Kapittel
1 Innledende bestemmelser
§ 1 Formål
Lovens formål er
å fremme likestilling og hindre diskriminering på grunn av kjønn,
graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver,
etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering,
kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder og andre vesentlige forhold
ved en person.
Med likestilling
menes likeverd, like muligheter og like rettigheter. Likestilling
forutsetter tilgjengelighet og tilrettelegging.
Loven tar særlig
sikte på å bedre kvinners og minoriteters stilling. Loven skal bidra
til å bygge ned samfunnsskapte funksjonshemmende barrierer, og hindre
at nye skapes.
§ 2 Saklig virkeområde
Loven gjelder på
alle samfunnsområder.
Loven gjelder ikke
ved diskriminering på grunn av alder i forhold som reguleres av
arbeidsmiljøloven kapittel 13 og skipsarbeidsloven kapittel 10.
Departementet kan
gi forskrift om lovens anvendelse for utsendte arbeidstakere etter
arbeidsmiljøloven § 1-7 første ledd.
§ 3 Geografisk virkeområde
Loven gjelder i
hele riket, herunder på Svalbard og Jan Mayen. Loven gjelder også
på faste og flyttbare installasjoner i virksomhet på norsk kontinentalsokkel,
og på norske skip og norske luftfartøyer, uansett hvor de befinner
seg.
Kapittel 3 om universell
utforming og individuell tilrettelegging, og §§ 24, 25 og 26 om
aktivt likestillingsarbeid for så vidt gjelder funksjonsnedsettelse, gjelder
likevel ikke på Svalbard og Jan Mayen, installasjoner i virksomhet
på norsk kontinentalsokkel, norske skip i utenriksfart og på norske
luftfartøyer. Kongen kan gi forskrift om anvendelsen av de nevnte bestemmelsene
på disse områdene.
§ 4 Ufravikelighet
Bestemmelsene i
denne loven, og forskrifter gitt i medhold av loven, kan ikke fravikes
ved avtale.
§ 5 FNs rasediskrimineringskonvensjon
De forente nasjoners
internasjonale konvensjon 21. desember 1965 om avskaffelse av alle
former for rasediskriminering gjelder som norsk lov.
Kapittel 2 Forbud mot å diskriminere
§ 6 Forbud mot å diskriminere
Diskriminering på
grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon,
omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell
orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder eller kombinasjoner
av disse grunnlagene er forbudt. Med etnisitet menes blant annet
nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge og språk.
Forbudet omfatter
diskriminering på grunn av eksisterende, antatte, tidligere eller
fremtidige forhold som nevnt i første ledd.
Forbudet gjelder
også hvis en person blir diskriminert på grunn av sin tilknytning
til en annen person, og diskrimineringen skjer på grunn av forhold som
nevnt i første ledd.
Med diskriminering
menes direkte eller indirekte forskjellsbehandling etter §§ 7 og
8 som ikke er lovlig etter §§ 9, 10 eller 11.
§ 7 Direkte forskjellsbehandling
Med direkte forskjellsbehandling
menes at en person behandles dårligere enn andre blir, har blitt
eller ville blitt behandlet i en tilsvarende situasjon, på grunn
av forhold som nevnt i § 6 første ledd.
§ 8 Indirekte forskjellsbehandling
Med indirekte forskjellsbehandling
menes enhver tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, praksis,
handling eller unnlatelse som vil stille personer dårligere enn
andre, på grunn av forhold som nevnt i § 6 første ledd.
§ 9 Lovlig forskjellsbehandling
Forskjellsbehandling
er ikke i strid med forbudet i § 6 når den
I arbeidsforhold
og ved valg og behandling av selvstendig næringsdrivende og innleide
arbeidstakere er direkte forskjellsbehandling på grunn av kjønn,
etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering,
kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk bare tillatt hvis denne egenskapen
har avgjørende betydning for utøvelsen av arbeidet eller yrket, og
vilkårene i første ledd er oppfylt.
Aldersgrenser som
følger av lov eller forskrift, og fordelaktige priser på grunn av
alder, er ikke i strid med forbudet i § 6.
