Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:541 (2024-2025)
Innlevert: 29.11.2024
Sendt: 02.12.2024
Besvart: 09.12.2024 av forsvarsminister Bjørn Arild Gram

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Hvilken betydning har det for norsk beredskap og Norge som medlem i en forsvarsallianse om det blir innført bruksforbud på militære flater på Sola Flystasjon?

Begrunnelse

Avinor har varslet mulig bruksforbud av militær side av Sola lufthavn grunnet manglende vedlikehold av flyoperative flater. Det vil medføre forbud mot alle flybevegelser på disse områdene og at forsvaret blir utestengt fra å benytte de store oppstillingsområdene på militær side. Dette vil da hindre flystasjonen muligheten til å støtte luftforsvaret i operasjoner ut ifra Sola lufthavn.
Sola lufthavn ligger som kjent strategisk godt plassert til å støtte maritime flyoperasjoner i Nordsjøen, noe som er svært relevant med tanke på offshore infrastruktur som ligger rett utenfor vestlandskysten.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: Ny langtidsplan for forsvarssektoren Prop. 87 S (2023–2024) prioriterer en vesentlig satsing på militær infrastruktur og alliert mottak. Som beskrevet i planen er Sola blant stedene som skal utvikles videre for alliert øving i fred og for mottak av allierte flystyrker i krise og krig. Dette kan for eksempel inkludere vedlikehold og fornyelse av flyoperative flater slik som rullebaner, taksebaner og oppstillingsplasser. Arbeidet med tilrettelegging for alliert mottak er pågående og vil prioriteres gjennomgående i hele planperioden. Denne satsingen omfatter også Sola, og dekker den militære beredskapen som det er behov for både nasjonalt og i en alliert ramme.

Eventuelle beredskapsmessige konsekvenser dersom det blir innført bruksforbud på militær infrastruktur på Sola er gradert informasjon. Ved et eventuelt bruksforbud vil man uansett kunne benytte alternative flyoperative flater.