Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:665 (2024-2025)
Innlevert: 13.12.2024
Sendt: 16.12.2024
Besvart: 20.12.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Hva er bakgrunnen for at kunnskapsministeren mener administrasjonspåslaget for private barnehager på 4,3 prosent er tilstrekkelig kompensasjon, kan ministeren vise hvordan hun har kommet frem til tallet, og vet hun hva tilsvarende påslag eller faktisk administrasjonsutgifter er for kommunale barnehager?

Begrunnelse

I høringsnotatet om forslag til endringer i barnehageloven med forskrifter (driftstilskudd og pensjonstilskudd til private barnehager) av 15. november 2024, som er utarbeidet på bakgrunn av barnehagesamtalene på Stortinget i høst, står det følgende i siste avsnitt i pkt. 3.2.4:

"Videre foreslås det at kommunen, som i dag, skal gi påslag for administrasjonsutgifter på 4,3 prosent av grunntilskuddet og eventuelt ekstra grunntilskudd. Departementets gjennomgang av finansieringssystemet har vist at det nåværende påslaget gir tilstrekkelig kompensasjon for administrasjonskostnader. Det foreslås derfor å videreføre påslaget på samme nivå."

Dette må bety at det foreligger en vurdering i form av et dokument som ligger til grunn for forslaget til innramming og nivå. Dette står i sterk kontrast til hva private barnehager og deres organisasjoner selv hevder, hvor det dokumenteres at dagens påslag er sterkt underkompenserende. Det står også i sterk kontrast til Menon-rapporten «Administrasjonspåslaget for private barnehager» (2024), som anslår at påslag for administrasjonskostnader ligger rundt 7,8 prosent som er nær det dobbelte av dagens utdaterte sats som departementet foreslår videreført.

Jeg er blitt kontaktet av lokalpolitikere som for øyeblikket sitter og behandler innspill til høringen som har stilt flere spørsmål rundt dette.

Jeg ønsker derfor å få tilgang tilgang til dokumentet med vurderingen og vil samtidig påpeke at det i det videre arbeidet er essensielt at slik dokumentasjonen er åpen og kan etterprøves.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Takk for spørsmålet og muligheten til å utdype om forslagene til endringer i barnehageloven som regjeringen nylig har sendt på høring.
Private barnehager får i dag et eget administrasjonspåslag som skal kompensere for administrasjon som ikke gjennomføres på barnehagenivå. Mye av administrasjonen i barnehagesektoren foregår på lokalt nivå og gjennomføres av styrerne i den enkelte barnehage. Utgiftene for dette føres på barnehagefunksjonene i de kommunale regnskapene og inngår derfor som en del av det ordinære driftstilskuddet til private barnehager. I tillegg til dette gjennomføres det også administrative oppgaver utenom barnehagene som kan henføres produksjon av barnehagetjenester. Eksempler på slike kostnader er kostnader til regnskap, revisjon, IT-tjenester m.m. Private barnehager kompenseres for denne typen kostnader gjennom administrasjonspåslaget, som utgjør 4,3 av kommunens gjennomsnittlige brutto driftsutgifter. Den viktigste begrunnelsen for at administrasjonspåslaget er skilt ut som et eget påslag er at det er utfordrende og tidkrevende å identifisere denne typen utgifter i kommunale regnskaper.
I begrunnelsen for spørsmålet viser representanten til Menons rapport «Administrasjonspåslaget for private barnehager» (2024). Rapporten ser ikke ut til å være publisert, men jeg legger til grunn at representanten viser til rapporten med samme tittel som var del av motpartens saksdokumenter i forbindelse med et søksmål fra tre barnehagekjeder mot staten vedrørende gyldigheten av forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager. Under behandlingen av søksmålet våren 2024 gikk det fram at rapporten inneholder feil som har stor innvirkning på resultatene.
Kunnskapsdepartementets vurdering av administrasjonspåslaget er basert på utredninger som er offentlig tilgjengelige. I forbindelse med arbeidet med «Forslag til endringer i barnehageloven med forskrifter (Styring og finansiering av barnehagesektoren)», som ble sendt på høring høsten 2023, ga departementet BDO i oppdrag å se nærmere på flere av delelementene i tilskuddssystemet for private barnehager. BDOs vurdering av administrasjonspåslaget går fram av rapporten «Alternative finansieringsmodeller for driftstilskudd til private barnehager» (2023). Denne rapporten er tilgengelig på regjeringens nettsider på følgende adresse: https://www.regjeringen.no/contentassets/c2f80d2548c84ba189db170546fafcdc/rapport_bdo_alternative-finansieringsmodeller.pdf
I kapittel 7 i rapporten (side 31) har BDO gjort en overordnet vurderingen av treffsikkerheten i dagens påslag. I tillegg til en spørreundersøkelse til både kommunale og private barnehager, gjør BDO en analyse av de private barnehagenes regnskaper, og kommer fram til at de administrative kostnadene som er forutsatt dekket gjennom administrasjonspåslaget utgjør om lag 4,1 prosent av de totale kostnadene i private barnehager. På bakgrunn av dette konkluderer BDO med at størrelsen på det nåværende administrasjonspåslaget på 4,3 prosent er på et rimelig nivå. Kunnskapsdepartementet har i hovedsak lagt resultatene fra denne analysen til grunn i vurderingene i forslaget som nylig er sendt på høring.
Jeg vil legge til at BDOs analyse er i tråd med tidligere vurderinger, som har vist at eksterne administrasjonskostnader i både private og kommunale barnehager ligger på rundt 4 prosent av totale driftskostnader. I forbindelse med innføringen av administrasjonspåslaget, gjennomførte Telemarksforsking en undersøkelse av administrasjonskostnader i både private og kommunale barnehager. I rapporten «Utgifter i barnehagene: Forprosjekt til ny forskrift om likeverdig behandling av private barnehager» (2010) (https://www.telemarksforsking.no/publikasjoner/utgifter-i-barnehager/1745/), viser Telemarksforsking til at enkelte større kommuner hadde gjennomført selvkostberegninger. Disse viste at nivået på eksterne administrative utgifter i kommunale barnehager lå på om lag 3 prosent. Selv om dette er usikre analyser som er noen år gamle, mener jeg det er lite sannsynlig at administrasjonsutgiftene i kommunale barnehager skal ha mer enn doblet seg siden disse analysene ble gjennomført slik som Menons rapport indikerer. Jeg mener også det er lite sannsynlig at det administrative utgiftene skal være nesten dobbelt så høye i kommunale som i private barnehager, når analysene som ble gjennomført i 2010 tvert imot indikerte at administrasjonsutgiftene var noe lavere i kommunale enn i private barnehager.
På bakgrunn av dette har Kunnskapsdepartementet foreslått å videreføre administrasjonspåslaget på samme nivå som i dag. Dette forslaget er nå på høring med høringsfrist 6. januar. I etterkant av høringen vil departementet på ordinær måte vurdere alle høringsinnspill, inkludert eventuelle innspill knyttet til forslaget om administrasjonspåslaget. Jeg tar sikte på å legge fram et lovforslag for Stortinget, som følger opp enigheten mellom partiene om styring og finansiering av barnehagesektoren, våren 2025.