vedtak til lov
om undersøkelser
av ulykker og hendelser i Forsvaret (forsvarsundersøkelsesloven)
§ 1 Formål
Formålet med loven
er å forbedre sikkerheten i Forsvaret gjennom undersøkelser av ulykker
og hendelser.
§ 2 Virkeområde
Loven gjelder for
Forsvarets virksomhet. Loven gjelder også for virksomhet som utføres
i tilknytning til, eller i nær forbindelse med, utøvelsen av Forsvarets
virksomhet.
Loven gjelder på
norsk territorium, herunder på Svalbard, Jan Mayen og i bilandene.
Loven gjelder også på norske fartøy, herunder luftfartøy, og på
faste og flytende installasjoner til havs. Så fremt ikke forholdet
til andre staters lovgivning, internasjonal overenskomst eller folkeretten
for øvrig er til hinder for det, kommer loven til anvendelse også
for Forsvarets virksomhet i utlandet.
Departementet kan
gi forskrift om lovens virkeområde.
§ 3 Definisjoner
I loven menes med
-
a) ulykke: en uønsket
eller utilsiktet begivenhet, eller en bestemt rekke slike begivenheter,
som har skadelige følger. Med skadelige følger menes blant annet
tap av menneskeliv, alvorlig personskade, omfattende skade på eller
tap av materiell og omfattende skade på eiendom eller miljøet.
-
b) hendelse: enhver
annen uønsket eller utilsiktet begivenhet enn en ulykke, som har
sammenheng med militær virksomhet og som virker inn på sikkerheten
i Forsvaret.
-
c) alvorlig hendelse:
en hendelse som under litt andre omstendigheter kunne ha ført til
en ulykke.
§ 4 Om undersøkelsesmyndigheten
Undersøkelse av
ulykker og hendelser i Forsvaret skal skje ved den myndighet departementet
bestemmer.
Undersøkelsesmyndigheten
skal være et faglig uavhengig organ. Den skal utføre sine oppgaver
uavhengig og selvstendig, og kan ikke instrueres i faglige spørsmål.
Den bestemmer selv hvordan arbeidet skal innrettes og organiseres.
Undersøkelsesmyndigheten
skal klarlegge hendelsesforløp og årsaksfaktorer bak ulykken eller
hendelsen til bruk i det ulykkesforebyggende arbeidet i Forsvaret.
Undersøkelsen skal ikke ta stilling til om det er grunnlag for disiplinære
forføyninger eller om det foreligger sivilrettslig eller strafferettslig
skyld og ansvar. Undersøkelsene skal foregå uavhengig av annen etterforskning
eller undersøkelse som helt eller delvis har slikt formål.
Departementet kan
gi forskrift om organiseringen av undersøkelsesmyndigheten.
§ 5 Undersøkelsesmyndighetens oppgaver
Undersøkelsesmyndigheten
har ansvar for at det blir igangsatt og gjennomført undersøkelser
etter § 12. Undersøkelsesmyndigheten har det overordnede ansvaret
for at forhold som antas å ha betydning for forebyggelsen av ulykker
og hendelser blir utredet. Etter at rapport er utarbeidet etter
§ 21, har undersøkelsesmyndigheten ansvaret for at rapporten med
eventuelle tilrådninger oversendes Forsvaret og andre relevante
myndigheter for oppfølgning.
Departementet kan
gi forskrift om undersøkelsesmyndighetens oppgaver.
§ 6 Årlig rapportering
Undersøkelsesmyndigheten
skal hvert år offentliggjøre en rapport om de undersøkelser som
er gjennomført året før, med tilhørende sikkerhetstilrådninger.
Departementet kan
gi forskrift om undersøkelsesmyndighetens plikt til å
rapportere om sitt arbeid.
§ 7 Varsling
Departementet kan
gi forskrift om ansvar og rutiner ved varsling og rapportering av
ulykker og hendelser.
§ 8 Skadested og sikring av bevis mv.
Den tilstedeværende
med høyest militær grad skal straks igangsette tiltak for å begrense
omfanget av skaden og sørge for at nødvendige redningstiltak iverksettes.
Vedkommende har også ansvar for at det blir foretatt handlinger
som ikke kan utsettes uten fare for skade og som er nødvendige for
å sikre bevis i saken, slik som avsperring av åsted, sikring av
vitner og spor mv.
