Nytt kapittel 11 skal lyde:
Kapittel 11 Arbeidsavklaringspenger
Bestemmelser om
-
formål står i § 11-1
-
inngangsvilkår står
i §§ 11-2 til 11-4
-
hovedvilkår står
i §§ 11-5 og 11-6
-
aktivitetsplikt,
meldeplikt og oppfølging står i §§ 11-7 til 11-11
-
varighet står i
§ 11-12
-
rett til arbeidsavklaringspenger
i særlige tilfeller står i §§ 11-13 til 11-18
-
beregning av arbeidsavklaringspenger
står i §§ 11-19 til 11-21
-
arbeidsavklaringspenger
ved yrkesskade står i § 11-22
-
reduksjon av arbeidsavklaringspenger
står i §§ 11-23 og 11-24
-
arbeidsavklaringspenger
under opphold i institusjon og under straffegjennomføring står i
§§ 11-25 og 11-26
-
forholdet til andre
ytelser fra folketrygden og ytelser etter annen lovgivning står
i §§ 11-27 til 11-29
-
unntak fra kravet
om melding om vedtak og unntak fra kravet om forhåndsvarsel står
i § 11-30
-
karensperiode og
nytt krav om arbeidsavklaringspenger står i § 11-31
§ 11-1 Formål
Formålet med arbeidsavklaringspenger
er å sikre inntekt for et medlem som på grunn av sykdom, skade eller
lyte har fått nedsatt arbeidsevne og
-
a) får aktiv behandling,
eller
-
b) deltar på et
arbeidsrettet tiltak, eller
-
c) får annen oppfølging
med sikte på å skaffe seg eller beholde arbeid.
§ 11-2 Forutgående medlemskap
Det er et vilkår
for rett til arbeidsavklaringspenger at medlemmet i minst tre år
umiddelbart før krav om ytelsen settes fram, har vært medlem i folketrygden.
Ved vurderingen av om vilkåret er oppfylt, ses det bort fra perioder
med tjeneste i internasjonale organisasjoner eller organer som staten
Norge er medlem av, yter økonomisk bidrag til eller har ansvar for å
bidra til bemanningen av.
Vilkåret om tre
års forutgående medlemskap i første ledd gjelder likevel ikke for
den som har vært medlem i folketrygden i minst ett år umiddelbart
før krav om ytelsen settes fram, dersom
-
a) han eller hun
var medlem i trygden da arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten,
se § 11-5, og etter fylte 16 år har perioder med medlemskap som
minst tilsvarer perioder uten medlemskap, eller
-
b) han eller hun
etter fylte 16 år har vært medlem i trygden med unntak av maksimum
fem år.
Vilkåret i første
ledd gjelder ikke for en flyktning, se § 1-7, som er medlem i trygden.
§ 11-3 Opphold i Norge
Det er et vilkår
for rett til arbeidsavklaringspenger at medlemmet oppholder seg
i Norge.
Arbeidsavklaringspenger
kan likevel gis til et medlem som får medisinsk behandling eller
deltar på et arbeidsrettet tiltak i utlandet, i samsvar med aktivitetsplanen,
se arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 14 a.
Et medlem kan også
få arbeidsavklaringspenger under opphold i utlandet i inntil fire
uker per kalenderår. Det er en forutsetning at utenlandsoppholdet
er forenlig med gjennomføringen av den fastsatte aktiviteten og
ikke hindrer Arbeids- og velferdsetatens oppfølging og kontroll.
Medlemmet må på forhånd søke Arbeids- og velferdsetaten om godkjenning
av utenlandsoppholdet.
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere regler for rett til å motta arbeidsavklaringspenger
etter andre og tredje ledd.
§ 11-4 Alder
Det er et vilkår
for rett til arbeidsavklaringspenger at medlemmet er mellom 18 og
67 år.
Dersom kravet settes
fram etter at medlemmet har fylt 62 år, er det et vilkår at medlemmet
hadde en pensjonsgivende inntekt på minst ett grunnbeløp i året
før arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten, se § 11-5, eller
på til sammen minst tre ganger grunnbeløpet i løpet av de tre siste
årene før samme tidspunkt.
Vilkåret i andre
ledd gjelder ikke dersom medlemmet
-
a) ikke mottar
ytelser som gjenlevende ektefelle etter kapittel 17 på nivå med
minste pensjonsnivå etter § 19-8 eller garantipensjon etter § 20-9 beregnet
med full trygdetid, eller
-
b) ikke har rett
til uttak av hel alderspensjon etter kapitlene 19 og 20.
