Skriftlig spørsmål fra Anna Molberg (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:513 (2024-2025)
Innlevert: 27.11.2024
Sendt: 28.11.2024
Besvart: 05.12.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Anna Molberg (H)

Spørsmål

Anna Molberg (H): Kan statsråden gjøre rede for regelverket som regulerer støtte fra NAV og svare på om det finnes politisk vilje til å gjøre justeringer slik at denne typen tiltak kan søke støtte?

Begrunnelse

Infra Group eier flere store entreprenørselskap innen anlegg og infrastruktur. Konsernet har 1550 ansatte og en omsetning på vel 7 mrd. I tillegg tar selskapet samfunnsansvar ved å inkludere unge mennesker inn i opplæring og arbeidsliv gjennom prosjektet "fremtidens skole" som startet opp i 2016. På denne tiden har 160 elever og deltakere vært med og 9 av 10 har kommet videre mot fagbrev og arbeid. Her tilbys individuell tilrettelegging og praktisk opplæring innenfor maskin, betong- og grunnarbeid og anleggsgartner. Opplæringsarenaen har 24 deltakerplasser pr. skoleår og målgruppen er altså unge som har falt utenfor skole/arbeidsliv i alderen 16-25 år. Elevene rekrutteres fra skole eller NAV. Dette er et meget godt eksempel på privat offentlig samarbeid som gir resultater. Ordningen finansieres som et spleiselag mellom Infragroup (5 mill), Buskerud fylkeskommune (2,5 mill) og i utgangspunktet NAV (2,5 mill). Problemet er at selv om NAV ønsker å finansiere de siste 2,5 millionene, så har de ikke hjemmel til å støtte denne typen opplæringstiltak. De kan i følge seg selv kun støtte mentorordning og rådgivning knyttet til enkeltpersoner. Jeg er sikker på at statsråden er enig i at dette er et tiltak av stor verdi som vi alle ønsker mer av, og da er spørsmålet hva som skal til for å justere regelverket slik at NAV kan være med på slike initiativ.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Regelverket for støtte fra Arbeids- og velferdsetaten til opplæringstiltak er nedfelt i forskrift om arbeidsmarkedstiltak.
Personer som står utenfor arbeid og utdanning og trenger ekstra støtte og tilrettelegging for å kunne gjennomføre opplæring og utdanning, kan få tilbud om opplæringstiltak fra Arbeids- og velferdsetaten. Fag- og yrkesopplæring kan gis som opplæringstiltak til arbeidssøkere over 19 år som på grunn av mangelfulle formelle kvalifikasjoner eller svake grunnleggende ferdigheter har vanskeligheter med å komme inn i arbeidsmarkedet.
Fag- og yrkesopplæring som opplæringstiltak innebærer at tiltaksdeltakere benytter relevante tilbud som er tilgjengelige i fylkeskommunen, eller i samarbeid mellom kommunen, fylkeskommunen og Arbeids- og velferdsetaten. Dersom det ikke finnes tilbud, kan Arbeids- og velferdsetaten anskaffe opplærings- eller utdanningstilbud for sine brukere etter reglene om offentlige anskaffelser.
Det er utviklet en rekke lokale samarbeidsmodeller mellom Arbeids- og velferdsetaten, fylkeskommuner og bedrifter, rettet mot å kvalifisere etatens brukere og andre personer med behov for tilrettelagt opplæring å få fagbrev.
I samarbeidsprosjektet som representanten viser til, og som frem til nå har vært finansiert av midler blant annet fra Buskerud fylkeskommune, utgjør majoriteten av deltakerne skoleelever under 19 år som ikke er registrert hos Arbeids- og velferdsetaten, ifølge informasjon fra Arbeids- og velferdsdirektoratet. Denne gruppen faller inn under fylkeskommunenes ansvarsområde og en videreføring av prosjektet kan da gjøres med midler fra fylkeskommunen. Så vidt meg bekjent, utgjør representantens parti en del av flertallet som beslutter hvordan Buskerud fylkeskommune disponerer sine midler. Med ny opplæringslov er fylkeskommunens ansvar for å tilby unge opplæring forsterket, blant annet i form av fullføringsrett og rekvalifiseringsrett.
Jeg er enig med representanten i at det er viktig å legge til rette for tilbud som er individuelt tilrettelagt og som i større grad skjer på arbeidsplassen. Regjeringen har derfor iverksatt flere initiativ for å prøve ut og bedre tilbudet for etatens brukere.
I 2023 ble det etablert et forsøk med midler til tilrettelagt fag- og yrkesopplæring, som forvaltes av Arbeids- og velferdsdirektoratet. Forsøket skal stimulere til tettere samarbeid mellom Arbeids- og velferdsetaten og fylkeskommunen om gjennomføring av tilrettelagt fag- og yrkesopplæring, som er bedre tilpasset etatens brukere. Utvidet lokalt samarbeid skal bidra til å identifisere metoder og samarbeidsmodeller som bør utvikles videre og som kan benyttes i andre fylker. Midlene kan tildeles Arbeids- og velferdsetaten og fylkeskommunen. Forsøket evalueres av Ideas2evidence.
I Meld. St. 33 (2023-2024) En forsterket arbeidslinje – flere i jobb og færre på trygd, som nylig er lagt fram for Stortinget, er det fremmet ytterligere forslag til tiltak. Jeg vil blant annet igangsette et arbeid for utvikle bedre lavterskeltilbud og mer tilpassede tjenester for utsatte unge, med kvalifisering og opplæring på arbeidsplassen for unge som ikke klarer å gjennomføre ordinære opplæringsløp. Utviklingsarbeidet skal stimulere til utprøving av alternative opplæringstilbud, som involverer tett samarbeid med utdanningsinstitusjoner eller arbeidsgivere.
Erfaringer fra forsøk vil være viktige innspill til videreutvikling av tilbud og til å vurdere om det kan være behov for justeringer i regelverket.
Jeg kan også opplyse om at mitt departement og Kunnskapsdepartementet har hatt møte med representanter fra Maskinentreprenørenes forbund og Infra Group for å diskutere hvordan vi kan legge bedre til rette for prekvalifiserende tiltak for unge som står utenfor videregående opplæring. Jeg har avtalt et nytt møte om denne saken i nær fremtid. .