Departementet kan
gi forskrift om plikter og rutiner for sikring av skadested og bevis
i saken.
§ 9 Forbud mot fjerning av vrakrester
mv.
Materiell og annet
som er skadet i en ulykke eller hendelse, slik som vrakrester og
andre spor etter ulykken eller hendelsen, må ikke fjernes eller
røres uten samtykke fra undersøkelsesmyndigheten, militærpolitiet
og politiet, med mindre det er nødvendig for å redde eller avverge
fare for liv eller eiendom eller for å hindre at noe som kan ha
betydning for undersøkelsen, ødelegges eller forsvinner.
Undersøkelsesmyndigheten
skal avslutte sine undersøkelser på ulykkesstedet så snart som mulig dersom
undersøkelsene hindrer offentlig ferdsel mv.
§ 10 Tiltak for å fremskaffe opplysninger
Undersøkelsesmyndigheten
har rett til å benytte privat grunn og kan kreve å få undersøke
og ta i besittelse fartøy, kjøretøy, vrakrester, kjørevei, dokumenter,
systemer som registrerer lyd og bilde, og annet som har vært involvert
i ulykken eller hendelsen.
Undersøkelsesmyndigheten
skal gis tilgang til resultater fra undersøkelser av personer som
har vært involvert i ulykken eller hendelsen, og obduksjon av dødsofre.
Undersøkelsesmyndigheten kan pålegge legeundersøkelse av alle personer
som har vært involvert i ulykken eller hendelsen, og be om at det
utføres tester på prøver som er tatt av slike personer. Undersøkelsesmyndigheten
skal ha umiddelbar tilgang til resultatet av slike undersøkelser
eller tester.
Tiltak etter første
og annet ledd kan bare utføres i den utstrekning det er nødvendig
for å kunne gjennomføre undersøkelsen. Undersøkelsesmyndigheten kan
be om bistand av militærpolitiet eller politiet.
Undersøkelsesmyndigheten
skal ha adgang til informasjon i forsvarssektoren av betydning for
undersøkelsen.
Undersøkelsesmyndighetens
tilgang til opplysninger etter bestemmelsen her gjelder uten hinder
av lovbestemt taushetsplikt.
Departementet kan
gi forskrift om undersøkelsesmyndighetens tiltak for å
fremskaffe opplysninger.
§ 11 Iverksetting av undersøkelse og
undersøkelsens omfang
Når undersøkelsesmyndigheten
mottar varsel om en ulykke eller hendelse, skal den uten ugrunnet
opphold vurdere om vilkårene for å igangsette undersøkelse etter
§ 12 er oppfylt.
Undersøkelsesmyndigheten
avgjør selv omfanget av undersøkelsen og hvordan den skal gjennomføres
for å oppnå lovens formål.
Dersom det fremkommer
nye opplysninger av betydning for konklusjonen i saken eller andre tungtveiende
hensyn tilsier det, kan undersøkelsesmyndigheten beslutte
å undersøke forhold ved tidligere inntrådte ulykker eller hendelser.
§ 12 Undersøkelse
Undersøkelsesmyndigheten
skal undersøke enhver ulykke og alvorlig hendelse innad i Forsvaret
eller som Forsvaret er involvert i.
Når en nærmere undersøkelse
av et årsaksforhold er ønskelig, kan undersøkelsesmyndigheten beslutte å
undersøke også andre hendelser. I denne vurderingen skal det særlig
legges vekt på hvilken lærdom undersøkelsen forventes å gi med tanke
på å forbedre sikkerheten i Forsvaret, alvorlighetsgrad og om det inntrufne
inngår i en serie av ulykker eller hendelser.
Undersøkelsesmyndigheten
kan unnlate å undersøke et forhold dersom en annen myndighet undersøker
det inntrufne.
Departementet kan
gi forskrift om når undersøkelsesmyndigheten skal undersøke ulykker
og hendelser.
§ 13 Begrensning i adgangen til å undersøke
Departementet kan,
dersom forholdet til andre land eller vesentlige sikkerhetspolitiske
interesser tilsier det, beslutte å begrense undersøkelsesmyndighetens
arbeid, eller stanse videre undersøkelser.
