellige typer reisetjenester,
eller
-
5. kjøpes fra flere
næringsdrivende gjennom lenkede bestillingsprosesser på internett,
der den reisendes navn, betalingsopplysninger og e-postadresse overføres
fra den næringsdrivende som den første avtalen inngås med, til en
eller flere andre næringsdrivende, og en avtale med en av de sistnevnte
næringsdrivende inngås senest 24 timer etter at bestillingen av
den første reisetjenesten er bekreftet.
En kombinasjon av
reisetjenester der én type reisetjeneste som definert i § 5 bokstav
a, b eller c, kombineres med en eller flere turisttjenester som
definert i § 5 bokstav d, er bare en pakkereise dersom turisttjenestene
-
a) utgjør en vesentlig
andel av kombinasjonens verdi eller annonseres som, eller på annen
måte utgjør et vesentlig element i kombinasjonen, eller
-
b) velges eller
kjøpes før leveringen av en reisetjeneste som definert i § 5 bokstav
a, b eller c, har begynt.
§ 7. Sammensatt reisearrangement
Med sammensatt reisearrangement
forstås i denne loven minst to forskjellige typer reisetjenester
som kjøpes for samme reise eller ferie, som ikke utgjør en pakkereise,
og som fører til at det inngås separate avtaler med hver enkelt
yter av reisetjenester, dersom den næringsdrivende
-
a) formidler den
reisendes separate valg og separate betaling for hver reisetjeneste
i løpet av ett besøk hos eller én henvendelse til den næringsdrivendes utsalgssted,
eller
-
b) på en målrettet
måte formidler kjøp av minst én ytterligere reisetjeneste fra en
annen næringsdrivende, når en avtale med den andre næringsdrivende
inngås senest 24 timer etter at bestillingen av den første reisetjenesten
er bekreftet.
En kombinasjon av
reisetjenester der høyst én type reisetjeneste som definert i § 5
bokstav a, b eller c, kombineres med en eller flere turisttjenester
som definert i § 5 bokstav d, er bare et sammensatt reisearrangement dersom
turisttjenestene utgjør en vesentlig andel av kombinasjonens verdi,
eller annonseres som, eller på annen måte utgjør et vesentlig element
i kombinasjonen.
§ 8. Øvrige definisjoner
Følgende begreper
forstås i denne loven slik:
-
a) arrangør: en
næringsdrivende som kombinerer og tilbyr for salg eller selger pakkereiser,
enten direkte eller gjennom eller sammen med en annen næringsdrivende,
eller en næringsdrivende som overfører den reisendes opplysninger
til en annen næringsdrivende etter § 6 første ledd bokstav b nr.
5
-
b) formidler: en
annen næringsdrivende enn arrangøren som tilbyr for salg eller selger
pakkereiser, som er kombinert av en arrangør
-
c) hjemtransport:
den reisendes retur til avgangsstedet eller til et annet sted som
partene er enige om
-
d) mangel: manglende
eller mangelfull levering av reisetjenestene som inngår i en pakkereise
-
e) næringsdrivende:
en fysisk eller juridisk person som i forbindelse med avtaler som
omfattes av denne loven, handler for formål som faller innenfor
vedkommendes nærings- eller yrkesvirksomhet, og enhver som handler
i vedkommendes navn eller på vedkommendes vegne
-
f) pakkereiseavtale:
en avtale om en pakkereise som helhet eller, dersom pakkereisen
består av separate avtaler, alle avtalene om reisetjenestene som
inngår i pakkereisen
-
g) reisende: en
person som har til hensikt å inngå en pakkereiseavtale, eller som
har rett til å reise på grunnlag av en avtale som omfattes av denne
loven
-
h) utsalgssted:
et forretningslokale for detaljhandel, mobilt eller fast, eller
et detaljhandelsnettsted eller lignende nettstrukturer, herunder
nettsteder for detaljhandel eller nettsalgssteder som presenteres for
reisende som ett salgssted, herunder en telefontjeneste
-
i) uunngåelige
og ekstraordinære omstendigheter: en situasjon som den part som
påberoper seg en slik situasjon ikke har kontroll over, og der konsekvensene
ikke hadde kunnet avverges, selv om alle rimelige tiltak var blitt
truffet
-
j) varig medium:
en innretning som gjør den reisende eller den næringsdrivende i
stand til å lagre opplysninger på en slik måte at opplysningene
i fremtiden er tilgjengelige i uendret form.
