Skriftlig spørsmål fra Kjell Ingolf Ropstad (KrF) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:696 (2024-2025)
Innlevert: 18.12.2024
Sendt: 18.12.2024
Besvart: 20.12.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Spørsmål

Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Ifølge Trønder-Avisa inviterte Mære barneskole i Trøndelag elevene til "Skifte kjønn-dag" 10. desember.
Hva mener kunnskapsministeren om slike opplegg, gitt at det er bred enighet om at kjønnsdysfori kan oppstå pga. sosial smitte, at helsemyndighetene mener kjønnskorrigerende behandling er uforsvarlig overfor barn og heller anbefaler samtaleterapi, og at de fleste barn med kjønnsdysfori vil akseptere kjønnet sitt etter puberteten hvis de blir akseptert i sitt kjønnsnormbrudd?

Begrunnelse

Ifølge Trønder-Avisa inviterte Mære barneskole i Trøndelag elevene til "Skifte kjønn-dag" 10. desember. Elevene ble bedt om å kle seg ut med klær fra det motsatte kjønn.
Foreldre på Mære i Trøndelag reagerer kraftig på skolens arrangement:

"Som pappa kjenner jeg på følelsen av at jeg bør skåne ungene mine for dette, per i dag. Jeg får en sterk følelse av at budskapet for denne dagen fremmer et tema med en politisk ideologi, og et budskap som presses på barna, noe jeg og flere foreldre synes ikke hører hjemme i skolen. Spesielt ikke på barnetrinnet", sier en far til Trønder-Avisa.

"Kom som noen annet enn det du er", er budskapet. KrF mener at det er svært viktig å drive holdningsskapende arbeid på skolene for å motvirke diskriminering og fremme inkludering. Derfor mener vi budskapet heller burde være "Kom som du er", med romslige rammer for kjønnsrollene og hva en jente og gutt kan være, i stedet for innsnevrede kjønnsroller og at barn utfordres til å tenke over om de egentlig burde vært det andre kjønnet.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Det er læreplanverket som legger rammene for innholdet i skolen. Læreplanverket gir skolene og lærerne handlingsrom til å velge hvordan de organiserer opplæringen. Jeg har tillit til at skolene gjør slike valg med faglig og pedagogisk klokhet.
Så vil jeg påpeke at hensikten med å kle seg ut per definisjon er å fremstå som noe man ikke er. Dette er noe man alltid har drevet med i skolen, enten det er karneval, nissefest eller andre temaer. Jeg har ikke kjennskap til opplegget ved Mære barneskole, utover det representanten beskriver i sitt spørsmål. Jeg kan ikke se at det er grunnlag for å hevde at et enkelt utkledningsarrangement fører til kjønnsdysfori. Hvis det at barn kler seg ut skulle ha så enorm betydning for hvem de opplever at de er så skulle tross alt en betydelig andel av Norges befolkning utgjøres av prinsesser og pirater.
Foreldre som har spørsmål til skolen om opplæringen, bør ta kontakt med skolen om dette.