§ 10 Lovlig forskjellsbehandling på grunn
av graviditet, fødsel, amming og permisjon ved fødsel eller adopsjon
Forskjellsbehandling
på grunn av
-
a) graviditet, fødsel
og amming, herunder fravær etter arbeidsmiljøloven §§ 12-1, 12-2,
12-3 første ledd første punktum, 12-4 og 12-8, og
-
b) permisjon forbeholdt
hver av foreldrene, jf. folketrygdloven § 14-12 første ledd
er bare tillatt
der forskjellsbehandlingen er nødvendig for å beskytte kvinnen,
fosteret eller barnet i forbindelse med graviditet, fødsel eller
amming, eller der det foreligger andre åpenbare grunner. Forskjellsbehandlingen
må ikke være uforholdsmessig inngripende overfor den som forskjellsbehandles.
Ved forskjellsbehandling
på grunn av permisjon ved fødsel eller adopsjon i perioder som ikke
omfattes av første ledd, gjelder § 9 første ledd.
Ved ansettelse og
oppsigelse er forskjellsbehandling på grunn av graviditet, fødsel,
amming og permisjon ved fødsel eller adopsjon aldri tillatt. Dette
gjelder også ved forlengelse av midlertidig stilling.
§ 11 Adgang til positiv særbehandling
Positiv særbehandling
på grunn av forhold som nevnt i § 6 første ledd er tillatt hvis
-
a) særbehandlingen
er egnet til å fremme lovens formål,
-
b) det er et rimelig
forhold mellom formålet man ønsker å oppnå og hvor inngripende særbehandlingen
er for den eller de som stilles dårligere og
-
c) særbehandlingen
opphører når formålet med den er oppnådd.
§ 12 Brudd på plikten til universell
utforming eller individuell tilrettelegging
Brudd på §§ 17 og
18 om universell utforming og §§ 20, 21, 22 og 23 om individuell
tilrettelegging regnes som diskriminering.
Diskriminering som
skyldes mangelfull fysisk tilrettelegging, er uttømmende regulert
i §§ 17 til 23 for de rettssubjektene og på de områdene disse bestemmelsene
gjelder.
§ 13 Forbud mot å trakassere
Trakassering på
grunn av forhold som nevnt i § 6 første ledd og seksuell trakassering,
er forbudt.
Med trakassering
menes handlinger, unnlatelser eller ytringer som har som formål
eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende
eller ydmykende.
Med seksuell trakassering
menes enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som
formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende,
ydmykende eller plagsom.
Forbudet omfatter
trakassering på grunn av eksisterende, antatte, tidligere eller
fremtidige forhold som nevnt i § 6 første ledd.
Forbudet gjelder
også hvis en person blir trakassert på grunn av sin tilknytning
til en annen person, og trakasseringen skjer på grunn av forhold
som nevnt i § 6 første ledd.
Arbeidsgivere og
ledelsen i organisasjoner og utdanningsinstitusjoner skal innenfor
sitt ansvarsområde forebygge og forhindre trakassering og seksuell trakassering.
§ 14 Forbud mot å gjengjelde
Det er forbudt
å gjengjelde mot noen som har fremmet klage om brudd på denne loven,
eller som har gitt uttrykk for at klage kan bli fremmet, med mindre
vedkommende har opptrådt grovt uaktsomt.
Forbudet etter
første ledd gjelder tilsvarende overfor vitner i en klagesak, og
overfor personer som bistår i en klagesak.
Det er forbudt
å gjengjelde mot noen som har unnlatt å gjøre det de har blitt instruert
til i strid med § 15.
§ 15 Forbud mot å instruere noen om
å diskriminere, trakassere eller gjengjelde
Det er forbudt
å instruere noen om å diskriminere i strid med § 6, trakassere i
strid med § 13, og gjengjelde i strid med § 14.
§ 16 Forbud mot å medvirke til å diskriminere,
trakassere, gjengjelde eller instruere
Det er forbudt
å medvirke til å diskriminere i strid med § 6, trakassere i strid
med § 13, gjengjelde i strid med § 14, og instruere i strid med
§ 15.
