Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:503 (2024-2025)
Innlevert: 27.11.2024
Sendt: 27.11.2024
Besvart: 03.12.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Det blir hevdet i en artikkel fra TU datert 27.11.24 at de nye SL18-trikkene kan utstyres med teknologi som sikrer at fartsgrensa ikke overskrides, og at ulykker som den vi opplevde i Oslo, kunne vært unngått, men at regelverk hindrer utprøving av funksjonaliteten.
Vil statsråden bidra til at dette regelverket kommer på plass?

Begrunnelse

Gjennom artikkelen synes det å være usikkerhet om gjeldende regelverket er dekkende.
Hentet fra artikkelen:

"Prosjektet gjør trikkene i varierende grad selvkjørende eller delvis selvkjørende, ifølge Sporveien. Men dagens regelverk for utprøving av selvkjørende kjøretøy omfatter ikke trikken. Derfor ba Sporveien i januar Samferdselsdepartementet om unntak fra lov og forskrift, i forbindelse med prosjektet.
Departementet avslo forespørselen i april. De svarte at de vil vurdere nødvendige regelverksendringer for å legge til rette for fremtidig bruk av autonome systemer. I avslaget viste de også til at Statens jernbanetilsyn (SJT) ser behovet for å tilpasse forskriften til selvkjørende sporvogn. SJT skrev i dialogen om søknaden at de skulle ta med seg innspillene i arbeidet med å evaluere forskriften."

og

"Sollid i Sporveien understreker at førerassistentfunksjoner for trikk ikke er hyllevare – det må utvikles og testes. I en slik testfase trenger Sporveien et regelverk som tar høyde for problemstillinger som kan oppstå under utprøvingen. Et eksempel er hvem som har ansvaret når ulykker skjer.
Sollid fremhever at trikken kjører i blandet trafikk sammen med biler, sparkesykler og gående. Dermed fortoner problematikken seg annerledes for trikk enn tog, mener han.
– Det finnes allerede et godt lovverk for utprøving av selvkjørende kjøretøy med gummihjul. Vi etterlyser et tilsvarende regelverk for skinnegående transport. Vi ber om dette nettopp for å kunne ivareta sikkerheten også i forbindelse med utprøving av nevnte funksjonalitet, sier Sollid."

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har forelagt spørsmålet for Statens jernbanetilsyn (SJT) som er Samferdselsdepartementets fagorgan og har myndighet til å fastsette nærmere krav til og vilkår for å drive sporveisvirksomhet. SJT gir tillatelse til å drive trafikkvirksomhet og infrastruktur, og har i forskrift om krav til sporvei, tunnelbane, forstadsbane m.m. (kravforskriften) fastsatt nærmere vilkår for tillatelse og krav til drift av blant annet sporvei. SJT kan ikke se at det i gjeldende regelverk er hindringer for utprøving av teknologi som overvåker og regulerer trikkens hastighet, gitt at trikkeføreren er ansvarlig fører i trafikk. Jeg legger dette til grunn.

Jeg ser at det på sikt kan bli aktuelt for en trikkeoperatør eller -produsent å prøve ut selvkjørende trikker i trafikk. Tillatelse til dette vil kreve endringer i gjeldende regelverk. Departementet er åpen for å se på regelverk som gjelder for trikken dersom det er konkrete utfordringer som ikke kan løses innenfor dagens regler. Statens jernbanetilsyn jobber for øvrig med en revidering av kravforskriften, og vil ta dette med seg i det pågående arbeidet.