Kapittel 2. Opplysningsplikt
og innhold i pakkereiseavtalen
§ 9. Opplysninger som skal gis før det
inngås avtale om pakkereise
Før det inngås
en avtale om en pakkereise skal arrangøren eller formidleren gi
den reisende følgende opplysninger, dersom det er relevant for pakkereisen:
-
a) reisetjenestenes
vesentligste kjennetegn. Dette omfatter:
-
1. reisemål, reiserute
og oppholdets varighet, med angivelse av datoer og antall netter
som inngår ved innkvartering
-
2. transportmidler,
type transport og transportkategorier, steder, datoer og tidspunkter
for avreise og retur, steder hvor det gjøres opphold underveis og
varigheten av disse oppholdene, samt transportforbindelser. Hvis
det nøyaktige tidspunktet ennå ikke er fastsatt, skal den næringsdrivende
opplyse den reisende om det omtrentlige tidspunktet for avreise
og retur
-
3. innkvarteringsstedets
beliggenhet, hovedkjennetegn og, dersom det er relevant, kategori etter
bestemmelseslandets regler
-
4. måltider som
inngår
-
5. besøk, utflukter
eller andre ytelser som inngår i den samlede prisen som er avtalt
for pakkereisen
-
6. dersom det ikke
fremgår av sammenhengen, hvorvidt noen av reisetjenestene ytes den
reisende som del av en gruppe, og i så fall den omtrentlige størrelsen
på gruppen, hvis det kan angis
-
7. dersom den reisendes
utbytte av andre turisttjenester avhenger av en effektiv muntlig
kommunikasjon, språket som disse tjenestene vil foregå på, og
-
8. hvorvidt reisen
eller ferien generelt er egnet for personer med funksjonsnedsettelser
og, på anmodning fra den reisende, nøyaktige opplysninger om hvorvidt
reisen eller ferien er egnet for den reisende
-
b) arrangørens,
eventuelt formidlerens, foretaksnavn, fysiske adresse, telefonnummer
og e-postadresse
-
c) pakkereisens
samlede pris, inkludert skatter og eventuelle tilleggsavgifter,
gebyrer og andre kostnader. Dersom kostnadene ikke med rimelighet
kan beregnes før avtalen inngås, skal det angis hvilke typer tilleggskostnader
den reisende eventuelt må betale
-
d) betalingsvilkår,
blant annet beløp eller prosentandel av prisen som skal betales
på forskudd, og tidsplanen for betaling av restbeløpet, eller økonomiske
garantier som skal betales eller stilles av den reisende
-
e) det minste antallet
personer som kreves for at pakkereisen skal gjennomføres, og fristen
for å avlyse reisen dersom dette antallet ikke nås
-
f) generelle opplysninger
om pass- og visumkrav, herunder omtrent hvor lang tid det tar å
få visum. Det skal også gis opplysninger om helsekrav i bestemmelseslandet
-
g) at den reisende
til enhver tid før pakkereisen begynner kan avbestille reisen mot
betaling av et rimelig gebyr eller, dersom det er relevant, arrangørens standardiserte
gebyrer
-
h) om valgfri eller
obligatorisk forsikring.
Arrangøren eller
formidleren skal også gi standardopplysninger. Disse skal gis ved
bruk av relevant standardisert skjema.
§ 10. Nærmere om opplysningsplikten etter
§ 9
Opplysningene i
§ 9 første ledd skal gis på en tydelig og forståelig måte og i fremhevet
form. Dersom opplysningene gis skriftlig, skal de være lett leselige.
Dersom pakkereiseavtalen inngås per telefon, skal opplysningene
gis i telefonsamtalen.
Når næringsdrivende
retter sin markedsføring ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler,
jf. angrerettloven § 5 bokstav b og d, mot reisende i riket, skal opplysningene
i § 9 første ledd gis på norsk.
Dersom opplysningene
endres, skal endringene formidles på en tydelig og forståelig måte
og i fremhevet form til den reisende før avtalen inngås. Opplysningene i
§ 9 første ledd bokstav a, c, d, e og g skal utgjøre en integrert
del av pakkereiseavtalen og kan ikke endres, med mindre partene
uttrykkelig avtaler endringer.
Der den reisendes
navn, betalingsopplysninger og e-postadresser er videresendt fra
arrangøren til en eller flere andre næringsdrivende etter § 6 første
ledd bokstav b nr. 5, skal alle de næringsdrivende gi opplysningene
i § 9 første ledd for sin reisetjeneste.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvordan opplysningsplikten
skal oppfylles, herunder om standardiserte opplysningsskjemaer.
§ 11. Opplysninger som skal gis i pakkereiseavtalen
eller i bekreftelsen
Pakkereiseavtalen
eller bekreftelsen på avtalen skal inneholde opplysningene i § 9.