Kapittel 3 Universell utforming
og individuell tilrettelegging
§ 17 Universell utforming
Offentlige og private
virksomheter rettet mot allmennheten har plikt til universell utforming
av virksomhetens alminnelige funksjoner.
Med universell
utforming menes utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen
i de fysiske forholdene, inkludert informasjons- og kommunikasjonsteknologi
(IKT), slik at virksomhetens alminnelige funksjoner kan benyttes
av flest mulig, uavhengig av funksjonsnedsettelse.
Plikten gjelder
ikke utforming eller tilrettelegging som innebærer en uforholdsmessig
byrde for virksomheten. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt
på
-
a) effekten av
å fjerne barrierer for personer med funksjonsnedsettelse
-
b) om virksomhetens
alminnelige funksjoner er av offentlig art
-
c) kostnadene ved
tilretteleggingen
-
d) virksomhetens
ressurser
-
e) sikkerhetshensyn
-
f) vernehensyn.
Plikten etter første
ledd anses som oppfylt dersom virksomheten oppfyller krav til universell
utforming i lov eller forskrift.
Kongen kan gi forskrift
om innholdet i plikten til universell utforming på områder som ikke
er omfattet av krav i annen lov eller forskrift.
§ 18 Særlig om universell utforming
av IKT
Løsninger for IKT
som underbygger virksomhetens alminnelige funksjoner, og som er
hovedløsninger rettet mot eller stilt til rådighet for allmennheten, skal
være universelt utformet fra det tidspunktet som er fastsatt i § 41.
Med IKT menes teknologi
og systemer av teknologi som brukes til å uttrykke, skape, omdanne,
utveksle, lagre, mangfoldiggjøre og publisere informasjon, eller
som på annen måte gjør informasjon anvendbar.
Plikten gjelder
ikke IKT-løsninger der utformingen reguleres av annen lov eller
forskrift.
Kongen kan gi forskrifter
med nærmere bestemmelser om avgrensning av virkeområdet og innholdet
i plikten til universell utforming av IKT-løsninger.
§ 19 Plikt til å arbeide aktivt for
å fremme universell utforming
Offentlige virksomheter
skal arbeide aktivt og målrettet for å fremme universell utforming
innen virksomheten. Det samme gjelder for private virksomheter rettet
mot allmennheten.
§ 20 Rett til individuell tilrettelegging
av kommunale tjenester
Barn med funksjonsnedsettelse
har rett til egnet individuell tilrettelegging av kommunale barnehagetilbud,
for å sikre likeverdige utviklings- og aktivitetsmuligheter.
Personer med funksjonsnedsettelse
har rett til egnet individuell tilrettelegging av kommunale tjenestetilbud
etter helse- og omsorgstjenesteloven av varig karakter for den enkelte,
for å sikre et likeverdig tilbud.
Retten etter første
og andre ledd gjelder tilrettelegging som ikke innebærer en uforholdsmessig
byrde. I denne vurderingen skal det særlig legges vekt på
-
a) tilretteleggingens
effekt for å fjerne barrierer for personer med funksjonsnedsettelse
-
b) kostnadene ved
tilretteleggingen
-
c) virksomhetens
ressurser.
§ 21 Rett til individuell tilrettelegging
for elever og studenter
Elever og studenter
med funksjonsnedsettelse ved skole- og utdanningsinstitusjoner har
rett til egnet individuell tilrettelegging av lærested, undervisning,
læremidler og eksamen, for å sikre likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter.
Retten gjelder
tilrettelegging som ikke innebærer en uforholdsmessig byrde. I denne
vurderingen skal det særlig legges vekt på
-
a) tilretteleggingens
effekt for å fjerne barrierer for personer med funksjonsnedsettelse
-
b) kostnadene ved
tilretteleggingen
-
c) virksomhetens
ressurser.
