vedtak til lov
om Statens undersøkelseskommisjon
for helse- og omsorgstjenesten
§ 1 Formål
Formålet med loven
er å bedre pasient- og brukersikkerheten i helse- og omsorgstjenesten
gjennom undersøkelser av alvorlige hendelser og andre alvorlige
forhold.
§ 2 Virkeområde
Loven gjelder helse-
og omsorgstjenester som ytes i riket.
Departementet kan
gi forskrift om at loven og forskrifter med hjemmel i loven helt
eller delvis skal gjelde for Svalbard og Jan Mayen og kan fastsette særlige
regler under hensyn til de stedlige forholdene.
Departementet kan
gi forskrift om at loven og forskrifter med hjemmel i loven helt
eller delvis skal gjelde på norske skip i utenriksfart, i norske
sivile luftfartøy i internasjonal trafikk, på installasjoner og fartøy
i arbeid på den norske kontinentalsokkelen og på norsk redningsansvarsområde.
§ 3 Definisjoner
I loven menes med
-
a) alvorlig hendelse:
dødsfall eller betydelig skade på pasient eller bruker hvor utfallet
er uventet ut fra påregnelig risiko.
-
b) alvorlige forhold:
omstendigheter eller sammenhenger som antas å kunne føre til alvorlige
hendelser.
§ 4 Statens undersøkelseskommisjon for
helse- og omsorgstjenesten
Statens undersøkelseskommisjon
for helse- og omsorgstjenesten (undersøkelseskommisjonen) er et forvaltningsorgan
administrativt underlagt departementet. Den skal utføre sine oppgaver
uavhengig og selvstendig, og den kan ikke instrueres i faglige spørsmål.
Undersøkelseskommisjonen
ledes av en direktør. Direktøren beskikkes av Kongen.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere bestemmelser om organiseringen av undersøkelseskommisjonen.
§ 5 Undersøkelseskommisjonens oppgaver
Undersøkelseskommisjonen
skal undersøke alvorlige hendelser og andre alvorlige forhold for
å bedre pasient- og brukersikkerheten i helse- og omsorgstjenesten.
Hensikten med undersøkelsene er å utrede hendelsesforløp, årsaksfaktorer
og årsakssammenhenger for å bidra til læring og forebygging av alvorlige
hendelser.
Undersøkelseskommisjonen
skal ikke ta stilling til sivilrettslig eller strafferettslig skyld
og ansvar.
Undersøkelseskommisjonen
avgjør selv hvilke alvorlige hendelser eller alvorlige forhold som
skal undersøkes, tidspunktet for og omfanget av undersøkelsen samt
hvordan den skal gjennomføres.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere bestemmelser om arbeidet i undersøkelseskommisjonen.
§ 6 Årlig rapportering
Undersøkelseskommisjonen
skal rapportere årlig til departementet om virksomhetens aktiviteter
og resultater.
§ 7 Varsel til undersøkelseskommisjonen
om alvorlige hendelser
Helseforetak og
virksomheter som har avtale med helseforetak eller regionale helseforetak,
skal straks varsle undersøkelseskommisjonen om alvorlige hendelser,
jf. spesialisthelsetjenesteloven § 3-3 a.
Pasienter, brukere
eller nærmeste pårørende kan varsle undersøkelseskommisjonen om
hendelser som nevnt i første ledd.
Når undersøkelseskommisjonen
har mottatt varsel etter første eller andre ledd skal den uten ugrunnet opphold
avgjøre om det skal iverksettes undersøkelse.
§ 8 Underretning og adgang til å uttale
seg
Når undersøkelseskommisjonen
har iverksatt undersøkelse, skal den så vidt mulig underrette tjenesteytere,
pasienter eller brukere, nærmeste pårørende eller andre som undersøkelsen
angår. Slik underretning skal gis så snart som mulig, og den skal
opplyse om rettighetene etter andre ledd og etter § 16.
Innen undersøkelsen
avsluttes, skal personene og tjenesteyterne nevnt i første ledd
gis adgang til å uttale seg om den alvorlige hendelsen eller det
alvorlige forholdet. De har også rett til å gjøre seg kjent med dokumentene
med de begrensninger som følger av taushetsplikten i § 12.
