Skriftlig spørsmål fra Kjell Ingolf Ropstad (KrF) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:739 (2024-2025)
Innlevert: 19.12.2024
Sendt: 23.12.2024
Besvart: 09.01.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Spørsmål

Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Boken Gender Queer er nå tilgjengelig igjen på skolebiblioteket for en barne- og ungdomsskole i Arendal, etter at den først ble tatt ut. Tegneserieboken inneholder et seksuelt innhold som de fleste vil være enige om ikke egner seg for barn. Det mener også forfatteren selv og forlaget.
Mener kunnskapsministeren at slike bøker egner seg for barn og bør være tilgjengelige på skolebibliotek for barneskoler i dette landet?

Begrunnelse

Under en debatt i den amerikanske kongressen, leste senator John Kennedy høyt fra den illustrerte boken:

«Jeg fikk en ny strap-on-sele i dag. Jeg kan ikke vente med å sette den på deg. Den vil passe min favorittdildo perfekt. Du kommer til å se så heit ut. Jeg kan ikke vente med å ha pikken din i munnen min. Jeg vil gi deg den beste blowjoben i ditt liv, og så vil jeg ha deg inne i meg.»

I et intervju med Washington Post svarer forfatteren Maia Kobabe:

«Senator Kennedy la til grunn at det var en barnebok. Men jeg mener det kommer fra en feiltolkning av tegneserieformatet. «Gender Queer» er en tegneserie og i farger, men det betyr ikke at den er ment for barn. Jeg skrev den opprinnelig for mine foreldre, og så for eldre tenåringer som allerede stilte disse spørsmålene om seg selv. Jeg anbefaler ikke denne boken for barn!»

Forlaget, Lion Forge, har markedsført boken for voksne og eldre tenåringer.
I debatten rundt denne boka stempler mange det som "sensur" å mene at slike bøker ikke hører hjemme på bibliotek for barn. Det er en total avsporing, og KrF deler forfatterens og mange foreldre i Arendal sitt syn om at slike bøker med et slikt eksplisitt seksuelt språk og illustrasjoner ikke egner seg for barn.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Først vil jeg understreke at det ikke ligger til min rolle som kunnskapsminister å avgjøre eller skulle ha en formening om hvorvidt en konkret bok hører hjemme i skolebibliotek tilgjengelig for elever på barnetrinnet eller ei. Jeg har ikke lest tegneserien som representanten viser til, og har derfor ikke grunnlag for å utale meg om boken utover det som representanten refererer. Ut fra den korte beskrivelsen som gjengis i begrunnelsen for spørsmålet og forfatterens uttalelse, virker boken ikke egnet for barn.
Skolebibliotekene er viktige for å fremme gode leseferdigheter, leseglede, læring og kritisk tenking hos elevene. Det er viktig at elevene skal ha tilgang til et skolebibliotek eller annet bibliotek som er særskilt tilrettelagt for skolen. Det er de som jobber på skolen, og kjenner elevene, som har best utgangspunkt for å finne bøkene som treffer deres elever. Jeg har tillit til at de som jobber i skolen bruker godt skjønn når de velger litteratur til skolebibliotekene, og at de gir elevene et variert, inkluderende og alderstilpasset utvalg som vekker interesse for lesing hos bredden av elever.
Ikke alle barn og unge har tilgang til bøker hjemme. Derfor er tilgang til variert litteratur i skolebiblioteket spesielt viktig. Betydningen til skolebiblioteket for leselyst og leseferdigheter ble løftet i Sammen om lesing – Leselyststrategien 2024 – 2030, som jeg lanserte sammen med kultur- og likestillingsministeren i mai i fjor.