§ 22 Rett til individuell tilrettelegging
for arbeidssøkere og arbeidstakere
Arbeidstakere og
arbeidssøkere med funksjonsnedsettelse har rett til egnet individuell
tilrettelegging av ansettelsesprosess, arbeidsplass og arbeidsoppgaver,
for å sikre at de kan få eller beholde arbeid, ha tilgang til opplæring
og annen kompetanseutvikling samt utføre og ha mulighet til fremgang
i arbeidet, på lik linje med andre.
Retten gjelder
tilrettelegging som ikke innebærer en uforholdsmessig byrde. I denne
vurderingen skal det særlig legges vekt på
-
a) tilretteleggingens
effekt for å fjerne barrierer for personer med funksjonsnedsettelse
-
b) kostnadene ved
tilretteleggingen
-
c) virksomhetens
ressurser.
§ 23 Rett til individuell tilrettelegging
for gravide arbeidssøkere, arbeidstakere, elever og studenter
Gravide elever
og studenter har rett til egnet individuell tilrettelegging av lærested,
undervisning og eksamen. Gravide arbeidstakere og arbeidssøkere har
rett til egnet individuell tilrettelegging av ansettelsesprosess,
arbeidsplass og arbeidsoppgaver.
Retten gjelder
tilrettelegging som ikke innebærer en uforholdsmessig byrde. I denne
vurderingen skal det særlig legges vekt på
-
a) tilretteleggingens
effekt for å fjerne barrierer for kvinners deltakelse i utdanning
og arbeid
-
b) kostnadene ved
tilretteleggingen
-
c) virksomhetens
ressurser.
Kapittel 4 Aktivt likestillingsarbeid
§ 24 Offentlige myndigheters plikt til
å arbeide for likestilling
Offentlige myndigheter
skal arbeide aktivt, målrettet og planmessig for å oppfylle lovens
formål.
§ 25 Arbeidslivets organisasjoners plikt
til å arbeide for likestilling
Arbeidslivets organisasjoner
skal, innenfor sine virkefelt, arbeide aktivt, målrettet og planmessig
for å fremme likestilling og hindre diskriminering på grunn av kjønn,
graviditet, permisjon ved fødsel og adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet,
religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet
og kjønnsuttrykk.
§ 26 Arbeidsgivers plikt til å arbeide
for likestilling
Alle arbeidsgivere
skal, innenfor sin virksomhet, arbeide aktivt, målrettet og planmessig
for å fremme likestilling og hindre diskriminering på grunn av kjønn,
graviditet, permisjon ved fødsel og adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet,
religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet
og kjønnsuttrykk. Arbeidet skal blant annet omfatte rekruttering,
lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelse, utviklingsmuligheter, tilrettelegging,
mulighet for å kombinere arbeid og familieliv og forebygging av
trakassering.
I alle offentlige
virksomheter, uavhengig av størrelse, og i private virksomheter
som jevnlig sysselsetter mer enn 50 ansatte, skal arbeidsgiver innenfor sin
virksomhet
-
a) undersøke om
det finnes risiko for diskriminering eller andre hindre for likestilling,
-
b) analysere årsakene
til identifiserte risikoer,
-
c) iverksette tiltak
som er egnet til å motvirke diskriminering, og bidra til økt likestilling
og mangfold i virksomheten og
-
d) vurdere resultater
av arbeidet etter bokstav a til c.
Arbeidet som nevnt
i andre ledd skal skje fortløpende og i samarbeid med de ansattes
representanter.
§ 27 Innhold i læremidler og undervisning
I barnehager, skoler
og andre utdanningsinstitusjoner som tilbyr opplæring med grunnlag
i lov, skal læremidlene og undervisningen bygge på formålet med
loven her.
§ 28 Kjønnsbalanse i offentlige utvalg
mv.
Når et offentlig
organ oppnevner eller velger utvalg, styrer, råd, nemnder, delegasjoner
mv., skal begge kjønn være representert på følgende måte:
-
a) Har utvalget
to eller tre medlemmer, skal begge kjønn være representert.
-
b) Har utvalget
fire eller fem medlemmer, skal hvert kjønn være representert med
minst to.
-
c) Har utvalget
seks til åtte medlemmer, skal hvert kjønn være representert med
minst tre.