I tillegg skal avtalen eller bekreftelsen inneholde følgende:
-
a) en angivelse
av den reisendes særlige krav som arrangøren har godtatt
-
b) opplysninger
om at arrangøren er ansvarlig for at alle reisetjenestene som inngår
i avtalen leveres på en tilfredsstillende måte etter bestemmelsene
i kapittel 5, og at arrangøren er forpliktet til å yte bistand til
reisende i vanskeligheter etter § 36
-
c) Reisegarantifondets
kontaktopplysninger
-
d) navnet, adressen,
telefonnummeret, e-postadressen og, dersom det er relevant, faksnummeret
til arrangørens lokale representant, til et kontaktpunkt eller til
en annen tjeneste som gjør det mulig for den reisende å kontakte
arrangøren raskt og kommunisere effektivt med vedkommende, anmode
om bistand dersom den reisende er i vanskeligheter, eller
klage over en mangel som konstateres under gjennomføringen av pakkereisen
-
e) opplysning om
at den reisende har plikt til, uten ugrunnet opphold, å informere
om enhver mangel som konstateres under gjennomføringen av pakkereisen
-
f) opplysninger
som muliggjør direkte kontakt med en mindreårig eller med en person
som er ansvarlig for denne, når den mindreårige reiser uten foreldre eller
en annen godkjent person, og pakkereiseavtalen omfatter innkvartering
-
g) opplysninger
om intern klagebehandling, om prosedyrer for utenrettslig klagebehandling,
om klageorganet som den næringsdrivende omfattes av og om den nettbaserte
klageportalen for klagebehandling over landegrenser, jf. lov om
godkjenning av klageorganer for forbrukersaker § 12 annet ledd
-
h) opplysninger
om den reisendes rett til å overdra avtalen til en annen reisende
etter § 18.
Opplysninger som
er gitt i informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller
viser til, regnes som del av avtalen. Dette gjelder ikke dersom
opplysningene må antas å ha vært uten betydning for den reisendes
beslutning om å inngå avtale om pakkereise.
§ 12. Øvrige krav til pakkereiseavtalen
Språket i pakkereiseavtalen
skal være klart og forståelig. Er opplysningene i § 9 gitt på norsk,
skal avtalen være på norsk. Dersom avtalen inngås skriftlig, skal
den være lett leselig. Opplysningene etter § 11 skal gis på en tydelig
og forståelig måte og i fremhevet form.
Før det inngås
en avtale som følge av at den næringsdrivende uanmodet har fremsatt
et tilbud på telefon, skal den næringsdrivende bekrefte tilbudet
skriftlig på et varig medium etter at telefonsamtalen er avsluttet. Den
reisende blir ikke bundet før tilbudet er akseptert skriftlig, noe
den næringsdrivende skal opplyse om i bekreftelsen. Den næringsdrivende
skal kunne dokumentere den reisendes aksept.
Arrangøren eller
formidleren skal gi den reisende en kopi av eller en bekreftelse
på pakkereiseavtalen på et varig medium, ved eller uten ugrunnet
opphold etter inngåelsen av avtalen. Dersom pakkereiseavtalen inngås
med partene fysisk til stede samtidig, har den reisende rett til
å få en kopi av avtalen på papir. Dersom avtalen inngås utenom faste
forretningslokaler, jf. angrerettloven § 5 bokstav d, skal en kopi
av eller en bekreftelse på pakkereiseavtalen gis til den reisende
på papir eller, dersom den reisende samtykker, på et annet varig
medium.
§ 13. Bruk av elektronisk kommunikasjon
Når en avtale som
skal inngås elektronisk, forplikter den reisende til å betale, skal
den næringsdrivende tydelig og i fremhevet form gjøre den reisende
oppmerksom på opplysningene i § 9 første ledd bokstav a og c umiddelbart
før den reisende foretar bestillingen.
Den næringsdrivende
skal påse at den reisende uttrykkelig erkjenner at bestillingen
medfører en forpliktelse til å betale. Utføres bestillingen ved
å aktivere en knapp eller annen funksjon, skal knappen eller funksjonen
være merket på en lett leselig måte med «bestilling med forpliktelse
til å betale» eller tilsvarende.
Overholdes ikke
bestemmelsen i annet ledd, blir den reisende ikke bundet av avtalen
eller bestillingen.
§ 14. Informasjon til arrangøren mv.
Ved pakkereiser
som definert i § 6 første ledd bokstav b nr. 5, skal den næringsdrivende
som opplysningene overføres til, informere arrangøren om inngåelsen
av avtalen som fører til at det opprettes en pakkereise. Den næringsdrivende
skal gi arrangøren de opplysningene som er nødvendige for at vedkommende
kan oppfylle sine plikter.
Så snart arrangøren
er informert om avtalen, skal vedkommende gi den reisende opplysningene
i § 11 første ledd bokstav a til h på et varig medium.
§ 15. Dokumenter og opplysninger før
pakkereisen begynner
Arrangøren skal
gi den reisende nødvendige kvitteringer, reisekuponger og billetter,
samt opplysninger om planlagte avreisetidspunkter. Dersom det er
relevant, skal arrangøren også opplyse om fristen for innsjekking,
samt planlagte tidspunkter for stopp underveis, transportforbindelser
og ankomst. Opplysningene og dokumentene skal gis i god tid før
pakkereisen begynner.