§ 14 Sammensetning, kompetanse og fremdrift
Departementet kan
gi forskrift om mandat, arbeid, fremdrift og kompetansekrav for
gjennomføringen av undersøkelsesarbeidet.
§ 15 Hensikten med undersøkelsen
Hensikten med undersøkelsen
er å
-
a) bringe på det
rene skadens art og omfang, hendelsesforløp og årsak,
-
b) klarlegge hvilke
lover, forskrifter, instrukser eller ordre som gjaldt for den virksomhet
eller det oppdrag hvor hendelsen inntraff, samt
-
c) uttale seg om
hva som kan gjøres for å avverge lignende ulykker eller hendelser
i fremtiden.
§ 16 Forklaringsplikt
Enhver har plikt
til å forklare seg til undersøkelsesmyndigheten om opplysninger
han eller hun besitter som kan være av betydning for undersøkelsen. Denne
plikten gjelder uten hensyn til taushetsplikt den enkelte er bundet
av. Enhver som forklarer seg har rett til å la seg bistå under forklaringen,
med mindre dette vesentlig forsinker saken.
§ 17 Bevissikring
Undersøkelsesmyndigheten
kan kreve bevissikring utenfor rettssak etter reglene i tvisteloven
kapittel 28. Krav om bevissikring fremmes for den tingretten hvor
de som skal avhøres bor eller oppholder seg, eller realbevis skal
undersøkes.
§ 18 Rettigheter for dem saken angår
Når undersøkelsesmyndigheten
iverksetter en undersøkelse, skal den så vidt mulig underrette berørte
avdelinger, ofrene og deres familier, produsenter, representanter
for personellet, berørte beredskapstjenester og andre som saken
angår. Slik underretning skal gis så snart som mulig. Det skal opplyses om
rettighetene etter annet ledd og etter § 22.
Innen undersøkelsen
avsluttes, skal de som er nevnt i første ledd, gis adgang til å
komme med opplysninger og synspunkter om ulykken eller hendelsen og
dens årsaksfaktorer i den grad det er praktisk mulig. De bør gis
adgang til å være til stede under undersøkelsene og til å gjøre
seg kjent med dokumentene, i den grad undersøkelsesmyndigheten finner
at dette kan skje uten hinder for undersøkelsen. Annet punktum gjelder
med de begrensninger som følger av taushetsplikten i § 19.
Departementet kan
gi forskrift om rettigheter for dem saken angår.
§ 19 Taushetsplikt
Enhver som utfører
tjeneste eller arbeid for undersøkelsesmyndigheten, har taushetsplikt
etter forvaltningsloven om det som de får kjennskap til under utførelsen
av sitt arbeid. Forvaltningsloven § 13 b første ledd nr. 6 gjelder
likevel ikke.
Når personer som
nevnt i første ledd mottar opplysninger som er undergitt strengere
taushetsplikt enn det som følger av forvaltningsloven, skal tilsvarende
taushetsplikt gjelde, med mindre opplysningene er nødvendige for
å forklare årsaken til ulykken eller hendelsen. For graderte opplysninger
gjelder sikkerhetsloven § 12.
Personer som nevnt
i første ledd har i tillegg taushetsplikt om opplysninger som er
fremkommet under forklaring for undersøkelsesmyndigheten etter § 16. Dette
gjelder likevel ikke dersom opplysningene er nødvendige for å forklare
ulykken eller hendelsen, eller dersom ingen berettiget interesse
tilsier at de holdes hemmelige, for eksempel når de er alminnelig kjente
eller alminnelig tilgjengelige andre steder.
Taushetsplikt som
nevnt i annet og tredje ledd er ikke til hinder for at ugraderte
opplysninger bringes videre dersom den som har krav på taushet samtykker,
opplysningene har statistisk form, eller individualiserende
kjennetegn utelates på annen måte.
Opplysninger som
er taushetsbelagte etter tredje ledd kan gis videre til utenlandske
og internasjonale myndigheter og organisasjoner når dette følger
av internasjonale avtaler som Norge har inngått.
§ 20 Informasjon til relevante tilsyn
og myndigheter
Undersøkelsesmyndigheten
skal innenfor rammen av taushetsplikten etter § 19 fortløpende holde relevante
tilsyn og myndigheter underrettet om forhold som avdekkes i løpet
av undersøkelsen, og sine foreløpige vurderinger av disse, i den
grad det anses nødvendig for sikkerheten i Forsvaret eller samfunnet
for øvrig.
