Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:563 (2024-2025)
Innlevert: 03.12.2024
Sendt: 03.12.2024
Besvart: 10.12.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Stortinget vedtok enstemmig en nullvisjon for hardt skadde og omkomne på sjøen, og ga Sjøfartsdirektoratet oppdraget med å utarbeide en handlingsplan. Direktoratet rapporterer at 44 mennesker har mistet livet på havet per 18.11 - fem i næringsvirksomhet og et rekordhøyt antall på 39 fra fritidsbåter.
Hvordan vil statsråden følge opp og prioritere handlingsplanen fra Sjøfartsdirektoratet for å redusere disse alvorlige ulykkestallene i tråd med Stortingets intensjon?

Begrunnelse

Det rekordhøye antallet dødsfall i fritidsbåter (39) viser en bekymringsfull utvikling, Totalt 44 omkomne så langt i år representerer et betydelig tap av menneskeliv. Tallene står i sterk kontrast til Stortingets vedtatte nullvisjon. Når ulykkestallene er så høye, særlig innen fritidsbåtsektoren, kreves det handling
Stortingets enstemmige vedtak viser tverrpolitisk enighet om viktigheten. Statsrådens oppfølging er avgjørende for å realisere nullvisjonen. Det er behov for å klargjøre konkrete tiltak og prioriteringer.
Forskjellen mellom næring (5) og fritid (39) antyder ulike utfordringer som krever differensierte tiltak. Handlingsplanen må adressere både profesjonelle og fritidsbrukere og det er behov for både kortsiktige og langsiktige strategier
Implementering av handlingsplanen vil kreve ressurser og Statsrådens prioriteringer vil påvirke effektiviteten av tiltakene det er behov for avklaring om finansiering og ressursallokering. Sjøsikkerhet berører mange mennesker i en kystnasjon som Norge. Tap av menneskeliv har store ringvirkninger for familier og lokalsamfunn. Trygg ferdsel på sjøen er viktig for både næring og rekreasjon
Sjøfartsdirektoratets statistikk gir grunnlag for å måle effekt av tiltak. Det er behov for klargjøring av hvordan fremgang mot nullvisjonen skal måles og det er viktig med kontinuerlig evaluering og justering av tiltak.
Spørsmålet krever derfor en grundig redegjørelse fra statsråden om hvordan regjeringen konkret vil arbeide for å redusere ulykkestallene og realisere Stortingets nullvisjon. Dette er særlig viktig gitt de alarmerende tallene fra fritidsbåtsektoren og det faktum at hver ulykke representerer en personlig tragedie som potensielt kunne vært unngått med riktige tiltak og prioriteringer.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Ett liv tapt på havet er ett for mye, og vi ser på de alvorlige ulykkestallene med bekymring. Ved å etablere en nullvisjon om ingen omkomne eller hardt skadde på nærings- og fritidsfartøy, har vi pekt ut en retning som skal lede til en reduksjon i alvorlige ulykker på sjøen. Dette følger opp Stortingets anmodningsvedtak nr. 481 fra april 2022, og regjeringen rapporterte om oppfølgingen av dette i Meld. St. 4 (2023–2024).
Nullvisjonen omfatter alle norske fiskefartøy, lasteskip, passasjerskip og fritidsfartøy, samt utenlandske fartøy som seiler i norske farvann. Sjøfartsdirektoratet fikk i oppdrag å utarbeide en handlingsplan, som skal bestå av konkrete tiltak. Arbeidet er utført i samarbeid med Kystverket, Fiskeridirektoratet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og politiet, og er utarbeidet etter modell fra Statens vegvesen sitt tilsvarende arbeid. Det har også vært tett dialog og samarbeid om utvikling av tiltak med representanter fra sektoren.
Handlingsplanen skal foreligge innen utgangen av året, og vil ha tiltak knyttet til både fritidsfartøy og næringsfartøy. Etter dette starter direktoratets gjennomføringsfase, som varer i fem år. Siste året vil direktoratet starte arbeidet med neste utgave av handlingsplanen.
Nullvisjonen vil dermed være førende for direktoratets virksomhet fremover, og systematisere og tilføre noe nytt til direktoratets kontinuerlige arbeid med ulykkesforebygging og sikkerhet til sjøs. Fra før av jobber direktoratet med dette gjennom blant annet regelverksarbeid, tilsynsaktivitet og holdningsskapende arbeid.
Jeg legger til grunn at handlingsplanen, i tråd med forventninger fra Nærings- og fiskeridepartementet, inneholder tiltak som er treffsikre for både nærings- og fritidsfartøy og slik bidrar til en reduksjon i antall alvorlige ulykker. Det forventes også at Sjøfartsdirektoratet måler effekten av handlingsplanen ved bruk av direktoratets ulike kilder, slik som ulykkesstatistikk, spørreundersøkelsen om maritim sikkerhet, løpende risikovurderinger og andre evalueringsmetoder.
Regjeringen har i tillegg vedtatt en nullvisjon om ingen omkomne som følge av drukningsulykker på fritidsområdet. Denne nullvisjonen vil også følges opp av en handlingsplan. Nærings- og fiskeridepartementet koordinerer igangsatt arbeid med dette, i samarbeid med berørte departementer. Nullvisjonen omfatter blant annet drukningsdødsfall i tilknytning til fritidsbåtbruk.
Ulykker på sjøen står dermed høyt på dagsordenen, og regjeringen jobber systematisk med ulykkesforebygging gjennom god politikk og virkningsfulle tiltak.