§ 16. Virkningen av brudd på visse opplysningsplikter
Har den næringsdrivende
ikke opplyst om tilleggs-kostnader eller andre kostnader som nevnt
i § 9 første ledd bokstav c, skal den reisende ikke bære disse kostnadene.
§ 17. Bevisbyrde
Den næringsdrivende
har bevisbyrden for at opplysningsplikten i dette kapittelet er
oppfylt.
Kapittel 3. Endring av pakkereiseavtalen
før pakkereisen begynner
§ 18. Overdragelse av pakkereiseavtalen
En reisende kan
overdra pakkereiseavtalen til en person som oppfyller alle vilkårene
i avtalen, etter å ha gitt arrangøren et rimelig varsel på et varig
medium. Et varsel gitt senest syv dager før pakkereisen begynner, skal
alltid anses som rimelig.
Den som overdrar
pakkereiseavtalen, og den som får avtalen overdratt til seg, er
begge ansvarlige for eventuelt restbeløp og for tilleggsavgifter,
gebyrer og andre kostnader som overdragelsen medfører.
Arrangøren skal
opplyse overdrageren om kostnadene forbundet med overdragelsen.
Disse kostnadene skal ikke være urimelige, og skal ikke overstige
arrangørens faktiske kostnader ved overdragelsen. Arrangøren skal
gi overdrageren dokumentasjon på kostnadene som overdragelsen medfører.
§ 19. Prisendringer
Etter at pakkereiseavtalen
er inngått kan prisen på pakkereisen bare økes hvis følgende er
inntatt i avtalen:
-
a) et uttrykkelig
forbehold om at prisen kan økes
-
b) en angivelse
av hvordan prisøkningen skal beregnes
-
c) en rett for
den reisende til tilsvarende prisreduksjon dersom kostnader som
nevnt i annet ledd endres etter avtaleinngåelsen, men før reisen
begynner.
Prisen på pakkereisen
kan bare økes som en direkte følge av endringer i
-
a) prisen på persontransport
som følge av prisen på drivstoff eller andre energikilder
-
b) skatte- eller
avgiftsnivået for reisetjenestene som inngår i avtalen, eller
-
c) valutakurser
av betydning for pakkereisen.
Dersom prisen skal
økes, må arrangøren underrette den reisende om dette på et varig
medium senest 20 dager før pakkereisen begynner. Den reisende skal
underrettes på en tydelig og forståelig måte, og det skal gis en
begrunnelse for og en beregning av prisøkningen.
Ved prisreduksjon
kan arrangørens faktiske administrasjonskostnader trekkes fra beløpet
som skal tilbakebetales. Arrangøren skal dokumentere administrasjonskostnadene
hvis den reisende ber om det.
§ 20. Øvrige endringer i avtalevilkår
Arrangøren kan
ikke ensidig endre vilkårene i pakkereiseavtalen, med unntak av
prisen etter § 19. Det kan likevel gjøres uvesentlige endringer
i vilkårene hvis pakkereiseavtalen uttrykkelig tar forbehold om
dette, og arrangøren underretter den reisende om endringene.
Dersom arrangøren
før pakkereisen begynner må foreta vesentlige endringer i noen av
de vesentligste kjennetegnene ved reisetjenestene som nevnt i § 9
første ledd bokstav a, ikke kan oppfylle særlige krav som nevnt
i § 11 første ledd bokstav a, eller foreslår å øke prisen på pakkereisen
med mer enn åtte prosent etter § 19, kan den reisende, innen en
frist fastsatt av arrangøren, godta endringene eller avbestille
pakkereisen uten å betale gebyr.
Arrangøren skal
uten ugrunnet opphold underrette den reisende om endringene etter
annet ledd og, dersom det er relevant, hvilken betydning disse endringene har
for prisen på pakkereisen. Den reisende skal også underrettes om
eventuell alternativ pakkereise som tilbys, og om pris på denne
reisen.
I underretningen
etter tredje ledd skal det settes en rimelig frist for når den reisende
må melde fra til arrangøren om de foreslåtte endringene godtas eller
om pakkereisen avbestilles. Det skal fremgå at dersom den reisende
ikke svarer innen fristen, anses de foreslåtte endringene som godtatt.
Underretninger
etter denne paragrafen skal gis på en tydelig og forståelig måte
og i fremhevet form på et varig medium.
Dersom endringene
i avtalen etter annet ledd eller den alternative pakkereisen fører
til en pakkereise med lavere kvalitet eller pris, skal den reisende
ha rett til et passende prisavslag.
Kapittel 4. Opphør av avtalen
før pakkereisen begynner
§ 21. Avbestilling av pakkereisen mot
gebyr
Den reisende har
rett til å avbestille pakkereisen før den begynner mot å betale
et avbestillingsgebyr.
Det kan fastsettes
rimelige standardiserte avbestillingsgebyrer i pakkereiseavtalen.
