vedtak til lov
om statlig tilsyn
med helse- og omsorgstjenesten mv. (helsetilsynsloven) – BERIKTIGET
Lov om statlig tilsyn med helse-
og omsorgstjenesten mv. (helsetilsynsloven)
§ 1. Lovens formål
Lovens formål er
å etablere et statlig tilsyn som bidrar til å styrke sikkerheten
og kvaliteten i helse- og omsorgstjenesten og befolkningens tillit
til helsepersonell og helse- og omsorgstjenesten.
§ 2. Lovens virkeområde
Loven gjelder helse-
og omsorgstjenester som tilbys eller ytes i riket.
Kongen kan gi forskrift
om at loven og forskrifter med hjemmel i loven helt eller delvis
skal gjelde for Svalbard og Jan Mayen og kan fastsette særlige regler
under hensyn til de stedlige forholdene.
Kongen kan gi forskrift
om at loven og forskrifter med hjemmel i loven helt eller delvis
skal gjelde på norske skip i utenriksfart, i norske sivile luftfartøyer
i internasjonal trafikk, på installasjoner og fartøy i arbeid på den
norske kontinentalsokkelen og på norsk redningsansvarsområde.
§ 3. Organisering av tilsynsmyndighetene
Tilsynsmyndighetene
består av Statens helsetilsyn som overordnet organ, og Fylkesmannen
som regionalt organ.
Statens helsetilsyn
ledes av en direktør. Direktøren utnevnes på åremål av Kongen.
Fylkesmannen er
tillagt myndighet til å føre tilsyn med helse- og omsorgstjenesten
og er da direkte underlagt Statens helsetilsyn. I hvert fylke skal
det være en fylkeslege.
Kongen kan bestemme
at en fylkesmann skal ha mer enn ett fylke i sin embetskrets. Statens
helsetilsyn kan gi den enkelte fylkesmann oppgaver som omfatter et
større geografisk område enn eget fylke.
§ 4. Tilsynsmyndighetens oppgaver
Statens helsetilsyn
har det overordnede faglige tilsyn med helse- og omsorgstjenesten
i landet og skal utøve myndighet i samsvar med det som er bestemt
i lover og forskrifter.
Fylkesmannen skal
føre tilsyn med helse- og omsorgstjenesten og med alt helsepersonell
og annet personell i fylket som yter helse- og omsorgstjenester.
Fylkesmannen skal føre tilsyn med om tjenestene er i samsvar med
det som er bestemt i lover og forskrifter. Når det føres tilsyn
med kommunale helse- og omsorgstjenester skal dette gjøres etter
reglene i kommuneloven kapittel 10 A. I tilknytning til tilsynet
skal Fylkesmannen gi råd, veiledning og opplysninger som medvirker til
at befolkningens behov for helse- og omsorgstjenester blir dekket.
Fylkesmannen skal
holde Statens helsetilsyn orientert om forholdene i helse- og omsorgstjenesten
i fylket og om forhold som innvirker på disse. Fylkesmannen skal
informere Statens helsetilsyn om forhold som tilsier administrativ
reaksjon etter helsepersonelloven kapittel 11.
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om tilsynsmyndighetenes
saksbehandling.
§ 5. Plikt til å opprette internkontrollsystem
og tilsyn med at det føres internkontroll
Enhver som yter
helse- og omsorgstjenester, skal etablere et internkontrollsystem
for virksomheten og sørge for at virksomhet og tjenester planlegges,
utføres og vedlikeholdes i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold
av lover og forskrifter.
Fylkesmannen skal
påse at alle som yter helse- og omsorgstjenester, har etablert et
internkontrollsystem i samsvar med kravene i første ledd.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere bestemmelser om internkontroll etter første
ledd.
§ 6. Plikt til å varsle tilsynsmyndigheten
om alvorlige hendelser
En virksomhet som
yter helse- og omsorgstjenester, skal straks varsle Statens helsetilsyn
om dødsfall eller svært alvorlig skade på pasient eller bruker som
følge av tjenesteytelsen eller ved at en pasient eller bruker skader
en annen. Varslingsplikten gjelder dersom utfallet er uventet ut
fra påregnelig risiko.
Når Statens helsetilsyn
mottar varsel etter første ledd, skal tilsynet snarest mulig foreta
stedlig tilsyn dersom dette er nødvendig for at tilsynssaken skal
bli tilstrekkelig opplyst.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere bestemmelser om varsling som nevnt i første
ledd, herunder om innholdet i varslene.
