Bengt Rune Strifeldt (FrP): Kan statsråden gjøre rede for hvorfor flertallet i næringen ikke blir lyttet til og hensyntatt, og vil statsråden følge innspillene fra samtlige høringsinstanser og innføre en lik maksimalkvote for samtlige fartøy i samsvar med alternativ 2?
Begrunnelse
I forbindelse med regulering av snøkrabbefisket for 2025 foreslo Fiskeridirektoratet i sin høring 3 alternativer. Hvor de to første var maksimaltkvote med eller uten garantert kvote i bunn, mens det tredje alternativet var maksimalkvote fastsatt etter fartøyets lengde.
Med unntak av Fiskebåt så pekte alle andre høringsinnspill i høringsrunden på alternativ to som det beste alternativet, herunder også Fiskebåts egen administrasjon og Norges Fiskarlag. Det som er foruroligende er at Fiskeridirektoratet neglisjerer alle høringsinnspill, og anbefaler en regulering som kun har støtte i Fiskebåts styre og de seks fartøyene som favoriseres i ordningen. Dette er ikke bare et demokratisk problem, men rokker også ved legitimiteten og troverdigheten til fiskeriforvaltningen.
Vi står nå i en posisjon hvor vi skal regulere fangst på en ny art fra start, og kan da lære av de feil som er gjort i tidligere reguleringer. En regulering hvor fartøyets størrelse er avgjørende for kvotens størrelse er uheldig og vil medføre en kapasitetsøkning som er ugunstig over tid. Vi har i flere tiår arbeidet for å komme bort fra fartøykvoter basert på lengde og lasteromsvolum. For fangst av snøkrabbe foreligger det ingen gode grunner til å fordele kvotestørrelser basert på fartøylengde, verken begrunnet i historisk fangst eller fartøyenes evne til fiske foreslåtte maksimalkvoter.
Det direktoratet foreslår er i realiteten et fordekt olympisk fiske.