Ved fastsettelse av slike gebyrer skal det tas hensyn til tidsrommet
mellom avbestillingen og pakkereisens begynnelse, arrangørens forventede
kostnadsbesparelser og inntekter fra alternativ bruk av reisetjenestene.
Dersom det ikke
er fastsatt standardiserte avbestillingsgebyrer i pakkereiseavtalen,
skal gebyrets størrelse tilsvare prisen på pakkereisen med fradrag
av arrangørens kostnadsbesparelser og inntekter fra alternativ bruk
av reisetjenestene.
På den reisendes
anmodning skal arrangøren fremlegge en begrunnelse for avbestillingsgebyrets
størrelse.
§ 22. Avbestilling av pakkereisen uten
gebyr
Den reisende har
rett til å avbestille pakkereisen før den begynner, uten å betale
gebyr, dersom det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter
på bestemmelsesstedet eller i umiddelbar nærhet av dette som i vesentlig
grad vil påvirke gjennomføringen av pakkereisen, eller transporten
av personer til bestemmelsesstedet.
§ 23. Avlysning av pakkereisen
Arrangøren kan
avlyse pakkereisen dersom antall personer påmeldt til pakkereisen
er lavere enn minsteantallet angitt i avtalen, og arrangøren underretter
den reisende om avlysningen innen fristen fastsatt i avtalen, men
senest:
-
a) 20 dager før
pakkereisen begynner ved reiser som varer i mer enn 6 dager
-
b) 7 dager før
pakkereisen begynner ved reiser som varer mellom 2 og 6 dager
-
c) 48 timer før
pakkereisen begynner ved reiser som varer i mindre enn 2 dager.
Arrangøren kan
også avlyse pakkereisen dersom pakkereisen ikke kan gjennomføres
på grunn av uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter og den
reisende underrettes om avlysningen uten ugrunnet opphold.
Avlyses pakkereisen
på grunn av forhold som nevnt i første eller annet ledd, har den
reisende ikke rett til erstatning.
§ 24. Oppgjør
Ved avbestilling
av pakkereisen etter § 20 annet ledd, § 21 eller § 22, eller avlysning
etter § 23, skal arrangøren betale tilbake alle beløp som er innbetalt
for reisen. Ved avbestilling etter § 21 kan avbestillingsgebyret trekkes
fra. Tilbakebetalingen skal i alle tilfeller gjøres til den reisende,
uten ugrunnet opphold og senest 14 dager etter at pakkereiseavtalen
opphørte.
Kapittel 5. Gjennomføring av
pakkereisen
§ 25. Arrangørens ansvar
Arrangøren har
ansvaret for at reisetjenestene som inngår i pakkereiseavtalen,
leveres etter avtalen.
Dersom det foreligger
en mangel ved pakkereisen, kan den reisende kreve avhjelp, alternative
reisetjenester, prisavslag og erstatning etter henholdsvis § 27, § 28,
§ 31 og § 32. Den reisende kan også heve avtalen etter § 29 og kreve
nødvendig hjemtransport etter § 30. Arrangøren har dessuten plikt
til å sørge for nødvendig innkvartering etter § 35 og yte den reisende
bistand etter § 36.
Den reisendes rettigheter
etter annet ledd første og annet punktum gjelder ikke dersom arrangøren
dokumenterer at mangelen skyldes den reisende.
§ 26. Den reisendes reklamasjonsplikt
Den reisende skal
uten ugrunnet opphold underrette arrangøren om mangler ved reisetjenester
som inngår i pakkereiseavtalen.
§ 27. Avhjelp
Arrangøren har
rett og plikt til å avhjelpe en mangel, med mindre dette er umulig
eller medfører uforholdsmessige kostnader, idet det tas hensyn til
omfanget av mangelen og verdien av de berørte reisetjenestene. Arrangøren
skal avhjelpe mangelen innen en rimelig frist fastsatt av den reisende.
Den reisende kan
selv avhjelpe mangelen og kreve nødvendige utgifter refundert dersom
det er nødvendig med umiddelbar avhjelp, arrangøren nekter å avhjelpe mangelen,
eller arrangøren ikke avhjelper mangelen innen fristen.
§ 28. Alternative reisetjenester
Dersom en vesentlig
del av reisetjenestene ikke kan leveres etter pakkereiseavtalen,
skal arrangøren uten tilleggskostnader for den reisende tilby alternative
reisetjenester, hvis mulig av tilsvarende eller høyere kvalitet, slik
at pakkereisen kan fortsette. Dette gjelder også der den reisendes
hjemtransport ikke kan gjennomføres som avtalt.
Dersom de foreslåtte
alternative reisetjenestene fører til en pakkereise med lavere kvalitet
enn avtalt, skal den reisende gis et passende prisavslag.