§ 7. Plikt til å gi opplysninger til
tilsynsmyndigheten mv.
Enhver som utfører
tjeneste eller arbeid i helse- og omsorgstjenesten, skal på anmodning
gi tilsynsmyndigheten opplysninger som tilsynsmyndigheten mener
er nødvendige for å kunne utføre sine oppgaver i medhold av lov,
forskrift eller instruks. Dette gjelder også tilgang til helseopplysninger
som behandles elektronisk og hjelpemidler for slik behandling av
helseopplysninger som elektronisk pasientjournal, dokumenter, lyd-
og bildeopptak og lignende. Den som skal gi opplysning etter første
punktum, skal også gi tilsynsmyndigheten adgang til virksomhetens
lokaler og utstyr, og yte bistand for at tilsynsmyndigheten kan
gjennomføre prøver og kontroller på den måten som tilsynsmyndigheten
finner nødvendig.
Den som skal gi
opplysninger etter første ledd, eller som ønsker å gi opplysninger
til tilsynsmyndigheten av eget tiltak, kan gjøre det uten hinder
av taushetsplikt dersom det antas å være nødvendig for å fremme
tilsynsorganets oppgaver etter lov, forskrift eller instruks.
Opplysninger som
er gitt tilsynsmyndigheten i henhold til denne bestemmelsen, kan
uten hinder av taushetsplikten forelegges sakkyndige til uttalelse
eller departementet til orientering.
Dersom anmodning
etter første ledd ikke etterkommes, kan tilsynsmyndigheten gi pålegg
om å gi opplysningene eller om å gi adgang til virksomheten, jf.
forvaltningsloven § 14. Pålegget skal inneholde en frist for oppfyllelse.
§ 8. Pålegg om retting og stenging
Hvis en virksomhet
innen helse- og omsorgstjenesten drives på en måte som kan ha skadelige
følger for pasienter, brukere eller andre eller på annen måte er uforsvarlig,
kan Statens helsetilsyn gi pålegg om å rette forholdene. Pålegget
skal inneholde en frist for oppfyllelse.
Dersom virksomheten
drives uforsvarlig med fare for liv og helse til pasienter eller
brukere, og pålegg om retting ikke etterkommes innen fristen, kan
Statens helsetilsyn gi pålegg om stenging.
§ 9. Tvangsmulkt
I pålegg etter § 7
fjerde ledd og § 8 kan Statens helsetilsyn fastsette en løpende
tvangsmulkt for hver dag, uke eller måned som går etter utløpet
av den frist som er satt for oppfyllelse av pålegget, inntil pålegget
er oppfylt. Tvangsmulkt kan kun gis overfor virksomheter som yter spesialisthelsetjenester,
jf. spesialisthelsetjenesteloven § 1-2.
Tvangsmulkt kan
fastsettes som engangsmulkt. Tvangsmulkt kan fastsettes etter at
fristen for å oppfylle pålegget er utløpt. Tilsynsmyndigheten kan
redusere eller frafalle påløpt tvangsmulkt.
Endelig vedtak om
tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg. Tvangsmulkten tilfaller
statskassen.
§ 10. Administrative reaksjoner overfor
helsepersonell
Statens helsetilsyn
gir administrative reaksjoner etter reglene i helsepersonelloven
kapittel 11.
Statens helsetilsyn
skal føre et nasjonalt register over advarsel og tilbakekall, frivillig
avkall og suspensjon av autorisasjon, lisens, spesialistgodkjenning
og rekvireringsrett og begrensning av autorisasjon etter helsepersonelloven
kapittel 11.
§ 11. Klage
Pålegg gitt av Statens
helsetilsyn etter § 7 fjerde ledd og vedtak etter §§ 8 og 9 kan
påklages til den instansen Kongen bestemmer.
Klagen skal gis
oppsettende virkning, hvis ikke Statens helsetilsyn bestemmer at
vedtaket straks skal iverksettes.
§ 12. Forbud mot bruk av meldinger til
Helsedirektoratet om uønskede hendelser som grunnlag for tilsynssak
mv.
Melding til Helsedirektoratet
etter spesialisthelsetjenesteloven § 3-3 kan ikke brukes som grunnlag
for å innlede sak eller fatte vedtak om administrativ reaksjon etter
§ 10 i loven her.