§ 9 Tiltak for å fremskaffe opplysninger
Undersøkelseskommisjonen
kan kreve å få undersøke stedet der den alvorlige hendelsen eller
det alvorlige forholdet fant sted og ta i besittelse gjenstander,
blant annet medisinsk utstyr. Den skal videre gis tilgang til dokumenter
og resultater fra undersøkelser foretatt av andre instanser i forbindelse
med den alvorlige hendelsen eller det alvorlige forholdet, blant
annet undersøkelser av personer som var involvert og obduksjon av
døde.
Undersøkelseskommisjonen
kan pålegge helsepersonell å medvirke til eller underkaste seg utåndingsprøve,
blodprøve og klinisk legeundersøkelse.
Undersøkelseskommisjonen
kan anmode om opplysninger og bistand fra andre offentlige myndigheter,
samt benytte nødvendig sakkyndig bistand.
Tiltak etter denne
bestemmelsen kan bare utføres i den utstrekning det er nødvendig
for at undersøkelseskommisjonen skal kunne gjennomføre sine oppgaver
og tiltaket står i rimelig forhold til det som søkes oppnådd.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere bestemmelser om undersøkelseskommisjonens
tiltak for å fremskaffe opplysninger.
§ 10 Forklaringsplikt
Enhver har, uten
hensyn til taushetsplikten, plikt til å forklare seg for undersøkelseskommisjonen
om opplysninger som kan være av betydning for undersøkelsen.
Enhver som forklarer
seg for undersøkelseskommisjonen, har rett til å la seg bistå under
forklaringen, med mindre dette vesentlig forsinker saken.
§ 11 Bevissikring
Undersøkelseskommisjonen
kan kreve bevissikring utenfor rettssak etter reglene i tvisteloven §§ 28-3
og 28-4. Krav om bevissikring fremmes for tingretten i den rettskretsen
hvor de som skal avhøres bor eller oppholder seg, eller hvor realbevis
skal undersøkes.
§ 12 Taushetsplikt
Enhver som utfører
tjeneste eller arbeid for undersøkelseskommisjonen, har taushetsplikt
etter forvaltningsloven om det vedkommende får kjennskap til under
utførelsen av sitt arbeid. Forvaltningsloven § 13 b første ledd
nr. 6 gjelder likevel ikke.
Når personer som
nevnt i første ledd mottar opplysninger som er undergitt strengere
taushetsplikt enn det som følger av forvaltningsloven, skal tilsvarende
strenge taushetsplikt gjelde, med mindre tungtveiende offentlige
hensyn tilsier at opplysningene bør kunne gis videre eller opplysningene
er nødvendige for å forklare årsaken til hendelsen.
Personer som nevnt
i første ledd har i tillegg taushetsplikt om alle opplysninger som
er fremkommet under forklaring for undersøkelseskommisjonen etter
§ 10, med mindre tungtveiende offentlige hensyn tilsier at opplysningene
bør kunne gis videre eller opplysningene er nødvendige for å forklare
årsaken til hendelsen.
Taushetsplikt som
nevnt i andre og tredje ledd er ikke til hinder for at opplysningene
bringes videre i den grad den som har krav på taushet samtykker,
dersom opplysningene har statistisk form, eller dersom de er alminnelig
tilgjengelig andre steder.
§ 13 Offentlighet
Utkast til undersøkelsesrapport
og uttalelser til rapporten etter § 16 kan unntas offentlighet.
Avslag på begjæringer
om innsyn kan påklages etter reglene i offentleglova. Enhver som
utfører arbeid eller tjeneste for klageinstansen, har taushetsplikt
i samsvar med § 12 i loven her for opplysninger de blir kjent med
i forbindelse med klagesaken.
§ 14 Informasjon til relevant offentlig
organ
Undersøkelseskommisjonen
skal innenfor rammen for taushetsplikt etter § 12 holde relevant
offentlig organ underrettet om alvorlige forhold som avdekkes i
løpet av undersøkelsen, og sine egne foreløpige vurderinger av disse,
i den grad dette ansees kritisk for pasient- og brukersikkerheten.
§ 15 Undersøkelsesrapport
Når undersøkelseskommisjonen
har undersøkt en alvorlig hendelse, skal den utarbeide en rapport. Undersøkelseskommisjonen
tar selv stilling til om det er nødvendig å utarbeide rapport i
andre tilfeller. Avsluttes undersøkelser uten rapport, skal undersøkelsene
dokumenteres på annen hensiktsmessig måte.