-
d) Har utvalget
ni medlemmer, skal hvert kjønn være representert med minst fire.
-
e) Har utvalget
flere medlemmer, skal hvert kjønn være representert med minst 40
pst.
Første ledd gjelder
også ved oppnevning og valg av varamedlemmer.
Departementet kan
gi dispensasjon fra kravet om kjønnsbalanse dersom det ikke har
latt seg gjøre å finne et tilstrekkelig antall kvalifiserte medlemmer av
begge kjønn.
Første ledd gjelder
ikke for utvalg mv. som etter lov bare skal ha medlemmer fra direkte
valgte forsamlinger. For utvalg mv. valgt av folkevalgte organer
i kommuner og fylkeskommuner, gjelder bestemmelsene i kommuneloven.
Kongen gir forskrift
om håndheving og rapportering. Kongen kan også gi forskrift med
utfyllende regler etter denne paragrafen.
Kapittel 5 Særlige regler i
arbeidsforhold
§ 29 Diskrimineringsforbudet i arbeidsforhold
mv.
Forbudene i kapittel
2 gjelder alle sider av et arbeidsforhold. Dette omfatter blant
annet
-
a) utlysning av
stilling,
-
b) ansettelse,
omplassering og forfremmelse,
-
c) opplæring og
kompetanseutvikling,
-
d) lønns- og arbeidsvilkår
og
-
e) opphør.
Første ledd gjelder
tilsvarende for arbeidsgiveres valg og behandling av selvstendig
næringsdrivende og innleide arbeidstakere.
§ 30 Forbud mot innhenting av opplysninger
i ansettelsesprosesser
Arbeidsgivere må
ikke i ansettelsesprosessen, herunder under intervju eller på annen
måte, inn-hente opplysninger om en søkers
-
a) graviditet,
adopsjon eller planer om å få barn
-
b) religion eller
livssyn
-
c) etnisitet
-
d) funksjonsnedsettelse
-
e) seksuelle orientering,
kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk.
Innhenting av opplysninger
om etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse
og samlivsform er likevel tillatt hvis opplysningene har avgjørende
betydning for utøvelsen av arbeidet eller yrket.
Innhenting av opplysninger
om søkerens samlivsform, religion eller livssyn er tillatt hvis
virksomheten har som formål å fremme bestemte livssyn eller religiøse
syn, og arbeidstakers stilling vil ha betydning for å gjennomføre
formålet. Dersom slike opplysninger vil bli krevet, må dette oppgis
i utlysningen av stillingen.
§ 31 Arbeidsgivers opplysningsplikt
overfor arbeidssøker
Arbeidssøkere som
mener seg forbigått i strid med denne loven, kan kreve at arbeidsgiveren
skriftlig gir opplysninger om den som ble ansatt. Arbeidsgiveren
skal opplyse om utdanning, praksis og andre klart konstaterbare
kvalifikasjoner.
§ 32 Arbeidsgivers opplysningsplikt
om lønn
Arbeidstakere som
har mistanke om diskriminering ved lønnsfastsettelsen, kan kreve
at arbeidsgiveren skriftlig opplyser om lønnsnivå og kriteriene
for fastsettelsen av lønn for den eller de arbeidstakeren sammenlikner
seg med.
Den som mottar
opplysninger om lønn i medhold av denne bestemmelsen, har taushetsplikt
og skal underskrive en taushetserklæring. Dette gjelder ikke opplysninger
som er offentlige etter offentleglova.
En arbeidsgiver
som utleverer lønnsopplysninger om en arbeidstaker etter denne bestemmelsen,
skal samtidig informere arbeidstakeren om hvilke opplysninger som
er utlevert og til hvem.
§ 33 Arbeidstakeres rettigheter ved
foreldrepermisjon
Arbeidstakere som
er eller har vært i foreldrepermisjon etter arbeidsmiljøloven § 12-5,
har rett til å
-
a) vende tilbake
til samme, eventuelt tilsvarende, stilling,
-
b) nyte godt av
forbedringer av arbeidsvilkårene som arbeidstakeren ellers ville
vært berettiget til under fraværet og
-
c) fremme lønnskrav
og bli vurdert i lønnsforhandlinger på samme måte som de øvrige
arbeidstakerne i virksomheten.
