vedtak til lov
I
I lov 4. juli 2003
nr. 83 om elektronisk kommunikasjon gjøres følgende endringer:
§ 1-5 nr. 9 skal lyde:
-
9. radioutstyr: et elektrisk eller
elektronisk produkt, som enten alene eller sammen med ekstrautstyr, for
eksempel en antenne, tilsiktet utstråler eller mottar radiobølger
for radiokommunikasjon eller radiobestemmelse.
§ 2-6 første ledd skal lyde:
Tilbyder som tilbyr
sluttbruker en elektronisk kommunikasjonstjeneste som gir mulighet
for å foreta innenlandsk anrop til ett eller flere nummer i den nasjonale
nummerplanen, skal sikre at sluttbruker kan foreta anrop til nødetatenes
nødmeldingstjeneste. Tilbyder
plikter å rute eCall til valgt mottakssentral for nødanrop. eCall
er et system for automatisk eller manuell varsling av trafikkulykker
eller andre nødsituasjoner fra kjøretøy til en mottakssentral.
§ 2-6 tredje ledd skal lyde:
Tilbyder som nevnt
i første ledd og tilbyder av elektroniske kommunikasjonsnett som
brukes til levering av tjeneste som nevnt i første ledd, skal for egen
regning sikre at telefonnummer, sluttbrukers navn og nødvendige
opplysninger for geografisk lokalisering av nødanrop overføres for
alle anrop til nødetatene. Tilbyder
plikter også å sikre overføring av datasett ved eCall til valgt
mottakssentral for nødanrop. Det samme skal
gjelde selv om sluttbruker har avtale om hemmelig telefonnummer
eller har reservert seg mot fremvisning av anropende nummer hos oppringt
sluttbruker.
§ 2-6 femte ledd skal lyde:
Myndigheten kan
gi forskrifter om anrop til nødmeldingstjeneste, herunder om plikt
til å videreformidle anrop ved bruk av SMS og om geografisk lokalisering
av nødanrop. Myndigheten kan
også gi forskrifter og treffe enkeltvedtak om eCall og en videreutvikling
av eCall basert på internasjonale standarder. Myndigheten kan i
forskrift eller enkeltvedtak gjøre unntak fra plikten til eCall
i særlige tilfeller.
§ 2-7 skal lyde:
§ 2-7 Vern av kommunikasjon og data
Tilbyder skal gjennomføre
nødvendige sikkerhetstiltak for vern av kommunikasjon og data i
egne elektroniske kommunikasjonsnett og -tjenester.
Tilbyder skal uten ugrunnet opphold
og senest innen 24 timer varsle abonnent eller bruker dersom det
foreligger
-
1. særlig risiko for brudd på sikkerheten,
-
2. sikkerhetsbrudd som har skadet
eller ødelagt lagrede data, eller
-
3. sikkerhetsbrudd som har krenket
personvernet til abonnent eller bruker.
Varsling av abonnent eller bruker
etter annet ledd nr. 3 er ikke nødvendig der tilbyder overfor myndigheten
har dokumentert at tilfredsstillende tekniske beskyttelsestiltak
er gjennomført for dataene omfattet av sikkerhetsbruddet.
Tilbyder plikter å varsle myndigheten
straks i tilfeller omfattet av annet ledd nr. 1 og 3.
Trafikkdata, lokaliseringsdata
og data nødvendige for å identifisere abonnenten eller brukeren
skal slettes eller anonymiseres så snart de ikke lenger er nødvendig:
-
1. til kommunikasjons-
eller faktureringsformål
-
2. for å oppfylle
plikten etter § 2-7 a til å lagre data eller
-
3. for å oppfylle
andre krav fastsatt i medhold av lov.
Annen behandling
av slike data krever samtykke fra bruker.
Myndigheten kan
gi forskrifter om vern av kommunikasjon og data.