Rapporten skal redegjøre
for hendelsesforløpet i saken og inneholde undersøkelseskommisjonens vurdering
av årsaksforholdene. Rapporten skal også inneholde undersøkelseskommisjonens
eventuelle tilrådinger om tiltak som bør treffes eller vurderes
for å forbygge lignende hendelser i fremtiden.
Rapporten skal ikke
inneholde referanser til enkeltpersoners navn og adresse.
Undersøkelseskommisjonen
skal offentliggjøre rapporten når den er ferdig utarbeidet.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere bestemmelser om i hvilke tilfeller det skal
utarbeides undersøkelsesrapport, hvordan undersøkelsesrapporter
skal utformes og anvendes, samt tidsfrister for å utarbeide undersøkelsesrapporter.
§ 16 Foreleggelse av utkast til undersøkelsesrapport
Før undersøkelseskommisjonen
ferdigstiller rapporten, skal et utkast til rapport etter anmodning
forelegges for personer som nevnt i § 8, med en rimelig frist for
vedkommende til å gi en uttalelse, med mindre særlige forhold tilsier
at dette ikke gjøres. Første punktum gjelder bare for de delene
av utkastet til rapport som vedkommende på grunn av sin tilknytning til
saken eller undersøkelsen har særlige forutsetninger for å uttale
seg om.
§ 17 Forbud mot bruk som bevis i straffesak
Opplysninger undersøkelseskommisjonen
mottar i medhold av § 10 kan ikke brukes som bevis i en senere straffesak
mot den som har gitt opplysningene.
§ 18 Forbud mot sanksjoner fra arbeidsgiver
En arbeidstaker
som avgir forklaring etter § 10 skal ikke som følge av dette utsettes
for noen form for sanksjoner fra arbeidsgiverens side.
Første ledd gjelder
ikke
-
a) tiltak som arbeidsgiveren
iverksetter med hovedformål å forbedre arbeidstakerens kvalifikasjoner
-
b) dersom de mottatte
opplysningene viser at arbeidstakeren ikke oppfyller helsemessige
krav til å inneha sin stilling
-
c) dersom de mottatte
opplysningene viser at arbeidstakeren selv har opptrådt grovt uaktsomt
i forbindelse med den alvorlige hendelsen eller det alvorlige forholdet
-
d) dersom omstendigheter
knyttet til arbeidstakeren eller dennes handlinger eller unnlatelser
er blitt kjent på annen måte enn gjennom arbeidstakerens forklaring
etter § 10.
§ 19 Forholdet til helseregisterloven
Helseregisterloven
gjelder så langt ikke annet følger av denne loven.
§ 20 Ikraftsetting
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette de enkelte bestemmelser
i loven i kraft til forskjellig tid.
§ 21 Endringer i andre lover
Fra den tid loven
trer i kraft gjøres følgende endringer i andre lover:
1. I lov 2. juli
1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. gjøres følgende endringer:
Ny § 12 a skal lyde:
§ 12 a Undersøkelser mv. etter pålegg
fra Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten
Helsepersonell
skal medvirke til eller underkaste seg utåndingsprøve, blodprøve
og klinisk legeundersøkelse som pålegges av undersøkelseskommisjonen etter
lov om Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten
§ 9 andre ledd.
Ny § 30 a skal lyde:
§ 30 a Opplysninger til Statens undersøkelseskommisjon
for helse- og omsorgstjenesten
Helsepersonell
skal gi undersøkelseskommisjonen adgang til virksomhetens lokaler
og opplysninger etter lov om Statens undersøkelseskommisjon for helse-
og omsorgstjenesten § 9.
Helsepersonell
skal forklare seg for Statens undersøkelseskommisjon for helse-
og omsorgstjenesten etter lov om Statens undersøkelseskommisjon for
helse- og omsorgstjenesten § 10.
§ 3-3 a overskriften skal
lyde:
§ 3-3 a Varsel om alvorlige hendelser
§ 3-3 a første ledd skal lyde:
Helseforetak og virksomheter som
har avtale med helseforetak eller regionale helseforetak, skal straks
varsle om alvorlige hendelser til Statens helsetilsyn og Statens
undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten.
Med alvorlige hendelse menes dødsfall eller betydelig skade på pasient
hvor utfallet er uventet ut
fra påregnelig risiko.