Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:670 (2024-2025)
Innlevert: 15.12.2024
Sendt: 16.12.2024
Besvart: 19.12.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Både sivil som militær flytrafikk på Evenes Lufthavn har et sterkt og akutt behov for flere oppstillingsplasser, som kan håndtere militær transportflyving, sivil flyfrakt av sjømat og økt reiselivstrafikk samtidig med sivil rutetrafikk.
Vil statsråden ta initiativ til at Evenes nå får økt kapasitet for oppstilling av cargo og transportfly, slik at Evenes kan styrkes som base for beredskap og tilby bedre løsninger for flyfrakt fra/til Nord-Norge?

Begrunnelse

Oppstillingsplass for cargofly er nødvendig for å kunne utvide kapasitet for mottak og lasting av større cargo fly på Evenes, og samtidig kunne tilby konkurransedyktige løsninger for flyfrakt fra/til Nord-Norge.
Dagens løsning der passasjer og cargotrafikk er plassert «side om side» må separeres fordi man stadig opplever konflikter ifm av-/påstigning av passasjerer samtidig som større cargofly skal betjenes.
Skal Evenes Lufthavn kunne utvikles som en attraktiv fraktflyplass for bl. a sjømatnæring i nord, må opplastingsplass-behovet løses.
Med dagens manglende kapasitet og løsning ser vi at mellom 35 – og 40.000 t sjømat fra Nord-Norge finner sin eksportvei til markedene i Asia og USA – via flyfrakt fra Vantaa i Helsingfors.
Økt oppstillingsplass-kapasitet på Evenes Lufthavn vil kjapt kunne bidra til at flere 10-talls nye arbeidsplasser vil kunne etableres i sjømat- og transportnæringen, samtidig som Forsvarets behov er formidabelt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Avinor søker på generelt grunnlag å tilrettelegge for økt kommersiell trafikk i samsvar med den forventede og løpende markedsutviklingen. Dersom markedsutviklingen gir en betydelig økning i trafikk vil dette ha betydning i Avinors interne prioriteringer og fremtidige investeringer.

Når det gjelder Harstad/Narvik lufthavn, Evenes er dette en lufthavn i sterk utvikling. At lufthavnen de senere årene er blitt hjemmebase for Luftforsvaret, stiller krav til både vedlikehold av banesystemer, og krever forsterkning av brann og redningskapasitet. Forsvarets inntreden alene har gitt økt antall flybevegelser og passasjerer ved lufthavnen. Dette forsterkes ytterligere av en økning i direkteruter til og fra utlandet. Dette markedet er i god vekst, og det forventes ytterligere økning fremover, med Evenes som bl.a. port til Lofoten.

Det er planlagt enkelte større investeringer på Evenes lufthavn de neste årene som dels henger sammen med økt omfang av lufthavndrift etter Luftforsvarets inntreden og dels nye miljøkrav knyttet til utslippstillatelser. Større kapasitetsutvidelser ved Evenes vil være avhengig av en langsiktig og vedvarende økning i trafikk. Avinors økonomi er krevende ut av pandemien, og det ligger ikke inne større kapasitetsutvidelser i planene de nærmeste årene.

Infrastruktur for ivaretagelse av fraktfly krever store arealer, og sømløs tilkomst. I masterplanen for Evenes lufthavn er det tilrettelagt for areal for store cargofly og tilkomst, men Avinor anser ikke en etablering av området som en prioritert aktivitet, gitt dagens omfang eller utviklingen slik man kjenner den i dag. Reguleringsarbeidet for lufthavnområdet ivaretas av Evenes kommune. I delplanen for lufthavnen har Avinor blant annet foreslått å regulere inn tilkomst til et ev. fremtidig cargoområde. Et slikt reguleringsgrep vil kunne gi en aktør mulighet til å gjennomføre nødvendige investeringsbeslutninger for utvikling av blant annet frakt av sjømat.