§ 11-5 Nedsatt arbeidsevne – krav til
årsakssammenheng
Det er et vilkår
for rett til arbeidsavklaringspenger at medlemmet har fått arbeidsevnen
nedsatt med minst halvparten. Sykdom, skade eller lyte må være en
vesentlig medvirkende årsak til den nedsatte arbeidsevnen.
Ved vurderingen
av om arbeidsevnen er nedsatt, skal det blant annet legges vekt
på helse, alder, evner, utdanning, yrkesbakgrunn og arbeidsmuligheter
på steder der det er rimelig at medlemmet tar arbeid.
§ 11-6 Behov for bistand til å skaffe
seg eller beholde arbeid
Det er et vilkår
for rett til arbeidsavklaringspenger at medlemmet for å skaffe seg
eller beholde arbeid som han eller hun kan utføre
-
a) har behov for
aktiv behandling, eller
-
b) har behov for
arbeidsrettet tiltak, eller
-
c) etter å ha prøvd
tiltakene etter bokstav a eller b fortsatt anses for å ha en viss
mulighet for å komme i arbeid, og får annen oppfølging fra Arbeids-
og velferdsetaten.
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere regler om hva som skal godkjennes
som et arbeidsrettet tiltak etter denne bestemmelsen.
§ 11-7 Medlemmets aktivitetsplikt
Det er et vilkår
for rett til arbeidsavklaringspenger at medlemmet bidrar aktivt
i prosessen med å komme i arbeid.
Aktivitetskravene
fastsettes i aktivitetsplanen, se arbeids- og velferdsforvaltningsloven
§ 14 a tredje ledd. Medlemmet skal medvirke ved utarbeidelsen av
aktivitetsplanen. Kravene til egenaktivitet skal tilpasses medlemmets
funksjonsnivå, og aktivitetsplanen skal endres ved behov.
§ 11-8 Fravær fra fastsatt aktivitet
Ved fravær fra
fastsatt aktivitet, se § 11-7, stanses arbeidsavklaringspengene
inntil vilkårene for å motta ytelsen igjen er oppfylt.
Hvis medlemmet
har hatt grunn til å ikke møte på fastsatt aktivitet, se tredje
og fjerde ledd, skal arbeidsavklaringspengene etterbetales.
Fravær på inntil
én dag i meldeperioden og fravær som skyldes sterke velferdsgrunner,
skal ikke føre til stans av ytelsen. Arbeids- og velferdsetaten kan
kreve at grunnene dokumenteres.
Fravær som skyldes
sykdom eller skade, skal ikke føre til stans av ytelsen. Arbeids-
og velferds-etaten kan kreve legeerklæring eller erklæring fra en annen
sakkyndig som Arbeids- og velferdsetaten godkjenner.
Dersom medlemmet
har gjentatte fravær, skal Arbeids- og velferdsetaten vurdere om
medlemmet fortsatt oppfyller vilkårene for å motta ytelsen.
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere regler om hva som er gyldig fravær,
krav til dokumentasjon, hva som anses som fravær fra fastsatt aktivitet,
og konsekvenser av fravær fra fastsatt aktivitet.
§ 11-9 Reduksjon av arbeidsavklaringspenger
ved brudd på nærmere bestemte aktivitetsplikter
Arbeidsavklaringspengene
skal reduseres dersom medlemmet uten rimelig grunn unnlater å følge nærmere
bestemte aktivitetsplikter fastsatt i forskrift, se tredje ledd.
Reduksjonen kan
ikke ilegges senere enn tre måneder etter det aktuelle pliktbruddet.
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere regler om hvilke pliktbrudd som fører
til reduksjon, vilkår for reduksjon og størrelsen på den.
§ 11-10 Meldeplikt
Medlemmet må melde
seg hos Arbeids- og velferdsetaten hver fjortende dag (meldeperioden)
og gi opplysninger som har betydning for retten til ytelsen. Meldingen
skal gis ved bruk av meldekort, ved oppmøte eller på andre måter
som Arbeids- og velferds-etaten bestemmer.
Dersom medlemmet
unnlater å melde seg på fastsatt dag, stanses ytelsen fra og med
den dagen medlemmet skulle ha meldt seg og inntil han eller hun
melder seg på nytt. Dersom medlemmet har hatt rimelig grunn til
å unnlate å melde seg, skal ytelsen etterbetales.
