Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:716 (2024-2025)
Innlevert: 19.12.2024
Sendt: 19.12.2024
Besvart: 06.01.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Vil statsråden ta initiativ til unntak eller endring i "Forskrift om tilskudd til sysselsetting av arbeidstakere til sjøs" som bidrar til at seilfartøy registrert i NOR som ikke når tonnasjekravet (over 498 BT), også unntaksvis kan gis tilskudd, dersom seilfartøyets virksomhet anses å bidra til å styrke norsk kulturarv og til å markedsføre Norge i utlandet?

Begrunnelse

I Norge finnes det 1-2 relativt nybygde seilskip som er bygget etter modell av norske vikingskip og er satt opp med ansatt mannskap, disse har maksimalt i størrelsesorden til sammen opp mot 20 arbeidstakere som kan falle inn under refusjonsordningen. Det er altså snakk om en begrenset utgift ved en slik endring i forskriften.
Skipene bidrar til å holde liv i Norsk skipshistorie, skipsbyggertradisjon samt å vise frem en stolt del av vår historie. Få ting er et sterkere symbol på Norsk pågangsmot, djervhet og historie enn vår vikinggarv, og vikingskipene er en viktig del av dette. Lokale ildsjeler har satset store summer og mye dugnadsinnsats for å realisere disse skipene. Aktiviteten rundt disse sørger for at nye generasjoner for mulighet til å lære gamle teknikker og sjømannskap.
Skipet Draken er et av disse skipene, da dette for en tid siden besøkte Washington sa Norges ambassadør den gang Kåre Reidar Aas at dette var "Den beste Norges-promosjon satsningen i USA noen sinne." Dette skipet har også vært skildret i flere internasjonale medier samt her i Norge (senest i en TV-serie på NRK).
Forskriften ble i sin tid endret for å innlemme seilskipene Statsråd Lemkuhl, Sørlandet og Christian Radich. Dette ble begrunnet i tradisjon, historie og behovet for å holde liv i kunnskapen om farne dagers skipsfart. Det kan synes som en inkurie at de veldig få dog viktige vikingskipene ble utelatt i denne sammenheng.
Forskriftens §12 lyder nå:

«Tilskudd for seilskip i NOR omfatter seilskip over 498 BT som drives med undervisning som del av sin virksomhet.
Det gis tilskudd for tilskuddsberettigede arbeidstakere til sjøs jf. § 6 som inngår i skipets sikkerhetsbemanning, og for opplæringsstillinger jf. § 5.
Tilskuddsbeløpet begrenses til 36 667 kroner per termin av innbetalt norsk forskuddstrekk av skatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift per tilskuddsberettiget sysselsatt.»

Ved å sette en ny og lavere grense på f.eks. 70 BT vil saken finne sin løsning, dersom dette anses for lite treffsikkert kan en vurdere et nytt og mer målrettet tiltak.
Jeg anmoder statsråden om å la saken finne sin løsning slik at vi unngår utflagging av våre seilende vikingskip, det vil være stor symbolkraft i det og et slag for Norges stolte arv som sjøfartsnasjon.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Norge har en lang og stolt historie som skipsfarts- og skipsbyggingsnasjon, og de nybygde vikingskipene er med å på å opprettholde og videreføre denne historien.
Tilskuddsordningen skal bidra til å opprettholde norsk maritim kompetanse. Forskriftens første paragraf beskriver formålet med ordningen på følgende måte:
«Formålet med tilskuddsordningen er å legge til rette for maritim virksomhet. Ordningen skal sikre norsk maritim kompetanse og rekruttering av norske arbeidstakere til sjøs samt bidra til at norske rederier får konkurransedyktige vilkår i forhold til vilkårene i andre land.»
Tilskuddsordningen utgjør statsstøtte i tråd med statsstøtteretningslinjene for maritim transport, og er godkjent av EFTAs overvåkingsorgan (ESA). Støtte for «å bidra til å styrke norsk kulturarv og til å markedsføre Norge i utlandet» ligger trolig utenfor det som er støtteberettiget i henhold til disse retningslinjene.
Skip registrert i NOR som transporterer passasjerer vil kunne være tilskuddsberettiget i henhold til gjeldende regler (forskriften § 8). Et krav er imidlertid at skipene er over 100 bt og har utstedt målebrev, samt at kravene til blant annet opplæringsstillinger og tilskuddsberettigede arbeidstakere til sjøs oppfylles, se forskriften § 2. Jeg er ikke kjent med hvorvidt de aktuelle vikingskipene oppfyller disse kravene. En utvidelse av ordningen til å omfatte skip under 100 bruttotonn er ikke til vurdering på nåværende tidspunkt.
Tilskuddsmodellen stortingsrepresentant Stensland viser til, er opprettet for å treffe seilskipene særskilt, og omfatter skip som har undervisning som del av sin virksomhet. Kompetansen som seilskipene gir sine elever, er nyttig og viktig for rekrutteringen av unge mennesker til den maritime karriereveien. Jeg er ikke kjent med at vikingskipene har undervisning som del av sin virksomhet.
Hensynet til norsk kulturarv og markedsføring av Norge i utlandet faller utenfor formålet til tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk. Tilskuddsordningen er notifisert til ESA i en tiårsperiode frem til 2026. Det vil i forbindelse med renotifisering av ordningen i 2026 være relevant å se på mulige endringer av ordningen.