Den reisende kan
bare avvise de foreslåtte alternative reisetjenestene dersom de
ikke er sammenlignbare med det som følger av pakkereiseavtalen,
eller dersom prisavslaget er utilstrekkelig.
§ 29. Heving av pakkereiseavtalen
Dersom en mangel
i vesentlig grad påvirker gjennomføringen av pakkereisen og arrangøren
ikke har avhjulpet mangelen etter § 27 eller tilbudt alternative
tjenester etter § 28 som den reisende har godtatt, kan den reisende
heve pakkereiseavtalen og kreve tilbake verdien av reisetjenestene
som ikke er levert.
§ 30. Hjemtransport
Dersom pakkereisen
omfatter persontransport, og den reisende avviser foreslåtte alternative
reisetjenester etter § 28 tredje ledd eller det ikke er mulig for
arrangøren å tilby alternative reisetjenester etter § 28 første ledd,
skal arrangøren sørge for hjemtransport av den reisende med et likeverdig
transportmiddel, uten ugrunnet opphold og uten ekstra kostnader
for den reisende. Det samme gjelder ved heving av pakkereiseavtalen
etter § 29.
§ 31. Prisavslag
Den reisende har
krav på et passende prisavslag for perioder pakkereisen har mangler.
§ 32. Erstatning
Den reisende har
krav på en passende erstatning for ethvert tap den reisende lider
som følge av mangel ved pakkereisen. Dette gjelder likevel ikke
hvis arrangøren kan dokumentere at mangelen skyldes uunngåelige
og ekstraordinære omstendigheter. Retten til erstatning gjelder
heller ikke dersom mangelen skyldes en tredjeperson som ikke er
knyttet til leveringen av reisetjenestene som inngår i pakkereiseavtalen,
og mangelen ikke kunne forutses eller unngås.
Erstatningen skal
gis uten ugrunnet opphold.
§ 33. Erstatningsbegrensninger
I den grad transportrettslig
lovgivning begrenser omfanget av eller vilkårene for erstatning
fra en transportør, gjelder de samme begrensningene for arrangøren.
Er arrangørens
erstatningsansvar ikke begrenset etter første ledd, kan arrangøren
begrense erstatningen i pakkereiseavtalen, men ikke til mindre enn
tre ganger pakkereisens samlede pris. Erstatningsbegrensningene gjelder
ikke ved personskade eller skade forårsaket forsettlig eller uaktsomt.
§ 34. Forholdet til transportrettslig
lovgivning
Den reisendes rett
til prisavslag etter § 31 og erstatning etter § 32, skal ikke begrense
den reisendes rettigheter etter transportrettslig lovgivning.
Prisavslag og erstatning
som gis etter denne loven, og erstatning og prisavslag etter transportrettslig
lovgivning, skal gå til fradrag i hverandre, slik at den reisende ikke
gis for høy kompensasjon.
§ 35. Nødvendig innkvartering
Dersom uunngåelige
og ekstraordinære omstendigheter gjør det umulig med hjemtransport
etter pakkereiseavtalen, skal arrangøren bære kostnadene for nødvendig
innkvartering av den reisende i en periode på høyst tre netter.
Begrensningen til
tre netter gjelder likevel ikke dersom det i regelverk om passasjerrettigheter
er fastsatt lengre perioder for det relevante transportmiddelet,
og transportøren ikke kan påberope seg de uunngåelige og ekstraordinære
omstendighetene.
Innkvarteringen
skal om mulig være av en likeverdig kategori som reisetjenestene
som inngår i pakkereiseavtalen.
Begrensningen til
tre netter i første ledd gjelder ikke for bevegelseshemmede personer,
personer som ledsager dem, gravide, mindreårige som reiser alene,
og personer med behov for særskilt medisinsk assistanse, dersom
arrangøren er underrettet om deres særlige behov minst 48 timer
før pakkereisen begynner.
§ 36. Bistandsplikt
Arrangøren skal
uten ugrunnet opphold yte passende bistand til reisende i vanskeligheter.
Bistanden skal særlig gå ut på
-
a) å gi passende
opplysninger om helsetjenester, lokale myndigheter og konsulær bistand,
og
-
b) å bistå den
reisende med å opprette fjernkommunikasjon og med å finne alternative
reisetjenester.
Arrangøren kan
kreve et rimelig gebyr for bistanden dersom vanskelighetene er forårsaket
forsettlig eller uaktsomt av den reisende. Gebyret kan ikke være
høyere enn arrangørens faktiske kostnader.
Kapittel 7. Sammensatte reisearrangementer
§ 39. Opplysningskrav
Før det inngås
en avtale som kan føre til at det opprettes et sammensatt reisearrangement,
skal den næringsdrivende som formidler det sammensatte reisearrangementet,
gi den reisende tydelige og forståelige opplysninger i fremhevet
form om
-
a) at den reisende
ikke er beskyttet av de rettighetene som utelukkende gjelder for
pakkereiser
-
b) at hver tjenesteyter
bare er ansvarlig for korrekt levering av egen reisetjeneste
-
c) at den reisende
er omfattet av reisegarantien etter § 42 første ledd annet punktum.
