Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:572 (2024-2025) Innlevert: 03.12.2024 Sendt: 04.12.2024 Besvart: 11.12.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG): Flere reisende har rapportert om at lokale Vy-tog på Østlandet kun bruker et togsett fremfor to i rushtid, som gjør at kapasiteten ikke blir brukt godt nok og at togene raskt fylles opp. Dette kan føre til videre trengsel og at pendlere bruker alternative reisemåter. Hva er årsaken til at VY kun bruker ett togsett på enkelte avganger i rushtiden, har regjeringen oversikt over hvor mange avganger dette gjelder for i og utenfor rushtid, og hva gjøres for å sikre at særlig togene som går i rush bruker maksimalt antall togsett?
Jon-Ivar Nygård: I 2024 har det dessverre vært alt for mange togavganger som har blitt kjørt med enkeltsett i stedet for dobbeltsett, spesielt i rush. Dette har ført til trengsel om bord og et langt dårligere tilbud til de reisende enn det som er akseptabelt. Jeg har derfor hatt tett oppfølging av kapasitetsutfordringene på jernbanen og aktørene i sektoren jobber aktivt med å bedre situasjonen. Noen av forbedringene er allerede på plass, andre vil komme om litt.Årsakene til at det kjøres med redusert kapasitet skyldes tekniske utfordringer med togene, som på enkelte strekninger er gamle og modne for utskifting. Enkelte nyere tog har også hatt stoppende feil som har vært nødvendig å utbedre, blant annet oppsto feil på fem togsett som var bygget om til nytt signalsystem ERTMS. De er nå utbedret. I tillegg har det vært et etterslep på planlagt vedlikehold på flere tog. Dels grunnet stort behov for utbedring og vedlikehold etter den krevende vinteren, og dels grunnet feil på de andre togene som nevnt, som har tatt opp kapasitet på verkstedene.Norske Tog AS anskaffer nå nye tog, med 36 nye lokaltog og 19 regiontog som skal erstatte gamle og utdaterte tog på Østlandet i de kommende årene. Først ut er nye lokaltogkjøretøy som skal erstatte de gamle togene på L1 (Spikkestad-Asker-Oslo-Lillestrøm) og L2 (Stabekk-Oslo-Ski). Togene er imidlertid noe forsinket fra leverandør. Jernbanedirektoratet og Vygruppen har som nevnt iverksatt tiltak for å bedre situasjonen. Blant annet økt bemanning på verkstedene, flere skift og mer effektivt vedlikehold og fornying av kritiske deler. Noen forbedringer ser vi allerede og Jernbanedirektoratet forventer at det vil bli en ytterligere bedring i situasjonen den nærmeste tiden. Jernbanedirektoratet følger også opp aktørene i sektoren og arbeider med flere tiltak for å sikre bedre vinterdrift.Regjeringen har fått oppdateringer fra Jernbanedirektoratet på hvor mange avganger som har blitt kjørt med materiellreduksjoner, som jeg også har gjengitt i en tabell i svar på spørsmål nr 384 til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Morten Stordalen om samme tema. Jernbanedirektoratet har informert om at situasjonen har bedret seg de siste ukene, og det tyder på at tiltakene har hatt effekt.