Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:649 (2024-2025)
Innlevert: 13.12.2024
Sendt: 13.12.2024
Besvart: 19.12.2024 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Jeg viser til skriftlig spørsmål nr. 577 der statsråden unngår å svare på mitt konkrete spørsmål om hvor ofte Norge velger å gjøre egne vurderinger av sikkerhet og effekt i stedet for å legge EMAs vurderinger til grunn. I stedet får jeg en beskrivelse av systemet som er vel kjent fra før. Dette gjør det vanskelig for utenforstående å vurdere omfanget av dobbeltarbeidet som gjøres.
Kan statsråden svare konkret på hvor store ressurser som brukes på å utrede forhold som EMA allerede har vurdert rundt pasientsikkerhet og og effekten av legemiddelet?

Begrunnelse

Norge har tilgang på og kan legge EMAs vurderinger av sikkerhet og effekt for legemidler til grunn. Likevel gjennomfører DMP egne vurderinger i tillegg til EMAs arbeid. Selv om det kan være relevante grunner til å vurdere særnorske forhold, mangler vi helt grunnleggende oversikt over omfanget av disse tilleggsvurderingene. Vi vet ikke hvor mange saker som får egen norsk vurdering, hvilke ressurser som brukes på dette arbeidet, eller hvilken konkret merverdi det gir. Når departementet velger å ikke gi oversikt i mitt første spørsmål om hvor mange ressurser som brukes til å gjøre vurderinger som overlapper med EMAs arbeid, er det grunn til å stille spørsmål ved om ressursbruken er forsvarlig og om dagens praksis forsinker pasienters tilgang til viktige legemidler unødig. Dette er særlig relevant nå som det europeiske samarbeidet om metodevurderinger (HTAR) skal effektivisere disse prosessene fra 2025. En kartlegging av ressursbruken er nødvendig for å vurdere om deler av dagens system innebærer unødvendig dobbeltarbeid som både koster penger og forsinker tilgangen til nye legemidler.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Direktoratet for medisinske produkter (DMP) bruker ingen ressurser på å utrede forhold som EMA allerede har vurdert rundt pasientsikkerhet og effekten av legemiddelet. DMP legger EMAs vurderinger av sikkerhet og effekt for legemidler til grunn i sine metodevurderinger, men disse alene er ikke tilstrekkelig til å vurdere om bruken av legemidlet i Norge vil være i tråd med prioriteringskriteriene.
En MT-vurdering (markedsføringstillatelse-vurdering) og en metodevurdering skjer etter ulike kriterier. EMA vurderer legemidlers nytte/risiko-forhold som danner grunnlag for å gi legemidler markedsføringstillatelse, mens en metodevurdering innebærer en vurdering av overførbarhet av nytten fra globale kliniske studier til klinisk praksis i Norge og en vurdering av om nytten står i forhold til ressursbruken. Effekten av legemidler er undersøkt i kliniske studier med en begrenset studieperiode, mens en metodevurdering analyserer et fullt behandlingsforløp som ofte strekker seg over et livstidsperspektiv. For mange av legemidlene som blir godkjent av EMA, er det ikke direkte sammenlignende kliniske studier mot standardbehandling i norsk klinisk praksis. DMP bruker derfor sine ressurser på å etablere et estimat for relativ effekt, framskriving av denne mereffekten og en helseøkonomisk analyse. Dette er vurderinger som ikke gjøres av EMA.
DMP bidrar i det Europeiske samarbeidet (HTAR). Rapportene fra HTAR vil imidlertid kun bestå av deler av en metodevurdering. En helseøkonomisk analyse må fortsatt utføres nasjonalt. HTAR starter med utredning av nye legemidler innen kreft og avanserte terapier januar 2025, og det vil antakeligvis tar flere år før de fleste sakene dekkes av HTAR.
Jeg er svært opptatt av å redusere saksbehandlingstiden ved vurdering av innføring av nye legemidler. Jeg gikk derfor sommeren 2024 i dialog med industrien og beslutningstakere på myndighetssiden for å fremme felles tiltak som kan redusere saksbehandlingstiden. Vi ser allerede resultater av vår felles innsats, men skal også i 2025 arbeide med målrettede tiltak for å sikre effektiv og raks saksbehandling.