I lov 4. desember 1992
nr. 127 om kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester gjøres
følgende endringer:
§ 3-1 skal lyde:
§ 3-1 Varighet, innhold
Det kan ikke sendes reklameinnslag
i tilknytning til barneprogram eller reklameinnslag som særlig er rettet
mot barn i kringkasting eller audiovisuelle bestillingstjenester.
Kringkastere kan
ikke sende reklame for livssyn eller politiske budskap i fjernsyn.
Dette gjelder også tekstfjernsyn.
Kongen kan gi regler om utsending
av, innholdet i, omfanget av og tilsynet med reklamesendinger.
Meldinger fra kringkasteren
i forbindelse med egne programmer og tilleggsprodukter direkte avledet
av disse programmene skal ikke regnes med i varigheten av reklametiden
etter første ledd. Det samme gjelder meldinger om offentlige tjenester
og vederlagsfrie innslag om veldedige formål.
Kongen kan i forskrift
gi nærmere regler om varigheten av meldinger og innslag etter fjerde ledd samt om forbud
mot å avbryte program for å sende andre meldinger eller utdrag av
andre program.
§ 3-2 første ledd nytt annet
punktum skal lyde:
Denne bestemmelsen er ikke til hinder
for at reklameinnslag i fjernsyn atskilles fra den ordinære programvirksomhet
ved hjelp av delt skjerm.
§ 3-4 skal lyde:
§ 3-4 Sponsing i kringkasting og audiovisuelle
bestillingstjenester
Dersom et program
er sponset, skal det opplyses om dette på en tydelig måte. Opplysninger om sponsor skal gis
ved inn- eller utannonseringen av programmet. I tillegg kan opplysninger
om sponsor gis i løpet av et sponset program, herunder i sponsede
enkeltinnslag. Opplysninger om sponsor kan gis i form
av sponsors navn, varemerke, logo, produkt eller tjeneste.
Med sponsing menes
ethvert bidrag til produksjon eller sending av program fra en fysisk
eller juridisk person som selv ikke tilbyr programmet eller er engasjert
i produksjonen, med sikte på å fremme sponsors navn, varemerke,
omdømme, virksomhet, produkt eller tjeneste.
Innhold og presentasjonsform
i sponsede program må være slik at tjenestetilbyderens redaksjonelle
integritet opprettholdes fullt ut.
Sponsede program
skal ikke oppmuntre til kjøp eller leie av sponsors eller tredje
parts produkt eller tjenester, herunder ved å inneholde spesielle
salgsfremmende henvisninger til slike produkt eller tjenester.
Nyhets- og aktualitetsprogrammer
kan ikke sponses.
Programmer i kringkasting
eller audiovisuelle bestillingstjenester kan ikke sponses av fysiske
eller juridiske personer hvis hovedaktivitet er å produsere, selge
eller leie ut produkt eller tjenester det er forbudt å reklamere
for etter norsk lov eller regler gitt i medhold av norsk lov. Politiske
partiorganisasjoner kan ikke sponse programmer.
Kongen gir i forskrift
nærmere regler om sponsing av kringkastingsprogrammer og audiovisuelle bestillingstjenester,
herunder regler om sponsing i Norsk rikskringkasting AS.