Ny § 2-16 skal lyde:
§ 2-16 Nettnøytralitet
Myndigheten kan i forskrift gi regler
om nettnøytralitet. Med nettnøytralitet menes at all internettrafikk
skal behandles likt uavhengig av avsender, mottaker, utstyr, applikasjon,
tjeneste eller innhold.
§ 3-4 første og annet ledd skal
lyde:
Tilbyder som har
sterk markedsstilling skal pålegges en eller flere særlige plikter
som følger av §§ 4-1, 4-4, 4-5, 4-6, 4-7, 4-8, 4-9, 4-9 a og 4-10.
Myndigheten kan
i særlige tilfeller pålegge tilbyder som har sterk markedsstilling
plikter utover det som følger av §§ 4-1, 4-4, 4-5, 4-6, 4-7, 4-8,
4-9, 4-9 a og 4-10.
I slike tilfeller skal EFTAs overvåkningsorgan konsulteres.
§ 4-10 første punktum skal lyde:
Når plikter etter
§§ 4-1 til 4-9 a ikke vil
være tilstrekkelig for å legge til rette for bærekraftig konkurranse,
kan myndigheten pålegge tilbyder med sterk markedsstilling i sluttbrukermarkedene
vilkår for tilbud av sluttbrukertjeneste.
§ 6-2 sjette ledd skal lyde:
Myndigheten kan
nekte å gi tillatelse etter første ledd når det følger av hensyn
som angitt i annet ledd. Myndigheten
kan også nekte å gi tillatelse dersom det ikke utstedes tilhørende
konsesjon etter kringkastingsloven.
§ 6-4 a annet og nytt tredje
ledd skal lyde:
Frekvenstillatelse
gjelder for samme geografiske område som tillatelse gitt etter kringkastingsloven. Direktetildelte
frekvenstillatelser kan ikke overdras etter § 6-5.
Myndigheten kan trekke tilbake tillatelse
etter annet ledd og frekvenstillatelse til kringkasting etter § 6-2
når tildelte frekvenser ikke lenger nyttes etter sitt formål, eller
dersom tillatelsen etter kringkastingsloven bortfaller.
§ 6-5 annet ledd skal lyde:
Før salg finner
sted, skal innehaver underrette myndigheten om den planlagte overdragelsen. Innehaver skal også underrette myndigheten
om planlagt overdragelse i form av endringer i eiersammensetning
eller eierstruktur dersom overdragelsen kan ha konkurranseskadelig
virkning. Myndigheten kan gi pålegg om at overdragelsen
skal skje i samsvar med fastlagte prosedyrer, samt på en måte som
bidrar til å sikre konkurransen og harmonisert bruk av frekvensene
i tråd med nasjonal frekvensplan. Myndigheten kan nekte salg av
frekvenser for å hindre konkurranseskadelig virkning.
§ 6-5 fjerde ledd skal lyde:
Innehaver skal underrette
myndigheten om planlagt utleie av frekvenser som kan ha konkurranseskadelig virkning.
Myndigheten kan nekte utleie av frekvenser for å hindre konkurranseskadelig
virkning.
§ 7-3 annet ledd skal lyde:
Myndigheten kan
ved enkeltvedtak pålegge tilbyder å yte kompensasjon til sluttbruker
ved forsinket tilbyderportering
eller ved misbruk av portering.
§ 9-3 første ledd skal lyde:
Når avgjørelse
etter § 3-2 annet ledd, § 3-3, § 3-4 første ledd, § 4-1 fjerde ledd, § 4-2 annet ledd og § 4-9 a vil kunne
påvirke handelen mellom EØS-landene, skal et begrunnet forslag sendes
til EFTAs overvåkningsorgan for konsultasjon med sikte på europeisk
harmonisering. EFTAs overvåkningsorgan og andre berørte myndigheter
innenfor EØS-området kan kommentere forslaget innen en frist på
en måned etter konsultasjonsprosedyrens start.
