Mona Fagerås (SV): Hva er merkostnadene av forsinkelsene i implementeringen av det digitale signalsystemet ERMTS for pågående tilbudsforbedringsprosjekter, og hva gjør statsråden for å minimere risiko, merkostnader og de negative konsekvensene av forsinkelsene i implementeringen av ERMTS?
Begrunnelse
Teknisk Ukeblad meldte 12. desember at norske persontog har vært forsinket i 24.520 timer så langt i år. I tillegg har 28.908 persontog og 20.972 godstog blitt innstilt i årets første elleve måneder.
Signalfeil er den største årsaken til forsinkelsestimer, og den nest største årsaken til innstillinger på norsk jernbane. Det nye digitale signalsystemet ERMTS er under innføring, og skal ifølge Samferdselsdepartementet tas i bruk trinnvis på hele jernbanenettet frem mot 2034.
Det er imidlertid betydelige forsinkelser i implementeringen av ERMTS, og få tegn til bedring i omfanget signalfeil. I Samferdselsdepartementets forslag til statsbudsjett 2025 går det frem at kostnadsrammen for ERTMS-prosjektet er den samme til tross for forsinkelsene i implementeringen. Kostnadsrammen er oppgitt å være 37 788 millioner kroner.
Departementet skriver videre at «innføringen av ERTMS har avhengigheter både til gjennomføring av dagens togtilbud, fremtidige tilbudsforbedringer og driftsstabilitet». Utfordringene knyttet til ERTMS-prosjektet gir forsinkelser og økte kostnader for en rekke viktige togprosjekter og tilbudsforbedringer, som på Vestfoldbanen, Dovrebanen, Trønderbanen og Østfoldbanen.