Svar
Jan Christian Vestre: Helse- og omsorgsdepartementet har innhentet innspill fra Helse Nord RHF. Hovedtrekkene i prosessen om organisering av PCI er beskrevet under.
I 2017 besluttet styret i Helse Nord RHF å styrke tilbudet til pasienter med hjerteinfarkt i Helse Nord (styresak 137-2017). Samlede data for pasienter med hjerteinfarkt viste at det var et generelt godt tilbud i Helse Nord, men at det var geografiske forskjeller i tilbudet til pasienter om undersøkelser ved hjelp av PCI ved mindre infarkt. I 2020 ble PCI-virksomhet ved Nordlandssykehuset HF Bodø startet som dagtilbud. Styret vedtok også at PCI-tilbudet i Bodø skulle evalueres etter fem år.
Det ble i 2023 opprettet en ekstern ekspertgruppe, oppnevnt av Helse Nord RHF, Nordlandssykehuset HF og Universitetssykehuset Nord-Norge HF i fellesskap, til å evaluere tilbudet. Ekspertgruppen leverte sin rapport våren 2024. Ekspertgruppen var enstemmig i sine anbefalinger. Ekspertgruppens vurdering var at Helse Nord hadde følgende alternativer:
1. Videreføre invasiv aktivitet ved Nordlandssykehuset HF i en velfungerende samarbeidsmodell hvor Universitetssykehuset Nord-Norge HF har det overordnede faglige ansvaret for virksomheten også ved Nordlandssykehuset.
2. Avvikle virksomheten ved Nordlandssykehuset HF Bodø og igjen samle all invasiv kardiologi ved universitetssykehuset.
Ekspertgruppen anbefalte å videreføre invasiv kardiologi ved Nordlandssykehuset HF i en velfungerende samarbeidsmodell hvor Universitetssykehuset i Nord-Norge HF har det overordnede faglige ansvaret for virksomheten.
Styret i Helse Nord RHF sluttet seg til anbefalingene i ekspertutvalgets evaluering, og vedtok i juni at invasiv kardiologi i Helse Nord skal være faglig, organisatorisk og administrativt samlet i ett senter, ved Universitetssykehuset i Nord-Norge HF (styresak 84-2024). Senteret skal ha to driftssteder, et døgnkontinuerlig senter lokalisert ved Universitetssykehuset i Nord-Norge HF, og et dagtilbud lokalisert ved Nordlandssykehuset HF.
På bakgrunn av den ovennevnte evalueringsrapporten, ba fagdirektør i Helse Nord RHF om at fagrådet for hjertemedisin reviderte retningslinjene for akutt koronart syndrom. Helse Nord RHF påpeker at retningslinjen skal være en støtte for legers kliniske beslutninger angående utredning og behandling. Fagrådet leverte sin anbefaling i slutten av november 2024. Helse Nord RHF opplyser at det er to tydelige anbefalinger i den reviderte retningslinjen:
• Akutt PCI-behandling skal hovedsakelig finne sted i Tromsø, men kan også gjøres i Bodø på dagtid på hverdager.
• Behandlingssted ved akutte hjerteinfarkt besluttes i konferanse mellom involverte leger. Hvis det ikke oppnås konsensus, tas avgjørelsen av invasiv hjertevakt ved Universitetssykehuset i Nord-Norge HF, Tromsø.
I arbeidet med revideringen av retningslinjen kom det frem ulike syn rundt ansvarsforhold og beslutningsmyndighet. Helse Nord RHF påpeker at tydelige kommunikasjons- og beslutningslinjer er helt nødvendig for å sikre pasientene rask og god behandling. Helse Nord RHF opplyser at de derfor besluttet og tydeliggjort dette i den reviderte prosedyren som ble gjort gjeldene fra 2. desember.
Statsforvalteren i Nordland publiserte 2. desember avgjørelse i en tilsynssak mot Helse Nord RHF. Tilsynssaken ble åpnet mot Helse Nord RHF tidligere i år, på bakgrunn av varsel om en hendelse i 2022. En sentral problemstilling har vært om det er lov å planlegge forsinket behandling av en tidskritisk lidelse som akutt hjerteinfarkt ved at en pasient kan flys over et åpent PCI-senter i Bodø til Universitetssykehuset i Nord-Norge HF Tromsø. Statsforvalteren i Nordland mener Helse Nord RHF har brutt flere bestemmelser i helselovgivningen i forbindelse med behandling av akutt hjerteinfarkt. Statsforvalterens konklusjon er at:
«Helse Nord RHF har ikke lagt til rette for at pasienter i Nordland med behov for øyeblikkelig hjelp ved akutt hjerteinfarkt i form av STEMI eller NSTEMI med veldig høy risiko, tilbys nødvendige tjenester innen forsvarlig tid. Helse Nord RHF har ikke oppfylt sitt ansvar for tilrettelegging og styring av tjenestene innenfor foretakenes behandling av akutt hjerteinfarkt. Svikten ved Helse Nord RHF gjelder plikten til å planlegge, gjennomføre, evaluere og korrigere tjenestene. Helse Nord RHF har heller ikke tilrettelagt for at helsepersonellet skulle kunne løse sine lovpålagte plikter. Det foreligger brudd på spesialisthelsetjenesteloven §§ 2-1 a, 2-1 e, 2-2, 3-1 og 3-4 a, jf. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.»
Helse Nord RHF opplyser at det i flere år har vært forsøkt å få etablert nødvendig ansvars- og oppgavedeling mellom helseforetakene, noe som også kommer frem i ovennevnte styresak. Videre opplyser Helse Nord RHF at erfaringen så langt og tilbakemeldingene fra Nordlandssykehuset HF og Universitetssykehuset i Nord-Norge HF viser at det ikke har lyktes å skape en stabil og forutsigbar faglig samhandling. Statsforvalteren bekrefter dette utfordringsbildet, ifølge Helse Nord RHF.
Representanten Thorheim spør om den valgte løsningen vil ivareta pasientsikkerheten på en god måte. Helse Nord RHF opplyser at arbeidet med forbedringer er godt i gang, og at viktige deler av det Statsforvalteren påpeker som kritikkverdig allerede er rettet opp. Helse Nord RHFs vurdering er at vedtaket om fortsatt PCI-tilbud i Bodø og de oppdaterte retningslinjene for hjertebehandling, sikrer tjenester med rett kvalitet.
Helse Nord RHF opplyser også at det blant enkelte aktører er et ønske om et døgnåpent PCI-tilbud i Bodø. Styret i Helse Nord RHF har, etter anbefaling fra ekspertgruppen, ikke åpnet for dette. Det betyr at akutte PCI-prosedyrer på kveld, natt og i helgene fortsatt skal utføres i Tromsø etter raskest mulig transport.
Helse Nord RHF opplyser videre at de administrerende direktørene ved Nordlandsykehuset HF og Universitetssykehuset Nord-Norge HF nå arbeider sammen om planlegging av iverksettelsen av ny organisering som skal tre i kraft fra nyttår. De rapporterer i fellesskap at dette skal de få til og at endringen skal være på plass innen fristen.
Det er Helse Nord RHF som har sørge-for-ansvaret for pasientene i helseregionen og som har ansvar for at det gis forsvarlig helsehjelp. Jeg legger til grunn at pasientene i Helse Nord får et godt og forsvarlig tilbud. Samtidig er dette en sak som departementet vil holde seg løpende orientert om.