§ 10-6 overskriften skal
lyde:
§ 10-6 Pålegg om retting og opphør av
ulovlige forhold
§ 10-6 fjerde ledd skal lyde:
Krav om retting
eller opphør etter
første ledd kan kreves iverksatt
umiddelbart eller innen en rimelig tidsfrist etter at
rettighetshaver er informert om at forholdet er i strid med krav
fastsatt i eller i medhold av denne lov.
§ 10-9 første ledd skal lyde:
Myndigheten kan
stenge elektronisk kommunikasjonsnett og -tjeneste og stanse bruk
av radio- og terminalutstyr når det ikke foreligger nødvendig tillatelse
etter denne lov, når pålegg etter § 10-6 og § 10-7 ikke er oppfylt,
eller når fortsatt drift eller bruk kan medføre alvorlige trusler
mot sikkerhet for liv eller helse eller forårsake skadelig interferens. Myndigheten kan også stenge andre
installasjoner eller stanse bruk av annet utstyr som forstyrrer
elektronisk kommunikasjon når fortsatt drift eller bruk kan medføre
alvorlige trusler mot sikkerhet for liv eller helse. Manglende
betaling av overtredelsesgebyr etter § 10-13 kan også føre til stenging.
§ 10-12 første ledd skal lyde:
Tilbyder som har
betalt for høy pris i forhold til en prisforpliktelse fastsatt i
eller i medhold av denne lov, kan kreve overprisen tilbakebetalt. Dette gjelder også overpris som
følge av brudd på plikten til ikke-diskriminering.
§ 10-13 første ledd nr. 2 skal
lyde:
2. overtrer forskrift
gitt med hjemmel i §§ 2-1 til 2-9, § 2-10 femte ledd, § 2-12, § 2-14,
§ 2-15, §§ 4-1 til 4-8, § 4-14, § 5-1, § 6-2, § 6-5, §§ 7-1 til 7-4,
§ 8-1, § 10-3 eller § 10-5
§ 12-1 skal lyde:
§ 12-1 Gebyr og sektoravgift
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet kan
kreve gebyr og sektoravgift til
dekning av kostnader knyttet til forvaltningsoppgaver etter denne
lov.
Gebyr og sektoravgift kan pålegges
tilbydere av elektroniske kommunikasjonsnett og -tjenester og aktører
i markeder for utstyr for elektronisk kommunikasjon. Det samme gjelder
den som får tilgang til frekvens-, nummer-, navn- og adresseressurser.
Pålegg om å betale
gebyr og sektoravgift skal dekke Nasjonal kommunikasjonsmyndighets relevante
kostnader. Utgifts- og inntektssiden av Nasjonal kommunikasjonsmyndighets budsjett
skal offentliggjøres årlig.
Pålegg om gebyr og sektoravgift er tvangsgrunnlag
for utlegg.
Myndigheten kan
gi forskrifter om gebyr og
sektoravgift.
§ 12-3 fjerde ledd første punktum
skal lyde:
Eier eller bruksberettiget som ikke er et organ for stat eller
kommune, kan kreve at elektronisk kommunikasjonsnett og
utstyr for elektronisk kommunikasjon flyttes eller fjernes fra eiendommen
dersom dette er nødvendig av hensyn til en hensiktsmessig utnyttelse
av eiendommen eller bruksretten.
§ 12-4 første ledd nr. 2 skal
lyde:
2. overtrer forskrift
gitt med hjemmel i § 2-3, §§ 2-7 til 2-9, § 2-10 annet og femte ledd, eller § 2-13, § 6-2,
§ 7-1 eller § 8-1
II
Lov 21. juni 1963 nr. 23 om
vegar § 32 første ledd første punktum skal lyde:
Elektrisk eller
annen kraftleidning, leidning
for elektronisk kommunikasjon, vass-, kloakk- eller annen
leidning eller renne av alle slag, løypestreng, taubane eller privat
skinnegang eller feste for leidning m.m. som nemnt, må ikkje utan
særskilt løyve leggast over, under, langs eller nærare offentlig
veg enn 3 meter frå vegkant, målt vassrett.
III
Loven gjelder fra den
tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelser
til forskjellig tid.