Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:559 (2024-2025)
Innlevert: 02.12.2024
Sendt: 03.12.2024
Rette vedkommende: Kunnskapsministeren
Besvart: 10.12.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Er statsråden kjent med at enkelte norske fylkeskommuner har engasjert blant annet tidligere politifolk, til å være "miljøarbeidere" ved videregående skoler for blant annet å forhindre omsetning og bruk av narkotika?

Begrunnelse

Det mest effektive grepet for å forhindre narkotika på norske skoler, er forebygging ved bruk av narkotikahund. Praksisen med forebygging ved bruk av narkotikahund er dessverre avviklet. Spørsmålsstiller lurer derfor på om statsråden er kjent med at enkelte norske fylkeskommuner nå har begynt å engasjere blant annet tidligere politifolk, for å sikre trivselen ved videregående skoler ved blant annet å forhindre omsetning og bruk av narkotika.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Spørsmålet er stilet til kommunal- og distriktsministeren, men besvares av meg som ansvarlig statsråd på dette området.

Jeg er kjent med at det er eksempler på at videregående skoler har ansatt pensjonerte politifolk som del av et skolemiljøteam gjennom media. Det fremgår ikke av spørsmålet hvilket konkret eksempel representanten viser til. Det føres ikke nasjonal oversikt over utdannings- og yrkesbakgrunn for stillinger i skolen som det ikke knyttes kompetansekrav til, og jeg har derfor ikke grunnlag for å vurdere hvor mange andre skoler som har ansatte med bakgrunn fra politiet.
At skolen har et lag rundt elevene, som sammen med læreren tar tak i utfordringer som ødelegger for læring, konsentrasjon og trivsel er viktig for at elevene skal lære mer og bedre. Det er en rekke yrkesgrupper og utdanninger som kan være relevant kompetanse i skolen, også erfaring fra forebyggende arbeid blant barn og unge i andre sektorer.
Opplæringsloven stiller tydelige krav til hvilken kompetanse lærere og rektor skal ha. Utover dette er det opp til kommunen og fylkeskommunen å sørge for at man har riktig og nødvendig kompetanse i skolen, jf opplæringslova § 17-1. Vurderingen av hvilken fagkompetanse og erfaring som trengs tas best med utgangspunkt i behovet lokalt.
Skolen er en viktig arena for forebygging på en rekke områder, også når det gjelder rus og barne- og ungdomskriminalitet. Å ta tidlig tak i utfordringer i skolemiljøet eller hos enkeltelever før det blir til store og ødeleggende problemer er viktig, og noe alle skoler må arbeidet kontinuerlig med. Noen kommuner står i større utfordringer enn andre. Regjeringen foreslår til sammen 45 millioner kroner til skolemiljøteam i forslaget til statsbudsjett for 2025, for å styrke arbeidet på skoler med særskilt store skolemiljøutfordringer. Regjeringen foreslår også 70 millioner kroner til beredskapsteam for kommunene som har størst utfordringer med barne- og ungdomskriminalitet., som del av regjeringens forebyggende innsats mot barne- og ungdomskriminalitet.