Første ledd gjelder
ikke fastsettelse eller endringer av lønns- og arbeidsvilkår som
er en følge av andre forhold enn foreldrepermisjon.
Paragrafen her
gjelder tilsvarende ved andre permisjoner knyttet til graviditet
og fødsel etter arbeidsmiljøloven §§ 12-2 til 12-8.
§ 34 Lik lønn for arbeid av lik verdi
Kvinner og menn
i samme virksomhet skal ha lik lønn for samme arbeid eller arbeid
av lik verdi. Lønnen skal fastsettes på samme måte, uten hensyn
til kjønn.
Retten etter første
ledd gjelder uavhengig av om arbeidene tilhører ulike fag, eller
lønnen reguleres i ulike tariffavtaler.
Om arbeidene er
av lik verdi, avgjøres etter en helhetsvurdering der det legges
vekt på den kompetansen som er nødvendig for å utføre arbeidet og
andre relevante faktorer, som for eksempel anstrengelse, ansvar
og arbeidsforhold.
Med lønn menes
det alminnelige arbeidsvederlaget og alle andre tillegg, fordeler
og andre goder som ytes av arbeidsgiveren.
Kapittel 6 Håndheving, bevisbyrde
og reaksjoner
§ 35 Diskrimineringsnemndas myndighet
til å håndheve loven
Diskrimineringsnemndas
myndighet til å håndheve loven følger av diskrimineringsombudsloven.
§ 36 Håndheving av reglene om universell
utforming av IKT
Direktoratet for
forvaltning og IKT (Difi) skal føre tilsyn med at kravene i § 18,
jf. § 41 om universell utforming av IKT, overholdes.
Difi kan gi pålegg
om retting mot en virksomhet som ikke oppfyller plikten til universell
utforming etter § 18 første ledd og forskrift gitt i medhold av
§ 18 fjerde ledd, og kan treffe vedtak om tvangsmulkt for å sikre
gjennomføring av pålegget dersom fristen for å etterkomme pålegget
er oversittet. Reglene i diskrimineringsombudsloven § 13 første
til tredje ledd gjelder tilsvarende.
Difi kan kreve
de opplysningene som er nødvendige for å gjennomføre sine oppgaver
etter loven, og kreve adgang til IKT-løsninger som nevnt i § 18.
Det samme gjelder klageinstansen ved klage over vedtak etter andre
ledd.
Søksmål om gyldigheten
av vedtak truffet av Difi eller av klageinstansen må reises innen
tre måneder etter at underretning om vedtaket er mottatt. Vedtaket
kan ikke bringes inn for domstolene uten at klageadgangen er utnyttet
og klagen er avgjort. Søksmål skal likevel i alle tilfelle kunne
reises når det er gått seks måneder fra klage første gang ble fremsatt,
og det ikke skyldes forsømmelse fra klagerens side at klageinstansens
avgjørelse ikke foreligger.
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere regler om utmåling av tvangsmulkt,
og hvordan vedtak om tvangsmulkt skal gjennomføres.
§ 37 Bevisbyrde
Diskriminering
skal anses å ha skjedd hvis det foreligger omstendigheter som gir
grunn til å tro at diskriminering har skjedd, og den ansvarlige
ikke sannsynliggjør at diskriminering likevel ikke har skjedd.
Dette gjelder ved
påståtte brudd på
-
a) bestemmelsene
i kapittel 2, med unntak av § 13 sjette ledd,
-
b) reglene om universell
utforming i §§ 17 og 18,
-
c) reglene om individuell
tilrettelegging i §§ 20 til 23 og
-
d) §§ 29, 30, 33
og 34.
§ 38 Oppreisning og erstatning
Den som er blitt
behandlet i strid med
-
a) bestemmelsene
i kapittel 2, med unntak av § 13 sjette ledd
-
b) reglene om individuell
tilrettelegging i §§ 20 til 23
-
c) §§ 29, 30, 33
og 34
kan kreve oppreisning
og erstatning.
I arbeidsforhold
og ved arbeidsgivers valg og behandling av selvstendig næringsdrivende
og innleide arbeidstakere, gjelder arbeidsgivers ansvar uavhengig
av om arbeidsgiver kan bebreides. På andre samfunnsområder gjelder
ansvaret dersom den ansvar-lige kan bebreides.
Erstatningen skal
dekke økonomisk tap som følge av den ulovlige behandlingen. Oppreisning
for ikke-økonomisk skade fastsettes til det som er rimelig ut fra
skadens art og omfang, partenes forhold og omstendighetene for øvrig.
§ 39 Straff for grov overtredelse av
diskrimineringsforbudet som er begått av flere i fellesskap
Den som i fellesskap
med minst to andre personer grovt overtrer forbudet mot å
-
a) diskriminere
på grunn av etnisitet, religion eller livssyn i § 6,
-
b) trakassere på
grunn av etnisitet, religion eller livssyn i § 13,
-
c) gjengjelde på
grunn av etnisitet, religion eller livssyn i § 14 eller
-
d) instruere om
å diskriminere på grunn av etnisitet, religion eller livssyn i § 15,
straffes med bøter
eller fengsel inntil tre år. Den som tidligere er ilagt straff for
overtredelse av denne bestemmelsen, kan straffes selv om overtredelsen
ikke er grov.
Ved vurderingen
av om en overtredelse er grov, skal det særlig legges vekt på graden
av utvist skyld, om overtredelsen er rasistisk motivert, om den
har karakter av trakassering, om den innebærer en kroppskrenkelse
eller alvorlig krenkelse av noens psykiske integritet, om den er
egnet til å skape frykt og om den er begått mot en person som er
under 18 år.
Før tiltale tas
ut for forhold som nevnt i første ledd, skal det vurderes om det
vil være tilstrekkelig med sivilrettslige reaksjoner.
Reglene om bevisbyrde
i § 37 første ledd gjelder ikke ved håndhevingen av denne bestemmelsen.
§ 40 Organisasjoners adgang til å opptre
som fullmektig
I saker som behandles
av Diskrimineringsnemnda, kan en organisasjon som helt eller delvis
har til formål å arbeide mot diskriminering, brukes som fullmektig.
I saker for domstolene
kan en person utpekt av og med tilknytning til en organisasjon som
helt eller delvis har til formål å arbeide mot diskriminering, brukes
som prosessfullmektig. Dette gjelder ikke for Høyesterett.
Retten kan nekte
å godta en prosessfullmakt hvis det etter rettens skjønn er fare
for at prosessfullmektigen ikke har tilstrekkelige kvalifikasjoner
til å ivareta partens interesser på en tilfredsstillende måte.
En prosessfullmektig
skal, i tillegg til fullmakt som nevnt i tvisteloven § 3-4, samtidig
fremlegge skriftlig orientering fra organisasjonen om sine kvalifikasjoner.
Kapittel 7 Avsluttende bestemmelser
§ 41 Overgangsregler
Plikten etter § 18
første ledd inntrer tolv måneder etter at forskrift om innholdet
i plikten etter § 18 fjerde ledd har trådt i kraft, eller tolv måneder
etter at forskriften gjøres gjeldende for nye pliktsubjekter. Eksisterende
IKT-løsninger skal være universelt utformet fra 1. januar 2021.
Difi kan gi dispensasjon
fra fristene dersom det foreligger særlig tungtveiende grunner.
§ 42 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Fra samme tid oppheves lov 21. juni 2013
nr. 58 om forbud mot diskriminering på grunn av seksuell orientering,
kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, lov 21. juni 2013 nr. 59 om likestilling
mellom kjønnene, lov 21. juni 2013 nr. 60 om forbud mot diskriminering
på grunn av etnisitet, religion og livssyn og lov 21. juni 2013
nr. 61 om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne.
