Skriftlig spørsmål fra Fredrik Holm (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:516 (2024-2025)
Innlevert: 28.11.2024
Sendt: 28.11.2024
Besvart: 06.12.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Fredrik Holm (H)

Spørsmål

Fredrik Holm (H): Vil statsråden hjelpe til med å etablere en senere togavgang fra Halden til Oslo langs Østfoldbanen?

Begrunnelse

I dag går det siste toget fra Halden 22:13 med ankomst i Oslo 23:47. Dette gjør at tog ikke er et alternativ for reisende som ønsker å delta på møter, treff og arrangementer som strekker seg ut i de små timer. Østfold er en felles bo og markedsregion, hvor mange jobber på tvers av kommunegrensene, eller også i Oslo. Dette gjenspeiles ikke i togtilbudet.
Østfold har også et rikt kulturliv med konserter, teater og diverse forestillinger som gjerne foregår på kveldstid. Det er tilnærmet umulig for å folk fra det sentrale Østlandsområdet å delta i dette uten å basere seg på bil. Det er også hemmende for bo- og arbeidsregionen vår da det ikke går an å belage seg på tog for evenementer og møter som strekker seg litt utover kvelden.
Det er ikke nødvendig å ramse opp alle argumentene for togets fortreffeligheter, dette kjenner dere til. På vegne av de rundt 175 000 innbyggerne i Søndre Østfold (Halden, Sarpsborg og Fredrikstad) ber vi statsråden om hjelp til å knytte oss sammen og sammen med Oslo. Dette kan gjøres ved å sette opp en senere avgang langs Østfoldbanens vestre linje.
Den mest nærliggende løsningen vil være at toget fra Oslo S med avgang 22:14 og ankomst Halden 23:46 returnerer til Oslo. Alternativt at toget som ankommer Halden 22:51 returnerer noe senere. I første omgang kunne det være interessant med en prøverute som går noe senere fra Halden til Oslo i helgene.
Jeg antar at det fort vil bli et spørsmål om kundegrunnlag. Det er ikke sikkert at disse togene vil fylles opp i løpet av et par måneder, men jeg har såpass stor tro på alt det bra som skjer i Østfold vil føre til at dette vil bli et kjærkomment tilbud for mange mennesker.
Det fordrer selvfølgelig at vi sammen tør å stå i et forsøk med en slik rute over tid slik at tilbudet blir kjent og etablert.
Som ordfører i Halden har jeg vært i kontakt med jernbanedirektoratet om dette, men svaret derfra var negativt. Jeg ønsker derfor å spørre statsråden om han vil utvise politisk vilje til å finne løsninger på dette problemet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det har de siste årene vært store forbedringer i togtilbudet på Østlandet, inkludert regionekspresstogene mellom Oslo S og Halden (RE20). I dagens ruteplan kjøres de seneste kveldsavgangene på denne linjen alle ukedager, også i helgene for blant annet å dekke reisebehov i forbindelse med kulturliv og for arbeidsreisende som har skiftarbeid. Som du skriver er seneste avgang fra Halden kl. 22:13, med ankomst Oslo S kl. 23:47. Det går imidlertid en senere avgang andre veien, fra Oslo S kl. 00:22 (ankomst Halden kl. 02:01).
Ifølge Jernbanedirektoratet er etterspørselen etter togreiser sent om kvelden vesentlig høyere fra Oslo enn i retning Oslo. Direktoratet peker på at tilsvarende vurderinger og rutestruktur også gjelder for de øvrige RE-strekningene i Østlandsområdet (Dovrebanen og Vestfoldbanen).
Jernbanedirektoratets vurderinger er at dagens togtilbud treffer markedet godt, og at det per nå ikke er tilstrekkelig markedsgrunnlag for senere avganger fra Halden i retning Oslo. Det understrekes fra direktoratets side at ytterligere tilbudsforbedringer på Østlandet, inkludert Østfoldbanen, vurderes fortløpende, ikke minst i forbindelse med en større ruteomlegging som er planlagt i 2028.
Eventuelle tilbudsforbedringer vil bygge på grundige analyser av markedsgrunnlag opp mot kostnadene ved å innføre tilbudsforbedringene, samt tilgang til og effektiv bruk av togmateriell. Store deler av jernbanenettet har også behov for økt vedlikehold som krever tid til arbeid i sporet. Økt trafikk i sporet, spesielt sen kveld og tidlig morgen må derfor også veies opp mot vedlikeholdsbehovet og tid til å få utført vedlikeholdet på natt.
Jernbanedirektoratet gjennomfører for øvrig ett til to dialogmøter i året med hver av fylkeskommunene. Møtene er en arena for gjensidig informasjonsutveksling og dialog om rutetilbudet for tog og kollektivtransporten som helhet, og berørte kommuner kan i denne prosessen melde inn sine behov og ønsker til respektive fylkeskommuner.