Dersom det vil
være unødig tyngende for medlemmet å overholde meldeplikten, kan
Arbeids- og velferdsetaten helt eller delvis frita medlemmet fra
meldeplikten.
Arbeids- og velferdsetaten
skal av eget tiltak vurdere om det skal gis fritak fra meldeplikten.
Fritak fra meldeplikt unntar ikke medlemmet fra den alminnelige
opplysningsplikten etter § 21-3.
Dersom medlemmet
gjentatte ganger unnlater å oppfylle meldeplikten, skal Arbeids-
og velferdsetaten vurdere om medlemmet fortsatt oppfyller vilkårene
for å motta ytelsen.
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere regler om innholdet i meldeplikten.
§ 11-11 Oppfølging fra Arbeids- og velferdsetaten
Et medlem som mottar
arbeidsavklaringspenger, skal få jevnlig oppfølging fra Arbeids-
og velferdsetaten.
Det skal fastsettes
individuelle oppfølgingstidspunkter ved innvilgelsen av arbeidsavklaringspenger.
Medlemmet skal også følges opp etter at behandlingen eller det arbeidsrettede
tiltaket er gjennomført.
På oppfølgingstidspunktet
skal Arbeids- og velferdsetaten sammen med medlemmet vurdere om han
eller hun har den ønskede framdriften mot målet om å komme i arbeid.
Det skal også vurderes om vilkårene for retten til ytelsen fortsatt
er oppfylt.
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere regler om oppfølgingen.
§ 11-12 Varighet
Arbeidsavklaringspenger
gis så lenge det er nødvendig for at medlemmet skal kunne gjennomføre fastsatt
aktivitet med sikte på å komme i arbeid, se § 11-7, men likevel
ikke lenger enn tre år.
Stønadsperioden
kan forlenges i inntil to år dersom sykdom, skade eller lyte er
hovedårsaken til at medlemmets arbeidsevne ikke er avklart mot arbeid eller
uføretrygd, og
-
a) medlemmet først
etter langvarig utredning har begynt med hensiktsmessig medisinsk
behandling og/eller arbeidsrettet tiltak, eller
-
b) medlemmet har
vært forhindret fra å kombinere medisinsk behandling og arbeidsrettet
tiltak.
Stønadsperioden
kan også forlenges i inntil to år dersom medlemmet deltar på et
opplæringstiltak.
Ved beregningen
av den maksimale stønadsperioden inngår den tiden medlemmet har
vedtak om arbeidsavklaringspenger etter §§ 11-5, 11-14, 11-15 og 11-16.
Øvrige perioder hvor medlemmet har vedtak om arbeidsavklaringspenger,
skal ikke inngå i beregningen av den maksimale stønadsperioden.
§ 11-13 Arbeidsavklaringspenger til et
medlem som ikke har opparbeidet seg ny rett til sykepenger
Det kan gis arbeidsavklaringspenger
dersom vilkårene i § 11-5 er oppfylt, men uten hensyn til vilkårene
i § 11-6, i inntil seks måneder til et medlem som ikke har opparbeidet
seg ny rett til sykepenger etter kapittel 8, og som oppfyller ett
av følgende vilkår:
-
a) Medlemmet har
tidligere mottatt arbeidsavklaringspenger og innen seks måneder
etter at arbeidsavklaringspengene er opphørt, blir arbeidsufør som
følge av en annen sykdom.
-
b) Medlemmet har
tidligere mottatt arbeidsavklaringspenger og innen ett år etter
at arbeidsavklaringspengene er opphørt, blir arbeidsufør som følge
av samme sykdom.
-
c) Medlemmet har
tidligere mottatt sykepenger etter kapittel 8 i til sammen 248,
250 eller 260 sykepengedager i løpet av de tre siste årene, se § 8-12,
og igjen blir arbeidsufør på grunn av sykdom eller skade mens han
eller hun er i arbeid.
-
d) Medlemmet har
tidligere mottatt sykepenger etter kapittel 8 i til sammen 248,
250 eller 260 sykepengedager i løpet av de tre siste årene, se § 8-12,
og fortsatt er arbeidsufør på grunn av sykdom eller skade.
-
e) Medlemmet har
mottatt arbeidsavklaringspenger og deretter foreldrepenger og innen
seks måneder etter foreldrepengene opphørte, blir arbeidsufør på
grunn av sykdom eller skade, se § 8-2 andre ledd.