§ 21 Undersøkelsesrapport
Når undersøkelsesmyndigheten
har undersøkt et hendelsesforløp etter § 12, skal den utarbeide
en rapport som skal oversendes til forsvarssjefen med gjenpart til
departementet. Rapporten skal opplyse om hensikten med undersøkelsen.
Rapporten skal redegjøre for hendelsesforløpet og inneholde undersøkelsesmyndighetens
vurdering av årsaksforholdene. Så langt det er formålstjenlig, skal
rapporten inneholde undersøkelsesmyndighetens eventuelle tilrådninger om
tiltak som bør treffes eller vurderes for å hindre lignende ulykker
eller hendelser i fremtiden.
Rapporten skal
ikke inneholde referanser til enkeltpersoners navn eller adresse.
Undersøkelsesmyndighetens
avgjørelse etter denne paragrafen kan ikke påklages.
Departementet kan
gi forskrift om utformingen av rapportene.
§ 22 Behandling av utkast til undersøkelsesrapport
Før undersøkelsesmyndigheten
sluttbehandler rapporten, skal utkastet til rapport sendes til Forsvaret
og berørte etater med en rimelig frist til å gi uttalelse.
De som er nevnt
i § 18 første ledd har på anmodning rett til å få tilsendt utkastet
til rapport hvis ikke særlige forhold eller reglene om taushetsplikt
i § 19 er til hinder for det. Retten etter første punktum gjelder
bare de delene av utkastet som vedkommende på grunn av sin tilknytning
til saken eller undersøkelsen har særlige forutsetninger for å uttale
seg om. Mottakeren skal gis en rimelig frist til å gi uttalelse.
Undersøkelsesmyndighetens
avgjørelser etter annet ledd kan ikke påklages.
Departementet kan
gi forskrift om foreleggelse av utkast til undersøkelsesrapport.
§ 23 Offentlighet
Utkast til undersøkelsesrapport
kan unntas offentlighet.
Avslag på begjæringer
om innsyn kan påklages etter reglene i offentleglova. Enhver som
utfører arbeid eller tjeneste for klageinstansen, har taushetsplikt
i samsvar med § 19 i loven her for opplysninger de blir kjent med
i forbindelse med klagesaken.
§ 24 Forbud mot bruk av opplysninger
som bevis i straffesak
Opplysninger undersøkelsesmyndigheten
mottar etter § 16 kan ikke brukes som bevis i en senere straffesak
mot den som har gitt opplysningene.
§ 25 Forbud mot bruk av opplysninger
som grunnlag for andre sanksjoner
En vernepliktig
eller arbeidstaker som avgir forklaring etter § 16, skal ikke som
følge av dette utsettes for noen form for sanksjoner fra den foresatte
eller arbeidsgiveren.
Første ledd gjelder
ikke
-
a) tiltak som den
foresatte eller arbeidsgiveren iverksetter med hovedformål å forbedre
den vernepliktiges eller arbeidstakerens kvalifikasjoner.
-
b) dersom de mottatte
opplysningene viser at den vernepliktige eller arbeidstakeren ikke
oppfyller helsemessige krav til å inneha sin stilling.
-
c) omstendigheter
knyttet til den vernepliktige eller arbeidstakeren eller dennes
handlinger og unnlatelser som er blitt kjent på annen måte enn gjennom
dennes forklaring etter § 16.
§ 26 Straff
Den som uaktsomt
eller forsettlig overtrer §§ 9 første ledd, 16, 19 eller 25 i loven
her straffes med bøter dersom forholdet ikke går inn under en strengere
straffebestemmelse.
§ 27 Ikrafttredelse og endringer i andre
lover
Loven trer i kraft
fra den tid Kongen bestemmer.
Med virkning fra
den tid loven trer i kraft, skal lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart
§ 17-6 første ledd lyde:
De bestemmelser
som er gitt foran i §§ 5-8, 6-11, 6-12, 6-13, §§ 7-12 til 7-22,
§§ 7-24, 11-1 og 13-1, gjelder
tilsvarende for norsk militær luftfart.