Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:754 (2024-2025)
Innlevert: 02.01.2025
Sendt: 02.01.2025
Besvart: 09.01.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Er samferdselsministeren fornøyd med resultatene av politikken til Ap/Sp knyttet til veivedlikehold når realitetene er et betydelig kutt i veivedlikehold i Østfold?

Begrunnelse

Konsekvensene av AP/SP regjeringens politikk, i kombinasjon med at Ap, Sp, H, Rødt, SV, MDG, KrF, V og PP sin styring av Østfold fylkeskommune er at Østfold får et kutt i veivedlikehold på 13,4 millioner kroner i 2025. Dette samtidig som vedlikeholdsetterslepet som allerede er på et alt for høyt nivå fortsetter å øke under dagens regjering. Fylkesveiene i Østfold og ikke minst flere av broene har behov for betydelige investeringer noe dagens samferdselsminister lovet å ta tak i, men det snudde han på så fort valglokalene stengte etter stortingsvalget 2021.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Fylkesvei finansieres i all hovedsak gjennom de frie inntektene (skatteinntekter og rammetilskudd fra staten) til fylkeskommunene. De frie inntektene er midler som fylkeskommunene kan bruke fritt innenfor gjeldende lover og regelverk. Det er fylkeskommunene som gjør sine egne prioriteringer mellom ulike sektorer og formål innenfor de økonomiske rammene som Stortinget fastsetter. Jeg har forståelse for at dette er vanskelige avveiinger og har tillit til at fylkespolitikere i Østfold gjør gode vurderinger av hva som er best for sitt fylke.
Regjeringen er kjent med at mange fylkeskommuner nå er i en krevende situasjon med skattesvikt og økte kostnader. Regjeringen tar denne situasjonen på alvor og vi stiller opp for kommunesektoren. Høsten 2024 la vi derfor fram forslag om å øke inntektene til fylkeskommunene i 2024 med 700 millioner kroner i forbindelse med nysaldering av budsjettet for 2024, og vi la til en ytterligere økning på 700 millioner kroner fra og med 2025, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2024–2025). Dette kom i tillegg til veksten i frie inntekter i statsbudsjettet for 2025 på 1,65 milliarder kroner for 2025. For Østfold fylkeskommune innebar denne tilleggsbevillingen om lag 39 millioner kroner mer i 2024 og ytterligere 39 millioner kroner i 2025.
Regjeringen er opptatt av at fylkeskommunene skal ha gode og forutsigbare økonomiske rammevilkår for å kunne yte gode tjenester til innbyggerne i hele landet. Fylkeskommunene må samtidig omstille seg for å unngå at utgiftene over tid blir større enn inntektene. Tilleggsbevilgningen og veksten i de frie inntektene i 2025 gjør at denne omstillingen ikke må skje like brått. Omstilling er nødvendig for å kunne ha en bærekraftig økonomi som gir grunnlag for stabile tjenester over tid.
Regjeringen har videre lagt opp til en satsing på fylkesvei i Nasjonal transportplan 2025–2036. Dette innebærer totalt 65 mrd. kr til fylkesvei og en økning på totalt 15,7 mrd. kr over tolvårsperioden sammenlignet med en flat videreføring av 2024-budsjettet. Satsingen vil sette fylkeskommunene bedre i stand til å ta vare på fylkesveiene sine. I 2025-budsjettet følger regjeringen opp dette med en styrking på fylkesvei på 480,5 mill. kr mer.
Jeg minner også om at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2025 har foreslått et reelt kutt i rammen til fylkeskommunene.