Det gis ikke arbeidsavklaringspenger
i arbeidsgiverperioden for sykepenger, se § 8-19. Kravene i §§ 8-7
og 8-8 gjelder tilsvarende.
§ 11-14 Arbeidsavklaringspenger til studenter
Det kan gis arbeidsavklaringspenger
til en student som har avbrutt studiet, og som har behov for aktiv
behandling for å kunne gjenoppta studiet.
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere regler om rett til arbeidsavklaringspenger
i denne perioden.
§ 11-15 Arbeidsavklaringspenger til et
medlem som etablerer egen virksomhet
Det kan gis arbeidsavklaringspenger
under etablering av egen virksomhet når etableringen antas å føre
til at medlemmet blir selvforsørget, eventuelt i kombinasjon med
gradert uføretrygd. Etableringen må gjelde ny virksomhet.
Arbeidsavklaringspenger
kan gis i en utviklingsfase på inntil seks måneder og/eller en oppstartfase på
inntil tre måneder etter søknad før hver enkelt fase. Fasene regnes
fra det tidspunktet arbeidsavklaringspenger under etablering er
innvilget. Dette gjelder også i de tilfellene der det ikke er en
forutgående utviklingsfase.
Medlemmet må innhente
en næringsfaglig vurdering av etableringsplanen fra fylkeskommune, kommune
eller annen kompetent instans. Medlemmet må selv dekke utgiftene
som påløper i denne forbindelsen.
Dersom det viser
seg at en påbegynt etablering åpenbart ikke lar seg gjennomføre,
skal arbeidsavklaringspenger under etablering av egen virksomhet stanses.
Inntekt fra oppstartfasen
skal ikke føre til reduksjon av arbeidsavklaringspengene. Inntekt
fra arbeid ved siden av etableringen skal føre til reduksjon etter § 11-23.
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere regler om rett til arbeidsavklaringspenger
under etablering av egen virksomhet.
§ 11-16 Arbeidsavklaringspenger i perioder
uten påbegynt aktivitet
Det kan gis arbeidsavklaringspenger
mens medlemmet venter på at en aktivitetsplan blir utarbeidet, se
arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 14 a, og før aktiv behandling
eller et arbeidsrettet tiltak starter, og mellom tiltakene.
§ 11-17 Arbeidsavklaringspenger i perioden
som arbeidssøker
Det kan gis arbeidsavklaringspenger
i seks måneder etter at medlemmet er satt i stand til å skaffe seg
arbeid som han eller hun kan utføre, før han eller hun har fått
arbeid eller tilbud om det. Medlemmet må fylle vilkårene i §§ 4-5
og 4-8. Bestemmelsene om tidsbegrenset bortfall av dagpenger i § 4-20
gjelder tilsvarende.
§ 11-18 Arbeidsavklaringspenger under behandling av
krav om uføretrygd
Det kan gis arbeidsavklaringspenger
i inntil fire måneder når medlemmet skal vurderes for uføretrygd.
Dersom krav om uføretrygd ikke er behandlet innen den fastsatte
vedtaksperioden, kan perioden forlenges i inntil fire nye måneder.
Årsaken til at kravet ikke er behandlet, må dokumenteres i saken.
§ 11-19 Grunnlaget for beregningen av arbeidsavklaringspenger
Grunnlaget for
beregningen av arbeidsavklaringspenger fastsettes ut fra medlemmets
pensjonsgivende inntekt, se § 3-15, i året før arbeidsevnen ble nedsatt
med minst halvparten, se § 11-5. Grunnlaget for beregningen skal
likevel fastsettes ut fra gjennomsnittet av den pensjonsgivende
inntekten i de tre siste kalenderårene før samme tidspunkt dersom
dette gir et høyere grunnlag.
Den pensjonsgivende
inntekten etter første ledd skal reguleres i samsvar med endringer
i grunnbeløpet fram til søknadstidspunktet. Pensjonsgivende inntekt
over seks ganger gjennomsnittlig grunnbeløp i et kalenderår regnes
ikke med i grunnlaget.
Grunnlaget for
arbeidsavklaringspenger blir regulert i samsvar med senere endringer
i grunnbeløpet.
§ 11-20 Arbeidsavklaringspengenes størrelse
og vilkår om barnetillegg
Arbeidsavklaringspenger
gis med 66 prosent av grunnlaget, se § 11-19. Minste årlige ytelse
er to ganger grunnbeløpet.
