Kapittel 2 Vilkår og tillatelser
§ 3 Vilkår for å drive virksomhet som
gjeldsinformasjonsforetak
Virksomhet som gjeldsinformasjonsforetak
kan bare drives av foretak med tillatelse fra departementet.
Tillatelse kan bare
gis dersom:
-
a) foretakets eiere
er egnet til å sikre en god, effektiv og forsvarlig forvaltning
av foretaket,
-
b) foretaket kan
dokumentere evne til sikker, ordnet og effektiv utlevering og eventuell
registrering av gjeldsopplysninger, og
-
c) foretaket er
organisert som aksjeselskap eller allmennaksjeselskap og oppfyller
de krav som stilles i aksjeloven eller allmennaksjeloven, i tillegg til
kravene som følger av eller er gitt i medhold av loven her.
Ved vurderingen
av om foretakets eiere er egnet etter annet ledd bokstav a, skal
det særlig legges vekt på eiernes alminnelige omdømme, faglige kompetanse, tidligere
handlemåte, tilgjengelige økonomiske ressurser, hensynet til forsvarlig
virksomhet samt muligheten til å utøve et effektivt tilsyn.
Det kan settes vilkår
for tillatelsen.
§ 4 Søknad om tillatelse
Søknad om tillatelse
til å drive virksomhet som gjeldsinformasjonsforetak skal inneholde
de opplysninger som er av betydning for behandling av søknaden,
og som viser at de lov- og forskriftsfestede kravene er oppfylt.
Vedtak om tillatelse
skal meddeles søkeren snarest mulig og senest innen seks måneder
etter at søknaden er mottatt. Dersom søknaden ikke inneholder de
opplysninger som er nødvendige for behandling av søknaden, regnes
fristen fra det tidspunktet slike opplysninger er mottatt.
§ 5 Endring og tilbakekall av tillatelse
Departementet kan
endre, sette nye vilkår for eller tilbakekalle tillatelsen til å
drive virksomhet som gjeldsinformasjonsforetak dersom gjeldsinformasjonsforetaket:
-
a) ikke gjør bruk
av tillatelsen innen tolv måneder etter at tillatelsen ble gitt,
gir uttrykkelig avkall på tillatelsen, eller har opphørt å drive
virksomhet som gjeldsinformasjonsforetak i mer enn seks måneder,
-
b) har fått tillatelsen
ved hjelp av uriktige opplysninger eller andre uregelmessigheter,
-
c) foretar alvorlige
eller systematiske overtredelser av bestemmelser gitt i eller i
medhold av lov, eller
-
d) ikke etterkommer
pålegg gitt av Finanstilsynet.
§ 6 Styre og ledelse
Gjeldsinformasjonsforetak
skal ha daglig leder og et styre med minst tre medlemmer. Daglig
leder eller annen ansatt kan ikke være medlem av styret.
Styremedlemmer,
daglig leder og andre personer som inngår i den faktiske ledelsen
av virksomheten i et gjeldsinformasjonsforetak, skal ha relevante
kvalifikasjoner og yrkeserfaring og skal ikke ha utvist adferd som
gir grunn til å anta at stillingen eller vervet ikke vil kunne ivaretas
på forsvarlig måte.
Personer som nevnt
i annet ledd skal fremlegge ordinær politiattest etter politiregisterloven
§ 40.
Gjeldsinformasjonsforetak
skal gi Finanstilsynet melding ved endring av styrets sammensetning
og ved skifte av daglig leder eller andre personer som faktisk deltar
i ledelsen av virksomheten. Meldingen skal så vidt mulig gis på
forhånd og må inneholde nødvendige opplysninger om kvalifikasjoner,
yrkeserfaring, vandel samt verv eller stilling i annen virksomhet.
Finanstilsynet kan gi pålegg om at endringen ikke skal iverksettes
dersom endringen antas å medføre at kravene i annet ledd ikke oppfylles.
§ 7 Vedtekter
Gjeldsinformasjonsforetakets
vedtekter og endringer i disse skal godkjennes av departementet.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om vedtektenes innhold.
§ 8 Internkontroll
Styret skal fastsette
retningslinjer for internkontroll og kontrollere at internkontrollen
etableres, gjennomføres og dokumenteres på en forsvarlig måte i
samsvar med styrets retningslinjer og pålegg. Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om internkontroll.
Daglig leder skal
sørge for at internkontroll etableres og gjennomføres i henhold
til lov og forskrifter. Det samme gjelder for styrets vedtatte retningslinjer og
pålegg.
Gjeldsinformasjonsforetak
kan anvende underleverandører i virksomheten.
§ 9 Virksomhetsbegrensning
Gjeldsinformasjonsforetak
kan motta, innhente, registrere og utlevere gjeldsopplysninger.