Opplysningene i
første ledd skal gis ved bruk av relevant standardisert opplysningsskjema.
Dersom det ikke finnes et relevant skjema, skal opplysningene gis
på annen måte. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om standardiserte opplysningsskjemaer.
§ 40. Virkningen av brudd på visse plikter
Overholder ikke
den næringsdrivende som formidler det sammensatte reisearrangementet,
opplysningsplikten etter § 39 og kravet om reisegaranti etter § 42 første
ledd annet punktum, gjelder bestemmelsen om overdragelse av pakkereiseavtalen
til en annen reisende i § 18 og bestemmelsene i kapittel 4 og 5
tilsvarende for reisetjenestene som inngår i det sammensatte reisearrangementet.
§ 41. Informasjon til den som formidler
sammensatt reisearrangement
Dersom et sammensatt
reisearrangement er et resultat av at det er inngått en avtale mellom
en reisende og en næringsdrivende som ikke formidler det sammensatte
reisearrangementet, skal sistnevnte informere den næringsdrivende
som formidlet det sammensatte reisearrangementet, om avtaleinngåelsen.
Kapittel 8. Reisegaranti
§ 42. Reisegaranti for pakkereiser og
sammensatte reisearrangementer mv.
Arrangøren skal
stille reisegaranti for pakkereiser. Ved sammensatt reisearrangement
skal den næringsdrivende som formidler reisearrangementet, stille
reisegaranti for de reisetjenestene vedkommende mottar betaling
for. De næringsdrivende skal også betale årsgebyr til Reisegarantifondet.
Med reisegaranti
menes garanti utstedt av bank eller forsikringsselskap i favør av
Reisegarantifondet. Bank eller forsikringsselskap skal forplikte
seg til etter påkrav å utbetale til Reisegarantifondet et beløp
begrenset oppad til garantiens pålydende. Reisegarantifondet kan
godta at det stilles annen betryggende sikkerhet.
Dersom den næringsdrivende
er etablert i en annen stat som er part i EØS-avtalen, likestilles
garanti stilt i denne staten med reisegaranti etter annet ledd.
På forespørsel fra Reisegarantifondet skal det kunne dokumenteres
at det er stilt betryggende garanti.
§ 43. Hva som dekkes av reisegarantien
Reisegarantien
skal sikre tilbakebetaling av alle betalinger for pakkereiser og
for reisetjenester etter § 42 første ledd annet punktum, som ikke
blir levert som følge av insolvens. Dersom pakkereisen eller reisetjenestene
omfatter persontransport, skal reisegarantien også sikre hjemtransport.
Reisegarantien skal videre sikre utgifter til innkvartering og andre
nødvendige utgifter før hjemtransporten.
§ 44. Reisegarantiens størrelse
Reisegarantien
skal være tilstrekkelig til å dekke den næringsdrivendes garantipliktige
omsetning til enhver tid. Ved fastsettelse av reisegarantiens størrelse
skal det tas hensyn til tidsrommet mellom betaling av forskudd og
fullføring av de garantipliktige arrangementene. Det skal også tas
hensyn til hvor raskt den næringsdrivende vanligvis videreformidler
betalingen til tjenesteytere.
§ 45. Fremgangsmåten ved dekning av garantien
Krav om dekning
fra reisegarantien må fremsettes overfor Reisegarantifondet innen
seks måneder etter at pakkereisen skulle ha vært gjennomført. Ved
sammensatt reisearrangement regnes seksmånedersfristen fra tidspunktet
leveringen av reisetjenestene etter § 42 første ledd annet punktum,
skulle ha vært gjennomført. For reisetjenester som ikke er levert,
skal tilbakebetalingen foretas uten ugrunnet opphold på anmodning
fra den reisende.
Ved reiseavbrudd
kan Reisegarantifondet disponere reisegarantien i den utstrekning
det er nødvendig for å ivareta den reisendes interesser, herunder
for å sørge for hjemtransport eller fortsettelse av reisen. Reisegarantifondets
ivaretakelse av den reisendes interesser skal være kostnadsfritt
for den reisende.
§ 46. Reisegarantifondet
Reisegarantifondet
skal administrere ordningen med reisegaranti, føre kontroll med
at næringsdrivende stiller tilstrekkelig garanti, og være nasjonalt
kontaktpunkt.
Reisegarantifondet
kan gi de pålegg som er nødvendige for å sikre at bestemmelsene
om reisegaranti etterleves. Pålegg kan påklages til departementet.
Reisegarantifondet
dekker bare krav overfor næringsdrivende som har stilt den pliktige
garantien.
