Skriftlig spørsmål fra Grete Wold (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:693 (2024-2025)
Innlevert: 17.12.2024
Sendt: 18.12.2024
Besvart: 03.01.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Grete Wold (SV)

Spørsmål

Grete Wold (SV): For mange som har funksjonsnedsettelser som syns- og bevegelsesutfordringer så er mulighet for en TT-ordning avgjørende for en god livskvalitet. Og mange er avhengig av en assistanse gjennom hele reisen, da funksjonsnedsettelsen begrenser mulighet for overganger. Nå er det tanker om at flere brukergrupper skal inkluderes i denne ordningen, som allerede er sårbar nasjonalt sett.
Hvordan vil statsråden jobbe for å sikre at alle som er helt avhengige av en slik ordning faktisk får det, uavhengig av hvor man bor?

Begrunnelse

Den utvidede nasjonale TT-ordningen er et uunnværlig verktøy for likestilling og inkludering. For mange personer med store syns- og bevegelsesutfordringer, som er avhengige av assistanse gjennom hele reisekjeden, betyr ordningen en reell mulighet til å delta aktivt i samfunnet og få et rikere og mer selvstendig liv. Dette er helt i tråd med Norges forpliktelser til FNs bærekrafts mål, spesielt mål 10 om redusert ulikhet og mål 11 om bærekraftige byer og samfunn. Ved at ordningen ikke omfatter alle fylker, og at avsatt beløp er begrenset med tanke på flere som kan kvalifisere til ordningen så er det bekymring hos mange. Blindeforbundet er redde for deres medlemmers mulighet både for å delta i samfunnet vil begrenses ytterligere. Flere tar også til orde for at ordningen bør administreres via NAV for å sikre økt likebehandling og forsvarlighet. De er derfor av interesse å vite mer om hvordan det nå jobbes for å bedre denne viktige ordningen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Utvidet TT-ordning er en statlig tilskuddsordning hvor fylkeskommunene søker SD om midler. Samferdselsdepartementet har tatt initiativ til å revidere ordningen og arbeidet med revideringen pågår. Samferdselsdepartementet har blant annet gitt oppdrag til Oslo Economics som har evaluert ordningen og kommet med forslag til endringer og det har vært gjennomført høring av forslagene.
Formålet med revideringen er at ordningen blir landsdekkende, ikke diskriminerer blant brukergrupper, og at forvaltningen av ordningen forenkles. Dette er i tråd med intensjonen bak Stortingets vedtak ved behandlingen av Prop. 1 S (2011–2012) for Samferdselsdepartementet og Innst. 13 S (2011–2012) samt Innst. 13 S (2015– 2016).  
Den utvidede TT-ordningen betyr mye for mange, og når det gjennomføres endringer er det viktig at disse står seg over tid. I 2025 videreføres dagens ordning.