Annen konsesjonspliktig virksomhet skal drives i eget foretak.
Ut over virksomhet
som nevnt i første ledd første punktum, kan gjeldsinformasjonsforetak
bare drive annen virksomhet som har direkte sammenheng med gjeldsinformasjonsvirksomheten,
og som ikke er egnet til å svekke tilliten til foretakets integritet
og uavhengighet. Gjeldsinformasjonsforetak må rapportere til Finanstilsynet
og departementet hvis det driver slik annen virksomhet.
Gjeldsinformasjonsforetak
kan ikke motta, innhente, registrere eller utlevere andre kredittopplysninger
enn gjeldsopplysninger.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler og treffe enkeltvedtak om hva slags
virksomhet gjeldsinformasjonsforetak kan drive.
Kapittel 3 Mottak og utlevering
av gjeldsopplysninger
§ 10 Finansforetaks plikt til å gjøre
gjeldsopplysninger tilgjengelige
Finansforetak skal
rapportere eller på annen måte gjøre gjeldsopplysninger, jf. § 2
bokstav d, tilgjengelige for gjeldsinformasjonsforetak.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om rapportering og annen tilgjengeliggjøring
av gjeldsopplysninger, herunder om tekniske forhold, opplysningenes
detaljeringsgrad og rapporteringshyppighet.
§ 11 Gjeldsinformasjonsforetaks tilretteleggings-
og registreringsplikt
Gjeldsinformasjonsforetak
skal legge til rette for at rapportering eller annen tilgjengeliggjøring
av gjeldsopplysninger fra finansforetak etter § 10 kan skje på en
hensiktsmessig måte.
Gjeldsinformasjonsforetak
som etablerer register, skal registrere gjeldsopplysninger når disse
mottas.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om tilretteleggings- og registreringsplikten.
§ 12 Utlevering av gjeldsopplysninger
fra gjeldsinformasjonsforetak
Gjeldsinformasjonsforetak
kan utlevere gjeldsopplysninger til:
-
a) finansforetak,
Husbanken og Statens pensjonskasse, når disse skal foreta kredittvurdering
i forbindelse med en konkret kredittsøknad eller søknad om endring
av vilkår på en løpende kreditt,
-
b) kommune, i forbindelse
med behandling av søknad om startlån eller søknad om endring av
vilkår for innvilget startlån,
-
c) kredittopplysningsforetak,
når disse etter forespørsel fra kredittytere som nevnt i bokstav
a og b skal foreta kredittvurdering, eller når disse skal utarbeide
kredittscore etter forespørsel fra noen som har saklig behov for
å innhente kredittopplysninger, jf. personopplysningsloven § 3 fjerde ledd,
og
-
d) den opplysningen
gjelder.
Gjeldsopplysninger
som er nødvendige for utarbeidelse av kredittscoremodeller, kan
utleveres til finansforetak og kredittopplysningsforetak.
Gjeldsopplysninger
kan også utleveres til mottakere som nevnt i første ledd bokstav
a og b i forbindelse med kontroll ved utbetaling av innvilget kreditt.
Norges Bank, Finanstilsynet
og Statistisk sentralbyrå kan kreve utlevert gjeldsopplysninger
for analyse-, overvåknings- og statistikkformål. Annen offentlig
myndighet kan få utlevert gjeldsopplysninger når det er særskilt
hjemmel for det.
Gjeldsopplysninger
kan utleveres til forskningsformål. Verdipapirregisterloven § 8-3
gjelder tilsvarende.
Den som i medhold
av første til femte ledd har mottatt gjeldsopplysninger fra et gjeldsinformasjonsforetak,
kan ikke gi opplysningene videre til andre. For finansforetak og
kredittopplysningsforetak gjelder dette også overfor andre foretak
i samme konsern. Unntak gjelder for kredittopplysningsforetak etter
§ 13 samt ved krav om innsyn fra den opplysningen gjelder.
Gjeldsopplysninger
kan bare utleveres skriftlig, enten elektronisk eller papirbasert.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler eller treffe enkeltvedtak om utlevering
av gjeldsopplysninger fra gjeldsinformasjonsforetak, herunder om
utlevering av gjeldsopplysninger for utarbeidelse av kredittscoremodeller.
§ 13 Utlevering av gjeldsopplysninger
og kreditt-score fra kredittopplysningsforetak
Kredittopplysningsforetak
kan utlevere gjeldsopplysninger til kredittytere som nevnt i § 12
første ledd bokstav a og b når kredittopplysningsforetak etter forespørsel
fra disse skal foreta kredittvurdering i forbindelse med en konkret
kredittsøknad eller søknad om endring av vilkår på en løpende kreditt,
samt til den opplysningen gjelder.
