Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:522 (2024-2025) Innlevert: 28.11.2024 Sendt: 28.11.2024 Besvart: 05.12.2024 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre
Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG): Bydel Søndre Nordstrand er pålagt å gjennomføre store kutt fra Oslos byråd. 22.11 fremla Bydelsdirektør et forslag til budsjett der det kuttes i lovpålagte oppgaver. Bl.a kuttes det 20 000 timer BPA. Dette er BPA tjenester som er bundet til eksisterende vedtak. Etter kutt vil det bli økende forskjeller for tjenestenivået mellom bydeler i samme kommune. Hvordan vurderer statsråden lovlighet i å kutte tjenesteomfang på denne måten, og hvordan vil statsråden ta noen initiativ overfor Oslo kommune med bakgrunn i dette?
Jan Christian Vestre: Mitt utgangspunkt er at alle i Norge skal være trygge på at de får den hjelpen de trenger, når de trenger den – uavhengig av hvor i landet man bor. Det er det helt grunnleggende at lokale folkevalgte sørger for at brukere og pårørende blir involvert når endringer må gjøres, og at de ivaretar tilliten til tjenestene.I forbindelse med nysalderingen av 2024-budsjettet har regjeringen foreslått en solid økning i kommunenes frie inntekter både i 2024 og 2025. Dette kommer på toppen av en allerede stor økning i det ordinære budsjettforslaget for 2025. Jeg mener dette bør bidra til at avveiningene og prioriteringene i kommune-Norge blir litt lettere.Jeg har tillit til at lokale folkevalgte prioriterer trygg og nødvendig hjelp til sine innbyggere. Det er kommunene som står nærmest til å organisere tjenestene til innbyggerne sine på en måte som gjør at alle får det de trenger. For eksempel vet vi når det gjelder brukerstyrt personlig assistanse (BPA), at et godt organisert BPA-tilbud kan være helt avgjørende både for frigjøring, likestilling og god deltakelse i samfunnet. Vi tror også at en godt organisert BPA-ordning kan være ressurseffektiv og en kvalitetsmessig bra måte å gi innbyggerne et godt tjenestetilbud på.Vi vet også fra andre kommuner at en BPA-organisering som ikke er god, kan gi en dyrere og dårligere løsning. Jeg har møtt organisasjonene og brukerne. De forteller meg at det er til dels for store forskjeller i hvordan kommunene våre tolker regelverket, og dels hvordan saksbehandlingen skjer. Det er grunnen til at jeg i høst har sendt et rundskriv til alle landets kommuner for å minne om hvilke rettigheter innbyggerne har, hvilke plikter kommunene har, og ikke minst også minne om at kommunene har et handlingsrom når det gjelder å få til en god organisering av tjenester som BPA.Kommunene har stor frihet til å organisere sine tjenester slik de selv mener er best, innenfor rammene av de nasjonalt fastsatte regelverkene. Det er en del av lokaldemokratiet. Byrådet i Oslo har gjort sine prioriteringer, og dette viser konsekvens av den politikken de ønsker å føre.