Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til næringsministeren

Dokument nr. 15:682 (2024-2025)
Innlevert: 16.12.2024
Sendt: 17.12.2024
Besvart: 20.12.2024 av næringsminister Cecilie Myrseth

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Er Norge folkerettslig forpliktet til å innføre et nytt og utvidet urfolksvederlag for mineralvirksomhet i forbindelse med utarbeidelse av ny minerallov?

Begrunnelse

NOU om ny minerallov drøfter blant annet de folkerettslige forpliktelsene overfor urfolk med utgangspunkt i FN-charterets SP art 27 og konvensjonen ILO 169 som Norge er tilsluttet. Etter Minerallovutvalgets mandat skulle utvalget synliggjøre og begrunne dersom utvalget foreslo alternativer som gikk lenger enn det folkeretten krever.

I NOUen drøftes innføringen av et urfolksvederlag som en mulighet i ny lov, men slik undertegnede tolker det er det ikke en nødvendighet med hensyn til Norges folkerettslige forpliktelser. I pkt. 9.6.6.6 uttaler eksempelvis utvalget at urfolksvederlag på grunneiers mineraler ikke er en forpliktelse etter ILO-konvensjonen. Dette gjentas i pkt 9.9.6.3.

På denne bakgrunnen vil det være nyttig å få regjeringens prinsipielle syn på dette spørsmålet siden mineralloven snart er forventet å legges frem som forslag til Stortinget.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Regjeringen arbeider med forslag til ny minerallov. Arbeidet bygger på vurderingene og innspillene fra NOU 2022: 8 Ny minerallov. Dette inkluderer vurdering av regler om urfolksvederlag i lys av Norges folkerettslige forpliktelser og de reglene som i dag følger av mineralloven av 2009. Norge har ratifisert ILO-konvensjonen nr. 169 hvor hovedprinsippet er urfolkets rett til å bevare og videreutvikle sin egen kultur, og myndighetenes plikt til å treffe tiltak for å støtte dette. I artikkel 15 (2) stilles det egne krav til konsultasjon i tilfeller hvor staten beholder eiendomsretten til mineralressurser i urfolkets landområder. I de tilfeller staten beholder eiendomsretten til mineralressursene som utvinnes, skal urfolket i tillegg ha del i nytteverdien av slik mineralvirksomhet der det er mulig. Jeg viser her til at artikkel 15 i utgangspunktet kun gjelder for de tilfeller hvor staten beholder eiendomsretten til mineralressursene som utvinnes.
Hvordan urfolksvederlaget skal innrettes for å overholde Norges folkerettslige forpliktelser er en del av vurderingene som nå pågår i lovarbeidet. Ettersom arbeidet med forslag til ny minerallov ikke er ferdigstilt er det derfor for tidlig å presentere vurderingene til de enkelte temaene i dette arbeidet på nåværende tidspunkt.