Bengt Rune Strifeldt (FrP): En løsning er å tillate russisk slepefartøy hente «Poljarnyj issledovatel» ved kai i Kirkenes, eller å bistå det norske slepeselskapet og forsikre skipet slik at de kan slepe fartøyet til havs for å overlevere det til et russisk slepefartøy, og en tredje løsning er at norske myndigheter sleper fartøyet. En løsning er å bistå Industrikulde AS å sikre garantier fra annet hold slik at arresten kan oppheves slik at «Azurit» kan forlate Båtsfjord.
Hvordan vil utenriksministeren bidra til å løse sakene med den russiske snøkrabbebåten «Poljarnyj issledovatel» i Kirkenes og det russiske fiskefartøyet «Azurit» i Båtsfjord?
Begrunnelse
På nettsiden til NRK Finnmark den 3. desember kunne vi lese om den russiske snekrabbebåten «Poljarnyj issledovatel» har ligget ved kai i Kirkenes i fem år, og mange har i lang tid ønsket snekrabbebåten bort fra kommunen. Etter Russlands fullskalainvasjon av Ukraina, har Norge innført en rekke restriksjoner mot norske selskap som har russiske kunder. Russiske fiskefartøy kan fremdeles anløpe havnene i Kirkenes, Båtsfjord og Tromsø.
I sommer kom det nye regler som sier at den maksimale liggetida skal være sju dager.
Dermed bestemte Finnmark politidistrikt at «Poljarnyj issledovatel» måtte vekk fra Kirkenes. Skipet er i en slik forfatning at den må slepes, og før en kunne tenke på slep måtte fartøyet sikres ved et verft. Dette sikringsarbeidet kunne ikke gjøres uten dispensasjon fra sanksjonsreglene som regjeringa «presiserte» i midten av mai 2023. Skipsverftet Kimek sendte søknaden om dispensasjon i juli, og fikk tillatelse over to måneder seinere.
Siden russiske slepefartøy ikke kan gå til norsk havn, må «Poljarnyj issledovatel» først slepes til havs av et norsk selskap for å overlevere det til et russisk slepefartøy. Det kan de ikke gjøre uten å forsikre båten, men forsikringsselskapet sier nei. Justisdepartementet henviser til Finnmark Politidistrikt når saken tas opp. Dermed er saken fastlåst.
En annen sak omtalt på nettsiden til NRK Finnmark den 15. desember er det russiske fiskefartøyet «Azurit» som ligger til kai i Båtsfjord. Med hjemmel i sikkerhetsloven ble det besluttet av Kongen i Statsråd den. 6. desember at fartøyet plikter å forlate Båtsfjord havn innen fem virkedager fra vedtaket er meddelt, og om ikke fristen blir overholdt kan norske myndigheter slepe fartøyet.
Utfordringen i denne saken er at selskapet Indistrikulde AS har fått rettslig kjennelse på å ta arrest i fartøyet, rederiet skylder nesten 1,3 millioner til dette selskapet. Arresten går foran vedtaket som er fatta av Kongen i statsråd. Sagt på en annen måte, så gir ikke sikkerhetsloven paragraf 2–5 første ledd, som er benytta som hjemmel, adgang til å sette til side denne arresten i fartøyet.
Norge må følge den internasjonale konvensjonen om arrest i skip, og er et forhold som får betydning ved eventuell tvangsfullbyrdelse av et gyldig vedtak. Dermed er denne saken også fastlåst.