Bård Hoksrud (FrP): Undertegnede er gjort kjent med at søkere hos NPE ikke holdes fortløpende orientert om fremdrift eller får fortløpende tilgang til dokumenter NPE innhenter i saksbehandlingen. Det er krevende for søkere og eventuelt deres advokater å følge opp sin sak når de ikke får informasjon om saksgang eller hva slags dokumenter NPE sitter på.
Hva slags dokumenter skal lastes opp på Min side hos NPE, når skal de gjøres tilgjengelig for søker, og mener statsråden søkere bør holdes fortløpende orientert om saksbehandling?
Begrunnelse
Det er viktig at personer som opplever sviktende behandling fra helsevesenet som fører til skade har mulighet til å få erstatning. Som statsråden er klar over er det utfordringer knyttet til dette i Norge, og ekspertutvalget leverte sin rapport i høst.
Undertegnede har vært i kontakt med personer tett på saksbehandlingsløp i NPE og klagenemnda. Det uttrykkes frustrasjon knyttet til liten tilgang på dokumenter og liten informasjon om progresjonen i saksbehandlingsløpet. Man kan oppleve at man får beskjed om utgående post om seg selv fra NAV, uten at du får vite hva det er NPE har etterspurt eller tilgang på noen dokumenter.
NPEs hjemmesider har en «min side» funksjon hvor du skal kunne følge din sak. Det er lite å hente av en slik løsning dersom dokumentene som benyttes i saksbehandlingen ikke lastes opp fortløpende slik at søker eller advokat er orientert om hva som skjer. Søkere opplever å få beskjed om at alle dokumenter heller vil bli oversendt når saksbehandlingen er ferdig, hvis man får svar i det hele tatt. Det gir svært liten mulighet til å følge opp saken, og er utfordrende med tanke på kontradiksjonsretten. Det virker av dette som det ikke er noen sammenkobling mellom saksbehandlingssystemet NPE benytter og portalen på Min side.