Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:471 (2024-2025)
Innlevert: 24.11.2024
Sendt: 25.11.2024
Besvart: 03.12.2024 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre fortsatt konkurranse innen laboratoriemedisin når HSØ har tildelt ny rammeavtale til kun én aktør?

Begrunnelse

Forrige uke besluttet HSØ å tildele en ny rammeavtale på polikliniske laboratorietjenester til kun én aktør for den neste avtaleperioden. Når HSØ velger å tildele 100% av rammen til kun én aktør, medfører det en monopolsituasjon innen laboratoriemedisin.
Sunn konkurranse mellom flere tilbydere er sentralt for Fremskrittspartiet, og noe som vi er tjent med i et hvert marked. Dette er særlig viktig når vi bruker skattebetalernes penger til å finansiere helsetjenester.
Slik markedet på laboratoriemedisin fungerer er det utenkelig at aktørene som nå skvises ut vil kunne ta kostnaden med å igjen gå inn i det norske lab markedet. Med kun én aktør igjen i markedet, vil dette åpenbart føre til høyere priser i neste anbudsrunde.
Det norske helsevesenet er på ingen måte tjent med at det offentlige legger til rette for en privat monopolsituasjon, slik tilfellet er i anbudet til HSØ. Dette er problematisk av flere årsaker, ikke minst sett fra et beredskapsperspektiv. Det vil bidra til å svekke leveransesikkerheten i helsetjenesten og svekke den norske helseberedskapen.
Fremskrittspartiet er kjent med at laboratoriemedisin har spesielle regler for trygderefusjon, som muliggjør at større aktører kan levere utover rammen på avtaler, og fremdeles få dekket 100% gjennom HELFOs refusjonsordning. Dette er nok en viktig grunn til at vi nå ser en monopolutvikling på labområdet. Helsedirektoratet har lenge vært klar over at dette har ført til en overproduksjon av labtjenester, og at det offentlige mangler kontroll over volumene som produseres utover rammene. Det bryter også med Stortingets intensjon bak Folketrygdloven.
Dette er en strukturell svikt, som ikke er enkeltaktørers feil, og som det er en politisk oppgave å rette opp i.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Helse- og omsorgsdepartementet har i forbindelse med dette spørsmålet bedt Helse Sør-Øst RHF om en orientering om den aktuelle anskaffelsen.

Helse Sør-Øst RHF har opplyst at de har en pågående anskaffelse innen polikliniske laboratorietjenester. Anskaffelsen har en estimert økonomisk ramme i 2025 på 140 millioner kroner, og om lag 980 millioner kroner i kontraktsperioden inkl. opsjoner om prolongering. Rammeavtalen inngås for to år, og med mulighet for å prolongere ett år om gangen i fem år.

I konkurransegrunnlaget er det lagt til rette for at to tilbydere skal kunne tildeles avtale:
For å opprettholde konkurransen i markedet, skal det i utgangspunktet tildeles rammeavtale til to (2) leverandører. Valg av leverandørene gjøres basert på hvilken kombinasjon av 2 tilbud som gir den beste prisen samlet sett. Mulige kombinasjoner er 70%+30%, 60%+40% eller 50%+ 50%.

Rammeavtale tildeles i utgangspunktet til leverandørene med de to tilbudene som gir lavest totalpris. Helse Sør-Øst RHF har beskrevet unntak fra dette, og har dermed mulighet til å tildele hele volumet til én tilbyder. Unntakene er i prioritert rekkefølge:

1. Dersom den samlede prisen for 100% av volumet overstiger den økonomiske rammen for anskaffelsen eller at en kombinasjon av 2 tilbud er mer enn 25 % dyrere enn et eventuelt tilbud på 100% av volumet fra én leverandør, forbeholder Oppdragsgiver seg retten å tildele 100% av volumet til leverandøren med det rimeligste tilbudet. Dette forutsetter at en slik tildeling er mulig innenfor den økonomiske rammen for anskaffelsen.

2. Dersom det ved forhandlingens slutt ikke er mulig å dekke 100% av det etterspurte volumet innenfor den økonomiske rammen for anskaffelsen, står Oppdragsgiver fritt til å tildele rammeavtaler til det tilbudet eller den kombinasjonen av tilbud som dekker en størst mulig andel av det etterspurte volumet innenfor den økonomiske rammen. Dette vil kunne medføre at det kun tildeles avtale til én leverandør

I konkurransegrunnlaget er det lagt opp til at Helse Sør-Øst RHF kan benytte mer midler enn nødvendig på polikliniske laboratorietjenester for å opprettholde to leverandører i markedet. Imidlertid viser resultatet av konkurransen at man både går utover den økonomiske rammen for anskaffelsen, og at det vil bli mer enn 25% dyrere å kombinere tilbud fra to tilbydere. Unntaksregel 1 er derfor i følge Helse Sør-Øst RHF benyttet ved tildeling av avtale. De opplyser at over en mulig kontraktsperiode på syv år, vil den økonomiske konsekvensen ved å tildele til to tilbydere være betydelig.

Helse Sør-Øst RHF opplyser videre at for eventuelle framtidige anbudskonkurranser innen poliklinisk laboratorietjenester vil de angi volum og estimert økonomisk ramme. Om det ikke mottas tilbud som tilfredsstiller disse kravene, vil Helse Sør-Øst RHF måtte se på andre mulige løsninger innen laboratorieområdet.

I beredskapssituasjonen under covid-19-pandemien bidro både de private og det offentlige i Helse Sør-Øst til økt laboratoriekapasitet. Den viktigste beredskapen utgjøres imidlertid av egne sykehuslaboratorier. Ved alle helseforetak er det blant annet mulig å hente ut økt kapasitet ved å utvide antall skift og omdisponere annet laboratoriepersonell. Helse Sør-Øst RHF opplyser at de i nåværende situasjon ikke ser at det er grunnlag for å si at man vil være dårligere stilt framover enn man var under covid-19-pandemien, selv med kun én privat leverandør.