§ 13. Ikraftsetting mv.
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Fra samme tid oppheves lov 30. mars 1984
nr. 15 om statlig tilsyn med helse- og omsorgstjenesten m.m.
Kongen kan sette
i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.
§ 14. Videreføring av forskrifter
Forskrifter gitt
i medhold av lov 30. mars 1984 nr. 15 om statlig tilsyn med helse-
og omsorgstjenesten m.m. gjelder også etter at loven her har trådt
i kraft.
§ 15.
Endringer i andre lover
Fra den tid loven
trer i kraft gjøres følgende endringer i andre lover:
§ 3-3 a skal lyde:
§ 3-3 a. Varsel til Statens helsetilsyn
om alvorlige hendelser
Virksomheter som
er omfattet av loven her, skal straks varsle Statens helsetilsyn
og Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten
om dødsfall eller svært alvorlig skade på pasient eller bruker som følge
av tjenesteytelsen eller ved at en pasient eller bruker skader en
annen, jf. helsetilsynsloven § 6 og lov 16. juni 2017 nr. 56 om
Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten § 7.
Varslingsplikten gjelder dersom utfallet er uventet ut fra påregnelig risiko.
§ 6-2 skal lyde:
§ 6-2. Opplysningsplikt til Statens helsetilsyn
og Fylkesmannen
Bestemmelsene i
helsetilsynsloven § 7 om plikt til å gi tilsynsmyndigheten opplysninger
og adgang til virksomheten på anmodning, og adgang til å gi tilsynsmyndigheten
opplysninger av eget tiltak uten hinder av taushetsplikt, gjelder
for enhver som utfører tjeneste eller arbeid som angår helsetjenester
som omfattes av denne loven.
§ 7-1 skal lyde:
§ 7-1. Pålegg og tvangsmulkt
Statens helsetilsyn
kan gi pålegg om retting og stenging, og fastsette tvangsmulkt etter
reglene i helsetilsynsloven §§ 8 og 9.
§ 1-7 tredje ledd skal lyde:
Ved saker om tvungen
observasjon, etablering, opprettholdelse eller opphør av tvungent
psykisk helsevern, saker om overføringer, saker som nevnt i §§ 2-1 annet
ledd og 2-2 fjerde ledd
og ved klage til fylkesmannen over vedtak om undersøkelse og behandling
etter § 4-4, har pasienten rett til fri rettshjelp etter lov 13. juni 1980
nr. 35 om fri rettshjelp.
§ 3-2 femte og sjette ledd
skal lyde:
Dersom pasienten
eller brukeren blir påført skade eller alvorlige komplikasjoner,
og utfallet er uventet ut fra påregnelig
risiko, skal pasienten eller brukeren også informeres om hvilke
tiltak helse- og omsorgstjenesten vil iverksette for at lignende
hendelse ikke skal skje igjen.
Dersom skade eller komplikasjon
som nevnt i femte ledd er svært alvorlig, skal pasienten eller brukeren
gis tilbud om møte med helse- og omsorgstjenesten så snart som mulig
etter hendelsen, og senest ti dager etter hendelsen. Slike møter
skal ha til formål å gi pasienten eller brukeren informasjon etter
fjerde og femte ledd og svar på spørsmål knyttet til hendelsen og
den videre oppfølgingen av denne. Ved dødsfall som følge av alvorlig
hendelse, skal nærmeste pårørende tilbys tilsvarende møte.
Nåværende sjette
og syvende ledd blir syvende og nytt åttende ledd.
§ 3-3 tredje ledd skal lyde:
Dersom en pasient
eller bruker dør og utfallet er uventet ut fra påregnelig risiko,
har pasientens eller brukerens nærmeste pårørende rett til informasjon
etter § 3-2 fjerde til og
med sjette ledd, så langt taushetsplikten ikke er til
hinder for dette.
§ 7-6 skal lyde:
§ 7-6. Varsel til Statens helsetilsyn
om alvorlig hendelse
Pasient, bruker
eller nærmeste pårørende kan varsle Statens helsetilsyn om dødsfall
eller svært alvorlig skade på pasient eller bruker som følge av
ytelse av helse- og omsorgstjenester eller ved at en pasient eller
bruker skader en annen. Adgangen til å varsle gjelder dersom utfallet
er uventet ut fra påregnelig risiko.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere bestemmelser om varsling etter første ledd,
herunder om innholdet i varslene.
