Grete Wold (SV): En skole som reflekterer mangfold både i kulturell og religiøs bakgrunn er viktig slik at elever med ulikt ståsted blir inkludert. Om loven er å oppfatte slik at prester skal kunne forkynne overfor elever i skoletiden, og man ikke skal diskriminere på bakgrunn av religion, da vil det kunne tolkes slik at alle har samme mulighet.
Har religiøse ledere fra alle tros- og livssynssamfunn anledning til å forkynne, eller overbevise om et religiøst budskap som en del av opplæringen i offentlig skole?
Begrunnelse
Statsråden har i Dagsnytt 18 ( 20/11-24) uttalt at forkynnelsesforbudet i opplæringsloven kun gjelder for læreren. Lærere kan ta i bruk en rekke resurser i opplæringen for å nå målene på lærerplanen. Det kan for eksempel være besøk til museum, gjenvinningsstasjonen, Stortinget, eller å motta besøk fra organisasjoner og delta på aktiviteter i deres regi. Dette som en del av opplæringen.
Statsråden har gode poeng i at det er viktig at læreren trekker inne ressurser og samhandler med lokalmiljøet for å få frem en variert og bredt forankret undervisning. I hvilken grad man kan trekke veksler på tros og livssynssamfunn er relevant å få statsrådens tanker rundt.