§ 43 Videreføring av forskrifter
Forskrifter gitt
i medhold av lov 9. juni 1978 nr. 45 om likestilling mellom kjønnene
og i medhold av lov 20. juni 2008 nr. 42 om forbud mot diskriminering
på grunn av nedsatt funksjonsevne gjelder også etter at denne loven
har trådt i kraft.
§ 44 Endringer i andre lover
Fra den tid loven
trer i kraft, gjøres følgende endringer i andre lover:
1. Lov 25. september 1992 nr.
107 om kommuner og fylkeskommuner:
§ 48 nr. 5 tredje og fjerde
punktum oppheves.
2. Lov 23. mai 1997 nr.
31 om eierseksjoner § 3 a skal lyde:
§ 3 a Forbud mot diskriminering
I vedtektene kan
det ikke settes vilkår for å være sameier som tar hensyn til kjønn, graviditet, etnisitet, religion,
livssyn, funksjonsnedsettelse,
seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk eller alder. Slike omstendigheter
kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte godkjenning av en sameier
eller bruker av eiendommen eller tillegges vekt ved bruk av eventuell
forkjøpsrett. Ved diskriminering gjelder likestillings- og diskrimineringsloven.
3. Lov 17. juli
1998 nr. 56 om årsregnskap:
§ 3-3 sjette og syvende ledd
oppheves.
§ 3-3a tiende og ellevte ledd
oppheves.
4. Lov 26. mars 1999 nr.
17 om husleieavtaler § 1-8 skal lyde:
§ 1-8 Forbud mot diskriminering
Ved utleie av husrom
kan det ikke tas hensyn til kjønn, graviditet,
etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse,
seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk eller alder. Slike omstendigheter kan
ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie,
personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved
diskriminering gjelder likestillings-
og diskrimineringsloven.
5. Lov 6. juni 2003 nr.
38 om bustadbyggjelag § 1-4 skal lyde:
§ 1-4 Forbod mot diskriminering
I vedtektene kan
det ikkje setjast vilkår for å vere andelseigar som tek omsyn til
kjønn, graviditet,
etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse,
seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk eller alder. Slike omstende
kan ikkje reknast som sakleg grunn til å nekte godkjenning av ein
andelseigar eller ha vekt ved tildeling av bustad. Ved diskriminering gjeld likestillings- og diskrimineringsloven.
6. Lov 6. juni 2003 nr.
39 om burettslag § 1-5 skal lyde:
§ 1-5 Forbod mot diskriminering
I vedtektene kan
det ikkje setjast vilkår for å vere andelseigar som tek omsyn til
kjønn, graviditet,
etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse,
seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk eller alder. Slike omstende
kan ikkje reknast som sakleg grunn til å nekte godkjenning av ein
andelseigar eller brukar eller ha vekt ved bruk av forkjøpsrett.
Ved diskriminering gjeld likestillings-
og diskrimineringsloven.
7. Lov 17. juni
2005 nr. 62 om arbeidsmiljø-, arbeidstid og stillingsvern
§ 13-1 fjerde ledd skal lyde:
(4) Ved diskriminering
på grunn av kjønn, graviditet,
permisjon i forbindelse med fødsel og adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet,
religion, livssyn, funksjonsnedsettelse,
seksuell orientering, kjønns-identitet eller kjønnsuttrykk gjelder likestillings- og diskrimineringsloven.
§ 13-4 tredje ledd skal lyde:
(3) Arbeidsgiver
kan heller ikke innhente opplysninger som angitt i likestillings- og diskrimineringsloven
§ 30.
8. Lov 21. juni
2013 nr. 102 om stillingsvern mv. for arbeidstakere på skip
§ 10-1 fjerde ledd skal lyde:
(4) Ved diskriminering
på grunn av kjønn, graviditet,
permisjon i forbindelse med fødsel og adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet,
religion, livssyn, funksjonsnedsettelse,
seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk
gjelder likestillings- og diskrimineringsloven.
§ 10-4 tredje ledd skal lyde:
(3) Arbeidsgiver
kan heller ikke innhente opplysninger som angitt i likestillings- og diskrimineringsloven
§ 30.