Arbeidsavklaringspenger
gis for fem dager per uke. Dagsatsen er den årlige ytelsen delt
på 260.
Til et medlem som
forsørger barn, se § 1-6, ytes det et barnetillegg. Et barn anses
ikke som forsørget dersom det har inntekt, herunder kapitalinntekt
som er større enn grunnbeløpet, eller har rett til barnepensjon
etter kapittel 18. Tillegget gis per dag for hvert barn fem dager
i uken. Dersom begge foreldrene mottar arbeidsavklaringspenger,
kan begge få barnetillegg.
Som barn regnes
egne barn og fosterbarn, se barnevernloven § 4-22, dersom medlemmet
har forsørget fosterbarnet i de to siste årene før krav om barnetillegg
blir satt fram. Arbeids- og velferdsetaten kan fravike kravet om
at fosterbarnet skal ha blitt forsørget i de to siste årene før
kravet om barnetillegg settes fram, når fosterhjemsordningen har
en varig karakter.
Arbeidsavklaringspenger
medregnet barnetillegg kan ikke utgjøre mer enn 90 prosent av grunnlaget,
se § 11-19.
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere regler om barnetilleggets størrelse
og regler for avkorting av ytelsen for ulike grupper.
§ 11-21 Minsteytelse til et medlem som
fikk arbeidsevnen nedsatt før fylte 26 år
For et medlem som
får arbeidsevnen nedsatt, se § 11-5, før fylte 26 år på grunn av
en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert,
er minste årlige ytelse 2,44 ganger grunnbeløpet. Dette gjelder
selv om medlemmet har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte
26 år, dersom kravet settes fram før medlemmet fyller 36 år. Arbeidsavklaringspenger
etter denne bestemmelsen kan tidligst gis fra og med den dagen medlemmet
fyller 20 år.
§ 11-22 Arbeidsavklaringspenger ved yrkesskade
Til et medlem som
har nedsatt arbeidsevne på grunn av skade eller sykdom etter kapittel
13, gis det arbeidsavklaringspenger, men med følgende særbestemmelser:
Ved beregningen
av den delen av nedsettelsen av arbeidsevnen som skyldes yrkesskaden
eller yrkessykdommen, skal grunnlaget for arbeidsavklaringspengene,
se § 11-19, ikke settes lavere enn den antatte årlige arbeidsinntekten
på skadetidspunktet, justert i samsvar med endringer i grunnbeløpet
fram til søknadstidspunktet.
Dersom den delen
av nedsettelsen av arbeidsevnen som ikke skyldes yrkesskaden eller
yrkessykdommen er under 30 prosent, beregnes hele ytelsen etter
andre ledd.
§ 11-23 Reduksjon ved delvis nedsatt arbeidsevne
Det gis fulle arbeidsavklaringspenger
til et medlem som har tapt hele arbeidsevnen, se § 11-5.
Dersom et medlem
har tapt en del av arbeidsevnen, reduseres arbeidsavklaringspengene
medregnet barnetillegget slik at ytelsen svarer til den delen av arbeidsevnen
som er tapt. Det skal alltid vurderes om medlemmet har en arbeidsevne
som ikke er utnyttet.
Beregningen av
den reduserte ytelsen skal ta utgangspunkt i forholdet mellom en
arbeidstid på 37,5 timer per uke og det antall timer medlemmet har
vært i eller kunne ha vært i inntektsgivende arbeid. Beregningen
baseres på gjennomsnittlig arbeidet tid i meldeperioden, se § 11-10.
Reduserte arbeidsavklaringspenger
gis når arbeidsevnen er redusert med minst 40 prosent. Ved beregningen
skal det tas hensyn til om medlemmet har reduserte muligheter til
å utføre inntektsgivende arbeid på grunn av at han eller hun deltar
på et arbeidsrettet tiltak eller får aktiv behandling.
Når medlemmet arbeider
i et arbeidsrettet tiltak uten lønn eller med lønn inntil grunnbeløpet,
kan arbeidsavklaringspengene reduseres med et lavere antall timer
enn det timeantallet som er arbeidet.
Når medlemmet er
nær ved å komme i fullt arbeid, kan det i inntil tolv måneder gis
arbeidsavklaringspenger når han eller hun arbeider inntil 80 prosent.