§ 47. Forskrifter om reisegarantiordningen
Departementet kan
i forskrift gi nærmere bestemmelser om Reisegarantifondets organisasjon
og virksomhet, om reisegarantiens størrelse, adgang til å gjøre unntak
fra garantiplikten, og hvilke beløp garantipliktige skal betale
i årsgebyr.
Departementet kan
i forskrift gi øvrige bestemmelser om utfylling og gjennomføring
av reisegarantiordningen, herunder om krav til stilt garanti som
vilkår for markedsføring av pakkereiser og reisetjenester som kan inngå
i sammensatte reisearrangementer.
I forskrift kan
det også gis bestemmelser om Reisegarantifondets administrative
samarbeid med andre kontaktpunkter.
Kapittel 9. Alminnelige bestemmelser
§ 48. Ansvar for bestillingsfeil
Den næringsdrivende
har ansvaret for alle feil som skyldes tekniske feil som kan tilskrives
vedkommende, i bestillingssystemet. Det samme gjelder feil som gjøres
i løpet av bestillingsprosessen, dersom den næringsdrivende har
samtykket i å sørge for bestilling av en pakkereise eller reisetjenester
som inngår i sammensatte reisearrangementer.
Den næringsdrivende
har ikke ansvaret for bestillingsfeil som skyldes den reisende,
eller som skyldes uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter.
§ 49. Regress
Arrangør som betaler
erstatning, gir prisavslag eller oppfyller andre forpliktelser etter
denne loven, trer inn i den reisendes krav mot den som medvirket
til hendelsen som utløste forpliktelsen. Tilsvarende gjelder for formidler
etter § 37. Regresskravet kan bortfalle eller nedsettes hvis det
skyldes arrangørens eller formidlerens forhold.
Kapittel 10. Tvisteløsning,
håndheving og sanksjoner
§ 50. Godkjenning av nemnd og plikt til
nemnddeltakelse
Dersom det på grunnlag
av avtale mellom reiselivsbransjens organisasjoner og organisasjoner
som organiserer eller representerer reisende, er etablert en nemnd
for behandling av tvister som omfattes av lovens virkeområde, skal
nemnda søke om godkjenning etter lov om godkjenning av klageorganer
for forbrukersaker.
Den som stiller
reisegaranti for pakkereiser skal delta i nemnda og betale gebyr
til nemndas drift. Gebyret kreves inn av Reisegarantifondet. Departementet
fastsetter nærmere bestemmelser om gebyret i forskrift.
I forskrift kan
departementet bestemme om og i hvilken utstrekning partene skal
pålegges å betale for saksbehandlingen i nemnda, samt i hvilken
utstrekning en tapende part kan pålegges å erstatte motpartens sakskostnader.
§ 51. Håndheving
Med unntak av kapittel
8 skal Forbrukertilsynet og Markedsrådet føre kontroll med at bestemmelser
gitt i eller i medhold av denne loven, overholdes. Kontrollen utøves
etter reglene i markedsføringsloven §§ 32 til 42.
§ 52. Overtredelsesgebyr
Ved forsettlig
eller uaktsom overtredelse av §§ 9 til 13, § 14 annet ledd, § 15
eller § 39 som anses som vesentlig eller har skjedd gjentatte ganger,
kan det fastsettes et overtredelsesgebyr som den som vedtaket retter seg
mot, skal betale.
Ved fastsettelse
av gebyrets størrelse skal det legges vekt på overtredelsens grovhet,
omfang og virkninger.
Overtredelsesgebyret
forfaller til betaling fire uker etter at vedtaket er fattet. Endelig
vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag for utlegg.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere bestemmelser om utmåling av overtredelsesgebyr.
§ 53. Straff
Med bøter eller
med fengsel i inntil tre måneder straffes den som forsettlig eller
uaktsomt overtrer bestemmelsene gitt i eller i medhold av kapittel
8.
Kapittel 11. Sluttbestemmelser
§ 54. Ikrafttredelse og overgangsbestemmelser
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Loven gjelder bare for avtaler som inngås
etter lovens ikrafttredelse.
§ 55. Endringer i andre lover
Fra den tid loven
trer i kraft gjøres følgende endringer i andre lover:
-
1. Lov 25. august
1995 nr. 57 om pakkereiser og reisegaranti oppheves.
-
2. I lov 31. mai
1918 nr. 4 om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige
viljeserklæringer skal § 38 b annet ledd nr. 3 lyde:
3. avtaler om pakkereiser,
-
3. I lov 24. juni
1994 nr. 39 om sjøfarten skal § 407 annet ledd lyde:
Første ledd er ikke til hinder
for at passasjeren overdrar sine rettigheter etter reglene i pakkereiseloven.
-
4. I lov 20. juni
2014 nr. 27 om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg
utenom faste forretningslokaler skal § 2 bokstav d lyde:
d) avtaler om pakkereiser, jf.
pakkereiseloven § 6,