Nåværende § 7-6 blir ny § 7-7.
§ 30 skal lyde:
§ 30 Opplysningsplikt til Statens helsetilsyn
og Fylkesmannen
Bestemmelsene i helsetilsynsloven
§ 7 om plikt til å gi tilsynsmyndigheten opplysninger og adgang
til virksomheten på anmodning og adgang til å gi tilsynsmyndigheten opplysninger
av eget tiltak uten hinder av taushetsplikt, gjelder for alt helsepersonell
og annet personell som yter helse- og omsorgstjenester.
§ 40 tredje ledd skal lyde:
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om pasientjournalens innhold og ansvar
for journalen etter denne bestemmelse, herunder om oppbevaring,
overdragelse, opphør, avlevering og
tilintetgjøring av journal.
§ 57 første ledd skal lyde:
Statens helsetilsyn
kan kalle tilbake autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning
dersom innehaveren er uegnet til å utøve sitt yrke forsvarlig på
grunn av alvorlig sinnslidelse, psykisk eller fysisk svekkelse,
langt fravær fra yrket, bruk av alkohol, narkotika eller midler
med lignende virkning, vesentlig mangel
på faglig innsikt, uforsvarlig virksomhet, vesentlige pliktbrudd
etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, eller
på grunn av atferd som anses uforenlig med yrkesutøvelsen.
§ 62 a skal lyde:
§ 62 a Pålegg om innlevering av pasientjournalarkiv
Statens helsetilsyn
kan ved tilbakekall og suspensjon av autorisasjon, lisens eller
spesialistgodkjenning pålegge helsepersonell å levere inn sitt pasientjournalarkiv
til Helsedirektoratet.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere bestemmelser om vilkår for å gi pålegg om
innlevering, innsyn i og bruk av arkivene og arkivenes depotstatus.
§ 67 a skal lyde:
§ 67 a Forbud mot bruk av meldinger til
Helsedirektoratet om uønskede hendelser som grunnlag for å opprette
tilsynssak mv.
Melding til Helsedirektoratet
etter spesialisthelsetjenesteloven § 3-3 kan ikke i seg selv danne
grunnlag for å innlede sak eller fatte vedtak om reaksjon i medhold
av kapittel 11 i loven her. Det samme gjelder for politianmeldelse eller
begjæring om påtale etter § 67 annet ledd.
§ 5-9 skal lyde:
§ 5-9. Opplysningsplikt til Statens helsetilsyn
og Fylkesmannen
Bestemmelsene i
helsetilsynsloven § 7 om plikt til å gi tilsynsmyndigheten opplysninger
og adgang til virksomheten på anmodning, og adgang til å gi tilsynsmyndigheten
opplysninger av eget tiltak uten hinder av taushetsplikt, gjelder
for enhver som utfører tjeneste eller arbeid som angår helse- og
omsorgstjenester som omfattes av denne loven.
§ 12-3 andre ledd skal lyde:
Kommuneloven kapittel
10 A gjelder tilsvarende for tilsynsvirksomheten etter første ledd,
med unntak av § 60 d. Statens
helsetilsyn kan gi pålegg om retting og stenging etter helsetilsynsloven
§ 8.
Ny § 12-3 a skal lyde:
§ 12-3 a. Varsel til Statens helsetilsyn
om alvorlige hendelser
Virksomheter som
er omfattet av loven her, skal straks varsle Statens helsetilsyn
om dødsfall eller svært alvorlig skade på pasient eller bruker som
følge av tjenesteytelsen eller ved at en pasient eller bruker skader en
annen, jf. helsetilsynsloven § 6. Varslingsplikten gjelder dersom
utfallet er uventet ut fra påregnelig risiko.
§ 23 skal lyde:
§ 23 Pålegg og tvangsmulkt
Statens helsetilsyn kan gi pålegg
om retting og stenging, og fastsette tvangsmulkt etter reglane i
helsetilsyns-loven §§ 8 og 9.
§ 16 skal lyde:
§ 16 Pålegg og tvangsmulkt
Statens helsetilsyn kan gi pålegg
om retting og stenging, og fastsette tvangsmulkt etter reglane i
helsetilsyns-loven §§ 8 og 9.