Det kan ikke gis mer enn én periode med arbeidsavklaringspenger
etter dette leddet i løpet av en stønadsperiode, se § 11-12.
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere regler om reduksjon av arbeidsavklaringspenger
på grunn av samtidig arbeid, herunder gi bestemmelser for særskilte
grupper.
§ 11-24 Reduksjon av arbeidsavklaringspenger
på grunn av ytelser fra en arbeidsgiver
Pensjonsgivende
inntekt, se § 3-15, og økonomiske ytelser fra nåværende eller tidligere
arbeidsgiver som ikke er pensjonsgivende inntekt, som gis i forbindelse
med overgang til arbeidsavklaringspenger eller i forbindelse med
oppsigelse, fratreden eller reduksjon av arbeidstid, skal føre til
at arbeidsavklaringspengene reduseres med det samme beløpet. Ytelser
fra en arbeidsgiver skal periodiseres ved at de deles på medlemmets
tidligere månedslønn.
Pensjonsgivende
inntekt som er erstatning fra en arbeidsgiver etter skadeserstatningsloven
§ 3-1 eller yrkesskadeforsikringsloven § 13, skal ikke føre til reduksjon
av arbeidsavklaringspengene.
Feriepenger etter
ferieloven skal ikke føre til reduksjon av arbeidsavklaringspengene.
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere regler om hvordan reduksjon av arbeidsavklaringspenger
på grunn av ytelser fra arbeidsgiver skal skje.
§ 11-25 Arbeidsavklaringspenger under opphold
i institusjon
Dersom et medlem
som mottar arbeidsavklaringspenger, oppholder seg i en institusjon
med fri kost og losji, blir arbeidsavklaringspengene redusert. Dette
gjelder likevel ikke for et medlem som forsørger ektefelle eller
har krav på barnetillegg.
Arbeidsavklaringspengene
gis uten reduksjon for innleggelsesmåneden og de tre påfølgende
månedene. Deretter blir arbeidsavklaringspengene redusert med 50
prosent inntil institusjonsoppholdet avsluttes. Dersom medlemmet
innen tre måneder etter utskrivelsen på nytt kommer i institusjon,
gis det reduserte arbeidsavklaringspenger fra og med måneden etter
at det nye oppholdet tar til.
Dersom medlemmet
har faste utgifter som er nødvendige for at han eller hun skal kunne
beholde bolig og annet, kan Arbeids- og velferdsetaten bestemme
at arbeidsavklaringspengene ikke skal reduseres.
§ 11-26 Arbeidsavklaringspenger under straffegjennomføring
Et medlem som sitter
i varetekt, soner straff eller er underlagt særreaksjoner i en anstalt
under kriminalomsorgen eller tilsvarende anstalt i utlandet, har ikke
rett til arbeidsavklaringspenger. Det gis likevel arbeidsavklaringspenger
hvis medlemmet arbeider for en arbeidsgiver utenfor anstalten i
medhold av straffegjennomføringsloven § 20.
Ved straffegjennomføring
i frihet beholdes arbeidsavklaringspengene dersom vilkårene for
øvrig er oppfylt. Tilsvarende gjelder ved prøveløslatelse i medhold
av straffegjennomføringsloven §§ 42 og følgende.
§ 11-27 Forholdet til andre fulle ytelser
fra folketrygden
Dersom et medlem
har rett til arbeidsavklaringspenger og samtidig fyller vilkårene
for å få en annen folketrygdytelse som skal dekke det samme inntekts-tapet
i det samme tidsrommet, kan han eller hun velge ytelse.
Fulle sykepenger
og fulle svangerskapspenger av deltidsstilling anses som en redusert
ytelse etter § 11-28. Foreldrepenger etter § 14-9 anses som en full ytelse.
Arbeidsavklaringspengene
faller ikke bort dersom medlemmet tar ut alderspensjon etter kapitlene 19
og 20. Når medlemmet får barnepensjon etter kapittel 18, reduseres
arbeidsavklaringspengene med samme beløp.
§ 11-28 Forholdet til andre reduserte ytelser
fra folketrygden
Dersom et medlem
mottar en annen redusert ytelse fra folketrygden, gis det reduserte
arbeidsavklaringspenger.
Arbeidsavklaringspengene
beregnes som en full ytelse og reduseres deretter med den prosentandelen som
den reduserte ytelsen utgjør av full arbeidsevne.
For et medlem som
er sykmeldt fra en deltidsstilling, skal arbeidsavklaringspengene
reduseres med den prosentandelen som sykmeldingen utgjør av full stilling.
