Skriftlig spørsmål fra Bengt Rune Strifeldt (FrP) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:650 (2024-2025)
Innlevert: 13.12.2024
Sendt: 13.12.2024
Besvart: 20.12.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Bengt Rune Strifeldt (FrP)

Spørsmål

Bengt Rune Strifeldt (FrP): Kan statsråden gjøre rede for hvorfor flertallet i næringen ikke blir lyttet til og hensyntatt, og vil statsråden følge innspillene fra samtlige høringsinstanser og innføre en lik maksimalkvote for samtlige fartøy i samsvar med alternativ 2?

Begrunnelse

I forbindelse med regulering av snøkrabbefisket for 2025 foreslo Fiskeridirektoratet i sin høring 3 alternativer. Hvor de to første var maksimaltkvote med eller uten garantert kvote i bunn, mens det tredje alternativet var maksimalkvote fastsatt etter fartøyets lengde.
Med unntak av Fiskebåt så pekte alle andre høringsinnspill i høringsrunden på alternativ to som det beste alternativet, herunder også Fiskebåts egen administrasjon og Norges Fiskarlag. Det som er foruroligende er at Fiskeridirektoratet neglisjerer alle høringsinnspill, og anbefaler en regulering som kun har støtte i Fiskebåts styre og de seks fartøyene som favoriseres i ordningen. Dette er ikke bare et demokratisk problem, men rokker også ved legitimiteten og troverdigheten til fiskeriforvaltningen.
Vi står nå i en posisjon hvor vi skal regulere fangst på en ny art fra start, og kan da lære av de feil som er gjort i tidligere reguleringer. En regulering hvor fartøyets størrelse er avgjørende for kvotens størrelse er uheldig og vil medføre en kapasitetsøkning som er ugunstig over tid. Vi har i flere tiår arbeidet for å komme bort fra fartøykvoter basert på lengde og lasteromsvolum. For fangst av snøkrabbe foreligger det ingen gode grunner til å fordele kvotestørrelser basert på fartøylengde, verken begrunnet i historisk fangst eller fartøyenes evne til fiske foreslåtte maksimalkvoter.
Det direktoratet foreslår er i realiteten et fordekt olympisk fiske.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Fiskeridirektoratet har gjennomført en skriftlig høring av forslag til reguleringen av fangst av snøkrabbe i 2025. Det er første gang det fastsettes en egen reguleringsforskrift for fangst av snøkrabbe. Fiskeridirektoratet har etter høringen gjort en vurdering av innspillene direktoratet har mottatt, og oversendt sin tilrådning om neste års regulering til departementet.
Det har kommet mange gode innspill i høringen som jeg har vurdert i forbindelse med fastsettelsen av forskriften, og det er ulike hensyn som må veies mot hverandre. Forskriften er nå fastsatt, og det er besluttet at det blir lik fartøykvote og lik maksimalkvote for fartøyene som deltar i fangst av snøkrabbe i 2025.
Dette er første gang vi skal regulere snøkrabbefangsten på fartøynivå, og jeg ønsker å legge opp til en regulering av fangsten i 2025 som gir aktørene mer ro på feltet og mulighet til å planlegge fangsten. Det legges derfor opp til at fartøyene med snøkrabbetillatelse får en rimelig høy garantert fartøykvote fra årets start, samtidig som maksimalkvoten settes på et greit nivå. Dette for å ta høyde for at vi har en flåtegruppe som er veldig sammensatt og hvor noen fartøy har stor fangstkapasitet. For lave fartøykvoter og for høye maksimalkvoter legger i for stor grad opp til et olympisk fiske som jeg vil at vi skal bevege oss borti fra. Kvotene som fastsettes er lik for samtlige fartøy.