Kredittopplysningsforetak
kan også utlevere opplysning om kredittscore hvor gjeldsopplysninger inngår
i beregningsgrunnlaget, til den som har saklig behov for opplysningen,
jf. personopplysningsloven § 3 fjerde ledd. Selve gjeldsopplysningen
kan ikke utleveres.
Departementet kan
gi forskrift med nærmere bestemmelser om kredittopplysningsforetaks
adgang til utlevering av gjeldsopplysninger og kredittscore.
§ 14 Gjeldsinformasjonsforetaks rett
til vederlag for utleverte opplysninger
Gjeldsinformasjonsforetak
kan kreve vederlag for utlevering av gjeldsopplysninger. Dette gjelder ikke
for opplysninger som offentlige myndigheter har krav på i henhold
til lov eller forskrift, eller ved krav om innsyn fra den opplysningen
gjelder.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om vederlag for tjenester som ytes
av gjeldsinformasjonsforetak.
§ 15 Sletting av gjeldsopplysninger
Gjeldsinformasjonsforetak
som etablerer et register, skal slette gjeldsopplysninger fra registeret
når gjelden er innfridd og eventuell kredittramme er avviklet.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om sletting av gjeldsopplysninger.
Kapittel 4 Tilsyn, taushetsplikt
og straff mv.
§ 16 Tilsyn, forholdet til tilsynsmyndigheten
Gjeldsinformasjonsforetak
er underlagt tilsyn av Finanstilsynet etter finanstilsynsloven.
Gjeldsinformasjonsforetak
og den som handler på vegne av foretaket, har plikt til å gi de
opplysninger som Finanstilsynet krever om forhold som angår foretakets
virksomhet, samt til å fremvise og utlevere til Finanstilsynet dokumentasjon
som angår virksomheten.
Finanstilsynet
kan gi pålegg om retting dersom gjeldsinformasjonsforetak opptrer
i strid med lov, bestemmelser gitt med hjemmel i lov eller egne
regler og forretningsvilkår. Det samme gjelder for den som handler
på vegne av foretaket. Finanstilsynet kan også gi pålegg om retting
dersom foretakets ledelse eller styremedlemmer ikke oppfyller kravene
til kvalifikasjoner og egnethet i § 6.
Styret og daglig
leder i gjeldsinformasjonsforetak har plikt til å melde fra til
Finanstilsynet dersom det fattes vedtak om avvikling av foretaket,
eller det oppstår fare for at foretaket ikke vil være i stand til
å utføre konsesjonspliktige funksjoner.
§ 17 Taushetsplikt
Tillitsvalgte,
ansatte og revisor i gjeldsinformasjonsforetak har taushetsplikt
om det som de i sitt arbeid får vite om noens gjeldsforhold eller
forretningsmessige eller personlige forhold, med mindre noe annet
følger av lov. Det samme gjelder andre som utfører arbeid eller
oppdrag på vegne av gjeldsinformasjonsforetak. Taushetsplikten gjelder
også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten, oppdraget eller
vervet.
For opplysninger
til bruk i forskning og forskeres taushetsplikt gjelder verdipapirregisterloven
§§ 8-3 og 8-4 tilsvarende.
§ 18 Straff
Tillitsvalgte og
ansatte i gjeldsinformasjonsforetak som forsettlig eller uaktsomt
overtrer bestemmelsene i § 16 fjerde ledd, straffes med bøter eller
med fengsel i inntil seks måneder.
Overtredelse av
§ 17 om taushetsplikt straffes etter straffeloven § 209.
§ 19 Forholdet til regelverket om personopplysninger
Personopplysningsloven
gjelder så langt ikke annet følger av denne loven.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om forholdet til regelverket om personopplysninger.
Kapittel 5 Ikrafttredelse mv.
§ 20 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer.
§ 21 Endringer i andre lover
Fra den tid loven
trer i kraft, gjøres følgende endringer i andre lover:
1. I lov 10.
april 2015 nr. 17 om finansforetak og finanskonsern skal § 16-2
nytt fjerde ledd lyde:
(4) Taushetsplikten etter første
ledd er ikke til hinder for utlevering av gjeldsopplysninger i henhold
til gjeldsinformasjonsloven.
Nåværende fjerde
og femte ledd blir nye femte og sjette ledd.
2. I lov 17.
juli 1992 nr. 99 om frivillig og tvungen gjeldsordning for privatpersoner
skal § 4-7 tredje ledd lyde:
Om gjennomføringen
av verdsettingen gjelder for øvrig tvangsfullbyrdelsesloven § 9-7 tredje og fjerde ledd.