Tilsvarende gjelder dersom medlemmet mottar svangerskapspenger av
en deltidsstilling.
Dersom medlemmet
mottar en gradert uføretrygd, skal grunnlaget for beregning av arbeidsavklaringspenger,
se § 11-19, fastsettes ut fra medlemmets pensjonsgivende inntekt
fra tiden før arbeidsevnen ble ytterligere nedsatt, dersom det gir
et høyere grunnlag enn ved å fastsette grunnlaget ut fra medlemmets
pensjonsgivende inntekt før arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten.
Medlemmets pensjonsgivende inntekt før arbeidsevnen ble ytterligere
nedsatt, skal fastsettes ved at medlemmets pensjonsgivende inntekt
i deltidsstilling oppjusteres til en inntekt tilsvarende full stilling.
Omfanget av deltidsstillingen skal anses å utgjøre differansen mellom full
stilling og den fastsatte uføregraden for uføretrygden.
§ 11-29 Forholdet til ytelser etter annen
lovgivning
Arbeidsavklaringspenger
utbetales ikke dersom medlemmet får dekket det samme inntektstapet
under annen lovgivning.
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere regler om avgrensingen av folketrygdens
ansvar.
§ 11-30 Unntak fra kravet om melding om
vedtak og unntak fra kravet om forhåndsvarsel
Melding om vedtak
om stans i utbetaling av arbeidsavklaringspenger kan unnlates når
grunnen åpenbart er kjent for medlemmet. Det er et vilkår at Arbeids-
og velferdsetaten har gitt medlemmet forhåndsvarsel om at retten
til ytelsen stanses i slike tilfeller. Unntak fra kravet om melding
om vedtak må skyldes ett av følgende forhold:
-
a) Medlemmet har
fravær ut over én dag per meldeperiode som ikke skyldes sykdom eller
sterke velferdsgrunner.
-
b) Medlemmet unnlater
å melde seg hos Arbeids- og velferdsetaten, se § 11-10 andre ledd.
-
c) Medlemmet er
kommet i fullt arbeid.
-
d) Medlemmet oppholder
seg i utlandet ut over fire uker per kalenderår, se § 11-3 tredje
ledd.
-
e) Medlemmet er
i utlandet uten at Arbeids- og velferdsetaten har godkjent oppholdet,
se § 11-3 tredje ledd.
-
f) Medlemmet avtjener
lovbestemt tjenesteplikt (verneplikt).
-
g) Medlemmet er
i fengsel, varetekt eller gjennomfører straff i frihet.
-
h) Medlemmet får
fulle sykepenger eller full uføretrygd fra folketrygden.
Forhåndsvarsling
etter forvaltningsloven § 16 om reduksjon av arbeidsavklaringspenger
ved brudd på nærmere bestemte aktivitetsplikter etter § 11-9 kan
unnlates dersom medlemmet på forhånd er orientert om konsekvensene
ved eventuell manglende etterlevelse.
§ 11-31 Karensperiode og nytt krav om arbeidsavklaringspenger
Et medlem som har
mottatt arbeidsavklaringspenger ut maksimal stønadsperiode, se § 11-12,
har ikke ny rett til arbeidsavklaringspenger etter §§ 11-5, 11-14,
11-15 eller 11-16 før etter en karensperiode på 52 uker. Dersom
medlemmet er alvorlig sykt eller skadet, gjelder ikke karensperioden
på 52 uker.
Dersom arbeidsavklaringspengene
har vært stanset i mer enn 52 uker, må det settes fram nytt krav
om arbeidsavklaringspenger. Det må også settes fram nytt krav om
arbeidsavklaringspenger dersom
-
a) medlemmets sak
om arbeidsavklaringspenger har vært opphørt, eller
-
b) medlemmets arbeidsevne
er ferdig avklart, eller
-
c) medlemmet har
fått innvilget arbeidsavklaringspenger i perioden som arbeidssøker,
se § 11-17.
Arbeidsavklaringspengene
skal ikke anses for å ha vært stanset i perioder der medlemmet mottar
foreldrepenger opptjent på grunnlag av arbeidsavklaringspenger.
Departementet kan
i forskrift fastsette nærmere regler om når medlemmet har rett til
å få innvilget en ny stønadsperiode, når medlemmet skal fortsette
i den samme stønadsperioden, og når det skal framsettes nytt krav.