Skriftlig spørsmål fra Kathy Lie (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:657 (2024-2025)
Innlevert: 13.12.2024
Sendt: 16.12.2024
Besvart: 23.12.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kathy Lie (SV)

Spørsmål

Kathy Lie (SV): Vil samferdselsministeren i arbeidet med å innpasse Ringeriksbanen og E16 Skaret-Hønefoss i NTP-porteføljen seinest i RNB 2025 vurdere en nedskalering av veien til 2-3 felt med midtdeler for å spare kostnader, natur og dyrka mark?

Begrunnelse

Ved behandling av Nasjonal Transportplan (NTP) vedtok Stortinget å be regjeringa videreføre Ringeriksbanen og ny E 16 Skaret-Hønefoss (FRE16) som et fellesprosjekt for å sikre den økonomiske nytten og bærekraften i prosjektet. Videre ba flertallet regjeringa legge fram en sak som innpasser de prosjektene som det var flertallsvedtak for i Stortinget, altså blant annet Ringeriksbanen, i NTP-porteføljen seinest i forbindelse med RNB 2025.
De største utfordringene med FRE16 er kostnadene og beslaglegging av natur og dyrka mark. Det er i løpet av siste året kommet ytterligere kunnskap om nødvendigheten av å redusere tapet av naturmangfold og dyrka mark, og klimakrisa framstår som mer og mer alvorlig. En reduksjon av FRE16 slik at veien nedskaleres til 2-3 felts veg med midtdeler, eventuelt at en også vurdere enkeltspor på strekningen Sundvollen – Hønefoss, vil medføre betydelig reduksjon i arealbeslag. Nedskalering vil også medføre vesentlig kostnadsbesparing. Rask realisering av Ringeriksbanen er avgjørende for å gjøre Bergensbanen konkurransedyktig med fly mellom Oslo og Bergen og dermed gi en viktig reduksjon av klimagassutslipp. Det er også svært viktig å realisere ny E16 raskt for å erstatte en av landets mest ulykkesutsatte strekninger gjennom Hole. For å unngå ytterligere forsinkelser må det derfor forutsettes at nedskalert vei, og eventuelt reduksjon til ett spors bane, går i vedtatt trase.
En nedskalering av ny E16 til 2-3 felts veg framstår derfor som en løsning på de viktige utfordringene med kostnader, tap av natur og dyrka mark og behovet for rask realisering av FRE16-prosjektet for å gi effekt på klimagassutslipp og trafikksikkerhet. Det er derfor viktig å få avklart om Samferdselsministeren vurderer slik nedskalering i arbeidet med å oppfylle stortingets vedtak knytta til FRE16.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Prop. 1 S (2024-2025) for Samferdselsdepartementet har jeg gjort rede for hvordan regjeringen legger opp til å innpasse prosjekter i NTP-porteføljen (omtale av anmodningsvedtak nr. 836 på side 25 i dokumentet).
Etter at Nye Veier overtok planleggingsansvaret for Fellesprosjektet FRE16 med E16 Skaret-Hønefoss og Ringeriksbanen, har selskapet arbeidet med muligheter for å redusere kostnadene ved utbygging. Det gjelder både vei- og jernbanedelen av fellesprosjektet. Det er identifisert betydelige muligheter for kostnadsreduksjon i prosjektet som Nye Veier har lagt til grunn i det videre arbeidet.
Statens vegvesens veinormaler legges til grunn for planlegging og utforming av ny riksvei. På E16 mellom Skaret og Hønefoss er dagens årsdøgntrafikk (ÅDT) mellom 14.000 og 16.000 (litt ulikt for ulike deler av strekningen). Ny vei skal dimensjoneres for de trafikkmengdene som forventes 20 år etter at ny vei blir tatt i bruk. Derfor planlegges denne veistrekningen for utbygging til fire felt. Nedskalering til 2/3 felt på denne strekningen vil derfor ikke være i tråd med dagens veinormaler, og vil medføre risiko for at veien må bygges om igjen kun etter få år. Det vil føre til store unødvendige naturinngrep, beslaglegge mer dyrka mark og bli svært dyrt.
Det er de tekniske kravene til jernbanen som har vært førende for hvor den felles traséen for vei og bane nå går. For å redusere terrenginngrep og kostnader, må nedskaleringer av både vei og bane vurderes. Målet er å utvikle et mer samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt. Da er lavere kostnader og bedre ivaretakelse av natur viktig.