Skriftlig spørsmål fra Tone Wilhelmsen Trøen (H) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:483 (2024-2025)
Innlevert: 25.11.2024
Sendt: 26.11.2024
Besvart: 28.11.2024 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Tone Wilhelmsen Trøen (H)

Spørsmål

Tone Wilhelmsen Trøen (H): Hvordan vil statsråden følge opp praksisen i sykehus når det gjelder fristbruddordningen, og sikre at sykehus ikke snor seg unna fristbrudd på bekostning av pasientens rettigheter?

Begrunnelse

I Bergens Tidende 25. november 2024 kan vi lese at pasient- og brukerombudet slår alarm om pasienters rettssikkerhet etter eksempler på at sykehus snor seg unna fristbrudd ved å tilby time til poliklinikk, selv om pasienten egentlig venter på operasjon. Hvis pasienter som venter på operasjon ender opp med å få en time til poliklinikk, som pasienten ikke trenger, fordi sykehuset vil unngå at pasienten får rett til behandling hos en privat aktør har sykehuset mistet målet av syne. Poenget med helsetjenesten er at pasienter skal få hjelpen de trenger. Det er også derfor fristbruddordningen er der. Fristbruddordningen er ikke veiledende, det er en viktig pasientrettighet når det offentlige svikter på å levere helsehjelp innen den fristen som det er vurdert medisinsk forsvarlig å vente.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Jeg er helt enig med stortingsrepresentant Trøen i at fristbruddordningen ikke er veiledende, men en viktig pasientrettighet. Det er derfor positivt at pasient- og brukerombudet retter oppmerksomheten mot denne ordningen. Rettigheten til pasientene knyttet til fristbrudd fremgår tydelig av pasient- og brukerrettighetsloven. Dersom spesialisthelsetjenesten ikke sørger for at pasienten får helsehjelpen påbegynt innen den fastsatte tidsfristen, har pasienten rett til å få helsehjelpen påbegynt uten opphold, om nødvendig hos en privat tjenesteyter. Alle pasienter som er vurdert å ha behov for spesialisthelsetjenester skal være trygge på å motta forsvarlige tjenester innen forsvarlig tid. Derfor må vi unngå fristbrudd og sørge for at pasientene får behandlingen der de skal og innen fastsatt tid. Arbeidet med Ventetidsløftet vil bidra til å unngå fristbrudd.

Fristbruddordningen er viktig av hensyn til pasientene i de tilfeller der sykehusene ikke klarer å unngå fristbrudd. Ordningen må derfor fungere godt. Helsedirektoratet har avdekket svakheter med hvordan fristbruddordningen fungerer i dag knyttet til manglende kontroll med kvaliteten på tjenestene som leveres av leverandørene i ordningen, manglende kontroll med kostnadene og manglende rapportering. Dette vil vi gjøre noe med.

I tilleggsdokument til oppdragsbrev for 2024 fikk de regionale helseforetakene derfor i oppdrag å gjennomgå sine rutiner for å unngå fristbrudd og etablere gode, enhetlige rutiner som sikrer lik rapportering av fristbrudd til Fristbruddportalen FRIDA, i tråd med kravene etter loven. I arbeidet er de regionale helseforetakene bedt om å se på praksis i dag, ulikheter i praktiseringen mellom helseregionene, helseforetak og avdelinger, samt hvordan beste praksis bør være for å unngå fristbrudd og sikre hensiktsmessig bruk av fristbruddordningen. Helse Sør-Øst RHF leder arbeidet og vil i tråd med vanlig praksis rapportere på oppdraget i årlig melding.

Helsedirektoratet er også bedt om å vurdere og forslå forslag til forbedringer i fristbrudd-ordningen. Direktoratet skal levere en rapport medio desember i år med bl.a. forslag til endringer i avtalene med fristbruddleverandørene innenfor dagens regelverk, samt forslag til endringer i regelverket for å sikre kontroll med kvalitet, kostnader og rapportering. Regjeringen vil følge opp rapporten og komme tilbake til Stortinget på egnet vis for videre oppfølging.