Kathy Lie (SV): Vil samferdselsministeren i arbeidet med å innpasse Ringeriksbanen og E16 Skaret-Hønefoss i NTP-porteføljen seinest i RNB 2025 vurdere en nedskalering av veien til 2-3 felt med midtdeler for å spare kostnader, natur og dyrka mark?
Begrunnelse
Ved behandling av Nasjonal Transportplan (NTP) vedtok Stortinget å be regjeringa videreføre Ringeriksbanen og ny E 16 Skaret-Hønefoss (FRE16) som et fellesprosjekt for å sikre den økonomiske nytten og bærekraften i prosjektet. Videre ba flertallet regjeringa legge fram en sak som innpasser de prosjektene som det var flertallsvedtak for i Stortinget, altså blant annet Ringeriksbanen, i NTP-porteføljen seinest i forbindelse med RNB 2025.
De største utfordringene med FRE16 er kostnadene og beslaglegging av natur og dyrka mark. Det er i løpet av siste året kommet ytterligere kunnskap om nødvendigheten av å redusere tapet av naturmangfold og dyrka mark, og klimakrisa framstår som mer og mer alvorlig. En reduksjon av FRE16 slik at veien nedskaleres til 2-3 felts veg med midtdeler, eventuelt at en også vurdere enkeltspor på strekningen Sundvollen – Hønefoss, vil medføre betydelig reduksjon i arealbeslag. Nedskalering vil også medføre vesentlig kostnadsbesparing. Rask realisering av Ringeriksbanen er avgjørende for å gjøre Bergensbanen konkurransedyktig med fly mellom Oslo og Bergen og dermed gi en viktig reduksjon av klimagassutslipp. Det er også svært viktig å realisere ny E16 raskt for å erstatte en av landets mest ulykkesutsatte strekninger gjennom Hole. For å unngå ytterligere forsinkelser må det derfor forutsettes at nedskalert vei, og eventuelt reduksjon til ett spors bane, går i vedtatt trase.
En nedskalering av ny E16 til 2-3 felts veg framstår derfor som en løsning på de viktige utfordringene med kostnader, tap av natur og dyrka mark og behovet for rask realisering av FRE16-prosjektet for å gi effekt på klimagassutslipp og trafikksikkerhet. Det er derfor viktig å få avklart om Samferdselsministeren vurderer slik nedskalering i arbeidet med å oppfylle stortingets vedtak knytta til FRE16.