Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:755 (2024-2025)
Innlevert: 02.01.2025
Sendt: 02.01.2025
Til behandling

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Uavhengig av denne konkrete saken, mener statsråden at lærere som benytter seg av sin metodefrihet, som skaper faglig fremgang i klassen sin, skal møtes med tvangsflytting, er en slik praksis i tråd med regjeringens intensjoner om en tillitsreform og mener statsråden at det, på generelt grunnlag, er rett at varslere skal møtes med gjengjeldelse i den norske skolen, for eksempel gjennom tvangsflytting?

Begrunnelse

Avisa Klassekampen har skrevet flere saker om lærer Pål Finstad ved Trosterud barneskole i Groruddalen. Det ble nå før jul besluttet at Finstad skal tvangsflyttes til en annen skole i Oslo, etter å ha jobbet ved Trosterud siden 2003. Bakgrunnen er at Finstad har valgt å legge bort iPaden som læremiddel for en periode, da han så at elevene hadde flere utfordringer blant annet knyttet til leseferdigheter. Dette resulterte i et skriftlig varsel fra rektor der dette ble omtalt som ordrenekt. Finstad har også, sammen med kollega Mari Ystanes Fjeldstad og sju andre ansatte ved skolen, varslet om dårlig arbeidsmiljø og ledelsesproblemer ved skolen.
Tvangsflyttingen har avfødt et foreldreopprop som, ifølge Klassekampen, har fått 800 underskrifter i løpet av få dager. Likevel er det høyst sannsynlig at Finstad skal starte det nye året ved en annen skole i Oslo. Foreldre til 17 av barna i klassen til Finstad har i et brev til ledelsen ved skolen vist til faglig fremgang, økt lesenivå og leseglede og at Finstad har skapt arbeidsro og et bedre læringsmiljø i klassen.
Det er altså snakk om en godt likt lærer, som har benyttet seg av sin metodefrihet til å styrke det faglige nivået blant sine elever, som nå blir tvangsflyttet. Det er også snakk om en varsler som møter det som kan regnes som gjengjeldelse for sitt varsel.
Regjeringen har i Hurdalsplattformen varslet en tillitsreform der tilliten, tida og makta skal gå tilbake til førstelinja og ryggraden i velferdsstaten, slik som lærere.
Statsråden har ikke besvart henvendelsene til Klassekampen, men kommunikasjonsavdelinga i departementet svarer i en e-post at «det er vanskelig for kunnskapsministeren å gå inn i en konkret personalsak blant de titusener av lærere vi har i barnehager og skoler i Norge».

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig