Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:659 (2024-2025)
Innlevert: 13.12.2024
Sendt: 16.12.2024
Besvart: 23.12.2024 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Undertegnede er gjort kjent med at søkere hos NPE ikke holdes fortløpende orientert om fremdrift eller får fortløpende tilgang til dokumenter NPE innhenter i saksbehandlingen. Det er krevende for søkere og eventuelt deres advokater å følge opp sin sak når de ikke får informasjon om saksgang eller hva slags dokumenter NPE sitter på.
Hva slags dokumenter skal lastes opp på Min side hos NPE, når skal de gjøres tilgjengelig for søker, og mener statsråden søkere bør holdes fortløpende orientert om saksbehandling?

Begrunnelse

Det er viktig at personer som opplever sviktende behandling fra helsevesenet som fører til skade har mulighet til å få erstatning. Som statsråden er klar over er det utfordringer knyttet til dette i Norge, og ekspertutvalget leverte sin rapport i høst.

Undertegnede har vært i kontakt med personer tett på saksbehandlingsløp i NPE og klagenemnda. Det uttrykkes frustrasjon knyttet til liten tilgang på dokumenter og liten informasjon om progresjonen i saksbehandlingsløpet. Man kan oppleve at man får beskjed om utgående post om seg selv fra NAV, uten at du får vite hva det er NPE har etterspurt eller tilgang på noen dokumenter.

NPEs hjemmesider har en «min side» funksjon hvor du skal kunne følge din sak. Det er lite å hente av en slik løsning dersom dokumentene som benyttes i saksbehandlingen ikke lastes opp fortløpende slik at søker eller advokat er orientert om hva som skjer. Søkere opplever å få beskjed om at alle dokumenter heller vil bli oversendt når saksbehandlingen er ferdig, hvis man får svar i det hele tatt. Det gir svært liten mulighet til å følge opp saken, og er utfordrende med tanke på kontradiksjonsretten. Det virker av dette som det ikke er noen sammenkobling mellom saksbehandlingssystemet NPE benytter og portalen på Min side.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Hensynet til personvern var viktig da valget for oppsett av Min side ble tatt. Da systemet ble utviklet, vurderte NPE det også slik at Min side bare er en tilleggsplattform for kommunikasjon med erstatningssøkeren og advokater. Brev med dokumentasjonsverdi skal etter digitaliseringsrundskrivet sendes på en slik måte at mottaker har et sted å oppbevare dokumenter i eget eierskap. NPEs forståelse av regelverket har vært at Min side ikke kan være den eneste kanalen for å sende ut dokumenter, fordi NPE styrer tilgangen til Min side for brukerne. Alle sakene forsvinner fra Min side 90 dager etter at sakene er avsluttet.
Systemet er satt opp slik at bare de dokumentene som har erstatningssøker som mottaker eller avsender, automatisk er tilgjengelige på Min side. Advokater og fullmektiger kan se alle dokumenter som de selv, eller skadelidt, er mottaker eller avsender av. Dokumenter som ikke automatisk blir tilgjengeliggjort, er interne dokumenter og dokumenter som har NPE som mottaker. Dette vil typisk være journaler, røntgenbilder, opplysninger fra NAV og Skatteetaten, samt uttalelser fra behandlingssteder. Dokumenter som sendes til NPE blir behandlet av arkiv i Norsk Helsenett SF. De legger inn dokumentene på sakene i saksbehandlingssystemet. Saksbehandler i NPE får dokumentene opp på postlisten sin og må kvalitetssikre at opplysningene som er mottatt er tilknyttet riktig sak og riktig person, samt sjekke om det er tredjepersonsopplysninger som må sladdes.
Dokumentene som ikke legges på Min side, vil erstatningssøkeren eller advokaten få tilgang til på forespørsel. Det kan være ved melding på Min side, skriftlig på annen måte eller per telefon. Erstatningssøker vil få tilgang gjennom Min side hvis vedkommende har samtykket til det. Ellers sendes dokumentene på kryptert minnepinne. Dette gjøres fordi det ikke er sikkert å sende journaldokumenter i vanlig post.
Uavhengig av Min side og hvilke dokumenter som blir tilgjengelige der, må NPE sikre kontradiksjon i sakene. Som hovedregel får for eksempel erstatningssøkeren mulighet til å kommentere den sakkyndiges erklæring. Da henvender NPE seg til erstatningssøkeren om dette. NPE opplyser at de kontinuerlig arbeider for å forbedre informasjonen om saksgangen, både på nettsidene og til den enkelte erstatningssøker.