Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:528 (2024-2025)
Innlevert: 28.11.2024
Sendt: 29.11.2024
Besvart: 05.12.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): I svar på skriftlig spørsmål nr. 449 skriver statsråden at siden forslag om økt statlig andel ble foreslått men ikke vedtatt, har man ikke gått videre med dette. Her kan det virke som om regjeringen føler seg låst av Stortingets flertall, og at statsråden ikke kan foreslå økt statlig andel selv om han har aldri så lyst. Minner om at kun Rødt og Frp stemte for økt statlig andel, mens regjeringspartiene stemte mot.
Hvis Ap/Sp derimot nå går sammen med Rødt og Frp, vil det bli solid flertall, så hva er det som hindrer statsråden i å foreslå dette?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Prosjektet rv. 13 Ryfast ble i sin tid vedtatt basert på en finansiering bestående av bompenger og lokale tilskudd, jf. Prop. 109 S (2011–2012) og Innst. 363 S (2011–2012). Bompengeinnkrevingen startet opp i 2021, og det er lagt opp til 20 års nedbetalingstid. Dagens takst- og innkrevingsopplegg er i tråd med lokale vedtak. Prosjektet har i dag en lånegjeld på om lag 6 mrd. kr.
Staten bidrar i dag til å begrense bompengebelastningen i Ryfast gjennom tilskuddsordningen for reduserte bompengetakster utenfor de største byområdene. Tilskuddsordningen innebærer at bompengetakstene er om lag 10 pst. lavere enn det de ellers ville ha vært. I 2024 har Ryfast mottatt 52,8 mill. kr gjennom ordningen. I 2025 er det foreslått 53,3 mill. kr til Ryfast gjennom tilskuddsordningen. Dersom ordningen videreføres frem til Ryfast er nedbetalt, vil staten bidra med over 1 mrd. kr i løpet av innkrevingsperioden. Regjeringen har i Meld. St. 14 (2023–2024) Nasjonal transportplan 2025–2036 prioritert å videreføre denne tilskuddsordningen i planperioden.
Regjeringen har også i Nasjonal transportplan 2025–2036 lagt frem sine prioriteringer av tiltak i veisektoren for planperioden. Å skulle prioritere mer statlige midler til å redusere bompengebelastningen til Ryfast, utover det som allerede ligger i tilskuddsordningen for reduserte bompengetakster utenfor byområdene, ville forutsatt en prioritering av dette fremfor andre tiltak og at andre prosjekter ville måtte skyves på i tid.
Jeg registrerer for øvrig at Frp ikke har satt av penger til økt statlig andel til prosjektet i sitt alternative statsbudsjett for 2025.